Energieleveranciers

Wij hebben sinds december '21 een variabel contract bij energie.be.

Als ik in hun app ons tariefkaart bekijk zijn dit nog steeds de prijzen van toen:

Elektriciteit: c€12,52/KWh
Gas: c€6,78/KWh

Op basis daarvan betalen we nu 324€/m (124€ elektriciteit en 200€ gas)
Met een geschat elektriciteitsverbruik van 2425kWh dag, 1930kWh nacht en 23141kWh gas.

Waar en hoe kan ik de prijsevolutie en evt huidige prijzen zien (of berekenen?)

Op de tariefkaarten staat onderstaande, maar ik snap er de ballen van.

Bijlagen

• IMG_20220906_145407.jpg
    IMG_20220906_145407.jpg
    136,6 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20220906_145432.jpg
    IMG_20220906_145432.jpg
    133,6 KB · Weergaven: 11
Die leveranciers maken het zo moeilijk mogelijk om je actueel tarief te bekijken bij een variabel contract. Zit bij engie en kan daar ook niet de actuele prijs bekijken..

Als ik in hun app ons tariefkaart bekijk zijn dit nog steeds de prijzen van toen:

Met een geschat elektriciteitsverbruik van 2425kWh dag, 1930kWh nacht en 23141kWh gas.

Ik zat ook bij energie.be, maar wel halverwege augustus overgestapt op Luminus Optifix. De tariefkaarten vond ik bij energie inderdaad heel onduidelijk.

Uw gasverbruik is wel meer dan dubbel zo hoog als dat van ons, vanwaar dat hoge verbruik?

Is optifix eigenlijk nog de moeite om te pakken? De markten lijken te stabiliseren en de vast prijs is nog een serieus stuk boven de piek maar ik hoor graag jullie mening.

Is optifix eigenlijk nog de moeite om te pakken? De markten lijken te stabiliseren en de vast prijs is nog een serieus stuk boven de piek maar ik hoor graag jullie mening.

Vraag me soms af hoeveel volk nog intekent op optifix sinds 1/9 omdat ze nog ergens een hln artikel van een week oud zien passeren.

als ge de v test draait zie je mischien betere prijzen (realistischere denk ik) reken maar uw maandbedragen x2
Is dat betrouwbaar? Heb dat eens gedaan en verschoot toch.

Kan je dat niet laten berekenen op een arbitraire periode? (in mijn geval bv een jaar vanaf 1/2/2022)
Wat ik nu krijg lijkt me aan de huidige prijzen en houd geen rekening met prijzen eerder dit jaar eventueel.

Ik zat ook bij energie.be, maar wel halverwege augustus overgestapt op Luminus Optifix. De tariefkaarten vond ik bij energie inderdaad heel onduidelijk.

Uw gasverbruik is wel meer dan dubbel zo hoog als dat van ons, vanwaar dat hoge verbruik?

Ik ben zo naïef geweest om niet over te stappen naar die Optifix. Ik had die periode ook enorm veel aan mijn hoofd (nu nog, maar soit) en nu is het idd te laat.

Wij verwarmen op gas (hoogrendementsketel Viessmann en gewone radiatoren), groot huis, we zijn met 5, vrouw werkt al 2j 100% van thuis uit en ik werk in ploegen dus ben overdag ook veel thuis.

Da is wel een geschat verbruik en intussen hebben we wel al wat werken gedaan naar isolatie toe. En intussen hebben we geleerd van wat zuiniger te proberen leven.

Ik ben zo naïef geweest om niet over te stappen naar die Optifix. Ik had die periode ook enorm veel aan mijn hoofd (nu nog, maar soit) en nu is het idd te laat.

Wij verwarmen op gas (hoogrendementsketel Viessmann en gewone radiatoren), groot huis, we zijn met 5, vrouw werkt al 2j 100% van thuis uit en ik werk in ploegen dus ben overdag ook veel thuis.

Da is wel een geschat verbruik en intussen hebben we wel al wat werken gedaan naar isolatie toe. En intussen hebben we geleerd van wat zuiniger te proberen leven.

Ik kan me nog altijd door het hoofd schieten dat ik een jaar geleden geen 3 jarige vast contract heb vastgelegd. Was op jaarbasis een 150 euro duurder dan de variabele toen en ik dacht: "da's 150 euro in de vuilbak, what could possibly go wrong?" :lol:

Vast tot in mei 2023 aan 28,427 c€/kWh (21%) voor elektriciteit en 11,408 c€/kWh voor gas.

Het jaar ervoor was dat 9,339 c€/kWh voor elektriciteit en 3,367 c€/kWh voor gas.

Wat zijn de gemiddelde prijzen nu?
Natuurlijk moeilijke te vergelijken, de vaste kosten e.d. komen er dan ook nog eens bij en dat zal ook overal wel wat verschillen zeker?

2 jaar geleden 22000 kWh gas verbruikt, vorig jaar 19000 kWh. Deze winter zal de gashaard plaats moeten maken voor een elektrisch vuurtje denk ik.

Simulatie op de site van Octa plus levert mij het volgende op.

(3000 kwh E en 15000 kwh gas)

Elektriciteit: 90/maand,. Gas 161/maand.

Hoe kunnen mensen nu deftig vergelijken? Zelf mijnenergie of V-test geven compleet andere situaties.

Hoe het exact zit met je nachttarief dat is niet zo duidelijk op basis van dit extract maar het zou ongeveer zoiets moeten zijn:
JaarKwartaalGasElek
2021​
3​
0,0678205​
0,125150808​
2021​
4​
0,1234563​
0,267500387​
2022​
1​
0,1217381​
0,264641617​
2022​
2​
0,1104308​
0,242037631​
Voor het gemak de BTW aangepast naar 6% voor beide vanaf kwartaal 2/22.
De indexwaarden kan je hier vinden: https://energie.blob.core.windows.net/cms/assets/Indexation_Parameters_5aad2d327b.pdf
Die moet je dan vervolgens gewoon even in een formule invoegen. Het is beetje ruw maar dan heb je een idee. Excelletje :)
Momenteel betaal je op basis van je voorschotbedrag voor gas: 200x12/23141= 0.1037. Dat is dus sowieso te weinig. Tevens zullen deze indexen voor kwartaal 3 (en wss volgende) significant stijgen.

Laatst bewerkt:
Hoe kunnen mensen nu deftig vergelijken? Zelf mijnenergie of V-test geven compleet andere situaties.
*zucht* (Nie op u persoonlijk)

Dat staat hier denk ik al makkelijk 10x uitgelegd en duidelijk in het rood bovenaan op de pagina van uw simulatie van de V-test

Vanaf mei schatten we de jaarprijs voor variabele contracten op een andere manier. Hierdoor is de rangschikking van de contracten in onze V-test® juister. De geschatte jaarprijs in de V-test® zal anders zijn dan die op de website en/of de tariefkaart van de leverancier
Meer info

Terug
Bovenaan