Energieleveranciers

Iets minder sterk wel dan wat jij citeert.
Peskov said that if sanctions were lifted, the repair work could be completed easily and gas flows could resume.

Komt wel op hetzelfde neer
Zolang er sancties zijn -> geen herstellingen

Peskov said that if sanctions were lifted, the repair work could be completed easily and gas flows could resume.

Komt wel op hetzelfde neer
Zolang er sancties zijn -> geen herstellingen
Ik lees dat toch als dat het zonder sancties wat makkelijker zou gaan, zo een beetje de klassieke Russische move om de druk op te voeren en wat te dreigen. Elders las ik dat voor het volledige debiet de sancties toch eerst moesten opgeheven worden.

Lijkt me strategisch ook wat vroeg op het jaar, maarja als ze nu al eens iedereen doen pannikeren hopen ze misschien hun slag thuis te halen voor hun eigen economie nog verder krimpt.

We horen parabellum niet meer 🤔. Genoeg Optifix abo’s verkocht 😂. (Just kidding)

Ik heb eigenlijk al in maart/april iedereen van m'n dichte familie laten switchen. Mijn eigen ouders zitten nu vanaf september drie jaar op een vaste prijs bij Engie. Ik heb ze daarvoor hun vorige vaste tarief een maand eerder laten beëindigen. Voelde toen al aan m'n eksteroog dat die maand 'goedkoop' vast tarief verliezen niet ging opwegen tegen het voordeel van zich op dat moment nog eens drie jaar vast te klikken.

Verder is er momenteel weinig te posten hier. Ik zou ook niet intekenen op het nieuwe Optifix tarief. Dus zoals voorspeld eind augustus: op dat moment nog vastklikken ofwel de winter uitzitten met een variabel tarief.

Vergeet trouwens ook niet dat je de Gazprom-statements moet lezen in een juridische context. Momenteel claimen ze nog deels contractbreuk (wanneer het over de betaling in roebels gaat, juridisch discutabel), deels force majeure (olielek etc, juridisch moeilijker te ontkrachten) om het niet nakomen van hun contractuele verplichtingen te legitimeren. Gewoon zeggen dat je niet meer levert om politieke redenen maakt het moeilijker om je later voor een rechter te verdedigen tegen claims.

Best dat Sergei een potje olie bij had om in dat hokje over die draadjes te kieperen. Nog een geluk dat hij een gsm mee had voor een foto.

Anders was de onderbreking niet legitiem geweest.

Serieus. Is er iemand die gelooft dat dat fabeltje dat welgeteld 1 dag geduurd heeft een verschil maakt in een, waarschijnlijk Russische, rechtbank?

Dat is toch de zoveelste façade komedie die iedereen van een kilometer doorprikt?

Best dat Sergei een potje olie bij had om in dat hokje over die draadjes te kieperen. Nog een geluk dat hij een gsm mee had voor een foto.

Anders was de onderbreking niet legitiem geweest.

Serieus. Is er iemand die gelooft dat dat fabeltje dat welgeteld 1 dag geduurd heeft een verschil maakt in een, waarschijnlijk Russische, rechtbank?

Dat is toch de zoveelste façade komedie die iedereen van een kilometer doorprikt?
In hoeverre kan dat ooit voor een rechtbank beslecht worden? Precies of ze houden zich aan het vonnis.

240€ voor het nieuws dat Nord Stream 1 stil blijft liggen? Gezien de aardgasprijs “maar” 11% stijgt op dat nieuws wil toch zeggen dat er toch al heel veel ingeprijsd was… De bubble vertoont gelukkig barsten.

Hoi, even iets anders: ik heb een variabel contract bij mega stopgezet door over te stappen naar engie.
Iemand een idee wanneer ik mijn afrekening van mega mag verwachten? start contract bij engie was 25 augustus...

Is overstappen naar een andere leverancier voldoende? of neem ik beter nog stappen tov mega?

Hoi, even iets anders: ik heb een variabel contract bij mega stopgezet door over te stappen naar engie.
Iemand een idee wanneer ik mijn afrekening van mega mag verwachten? start contract bij engie was 25 augustus...

Is overstappen naar een andere leverancier voldoende? of neem ik beter nog stappen tov mega?
Engie regelt de overstap, dus tegenover Mega moet je normaal niets doen. Eindfactuur kan bij hen wel erg lang duren.

Engie regelt de overstap, dus tegenover Mega moet je normaal niets doen. Eindfactuur kan bij hen wel erg lang duren.
Niet alleen bij Mega. Bij Totalenergies wacht ik al sinds januari op de eindfactuur. Bij de nieuwe leverancier Octa+ wacht ik nog steeds op de eerste voorschotfactuur.

Totalenergies: Ja meneer we hebben nooit de meterstanden doorgekregen
Octa+ (hetzelfde verhaal): Ja meneer we hebben nooit de meterstanden doorgekregen
Fluvius: Meneer we hebben totalenergies en octa+ de meterstanden doorgegeven eind december 2021. Jij kan en mag zelf niets doen. Zeg aan Totalenergies dat ze met ons contact moeten opnemen. En zeg hetzelfde aan uw nieuwe leverancier (Octa+).

Zo gezegd zo gedaan, ik geef dit zo door. (Alweer vele weken geleden)

Deze week aan de telefoon (Octa+): Ja meneer er is een probleem. We hebben de nieuwe meterstanden doorgekregen maar we hebben nooit uw oude meterstanden gekregen. Kan je dit even verifieren met Fluvius en ons iets laten weten? :unsure:

Laatst bewerkt:
Niet alleen bij Mega. Bij Totalenergies wacht ik al sinds januari op de eindfactuur. Bij de nieuwe leverancier Octa+ wacht ik nog steeds op de eerste voorschotfactuur.

Totalenergies: Ja meneer we hebben nooit de meterstanden doorgekregen
Octa+ (hetzelfde verhaal): Ja meneer we hebben nooit de meterstanden doorgekregen
Fluvius: Meneer we hebben totalenergies en octa+ de meterstanden doorgegeven eind december 2021. Jij kan en mag zelf niets doen. Zeg aan Totalenergies dat ze met ons contact moeten opnemen. En zeg hetzelfde aan uw nieuwe leverancier (Octa+).

Zo gezegd zo gedaan, ik geef dit zo door. (Alweer vele weken geleden)

Deze week aan de telefoon (Octa+): Ja meneer er is een probleem. We hebben de nieuwe meterstanden doorgekregen maar we hebben nooit uw oude meterstanden gekregen. Kan je dit even verifieren met Fluvius en ons iets laten weten? :unsure:
Ai ai, ik dacht al zoiets. Bij engie heb ik Aangevraagd om reëel maandverbruik te betalen. Ben es benieuwd hoe vlot dat zal gaan…

Ai ai, ik dacht al zoiets. Bij engie heb ik Aangevraagd om reëel maandverbruik te betalen. Ben es benieuwd hoe vlot dat zal gaan…
Ik krijg sinds december geen voorschot factuur voor stroom van Engie. Men contract loopt in november terug af. (Gas is wel in orde)

Nee nee je moet afnemen in nachttarief en injecteren met dagtarief.

Dan ben je na een jaar zoals Dagobert aan het zwemmen in uw zwembad gevuld met dollarbiljetten
Idd, 's nachts afnemen aan 35 cent all-in (voor de grote verbruikers) en deze maand overdag injecteren aan 47 cent blijkbaar. :cool:
De Luminus app geeft voor elke maand sinds ons contract van start gegaan is (mei) trouwens een negatief bedrag bij ons. Juli zelfs -60 euro. Zou eens moeten narekenen of dat effectief klopt, maar toch leuk om te zien. 😁

Laatst bewerkt:
zonnepanelen laten installeren?
Neen. Gewoon overstap van Luminus naar Engie gedaan.
Gasvoorschot kwam meteen, stroom niet.

In januari was dan meterstandopname, toen heb ik wel een afrekening gekregen voor 2maand stroom en is die voor gas nooit aangekomen.

Al verschillende keren voor liggen bellen en ze gaan het telkens oplossen. Zal het wel zien in december wat het geeft zeker. Sowieso meerdere 100€ bij te betalen mja

Zoals Nesorius vanmorgen al aangaf, lijkt er toch toenadering van Rusland te komen (https://www.hln.be/nieuws/kremlin-w...gt-met-een-afname-van-de-spanningen~a497e061/). Een mogelijk compromis in de (nabije) toekomst is hiermede een mogelijkheid.
Alles begint in zijn plooi te vallen, de globale daling van de gasprijzen is ingezet. Die 20% stijging van momenteel naar 259€ zorgt ervoor dat we nog steeds ver van de top zitten… Eveneens is de huidige stijging gebaseerd op zeer lage volumes… Mogelijk dat tegen vrijdag/maandag de GAP van 212€ terug gedicht is.
De GAP is al bijna gedicht 🤭

Al verschillende keren voor liggen bellen en ze gaan het telkens oplossen. Zal het wel zien in december wat het geeft zeker. Sowieso meerdere 100€ bij te betalen mja
Ik ben het beu en laat niks meer weten, ze moeten het zelf maar oplossen.

Ze hebben wettelijk 5 jaar de tijd (de verjaringstermijn) om de fouten ontstaan door het nieuwe informaticasysteem van Fluvius recht te zetten.
Duurt het langer dan 5 jaar dan mogen ze alleen nog de kosten aanrekenen die nog geen 5 jaar oud zijn.

Iemand die al eens besteld heeft bij mazoutvoordeel.be ?
Vandaag op hun site.

Wegens de huidige geopolitieke situatie kunnen wij geen andere stookolieprijs garanderen dan de officiële prijs op de dag van levering.
...
Dank u voor uw begrip.

:frown:

Nu goed, ik heb dit weekend een bestelling geplaatst (via een andere bron).

Terug
Bovenaan