Energieleveranciers

“De mededeling dat gaspijpleiding Nord Stream 1 door Rusland voor 'onbepaalde tijd' is stilgelegd, zal de Europese gasprijzen volgens analisten opnieuw omhoog jagen. Zakenbank Goldman Sachs voorspelt een terugkeer van de recordprijzen van augustus.”

“Het nieuws zal 'de onzekerheid in de markt over het vermogen van de regio om de opslag tijdens de winter te beheren, opnieuw aanwakkeren' en zal vanaf maandag tot een 'aanzienlijke rally leiden, die mogelijk de records van augustus zal evenaren', klinkt het in een rapport van bank Goldman Sachs.”

“Ondanks een mogelijke schok op korte termijn kunnen de Europese prijzen stabiliseren op een niveau dat iets hoger ligt dan het huidige, denkt Goldman Sachs, bij 'voldoende vernietiging van de vraag' omdat de industrie haar productie afbouwt. De bank denkt in dat geval aan een mogelijke prijsvork van 215 tot 230 euro per megawattuur als Duitsland minder Russisch gas moet doorvoeren naar andere landen omwille van de afgenomen vraag.”

Bron: De Tijd

Een vraag. Stel dat Mega failliet gaat. Er staat (na ruim 7 maanden) nog steeds een openstaande schuld open van 40€.
Mijn dossier ligt nu te rotten bij de deurwaarder. Na een allerlaatste waarschuwing genegeerd te hebben en zijn telefoon geblokkeerd te hebben (Ik wil zijn zever niet meer aanhoren, hij luistert niet en zegt gewoon betalen of ...), ..

is het al 6 weken akelig stil rond mijn dossier. Misschien dat ze door hebben dat ik even smerig en grof ben als de deurwaarder zelf (wat gewoon effectief zo is, met mij sollen ze echt niet). Maar we zullen wel zien wanneer ik er opnieuw iets van ga horen.

Wat gebeurt er dan met mijn (onterechte) schuld? Ik veronderstel dat er dan een curator wordt aangesteld maar gaat die mens dan praten met de deurwaarder?

Laatst bewerkt:
Ik had bij ecopower ook een vast contract. Kan me niks gebeuren ...
Draait niet om vast contract, draait om vast contract van bepaalde duur. Bij onbepaalde duur kunnen die regels aangepast worden.

Dat is zoals bij een ambtenaar. Een ambtenaar van bepaalde duur (dus contractueel ambtenaar), daar kun je de regels van het loon niet zomaar in veranderen. Bij een ambtenaar van onbepaalde duur (statutair) kun je dat aanpassen naar believen. Je kan dus bij wijze van spreken zeggen volgend jaar, vanaf nu dalen de lonen van alle statutaire ambtenaren met 90% in het belang van de staatsfinanciën. Terwijl je dit niet kan voor de contractuelen...

Of men moet die wetgeving veranderen.

Beste
Is er ergens een vergelijking dat ik kan doen voor terugdraaiend teller vs injectietarief welke meer voordeliger is nu?
Of heeft iemand deze info ter hande?
Ben aan het overwegen digitaal meter te plaatsen nu de injectietarieven 42 cent zijn bij eneco.

Draait niet om vast contract, draait om vast contract van bepaalde duur. Bij onbepaalde duur kunnen die regels aangepast worden.

Dat is zoals bij een ambtenaar. Een ambtenaar van bepaalde duur (dus contractueel ambtenaar), daar kun je de regels van het loon niet zomaar in veranderen. Bij een ambtenaar van onbepaalde duur (statutair) kun je dat aanpassen naar believen. Je kan dus bij wijze van spreken zeggen volgend jaar, vanaf nu dalen de lonen van alle statutaire ambtenaren met 90% in het belang van de staatsfinanciën. Terwijl je dit niet kan voor de contractuelen...

Of men moet die wetgeving veranderen.

Bwa, ik denk dat er nog verrassingen gaan/kunnen zijn. Zelfs voor de vaste contracten.

When the shit hits the fan, zal het geld van ergens moeten komen.

Beste
Is er ergens een vergelijking dat ik kan doen voor terugdraaiend teller vs injectietarief welke meer voordeliger is nu?
Of heeft iemand deze info ter hande?
Ben aan het overwegen digitaal meter te plaatsen nu de injectietarieven 42 cent zijn bij eneco.
Denk dat injectie tarief vanaf volgende maand pak lager gaat zijn als Europa plafond afspreekt

En hoe gaat dat plafond in zijn werk gaan? "We kopen niet boven X".

En dan is er 20% tekort. Lekker stoer, maar je kloot jezelf.

Er is gewoon te weinig gas en elektriciteit. Minder betalen lost een supply probleem niet op.

Heb ook niet zoveel vertrouwen in de EU die lijken alleen zichzelf voor te liegen en lopen pas achter de feiten aan als de koeien al over de sloot gesprongen zijn en weg zijn.

Denk dat EU tegengewicht wil bieden met dit nieuws:

EU-ministers overwegen prijsplafond Russisch gas, blijkt uit document​

De ministers van Energie van de EU-landen gaan verschillende opties overwegen om de energieprijzen in toom te houden, inclusief het invoeren van een prijsplafond voor Russisch gas. Dat blijkt uit een document dat persbureau Reuters heeft ingezien. Aankomende vrijdag komen de EU-ministers bijeen.
Uit het document blijkt dat de ministers overwegen om een prijsplafond in te voeren voor geïmporteerd gas, evenals een prijsplafond voor gas dat wordt gebruikt om energie op te wekken. De ministers overwegen ook noodsteun voor Europese energiebedrijven die gebukt gaan onder de hoge gasprijzen. Finland en Zweden kondigden zondag al een garantieregeling voor energiebedrijven aan.
De ministers van Financiën van de G7, een groep van zeven grote industrielanden, hebben vrijdag al toegezegd een prijsplafond voor Russische olie te gaan invoeren. De maatregel is volgens de ministers bedoeld om de olieopbrengsten voor de Russische regering te beperken, zodat het Kremlin over minder financiële middelen beschikt in de oorlog tegen Oekraïne. Ook bij dit besluit speelden de sterk gestegen energieprijzen en inflatie een rol.”

Denk dat EU tegengewicht wil bieden met dit nieuws:

EU-ministers overwegen prijsplafond Russisch gas, blijkt uit document​

De ministers van Energie van de EU-landen gaan verschillende opties overwegen om de energieprijzen in toom te houden, inclusief het invoeren van een prijsplafond voor Russisch gas. Dat blijkt uit een document dat persbureau Reuters heeft ingezien. Aankomende vrijdag komen de EU-ministers bijeen.
Uit het document blijkt dat de ministers overwegen om een prijsplafond in te voeren voor geïmporteerd gas, evenals een prijsplafond voor gas dat wordt gebruikt om energie op te wekken. De ministers overwegen ook noodsteun voor Europese energiebedrijven die gebukt gaan onder de hoge gasprijzen. Finland en Zweden kondigden zondag al een garantieregeling voor energiebedrijven aan.
De ministers van Financiën van de G7, een groep van zeven grote industrielanden, hebben vrijdag al toegezegd een prijsplafond voor Russische olie te gaan invoeren. De maatregel is volgens de ministers bedoeld om de olieopbrengsten voor de Russische regering te beperken, zodat het Kremlin over minder financiële middelen beschikt in de oorlog tegen Oekraïne. Ook bij dit besluit speelden de sterk gestegen energieprijzen en inflatie een rol.”

Dan gaat Rusland volgens mij simpelweg niks meer leveren en zitten we nog meer in de miserie. Daar moet je nu niet lang voor naar school geweest zijn om dat te voorspellen..

Dan gaat Rusland volgens mij simpelweg niks meer leveren en zitten we nog meer in de miserie. Daar moet je nu niet lang voor naar school geweest zijn om dat te voorspellen..
Kan allemaal zijn. Toch wil Rusland nog steeds dat Nord Stream 2 goedgekeurd wordt. Waarom? $$$$$. Het volledig stopzetten van gasleveringen aan Europa zal voor Rusland ook een grote financiële aderlating betekenen.

Kan allemaal zijn. Toch wil Rusland nog steeds dat Nord Stream 2 goedgekeurd wordt. Waarom? $$$$$. Het volledig stopzetten van gasleveringen aan Europa zal voor Rusland ook een grote financiële aderlating betekenen.
Omdat Rusland ook denkt voor de toekomst. Na deze oorlog zullen de relaties terug normaliseren en na verloop van tijd zal men terug handel drijven. Dus poogt men ook daar al opties te voorzien. Vergeet niet dat Nord stream 2 al grotendeels klaar is dus bitter weinig bijkomende investeringen vraagt. Je ziet trouwens het kremlin al eens voorzichtig de deur op een kier zetten. https://www.hln.be/nieuws/kremlin-w...gt-met-een-afname-van-de-spanningen~a497e061/

Terug
Bovenaan