Energieleveranciers

...
Veel meer als de ontsteking en de pomp om rond te pompen is dat toch niet. Voor vloerverwarming ligt dat uiteraard een stuk hoger dan radiatoren. Ik heb 1 pomp met een verbruik van 40-60W (radiatoren).
Klopt, ontsteking, pomp, ventilator.

20 jaar oude ketels spreken ze gemakkelijk van 500 kWh per jaar, modernere eerder 100 en degene met modulerende pomp nog minder. Ook afhankelijk van hoeveel en hoe vaak je verwarmt en warm water nodig hebt natuurlijk.

Het Franse energiebedrijf Engie heeft dankzij de hoge energieprijzen in de eerste helft van het jaar zijn nettowinst verdubbeld tot 5 miljard euro

Daar wordt je toch mottig van.
Als zij hun winst nog kunnen verdubbelen op onze kap zeg.

Alles wat ik aanbied in mijn zaak is ook duurder geworden, maar ik maak daardoor niet meer winst hoor… in tegendeel.
Engie produceert natuurlijk zelf veel elektriciteit (en gas). Ik ben zelfs zeker dat de nog bestaande easy3 contracten Engie niks pijn doet. Daarvoor gebruiken ze gewoon hun eigen stroom / gasvoorraad. En de dure contracten? Daar maken ze juist veel winst op.

Het zijn de kleinere energieleveranciers die deels of volledig moeten aankopen op de huidige markt, die (mogelijks) verliezen maken.

Engie produceert natuurlijk zelf veel elektriciteit (en gas). Ik ben zelfs zeker dat de nog bestaande easy3 contracten Engie niks pijn doet. Daarvoor gebruiken ze gewoon hun eigen stroom / gasvoorraad. En de dure contracten? Daar maken ze juist veel winst op.
"veel winst" is natuurlijk relatief. Hadden ze die stroom/gas voor dezelfde periode nu verkocht hadden ze veel meer verdiend...
Ze zullen er geen verlies op maken (anders hadden ze die prijs nooit gehanteerd) maar ze zouden er veel meer geld voor kunnen vragen moesten ze nog energie over hebben de komende maanden.

205,5€/MWh momenteel, terwijl 342€/MWh een week geleden... Als de daling zo door blijft zetten krijgen we volgende week nog veel (gratis) annulaties van Optifix abonnementen die nog eind augustus aangevraagd werden 😅.

205,5€/MWh momenteel, terwijl 342€/MWh een week geleden... Als de daling zo door blijft zetten krijgen we volgende week nog veel (gratis) annulaties van Optifix abonnementen die nog eind augustus aangevraagd werden 😅.
Neenee, ik annuleer ni. Tenzij er ergens een goedkopere vaste wordt aangeboden.

Ik geef eerlijk toe dat ik het eerder had moeten opvolgen maar we staan ondertussen ook voor de keuze om te switchen.
Nu nog bij Eneco vast contract dat na 3 jaar variabel wordt (dat zal in oktober zijn).

Vroeger was de keuze voor vast vaak een no-brianer, nu geeft de V-test op zich geen grote verschillen.

VARIABEL:
  • Gas: Luminus Basic: 3805 / Engie Flow 3809
  • Elekt: Luminus Actif +: 1922 / Luminus Basic 1926
VAST:
  • Gas: Luminus Optifix: 3882 / Comfy: 3924
  • Elekt: Luminus Comfy Shine 1931 / Comfy 1971

Moet zeggen dat het als leek enorm moeilijk is om te kiezen :unsure:

Ik geef eerlijk toe dat ik het eerder had moeten opvolgen maar we staan ondertussen ook voor de keuze om te switchen.
Nu nog bij Eneco vast contract dat na 3 jaar variabel wordt (dat zal in oktober zijn).

Vroeger was de keuze voor vast vaak een no-brianer, nu geeft de V-test op zich geen grote verschillen.

VARIABEL:
  • Gas: Luminus Basic: 3805 / Engie Flow 3809
  • Elekt: Luminus Actif +: 1922 / Luminus Basic 1926
VAST:
  • Gas: Luminus Optifix: 3882 / Comfy: 3924
  • Elekt: Luminus Comfy Shine 1931 / Comfy 1971

Moet zeggen dat het als leek enorm moeilijk is om te kiezen :unsure:
Het feit dat vaste nu bijna even duur geafficheerd staan als variabele doet mij vermoeden dat vele onwetenden nu voor de peperdure vaste gaan kiezen 🤔. Indien ze het dan niet opvolgen en niet opnieuw bij lager tarief aan lager tarief vastklikken, gaan dat de mensen zijn waaraan de leveranciers massa geld gaan verdienen.

Momenteel staat mijn variabele duurder dan mijn optifix. Toch maar eens vragen aan luminus om mijn startdatum te vervroegen... (Had die op eind Oktober gesteld voor het geval de variabele wél goedkoper ging blijven)

Ik zie op 01/09 toch gewoon 247,28€ staan hoor.
Op dit moment lijkt het verschil met die Optifix nog steeds gewoon verwaarloosbaar en het kan nog steeds 2 kanten uit

Veel mensen hebben hier ook gewoon op ingetekend als verzekering voor 17€

Mijn verbruik aan 0,23€ of aan 0,23€, daarvoor ga ik het niet aanpassen en risico lopen

Een vraagje. Ik heb mijn Optifix gas getekend op 22 augustus, dus tot maandag kan ik opzeggen zonder zorgen. Natuurlijk ga ik dit nog niet doen, de daling van deze week is een te korte periode om me op te baseren.

Mijn levering gas start op 22 oktober 2022. Stel dat ik in september voel van, foert, ik ga terug variabel bvb. Start mijn nieuw contract dan 1 maand na 22? (dus 22 november 2022?) Of vanaf het moment dat ik een nieuw contract afsluit + 1 maand?

Een vraagje. Ik heb mijn Optifix gas getekend op 22 augustus, dus tot maandag kan ik opzeggen zonder zorgen. Natuurlijk ga ik dit nog niet doen, de daling van deze week is een te korte periode om me op te baseren.

Mijn levering gas start op 22 oktober 2022. Stel dat ik in september voel van, foert, ik ga terug variabel bvb. Start mijn nieuw contract dan 1 maand na 22? (dus 22 november 2022?) Of vanaf het moment dat ik een nieuw contract afsluit + 1 maand?
Denk vanaf 22/11. Maar moest het tegen 22 oktober fel gezakt zijn en optifix eventueel ook goedkoper dan 23€cent, kun je ook overschakelen naar het goedkopere vaste tarief (indien nog aangeboden). Ik zou Optifix aan 23,76€cent momenteel nog niet “weggooien”. 😉 Ben zelf wel blij dat ik niet voor dat dilemma sta, want ben bij 14,03€cent ingestapt.

Laatst bewerkt:
Het zal maar zijn wat je normaal noemt zeker.

Het zal nooit terug naar de oude prijzen gaan, maar to be fair… die waren ook gewoon te goedkoop om uit te wijken maar alternatieven.
Prijzen van vandaag zijn dan weer absurd. De energiefactuur is niet veel goedkoper dan de hypotheek (die na inbreng PB volgens mij break-even draait).

Dat is deels onzin hé. De gemiddelde leeftijd houdt rekening met een serieuze kindersterfte, als een significant deel van de bevolking sterft voor ze 1 jaar wordt, dan zakt dat gemiddelde serieus. Wat niet wil zeggen dat men in betere gezondheid verkeerde dan nu ofzo, uiteraard waren omstandigheden op vlak van hygiëne en medische zorg slechter, maar net zoals nu een deel van de bevolking 60+ wordt zonder ooit noemenswaardige medische problemen te hebben, waren die er toen ook.
Lagere kindersterfte is nochtans maar een klein deel van de uitleg.

https://twitter.com/_hannahritchie/status/1106958317073514496?lang=id en rechtstreekse link naar Our World in Data.
It’s often argued that life expectancy across the world has only increased because child mortality has fallen. If this were true, this would mean that we’ve become much better at preventing young children from dying, but have achieved nothing to improve the survival of older children, adolescents and adults. Once past childhood, people would be expected to enjoy the same length of life as they did centuries ago.

This, as we will see in the data below, is untrue. Life expectancy has increased at all ages. The average person can expect to live a longer life than in the past, irrespective of what age they are.

Terug
Bovenaan