Energieleveranciers

Wie denkt dat een prijsplafond iets zal oplossen is nog altijd in de veronderstelling dat de oorsprong van het probleem een malfunctie van de markt is. Maar in realiteit is de oorsprong van het probleem een reeel tekort aan de aanbodzijde.
In zo’n situatie een prijsplafond zetten zou wel eens heel nare gevolgen kunnen hebben.

Waarom koopt Azie dan aan de helft van de prijs van Europa? Dat is toch niet logisch als er een tekort is.

Wie denkt dat een prijsplafond iets zal oplossen is nog altijd in de veronderstelling dat de oorsprong van het probleem een malfunctie van de markt is. Maar in realiteit is de oorsprong van het probleem een reeel tekort aan de aanbodzijde.
In zo’n situatie een prijsplafond zetten zou wel eens heel nare gevolgen kunnen hebben.
Desondanks zit er toch een prijsplafond aan te komen. Als de Chinezen aan de helft van de prijs kopen, moet een prijsplafond van 150-200€ toch zeker mogelijk zijn? China gaat echt niet meer bieden momenteel…

Laatst bewerkt:
Het Franse energiebedrijf Engie heeft dankzij de hoge energieprijzen in de eerste helft van het jaar zijn nettowinst verdubbeld tot 5 miljard euro

Daar wordt je toch mottig van.
Als zij hun winst nog kunnen verdubbelen op onze kap zeg.

Alles wat ik aanbied in mijn zaak is ook duurder geworden, maar ik maak daardoor niet meer winst hoor… in tegendeel.

Waarom koopt Azie dan aan de helft van de prijs van Europa? Dat is toch niet logisch als er een tekort is.
Er is een tekort in Europa. Dat gas hier krijgen is een gigantische bottleneck, omdat de primaire toevoerlijn toegedraaid is. Het zijn deels ook andere productievelden, die niet eens verbonden zijn met Europa.
Olie is ook goedkoper in Qatar, Iran of Irak zelf.

“Based on Wood Mackenzie’s latest commodity prices outlook, China’s gas import prices will remain elevated for the rest of the year. Spot LNG delivered to east coastal provinces would average US$43 per mmbtu in the second half of 2022, way above the city-gate benchmarks of around US$8 per mmbtu.” US$43 per mmbtu komt overeen met 14,67$cent/KWh. Prijsplafond zal dus wssl niet onder 150€/MWh mogen 🤔.

Er is een tekort in Europa. Dat gas hier krijgen is een gigantische bottleneck, omdat de primaire toevoerlijn toegedraaid is. Het zijn deels ook andere productievelden, die niet eens verbonden zijn met Europa.
Olie is ook goedkoper in Qatar, Iran of Irak zelf.

Maar dan is het aan europa om niet alle landen onnodig tegen elkaar op te laten bieden.
Het is dat of inbinden en voor Rusland wat sancties laten vallen... En dat moeten we mijn inziens wel zolang mogelijk uitstellen.

Je bent twee zaken door elkaar aan het halen (en ik neem je dat niet kwalijk want de meeste Belgische journalisten maken ook geen onderscheid).

Enerzijds heb je pipeline gas. Waar een pijpleiding zijn gas levert is, logischerwijs, niet flexibel. Power of Siberia is de grootste Russische leiding naar Azië. Vanuit economisch en politiek standpunt is het interessant van Rusland om dit gas met een korting te verkopen. China kan, om het was simplistisch te stellen, voor een deel kiezen tussen Russisch gas via pijpleiding of gas van god weet waar via LNG. Aangezien Rusland de inkomsten nodig heeft moeten ze hun pipeline gas dus wel interessant houden tegenover de LNG-markt.
Een groot deel van hun productie die traditioneel naar Europa ging krijgen ze trouwens niet naar Azië. Het zal minstens 5 à 10 jaar duren vooraleer Azië een even grote afnemer kan zijn als Europa geweest is.

Anderzijds heb je LNG. Hier is de internationale benchmark de JKM (niet helemaal te vergelijken met TTF maar bon). Deze prijs heeft een grote correlatie met TTF. Goedkoper, ja, maar deels ook omdat je bij JKM ook nog je kosten (huur tanker, slot in de haven, regasification costs etc) moet bijtellen. En deels omdat TTF op dit moment een van de duurdere handelsplaatsen is in Europa. Gas dat naar Frankrijk gaat zal rond of onder de JKM
zitten indien verkocht op de spotmarkt (de PEG - Franse equivalent van de TTF).

Waarom niet al je LNG lossen in Nederland? Simpelweg omdat hun LNG terminal al sinds begin dit jaar boven z’n capaciteit importeert. De enige slots die makkelijk beschikbaar zijn liggen in Spanje. En als je daar LNG lost krijg je je gas niet uit het Iberisch schiereiland weg. Congestie overal in Europa.

Een prijsplafond kan dus enkel werken voor je pipeline gas. Rusland levert sowieso al heel weinig, dus daar win of verlies je niets mee. Met Noorwegen kan je beter bilateraal onderhandelen in plaats van een plafond te proberen opleggen. En andere leveranciers (Algerije etc) ga je waarschijnlijk enorm tegen de borst stoten met een plafond, zeker omdat onze politiekers ze eerder zijn gaan smeken om hun productie op te drijven.
Dus kortom: een prijsplafond voor LNG kan het tekort in Europa erger maken aangezien dit echt een wereldmarkt is en tankers zonder problemen andere bestemmingen buiten Europa zullen verkiezen als de prijsprikkel er is. En een prijsplafond voor pipeline gas draagt het risico om landen die we nu broodnodig hebben tegen ons in het harnas te jagen.

Beggars can’t be choosers. En raadt eens wat Europa op dit moment is, en nog vele jaren zal zijn?

Laatst bewerkt:
Net de eindstanden van onze meters doorgegeven,

2400 kwh aan elektriciteit
642 m³ aan gas

Geen idee of dit veel of weinig is, moeilijk in te schatten :)

Edit: gezin van 2

Afrekening al gekregen

55 euro creditnota voor gas
22 euro creditnota voor elektriciteit

Alvast een pak van mijn hart voor het voorbije jaar, een mens ziet altijd van die mega facturen passeren...
Dit jaar 20% minder verbruikt dan vorig jaar, nu proberen het volgend jaar nog eens 20% eraf te doen!

`
Alvast een pak van mijn hart voor het voorbije jaar, een mens ziet altijd van die mega facturen passeren...
Dit jaar 20% minder verbruikt dan vorig jaar, nu proberen het volgend jaar nog eens 20% eraf te doen!

Afgelopen winter was nu wel zeer zacht. Zelfs met besparingen zal het effectieve verbruik van de buitentemp afhangen.

Afgelopen winter was nu wel zeer zacht. Zelfs met besparingen zal het effectieve verbruik van de buitentemp afhangen.

Ja ok klopt wel, maar ook op verbruik van elektriciteit zijn we 20% gezakt. Volgende maand komen ze zonnepanelen leveren, dus ik voel me toch al iets meer gewapend :)

Ik moet enkel nog een oplossing vinden tegen koude vingers aan mijn bureau, want handschoenen en IT werk zijn nu niet echt een goede combinatie :p

Gelukkig rijden we niet massaal op aardgas :wtf:

Al zou ik in dat geval enkel nog benzine tanken, die reservetank is ook genoeg voor 200km.

Ja ok klopt wel, maar ook op verbruik van elektriciteit zijn we 20% gezakt. Volgende maand komen ze zonnepanelen leveren, dus ik voel me toch al iets meer gewapend :)

Ik moet enkel nog een oplossing vinden tegen koude vingers aan mijn bureau, want handschoenen en IT werk zijn nu niet echt een goede combinatie :p

Let op, een redelijk deel van je elektriciteitsverbruik komt ook van je gasketel (ik herinner me grootte-ordes van een paar 100 kWh elektriciteit per jaar)

Gelukkig rijden we niet massaal op aardgas :wtf:

Al zou ik in dat geval enkel nog benzine tanken, die reservetank is ook genoeg voor 200km.

Dat is pijnlijk, die CNG rijders zien hun winst van de afgelopen jaren zo verdampen. Inderdaad een geluk dat niet al teveel mensen daarop overgestapt zijn!
200 km op de reservetank, dat is een goeie oefening om te leren omgaan met de range anxiety van elektrische auto's 😋

Op beurstechnisch vlak: Als we op wekelijks vlak naar de toppen kijken van oktober en december 2021, en maart 2022, en deze toppen verbinden en doortrekken, komen we bij ongeveer 340€ uit dewelke vandaag bereikt werd en weerstand vormt. Mogelijk/hopelijk hebben we vandaag de (tijdelijke?) top bereikt. Een stevige daling is het laatste uur ingezet. Van 340€ naar 304€ momenteel
Lijkt er wel op dat ik de top goed ingeschat had 🤔.

Is dat? Mijn verbruik oktober-december 2021 was hoger dan de 2 jaren daarvoor :p
Bestond een winter maar uit 3 maanden eh :).

Ik had in 2021 4400kWh elektriciteit en ben nu ook aan het monitoren en we komen momenteel aan 3600kWh/jaar uit. Nu, de winter zal allicht wat meer zijn maar als ik met dezelfde periode vorig jaar vergelijk scheelt het 3kWh/dag. Vorig jaar 12kWh, dit jaar 9kWh per dag.
Mss een effect van nieuwe frigo icm minder thuiswerk.

Die koude vingers... enige wat helpt is verwarming omhoog schroeven... heb daar (R&D) ook last van.

Let op, een redelijk deel van je elektriciteitsverbruik komt ook van je gasketel (ik herinner me grootte-ordes van een paar 100 kWh elektriciteit per jaar)

Veel meer als de ontsteking en de pomp om rond te pompen is dat toch niet. Voor vloerverwarming ligt dat uiteraard een stuk hoger dan radiatoren. Ik heb 1 pomp met een verbruik van 40-60W (radiatoren).

Klikken op '3 months' en dan zie je de daily settlement prices.
Let wel: laatste settlement die meegaat in de berekening is die van 29 september. En op 30 september zal de historiek van de Q422 settlement van die website verdwijnen.
Klopt het dat deze voor gisteren 247,285€ bedraagt? (Om te zien of ik naar de juiste settlement kijk)

'Rusland hervat gaslevering via Nord Stream na onderhoud'​

Rusland lijkt de gasleveringen aan Europa via de belangrijke pijpleiding Nord Stream 1 te gaan hervatten. Volgens financieel persbureau Bloomberg blijkt uit gegevens van de beheerder van de pijpleiding dat de leveringen morgen vanaf 2 uur zullen herstarten. Naar verwachting wordt 20 procent van de capaciteit gebruikt, hetzelfde niveau als voor de werkzaamheden.
De Nord Stream 1-leiding was sinds woensdag dicht voor controles bij de turbine die helpt om gas de pijpleiding in te pompen. Volgens Rusland was dit onderhoud noodzakelijk, maar in Europa bestaat scepsis over die opvatting.
Gevreesd werd dat Rusland de gasleveringen niet meer zou hervatten of minder gas zou leveren dan voor het onderhoud. Dat laatste is eerder voorgekomen: na onderhoudswerkzaamheden in juli schroefde Moskou de gastoevoer via de pijpleiding verder terug. Duitsland heeft al aangegeven deze winter niet meer op gasleveringen via de Nord Stream-pijpleiding te rekenen.

Terug
Bovenaan