Eigenlijk nooit echt mee bezig geweest, maar nu toch ook eens alle toestellen overlopen qua verbruik en paar slimme stopcontacten besteld. Hebben (naast onze grootverbruikers zwembad/jacuzzi) toch redelijk hoog sluimerverbruik, en wil toch eens zien waar ik kan besparen. Ter info, met 5KwH aan zonnepanelen hebben we een verbruik van +- 3.500KwH dag/4.000KwH nacht (meer nacht omdat zwembad dan ook nog stukje filter, en jacuzzi ook 's nachts 2x aangaat). Maar daar gaat het niet om, gaat om de doorsnee toestellen. Meeste zijn hooguit 5j oud, sluimerverbruik zit rond 400watt.
Welke toestellen staan hier dan :
* 1 frigo ingebouwd in keuken (die is wel +15j oud) , vrij klein (geen diepvries)
* 1 frigo in berging (5j oud), groot model - staand Siemens
* 1 diepvries in beging (1j oud), groot model - staand Siemens
* 1 kleine frigo in poolhouse (1j oud) Severin (soort Smeg-kloon)
* digibox telenet + oled tv + receiver Denon (slaapstand 's nachts)
* vaste desktop-pc (staat +- 10u/dag op als ik thuis werk), slaapstand 's nachts
* Xbox en PS5, maar zet die altijd uit als ik niet game
* NAS in garage (die nu 's nachts ook uitstaat)
* en 's nachts uiteraard aantal iphones ed die opladen
Dus denk dat 400watt sluimerverbruik toch redelijk normaal is niet? Vermoed ergens dat die frigo in keuken nog meeste verbruikt.
Grootste verbrujker die we kunnen uitschakelen in jacuzzi, jammer maar zal moeten (verbruikt makkelijk 1500KwH/jaar)
Welke toestellen staan hier dan :
* 1 frigo ingebouwd in keuken (die is wel +15j oud) , vrij klein (geen diepvries)
* 1 frigo in berging (5j oud), groot model - staand Siemens
* 1 diepvries in beging (1j oud), groot model - staand Siemens
* 1 kleine frigo in poolhouse (1j oud) Severin (soort Smeg-kloon)
* digibox telenet + oled tv + receiver Denon (slaapstand 's nachts)
* vaste desktop-pc (staat +- 10u/dag op als ik thuis werk), slaapstand 's nachts
* Xbox en PS5, maar zet die altijd uit als ik niet game
* NAS in garage (die nu 's nachts ook uitstaat)
* en 's nachts uiteraard aantal iphones ed die opladen
Dus denk dat 400watt sluimerverbruik toch redelijk normaal is niet? Vermoed ergens dat die frigo in keuken nog meeste verbruikt.
Grootste verbrujker die we kunnen uitschakelen in jacuzzi, jammer maar zal moeten (verbruikt makkelijk 1500KwH/jaar)
Haar brushen, stijlen, haardrogers, tv's laten spelen, lichten laten branden, iphones 3x dag moeten opladen, laptops hele dag laten aanstaan enz ...

.