Energieleveranciers

Eigenlijk nooit echt mee bezig geweest, maar nu toch ook eens alle toestellen overlopen qua verbruik en paar slimme stopcontacten besteld. Hebben (naast onze grootverbruikers zwembad/jacuzzi) toch redelijk hoog sluimerverbruik, en wil toch eens zien waar ik kan besparen. Ter info, met 5KwH aan zonnepanelen hebben we een verbruik van +- 3.500KwH dag/4.000KwH nacht (meer nacht omdat zwembad dan ook nog stukje filter, en jacuzzi ook 's nachts 2x aangaat). Maar daar gaat het niet om, gaat om de doorsnee toestellen. Meeste zijn hooguit 5j oud, sluimerverbruik zit rond 400watt.

Welke toestellen staan hier dan :
* 1 frigo ingebouwd in keuken (die is wel +15j oud) , vrij klein (geen diepvries)
* 1 frigo in berging (5j oud), groot model - staand Siemens
* 1 diepvries in beging (1j oud), groot model - staand Siemens
* 1 kleine frigo in poolhouse (1j oud) Severin (soort Smeg-kloon)
* digibox telenet + oled tv + receiver Denon (slaapstand 's nachts)
* vaste desktop-pc (staat +- 10u/dag op als ik thuis werk), slaapstand 's nachts
* Xbox en PS5, maar zet die altijd uit als ik niet game
* NAS in garage (die nu 's nachts ook uitstaat)
* en 's nachts uiteraard aantal iphones ed die opladen

Dus denk dat 400watt sluimerverbruik toch redelijk normaal is niet? Vermoed ergens dat die frigo in keuken nog meeste verbruikt.
Grootste verbrujker die we kunnen uitschakelen in jacuzzi, jammer maar zal moeten (verbruikt makkelijk 1500KwH/jaar)

Khad tot 3 jaar geleden een gas ketel. Vloer model. Diende enkel voor chaufage. Merk vaillant was een 36 kw model denk ik. In de bqdkamer zo een doorstromerke. Heb beiden vervangen gehad door een nieuwe gas condens die ook sanitair verwarmd. Mn verbruik is gehalveerd.. van 2000 m3 naar een 930 verlede jaar.

Eigenlijk heb ik nog 2 andere grootverbruikers, maar die vervang ik niet zo snel... dochters :) Haar brushen, stijlen, haardrogers, tv's laten spelen, lichten laten branden, iphones 3x dag moeten opladen, laptops hele dag laten aanstaan enz ...

Eigenlijk heb ik nog 2 andere grootverbruikers, maar die vervang ik niet zo snel... dochters :) Haar brushen, stijlen, haardrogers, tv's laten spelen, lichten laten branden, iphones 3x dag moeten opladen, laptops hele dag laten aanstaan enz ...
Laten kaal scheren ,scheelt al een hoop aan verbruik dan zo te horen🤣

Met kleine dingetjes kunt toch al wat besparen.
- De 2 oudste generatie telenet digicorders buitengedaan voor hun TV Box
- Bij de side-by-side de automatische ijsblokjesmaker op minimaal gezet, frigo op 5°C gezet ipv 4°C en het versvak gewoon als frigo ipv 0°C (gebruiken het zelden).
- Kofferdiepvries alle ijs uitgeschraapt.

Scheelt mij 1.5kwh per dag. Dat loopt verdorie stevig op. Vooral die side-by-side en de extra snufjes eraan zijn slurpers. Nu gebruikt die op zijn eentje nog 2kwh per dag.

Er staat inderdaad nu bij september 13,2
Augustus teriefkaart was nog 12,98

Dus als het per kwartaal is zou ik denken nu 3 maand 13,2?? Niet dus
Weet het niet want had tot 17/09 een vast contract bij hun maar ze geven er dus geen meer voorlopig
Variabele tarief bestaat uit een klein vast deel en een variabel deel die afhangt van index.
Uit kleine lettertjes op tarieffiches:
"
De formule exclusief btw van toepassing voor September 2022 is:
Afname: 1,3150 + 0,1000 x TTF103 (Heren)
"
(in eurocent)
Volgens de historiek via mijnenergie is de vaste basisprijs (eerste term) met 0.2 cent gestegen. Kan verklaren waarom mijn collega - die amper door heeft dat de prijzen enorm gestegen zijn - deze ochtend zei dat engie had gestuurd dat zn prijzen aangepast waren. Vreemde zet wel, verschil is miniem tov de stijging in gasprijs.

Iemand die ik ken heeft voor elektricitei volgende doorgekregen bij Engie vanaf 17/11: Easy variabel formule 2,8350 + 0,1119 x ENDEX303. Iemand hier advies bij?

De Telenetbox helemaal in standby scheelt 10Wh. Opstarten suurt dan wel 20s ipv enkele.

Aangezien we 2-3 keer per week TV kijken hebben we dat nu zo ingesteld. We kunnen hier niet veel meer op besparen helaas.
90-100W standby (incl frigo en diepvries) is weinig.
Al onze apparaten behalve oven en fornuis zijn max 3 jaar.

Mss dat de viessmann ketel hier idd ook veel kan besparen aangezien die stokoud is.

Het is op zich zeker niet fout dat iedereen eens met de neus op de feiten wordt gedrukt en beseft dat hier en daar wel eens zaken niet per sé elec hoeven te verbruiken maar ergens zit er grens op. Frigo en diepvries zijn quasi onmisbaar, iedereen wil toch graag in een verwarmd huis thuiskomen en douchen doe je ook niet graag met ijskoud water. Idem voor koken, hetzij op gas of elec. Ook dat kan je moeilijk anders doen, of gaan we allemaal in de winter onze BBQ aansteken om een biefstukske te bakken? :)

Hoe kan TTF103 bepaald worden?
Gemiddelde forward prijs van de maand voor het kwartaal van levering. Ik gebruik https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotTtf.aspx , dat klopt niet exact (zegt bv 103 voor juni terwjil engie 111 zegt) maar close enough voor een ruwe schatting. Waarde voor augustus is 230 trouwens. Afwachten wat september geeft.

Nog wel iets interessant; gas uit zeebrugge is een stuk goedkoper dan de nederlandse TTF voor Augustus (Zeebrugge (ZTP) gemiddeld 178 voor augustus). Komt blijkbaar omdat de uitvoercapaciteit uit ZTP via pijpleidingen al maximaal is (niet zeker, zit niet in de sector). Meeste contracten gebruiken TTF maar sommige (bv Engie Direct) gebruiken ZTP. (in september gaat Engie Direct (ZTP) waarschijnlijk wel duurder zijn dan Engie Easy (TTF103) omdat Easy nog prijzen van juni gebruikt en Direct de gemiddelde prijs van september, voor daarna is mijn glazen bol kapot)

You're welcome. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat iedereen voor niets op Optifix is overgeschakeld, want dat zou betekenen dat de prijzen serieus gedaald zijn, en dat is nog altijd het optimale scenario. Maar in de tussentijd ben je wel goedkoop verzekerd voor twee jaar indien er toch geen daling komt.

TTF103 voor juli-augustus-september is het gemiddelde van de settlements voor het Q3-product gedurende juni. TTF103 voor oktober-november-december zal het gemiddelde zijn van de settlements voor het Q4-product gedurende september. Deze avond dus de eerste settlement die meegaat in de berekening van TTF103. @Bimmer
Gaan arbitreren op welk variabel contract je neemt lijkt me onbegonnen werk. Zelfs als je bereid bent om het constant op te volgen en regelmatig van contract/leverancier te veranderen, bestaat de kans dat je achteraf moet vaststellen dat je beter niet was veranderd.
Merci voor de uitleg.

Ik had altijd een vast contract. Nu een variabel. Was dan eens benieuwd van waar de prijs komt. En kan ik het wat opvolgen :)

Momenteel zitten we in een huurhuis met gas. Vanaf volgend jaar zal het in een nieuwbouw zijn met een warmtepomp. Dus dit contract zal voor nu tot eind winter zijn.

Zakt vanaf morgen met bijna 8c, dus er zit gewoon wat vertraging op. Ik ben er niet rouwig om, want was al bang dat ik mijn kans verkeken had. Mss toch nog deze week een bestelling plaatsen.
Het is nog een beetje aan het zakken, dus ik zou wachten tot minstens het weekend. Daarna is het weer een beetje gokken.

Een ander aandachtspunt bij een overstap is de vaste vergoeding in uw lopende energiecontract. Die moet u bij sommige leveranciers vooraf betalen. Tot nog toe was dat voor een heel jaar, maar dat is nu verleden tijd. Eric Houtman: ‘Sinds 1 juli mogen leveranciers de vaste vergoeding nog maximum voor zes maanden aanrekenen, als u overstapt in de eerste helft van een begonnen jaar. Tijdens de tweede jaarhelft bent u de vaste vergoeding enkel verschuldigd voor de maanden dat u klant was. Heeft u de vaste vergoeding volledig vooraf betaald, dan moet u dus een stuk terugbetaald krijgen.’

Stukje uit de standaard overgenomen.

Die 500 euro gaat naar energieproducenten. Die zitten jammer genoeg voornamelijk in het buitenland.
Blijft een keuze hé. Geen leuke keuze, maar een keuze. Bij mijn grootmoeder, gas, zal enkel de keuken verwarmd worden. Voor de rest niets boven circulatiewarmte. En de temperatuur wordt, op haar vraag, ingesteld op 18-19°C. Ze zei dat ze wel een extra dekentje zou gebruiken of een extra sweater zou aandoen.

Ze ging haar pensioentje nu niet volledig opdoen aan verwarming. Ze had erger meegemaakt in den oorlog.

Eens gekeken voor mijn easy variabel indexed (3 maand vast per trimester)
Snap enkel de looptijd trimester dan niet??
Vandaag september zijn de prijzen wel degelijk aangepast tegenover augustus.
Vraag me dus af is hun trimester dan sep-oct-nov ???
Bon soit
Ik kom uit op.. all in
Elec dag 49,692
Elec nacht 39,416
Gas. 14,259

Valt dan goed mee voor de komende 3 maanden
Neen, prijs wordt aangepast in oktober. Al kan het wel dat men om een betere inschatting te maken ze al de prijszetting van juli en augustus heeft genomen. Of dat men gewoon de prijszetting (andere formule) heeft veranderd voor de nieuwe contracten,

Variabele tarief bestaat uit een klein vast deel en een variabel deel die afhangt van index.
Uit kleine lettertjes op tarieffiches:
"
De formule exclusief btw van toepassing voor September 2022 is:
Afname: 1,3150 + 0,1000 x TTF103 (Heren)
"
(in eurocent)
Volgens de historiek via mijnenergie is de vaste basisprijs (eerste term) met 0.2 cent gestegen. Kan verklaren waarom mijn collega - die amper door heeft dat de prijzen enorm gestegen zijn - deze ochtend zei dat engie had gestuurd dat zn prijzen aangepast waren. Vreemde zet wel, verschil is miniem tov de stijging in gasprijs.

Mja, als je dan 250€ invult, dan kom je uit bij 26.15 cent per kwh voor gas. Niet zo goedkoop :(.

Het is op zich zeker niet fout dat iedereen eens met de neus op de feiten wordt gedrukt en beseft dat hier en daar wel eens zaken niet per sé elec hoeven te verbruiken maar ergens zit er grens op. Frigo en diepvries zijn quasi onmisbaar, iedereen wil toch graag in een verwarmd huis thuiskomen en douchen doe je ook niet graag met ijskoud water. Idem voor koken, hetzij op gas of elec. Ook dat kan je moeilijk anders doen, of gaan we allemaal in de winter onze BBQ aansteken om een biefstukske te bakken? :)
Dat is plezanter en leuker ja. Je moet niet noodzakelijk thuiskomen in een verwarmd huis, 1 locatie die je verwarmd en de rest niet kan ook al helpen om de kosten te drukken. En niet zo warm / luxueus als je ondertussen gewend bent (paar graadjes minder). Dat doet het verbruik al goed dalen hoor, al zal er altijd wel een minimumverbruik zijn zodra je een CV opzet.
Maar om u te wassen moet je echt geen douche pakken. Je kan gerust met een waterkoker wat water opwarmen, in pompbak / grote kom doen en dat gebruiken om u te wassen. Ik heb het jaren zo gedaan. Maar zoveel bespaar je niet via een douche. Behalve als je (en de rest van uw familie) natuurlijk elke dag een douche of bad neemt. En dat is dan toch een beetje excessief hoor.
Daarnaast herinner ik mij ook nog de tijd van een bad waarbij het badwater gedeeld werd, ipv voor elke persoon een apart bad te nemen ;p.

Maar je hebt gelijk, een grens is er nu eenmaal wel. Daarom dat mensen vroeger ook met zoveel mogelijk samen woonden.

Tja er zijn nu eenmaal betere en slechtere jaren, sommigen willen dat niet accepteren en schuiven het af op de overheid. Als het in de middeleeuwen een slecht oogstjaar was moest ge er ook maar mee leven en was er geen magische voorraad patatten.
De overheid/EU had dit kunnen voorkomen door minder afhankelijk te worden, meer opslag te hebben, meer te diversifieren maar als ge paar jaar geleden zou afkomen met "we hebben x miljoen nodig voor infrastructuur en verhogen belastingen" had dat u veel kiezers gekost. Korte termijn-visie is het nadeel van democratie.

Klinkt pessimistisch en ik begrijp het wel, we komen net uit Covid en nu weer de energiecrisis, wat gaat t volgende weer zijn
Totaal niet mee akkoord. Stel je hebt €2200 netto per maand. En opeens moet je €400 bijbetalen iedere maand.

Dan heb je dus opeens maar €1800 netto meer.

Wie denkt dat een prijsplafond iets zal oplossen is nog altijd in de veronderstelling dat de oorsprong van het probleem een malfunctie van de markt is. Maar in realiteit is de oorsprong van het probleem een reeel tekort aan de aanbodzijde.
In zo’n situatie een prijsplafond zetten zou wel eens heel nare gevolgen kunnen hebben.

Terug
Bovenaan