Energieleveranciers

Euhm mensen hebben meer vrije tijd nu dan toen hoor.
Al de automatisatie, supermarkten, snel vervoer zorgt voor gigantisch veel tijdswinst. Op vakantie gaan, weekends, dagen vrijaf, ziektedagen, noem maar op. Dat niet iedereen die gewonnen tijd efficient inplant is een ander verhaal. Maar om nu te stellen dat mensen die tot zelfs 10 uur per dag werken gemiddeld minder vrije tijd hebben dan "mensen in de Middeleeuwen" is gewoonweg absurd.
Ik hoop dat je niet aan het vergelijken bent met de adel van toen, want da's natuurlijk een ander verhaal.
Dat wordt toch tegengesproken. Voorbeeldje; Van zodra we de wasmachine uitvonden, begonnen we ook ineens onze kleren veel meer te wassen. Nu is het onvoorstelbaar om twee dagen dezelfde onderbroek te dragen; voor de uitvinding van de wasmachine was dat perfect normaal.

Bij elke grote revolutie zijn we eigenlijk harder gaan werken. Onze bessenverzamelende voorvaders werkten het minst. Onze sedentaire boerenvoorvaders een pak meer, maar nog altijd minder dan wij. In de industriele revolutie ging het compleet kierewiet, en sindsdien hebben moderne politieke bewegingen voor de 40-urenweek gezorgd, al zijn we nu de laatste 20 jaar weer steeds meer en meer aan het werken, door oa het normaliseren van onbetaalde overuren. We houden in ons hoofd nog altijd onze voorouders in gedachten die 150 jaar geleden lange uren in de fabriek klopten; maar da's een historische anomalie.

Automatisering zorgt er vooral voor dat onze productie omhoog gaat, waardoor elk gewerkt uur nog meer waard wordt. Vandaag een extra uur werken levert meer op dan als je als middeleeuwse boer hetzelfde zou doen. Dus zijn mensen ook meer bereid om extra te werken. Een jammerlijke paradox. :)

Dat weet je niet op voorhand. De mensen die vroeger dat budget in het buitenland spendeerden, kunnen kiezen om dat nu in België te spenderen. Maar waarschijnlijk gaat dat een gevolg hebben op die ketens en miserie opleveren.
Die 500 euro gaat naar energieproducenten. Die zitten jammer genoeg voornamelijk in het buitenland.

lol meer vrije tijd.
Je viel daar op je 30 dood en moest 10 kinderen baren om er 5 over te houden.

Onze huidige depressie/burnout problemen zijn dan peanuts.
Zoals al door anderen aangehaald was de gemiddelde leeftijd inderdaad minder hoog, maar klopt dat beeld van omver vallen op uw dertigste wel niet.

Hoewel het leven algemeen gezien zwaarder en minder comfortabel was, durf ik er mijn hand bijna voor in het vuur steken dat die mensen gemiddeld gezien wel gelukkiger waren. Er zullen natuurlijk altijd periodes in de geschiedenis terug te vinden zijn waar het even anders was.

Nee totaal niet, vandaar serieus verschoten. Zal eens moeten langsgaan met een verbruiksmeter om iets op te sporen.

Heeft wel 2 oude driepvriezen staan, rest van de toestellen zijn vrij recent.
Bingo. Die oude vriezers en koelkasten kunnen 3-5000 KwH per jaar gebruiken. Steek er eens een energiemeter tussen

Bingo. Die oude vriezers en koelkasten kunnen 3-5000 KwH per jaar gebruiken. Steek er eens een energiemeter tussen

Neem 3000 kWh, dat is 350Wh en volgens mij kan een diepvriea zoveel niet verbuiken. Hij zou dan nog eens nooit uitvallen.
5000kWh zou al helemaal belachelijk zijn.

Heb mijn 30 jaar oude frigo ook net buitengesmeten. Die was constant aan, sloot niet goed, verbruik was 750kWh per jaar. Ons standby verbruik is substantieel gezakt tot onder de 100Wh. Gezien er een frigo, diepvries, aantal consoles, tv’s en reciever insteken is dat redelijk laag.

Ik heb het verbruik eens geraadpleegd van mijn moeder haar woning in 2021 (halfopen bebouwing uit 2003 met 180m2 bewoonbare opp). 3 bewoners.

10.000 kwh elektriciteit en 25.000 kwh gas. Verwarming, warm water en koken op gas, ketel is uit 2017.

Dit lijkt me ontzettend veel, vergeleken met mijn woning in 2021 (gesloten bebouwing, volledige renovatie in 2020 met 130m2 bewoonbare opp en 2 bewoners)

2.300 kwh elektriciteit en 14.000 kwh gas. Verwarming en warm water op gas, koken op elektriciteit. Ketel uit 2011.
Enorm veel .. of de verwarming staat op 25 graden van september tot juni. Maar toch.. stroomverbruik is ook enorm

Ik heb het verbruik eens geraadpleegd van mijn moeder haar woning in 2021 (halfopen bebouwing uit 2003 met 180m2 bewoonbare opp). 3 bewoners.

10.000 kwh elektriciteit en 25.000 kwh gas. Verwarming, warm water en koken op gas, ketel is uit 2017.

Dit lijkt me ontzettend veel, vergeleken met mijn woning in 2021 (gesloten bebouwing, volledige renovatie in 2020 met 130m2 bewoonbare opp en 2 bewoners)

2.300 kwh elektriciteit en 14.000 kwh gas. Verwarming en warm water op gas, koken op elektriciteit. Ketel uit 2011.

De meeste cannabis kwekers tappen af voor de meter...

Volgens mij heb je een nulletje te veel gezet.

Onze oude Amerikaanse frigo (mid jaren 90) vervangen door een modern exemplaar enkele jaren geleden. Ik heb er nooit een verbruiksmeter tussen gezet maar ons verbruik daalde met 1500 kWh per jaar. En ik volg ons verbruik week per week op, op de grafieken zag je echt gewoon het moment waarop we die vervangen hebben.

Ik vermoed dat we van 2000 kWh naar 500 kWh gegaan zijn voor onze koelkast.

Onze oude Amerikaanse frigo (mid jaren 90) vervangen door een modern exemplaar enkele jaren geleden. Ik heb er nooit een verbruiksmeter tussen gezet maar ons verbruik daalde met 1500 kWh per jaar. En ik volg ons verbruik week per week op, op de grafieken zag je echt gewoon het moment waarop we die vervangen hebben.

Dit dus. Nog al gehoord. 3-5000 is misschien voor de meest extreme gevallen (en nog oudere Amerikaanse koelkasten) maar het is mogelijk.

Wij hebben zo'n klein inbouwmodel (combi frigo/diepvries) van eind jaren '90 zonder energielabel. In de berging staan iets nieuwere modellen maar ook van dat formaat, een frigo en diepvries appart. Ik vermoed dat het verbruik per jaar wel zal meevallen aangezien het kleinere toestellen zijn.

Eens gekeken voor mijn easy variabel indexed (3 maand vast per trimester)
Snap enkel de looptijd trimester dan niet??
Vandaag september zijn de prijzen wel degelijk aangepast tegenover augustus.
Vraag me dus af is hun trimester dan sep-oct-nov ???
Bon soit
Ik kom uit op.. all in
Elec dag 49,692
Elec nacht 39,416
Gas. 14,259

Valt dan goed mee voor de komende 3 maanden

Laatst bewerkt:

Wij hebben er ook zo eentje staan.. op een warme dag trekt dat ding 4,5kwh per 24h.. Die vervangen aan huidige energieprijzen is snel terugverdiend..

Bon soit
Ik kom uit op.. all in
Elec dag 49,692
Elec nacht 39,416
Gas. 14,259

Is het niet zo dat bij variabele contracten de effectieve prijs van wat je in september gaat betalen eind september wordt berekend, op de effectieve prijzen van september?

De update van de prijsfiche is dus eerder om voor nieuwe klanten de best gekende recente prijs weer te geven.

Bon soit
Ik kom uit op.. all in
Elec dag 49,692
Elec nacht 39,416
Gas. 14,259

Waar heb je die cijfers van? Op de site van engie (https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/) staat nog 13.2 voor gas bij Easy (Vlaanderen)? Voor gas gebruikt die als ik het goed begrijp de TTF van Juni als tarief voor Juli-Aug-Sep, met een waarde van TTF103 (Heren) = 111,3806 €/MWh . Aangezien de TTF de laatste week boven de 250 euro per MWh staat gaat dat dus bijna x2.5, indien deze prijzen voor heel september aanhouden. September wordt een spannende maand voor het Easy tarief, want die bepaald dan de oktober-november-december.

Is het niet zo dat bij variabele contracten de effectieve prijs van wat je in september gaat betalen eind september wordt berekend, op de effectieve prijzen van september?

De update van de prijsfiche is dus eerder om voor nieuwe klanten de best gekende recente prijs weer te geven.
Niet altijd, hangt af of het TTF103 TTF101 TTF303 of nog iets anders (zoals Engie Direct) is. Bij Easy is het per kwartaal op basis van de maand er voor, bij Direct is per maand en pas gekend aan het einde van de maand.

Denk ik toch, heb het ook maar eergisteren uitgezocht :crazy:

Laatst bewerkt:
Fucking hell hoe ingewikkeld kunnen ze dat maken zeg. Feitelijk moet ik praktisch elke maand opnieuw vergelijken nu en eventueel overstappen?

Ik denk wel dat de VREG V-test dit allemaal in rekening brengt en dit schat op basis van de futures? dus voor de gemiddelde consument maakt het niet echt uit (al weet de Vtest natuurlijk niet hoe alles gaat evolueren). Al zou ga in theorie dat wel kunnen uitbuiten. Bij stijgende prijzen is Easy interessanter, bij dalende trend Direct. Maar waarschijnlijk is het uiteindelijke verschil niet zo groot. Bv als heel september extreem duur is en in oktober de gasprijs in elkaar zakt is easy duurder voor dat kwartaal. Bij overstappen moet je wel opletten met de vaste kost, geen idee hoe dat werkt als je bv bij Engie tussen hun eigen formules overstapt.

Er staat inderdaad nu bij september 13,2
Augustus teriefkaart was nog 12,98

Dus als het per kwartaal is zou ik denken nu 3 maand 13,2?? Niet dus
Weet het niet want had tot 17/09 een vast contract bij hun maar ze geven er dus geen meer voorlopig

Terug
Bovenaan