Energieleveranciers

Ik gok eerder dat we tegen 10 cent verschil gaan zitten (wat dus al 50 euro wordt voor de 500kWh waar je het over hebt), maar ik wacht de tarieffiche af. Maar zelfs al winnen we er 25 euro mee, ik vind dat al een mooie winst. En ik vermoed dat het om meer dan 500kWh zal gaan. Een snelle check op Google over het jaarlijks verbruik van de 3 apparaten brengen mij op een verbruik van meer dan 900 kWh.
Dan zou ik eerder meer uw was gewoon laten drogen. Was en afwasmachine zit je aan 250kwh ofzo ;)

Ben toch ook beetje aan het bekijken waar verbruikers zitten die misschien vervangen kunnen worden. Eentje is ongetwijfeld mijn gamepc, waar ik eigenlijk nog zelden op game maar wel behoorlijk wat stroom trekt. Denk er sterk aan die te vervangen door laptop (al tijdje trouwens, nog voor de prijsproblematiek).

Een andere (denk ik toch) verbruiker is onze receiver. TV en consoles zijn gekoppeld aan een Denon X3300W receiver. Heeft als specs 600watt al weet ik niet of dat effectief zoveel verbruikt. Iemand daar idee van? Hangen 5.1 speakers aan met behoorlijk zware subwoofer. En die staan toch elke dag makkelijk een uur of vijf te spelen. Zou echt wel durven overwegen om geluid via tv te laten lopen, ofwel een soundbar te zetten (al zal die ook verbruiken).

Ja hier is het probleem redelijk duidelijk als ik ze zo hoor. In juni stond de verwarming nog aan terwijl het buiten +20 graden was.
"Ja ma binnen was het maar 18 hoor".
Ook elke dag een bad ed.

Nog een klant gehad die aan de toenmalige lage prijzen, meer dan €1000 per maand betaalde aan gas.
"Ah ja, ik verwarm heel mijn huis tot 25°, mijn moeder is dat gewoon" (was van Afrikaanse afkomst). Dan moet je niet verbaasd zijn dat je een fortuin betaalt aan verwarming.

Ah ok, eigenlijk benadeeld als je al klant bent dus. Dan is het gewoon dit contract uitzitten en hopen op "gunstige" tarieven maart 2023. Hoe klein die kans ook is.
Aangezien de winter dan al lente is geworden, zal je niet veel moeten huilen om je rekeningen. 😉

Voor de geïnteresseerden in Optifix:
Telefonisch lukt het nog om in te tekenen op het tarief dat je bekomt in de simulatie.
Door de grote drukte hebben ze de knoppen op hun site uitgeschakeld.

Laatst bewerkt:
Ben toch ook beetje aan het bekijken waar verbruikers zitten die misschien vervangen kunnen worden. Eentje is ongetwijfeld mijn gamepc, waar ik eigenlijk nog zelden op game maar wel behoorlijk wat stroom trekt. Denk er sterk aan die te vervangen door laptop (al tijdje trouwens, nog voor de prijsproblematiek).

Een andere (denk ik toch) verbruiker is onze receiver. TV en consoles zijn gekoppeld aan een Denon X3300W receiver. Heeft als specs 600watt al weet ik niet of dat effectief zoveel verbruikt. Iemand daar idee van? Hangen 5.1 speakers aan met behoorlijk zware subwoofer. En die staan toch elke dag makkelijk een uur of vijf te spelen. Zou echt wel durven overwegen om geluid via tv te laten lopen, ofwel een soundbar te zetten (al zal die ook verbruiken).

Desktop tegenover laptop is grootte-orde 300-500 Watt vs. 60-70 Watt, als je die zelden gebruikt, zal dat zelfs met de huidige elektriciteitsprijzen weinig verschil maken. De vraag is natuurlijk, wat is "zelden" ;)
En los daarvan heeft een laptop gewoon praktische voordelen.

Voor audio, kijk eens of het PMPO wattage is, of RMS. Dat scheelt al veel, vaak wordt met hele grote cijfers (vaak PMPO) geroepen vanuit marketing perspectief, maar ligt dat enorm uiteen met het werkelijk verbruikte vermogen - al denk ik dat het in jouw geval al over RMS cijfers gaat. En alle specs zijn sowieso maximaal vermogen, wat ook weer veel afwijkt van werkelijk verbruik op een normaal geluidsniveau...

Voor de geïnteresseerden in Optifix:
Telefonisch lukt het nog om in te tekenen op het tarief dat je bekomt in de simulatie.
Door de grote drukte hebben ze de knoppen uitgeschakeld.

Ergens toch nog beetje ongerust dat ze ons 'meteen' gaan omschakelen ipv vanaf 02/2023. Noch op MyLuminus, noch op MyEngie kan ik dat dus 100% zeker terugvinden. Op MyLuminus is contract niet zichtbaar (contacteer de klantendienst...) en op Engie zie ik dat aanvraag tot leverancierswissel binnen is, maar daar staat ook niet op vanaf wanneer.

Gebeld met Engie, ze "denken" dat het inderdaad zo zal zijn maar kon het niet bevestigen. Kreeg trouwens dan nog eens foute info door. "Ja maar meneer, als u nu al contract heeft afgesloten bij Luminus dan zullen dat de prijzen van februari zijn die ze gaan aanrekenen, zelfs met vaste prijs". Klopt dus niet. En dan moet de doorsnee consument een keuze kunnen maken die ergens op slaat?

Messchien een domme vraag maar ik heb een groepsaankoop gedaan kan ik gewoon naar een andere leverancier gaan of lukt dit niet ?

En iemand ervaring met engie ?
Ik zit nu bij Mega maar niet content van.

Uiteindelijk gaan die prijzen wel allemaal meevallen, gaat de regering wat steunmaatregelen introduceren met geld dat de overheid al lang niet meer heeft, en zal blijken dat die rush naar Luminus Optifix eigenlijk duurder bleek dan gewoon een variabele nemen en de storm even doorstaan.
Het enige waar dit je tegen beschermt is tegen het worst-case scenario van peperdure tarieven als het echt allemaal nog veel erger wordt. Maar een vast tarief nemen op het moment dat de prijzen historisch hoog staan, is toch een gewaagde beslissing.

Luminus is 1 van de grootste spelers van Belgie en heeft teams die dit soort prijszetting in detail berekenen.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk gaan die prijzen wel allemaal meevallen, gaat de regering wat steunmaatregelen introduceren met geld dat de overheid al lang niet meer heeft, en zal blijken dat die rush naar Luminus Optifix eigenlijk duurder bleek dan gewoon een variabele nemen en de storm even doorstaan.
In dat geval, betalen we allemaal met plezier 20-30 eur en schakelen we om naar die fantastisch goedkope variabele tarieven van u

De gasprijs blijft dalen na de top van 342€, goud, zilver, olie, koper, daalt allemaal. De vrees van recessie tot 2024 duikt op. “Recessie” kan zorgen voor een forse daling van de gasprijs, zeker wanneer er door de recessie genoeg gas beschikbaar is. De speculatieve stijging van de gasprijs kan daardoor teniet gedaan worden. Het blijft interessant. Het stookseizoen is nog niet begonnen. Ondanks alles is het niet uitgesloten dat Luminus nog de grote winnaar gaat worden.

Op gevoel of ook ergens op gebaseerd ?

Een goede exitbegeleiding van degenen die overtuigd werden voor een Optifix abonnement zal even belangrijk zijn als het op voorhand aanbevelen. Het is makkelijk zeggen: “Als de prijzen dalen stap je er gewoon uit”. Ze zijn aan het dalen, maar wanneer zeg je dan effectief: “Ik ga overschakelen naar variabel”. Dat zeg je pas als je “zeker” bent dat het niet meer gaat stijgen. Meestal is op zo’n moment de bodemprijs bereikt 🤔.
Ik zeg er wel even bij dat ik zelf Optifix aan 14,03€cent heb.

Het is gewoon voor niemand duidelijk of zeker wat wel/niet gaat volgen. Heb ergens ook wel gevoel dat we binnen zes maand over heel andere prijzen praten, en net daarom twijfel ik toch ook om die optifix te cancellen. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat prijzen nog eens met 30% gaan stijgen, maar kan natuurlijk compleet fout zijn ook.

Dat gaat inderdaad een moeilijke oefening zijn. Ik heb nog tot eind oktober en begin november om te beslissen (1 maand opzeg), niet de geweldigste momenten om over te schakelen maar kijk, daar zitten we aan vast voorlopig met nog wat lopende kortingen.

Ik zie die optifix als 17 euro verzekering tegen compleet gestoorde variabele tarieven deze winter.
probleem gaat zijn kiezen tussen de verzekering opzeggen en ze aanhouden. Hoe meer de variabele tarieven duurzaam veranderen vanop hun prijspunt nu hoe gemakkelijker de keuze :)

Het is gewoon voor niemand duidelijk of zeker wat wel/niet gaat volgen. Heb ergens ook wel gevoel dat we binnen zes maand over heel andere prijzen praten, en net daarom twijfel ik toch ook om die optifix te cancellen. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat prijzen nog eens met 30% gaan stijgen, maar kan natuurlijk compleet fout zijn ook.
Niemand had een half jaar geleden gedacht dat de gasprijs maal 10+ ging gaan, but here we are. Past performance is no guarantee for the future, though :biglaugh:

Dat gaat inderdaad een moeilijke oefening zijn. Ik heb nog tot eind oktober en begin november om te beslissen (1 maand opzeg), niet de geweldigste momenten om over te schakelen maar kijk, daar zitten we aan vast voorlopig met nog wat lopende kortingen.

Ik zie die optifix als 17 euro verzekering tegen compleet gestoorde variabele tarieven deze winter.
probleem gaat zijn kiezen tussen de verzekering opzeggen en ze aanhouden. Hoe meer de variabele tarieven duurzaam veranderen vanop hun prijspunt nu hoe gemakkelijker de keuze :)
Ben het helemaal eens. Zorg ervoor dat er een “plan” is waar je je het beste bij voelt. En vergeet degene die je overtuigd hebt voor Optifix ook niet tijdig te verwittigen indien blijkt dat er geen stijging meer komt. Ook al is dat dan niet leuk om te melden dat ze uiteindelijk toch best bij variabel waren gebleven. Maar zover zijn we (nog) niet.

Terug
Bovenaan