Energieleveranciers

Vraagje voor de mensen met zonnepanelen en digitale meter:
hebben jullie ook voor elek ingetekend op optifix? Ik zit nu bij Eneco met een variabel contract voor elek, waar op zich nog de injectievergoeding meevalt tegenover de energiekost, maar ik zie ook al dat ze tussen april en augustus dit jaar al zitten rommelen hebben met de formules voor de energiekost en injectievergoeding, uiteraard in hun voordeel.

Indien ik zou overgaan betaal ik 51c€/kWh ipv 25c€Kwh (uiteraard is dit variabele prijs voor dit kwartaal, dat zal stijgen) en krijg ik 30c€/kWh injectie (dat nog geindexeerd wordt elke maand?) ipv 28c€/kWh (dat uiteraard ook nog zal stijgen). Ik verlies mijn korting van 30 €, en 2/3 van de vaste kost van 57€.

Ik vind dit een moeilijke oefening, wat doen andere mensen met zonnepanelen en digitale meter?

Ons verbruik: afname +- 1.300 kWh en injectie +- 2.700 kWh (enkelvoudige teller).

Zei een collega van mij ook

Heeft 2 weken terug voor variabel gekozen (om in november te starten), want "Luminus kan je gewoon omzetten naar een variabel contract als ze de vaste contracten stroom en gas moeten verkopen met verlies, met verlies verkopen mag niet"
Morgen eens vragen of hij zicht heeft op de geïndexeerde prijs van september :evil:
Zie algemene voorwaarden bij contract “
11. Wijzigingen aan de Leveringsovereenkomst”.
Kan misschien ook hier onder vallen?:
12.1. Ingeval van overmacht wdoern de verplichtingen onder deze Leveringsovereenkomst, behalve de verplichting tot betaling van een geldsom, geschorst of beperkt gedurende de periode van de overmacht. Onder overmacht dient
te worden verstaan: elke onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van onze wil die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van onze verbintenis, zoals maar niet beperkt tot, uitval van het net, problemen in het transport of de distributie, het niet kunnen verkrijgen van (voldoende) elektriciteit of aardgas

12.1. Ingeval van overmacht wdoern de verplichtingen onder deze Leveringsovereenkomst, behalve de verplichting tot betaling van een geldsom, geschorst of beperkt gedurende de periode van de overmacht. Onder overmacht dient
te worden verstaan: elke onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis onafhankelijk van onze wil die een onoverkomelijk beletsel uitmaakt voor de nakoming van onze verbintenis, zoals maar niet beperkt tot, uitval van het net, problemen in het transport of de distributie, het niet kunnen verkrijgen van (voldoende) elektriciteit of aardgas

11.3. Indien uw Leveringsovereenkomst van bepaalde duur is, kunnen wij u 2
maanden vóór het einde van de lopende periode voorstellen om de prijzen en/ of
voorwaarden van de Leveringsovereenkomst voor de volgende periode te wijzigen.
Indien u schriftelijk instemt met de wijzigingen, zal de Leveringsovereenkomst voor
de volgende periode worden vernieuwd volgens deze wijzigingen. Indien u dit niet
doet en u ook niet van leverancier bent veranderd bij afloop van de lopende duur,
zullen wij u blijven leveren aan de prijzen en voorwaarden van ons goedkoopste
equivalent product van bepaalde duur. Uw instemming is niet vereist, wanneer ons
voorstel tot vernieuwing van de Leveringsovereenkomst...

Dus optifix kunnen ze niet wijzigen tot 22 maand ver van de 2 jaar.

Heb eergisteren ook vast contract Luminus genomen, maar zijn dat toch niet een stuk duurdere prijzen dan variabel of lees ik dit fout?

* Gas : 23,76 c€/kWh
* Elec dag : 58,90 c€/kWh - nacht : 45,60 c€/kWh
* Injectie dag : 33,24 / nacht : 22,02

Op mijn energie is Luminus Comfy Flex bijv
Elec +- 40 c€/kwh
Gas +- 12,56c€/kwh
Iemand idee?

Kan mijn leverancier zelf mijn contract beëindigen?
Uw leverancier mag uw energiecontract opzeggen wegens wanbetaling.​

Mag mijn energieleverancier zelf mijn contract beëindigen? Een energieleverancier mag je contract enkel beëindigen wegens wanbetaling

Ik probeer een familielid over te zetten naar Optifix, maar na het berekenen van het voorschot zie ik nergens een knop om in te tekenen op het contract (of een ander voorgestelde formule). Geprobeerd op verschillende pc's en verschillende browsers.
Heeft Luminus heeft een stop gezet op het aanvaarden van nieuwe klanten? 😅

Heb hier snel ook nog even een simulatie gedaan en inderdaad, intekenen niet mogelijk.

Ben dan wel benieuwd of contract bij mij zal doorgaan. Heb het eergisteren gestart, contract in pdf gekregen maar op "my luminus" staat nog "in verwerking". Volgens sommigen hier zou het mogelijk niet kunnen omdat startdatum +4mnd later is (half februari).

Ja maar hoe kan ik dat achterhalen bij mensen die al jaren hetzelfde contract hebben.. ik kan niet zover terugkijken tot hun allereerste factuur. Ik zal eens bellen dan maar.. er staat nergens een startdatum.

Bij mij (beheer die van mij, mijn vader en mijn grootmoeder...) stond dat zowel voor Luminus, Engie als Eneco in het klantenportaal ergens.
Anders bellen ja als je het niet terugvindt.

Vraagje voor de mensen met zonnepanelen en digitale meter:
hebben jullie ook voor elek ingetekend op optifix? Ik zit nu bij Eneco met een variabel contract voor elek, waar op zich nog de injectievergoeding meevalt tegenover de energiekost, maar ik zie ook al dat ze tussen april en augustus dit jaar al zitten rommelen hebben met de formules voor de energiekost en injectievergoeding, uiteraard in hun voordeel.

Indien ik zou overgaan betaal ik 51c€/kWh ipv 25c€Kwh (uiteraard is dit variabele prijs voor dit kwartaal, dat zal stijgen) en krijg ik 30c€/kWh injectie (dat nog geindexeerd wordt elke maand?) ipv 28c€/kWh (dat uiteraard ook nog zal stijgen). Ik verlies mijn korting van 30 €, en 2/3 van de vaste kost van 57€.

Ik vind dit een moeilijke oefening, wat doen andere mensen met zonnepanelen en digitale meter?

Ons verbruik: afname +- 1.300 kWh en injectie +- 2.700 kWh (enkelvoudige teller).
Ik heb in maart voor enkel elektriciteit ingetekend ( - komende van eneco (aangezien Warmtepomp...) al heb ik toen voor familie ingetekend op beide). Ik zou kijken hoe lang dat contract nog in basis geldig is. Aangezien je zegt 2/3de ga ik er vanuit dat het niet verloopt in oktober...
Grofweg verwacht ik dat de kwartaalvariabele gaat stijgen naar : 30* 170/110 * 250/170 = 68.18 cent. Al zal het wel iets trager verlopen aangezien ze de volledige stijging niet gewoon zomaar mogen verhogen, en ze hun formule moeten gebruiken... 170/110 aanpassingsfactor voor augustus. 250/170 -> geraamde aanpassingsfactor voor september.

Als je stelt dat het risico er is voor gas. Dan zie ik niet waarom het risico er niet is voor elektriciteit. En dan zou ik overstappen. Maar dan eerder voor het gerust gemoed van je kent uw prijs en dat is hetgeen je gaat betalen. Maar zekerheid van dat is een gegarandeerd betere deal. Dat kan ik u niet bieden. Met variabel neem je een risico dat je meer gaat betalen. Aan U om te bepalen of je dat risico wilt nemen.

Ik heb een digitale meter met zonnepanelen.
Natuurlijk als je vandaag niet kunt intekenen, en het is intekenen aan de prijs van 85 cent... mja dan zou ik het niet meer doen en de stijging gewoon uitzitten en vloeken dat ik het heb laten liggen tot vandaag :p. (er was iemand die gezegd had doe het voor de 30ste geloof ik :D.)

Ter informatie:

Luminus Comfy is een contract van onbepaalde duur. Maar dit wil niet zeggen dat uw prijs voor onbepaalde duur vast zit. Bij contracten van onbepaalde duur bepaalt de wetgeving dat leveranciers op eenieder moment de prijzen kunnen wijzigen. Zij moeten de klanten 2 maanden voor de geplande wijziging daarvan inlichten en klanten de mogelijkheid geven om kosteloos te veranderen als zij niet akkoord gaan met de nieuwe voorgestelde prijzen.

Luminus Optifix is een contract van bepaalde duur van 2 jaar. Gedurende deze periode van 2 jaar mag een leverancier in principe geen tariefwijziging doorvoeren. Je zit dus 2 jaar safe met deze tarieven.

JMaar door bij afname gaan uw tarieven van de overheid toch stijgen?
En uiteindelijk zoveel dingen die je echt enkel in nachttarief kan doen zijn er nu ook niet he (auto en batterij laden buiten beschouwing gelaten)
Hoe bedoel je? De kWh prijzen die ik vermeldde zijn all-in.
De grootste verbruikers kunnen 's nachts op hier: vaatwasser, wasmachine, droogkast. En voor de rest ben ik sowieso een nachtmens, dus speelt een groot deel van m'n leven toch af wanneer nachttarief telt. Heel het weekend is ook nachttarief. Voor ons is het dus niet echt moeilijk om het nachttarief optimaal te gebruiken.

Heb eergisteren ook vast contract Luminus genomen, maar zijn dat toch niet een stuk duurdere prijzen dan variabel of lees ik dit fout?

* Gas : 23,76 c€/kWh
* Elec dag : 58,90 c€/kWh - nacht : 45,60 c€/kWh
* Injectie dag : 33,24 / nacht : 22,02

Op mijn energie is Luminus Comfy Flex bijv
Elec +- 40 c€/kwh
Gas +- 12,56c€/kwh

Ja je leest dit fout. De variabele tarieven zijn gebaseerd op een tariefformule. In deze formule staat een parameter die maandelijks of driemaandelijks wijzigt. Leveranciers maken gebruik van de laatst gekende parameter. Deze dus van de voorgaande maand/kwartaal. De prijs die je ziet van een variabel tarief is dus in principe de prijs van de vorige maand/kwartaal.

Morgen, in september, is de parameterwaarde van augustus bekend. De variabele prijs die morgen te zien is, is dus eigenlijk de prijs van augustus.

Ok bedankt voor de verduidelijking. Blijft natuurlijk enorm veel geld. Verbruik hier dag+nacht ongeveer 4000kwh (dus 8000 in totaal), injectie 1500/500. Aardgas onder 20.000. Gezin met vier, twee tieners. Dik 800 euro/mnd (betalen nu 270). Gebaseerd op jaarverbruik 2021, geen idee hoe 2022 zal aflopen (paar dingen vernieuwd waaronder gasketel).

Ter informatie:

Luminus Comfy is een contract van onbepaalde duur. Maar dit wil niet zeggen dat uw prijs voor onbepaalde duur vast zit. Bij contracten van onbepaalde duur bepaalt de wetgeving dat leveranciers op eenieder moment de prijzen kunnen wijzigen. Zij moeten de klanten 2 maanden voor de geplande wijziging daarvan inlichten en klanten de mogelijkheid geven om kosteloos te veranderen als zij niet akkoord gaan met de nieuwe voorgestelde prijzen.

Luminus Optifix is een contract van bepaalde duur van 2 jaar. Gedurende deze periode van 2 jaar mag een leverancier in principe geen tariefwijziging doorvoeren. Je zit dus 2 jaar safe met deze tarieven.
Dus comfy is geen vast tarief eigenlijk? Of is er ook een beperking op hoe vaak ze dit tarief mogen wijzigen? (Bv 1x /jaar)

Anders zie ik niet/geen voordelen tov een variabel tarief

Dus comfy is geen vast tarief eigenlijk? Of is er ook een beperking op hoe vaak ze dit tarief mogen wijzigen? (Bv 1x /jaar)

Anders zie ik niet/geen voordelen tov een variabel tarief
Luminus verbindt zich ertoe de in deze Bijzondere Voorwaarden vermelde door Luminus geleverde energieprijzen niet te verhogen tijdens de eerste 12 maanden van de levering. Na afloop van deze periode kan Luminus de energieprijzen aanpassen overeenkomstig
artikel 11 van de Algemene Voorwaarden, onverminderd de rechten van de klant beschreven in datzelfde artikel.

Prijs staan gewoon 1jaar vast bij Comfy

Terug
Bovenaan