Energieleveranciers

Onze Paul D’Hoore verkondigde net om “niet over te stappen naar een vast contract want de prijzen zijn hoog nu”. Van het recht om als consument eenvoudig over te stappen rept hij met geen woord…
Zijn statement is in principe in normale omstandigheden correct. Normaal gezien ga je augustus geen vast contract meer aan... maar nu moet je het eerder zien als een extra bescherming en vooral omdat de stijging die men ingerekend heeft in dat vast contract bijna zo goed als volledig is voorbijgestreefd door de realiteit. Al is dat geen garantie. En moet het dan ook bekeken worden als een garantie.

Hetgeen waar ik het WEL moeilijk mee heb is dat hij aanraadde om volgend jaar, dus 1 jaar later, het te herbekijken. Ik zou het herbekijken rond maart, april, mei en niet vlak voor een risicomoment. Dat is zoals zeggen van kijk jongens koop maar uwe mazout in september... neen die koop je ook eerder rond april, mei omdat dan de nood aan verwarming en de prijsverrekening ervoor dan ook beperkter is...

Nu bon, hij wordt ook een vraag gesteld, en heeft dat in mijn ogen ook niet specifiek onderzocht en gebruikt gewoon algemeenheden en plattitudes.

Daarnaast als ze niet vandaag reageren, is het al te laat hé... en dan klopt zijn statement als een bus... dan is het waarschijnlijk beter om het met met een variabele uit te zitten.

Het top management denkt vaak aan eigen bonussen en is niet geïnteresseerd in een buffer voor het bedrijf. Enkel familiebedrijven denken zo. Beursgenoteerde bedrijven zeker niet.
Juist daarom dat ze nu niet moeten rekenen op subsidies. Er zijn genoeg voorbeelden van grote bedrijven die miljoenen winst maken en toch nog subsidies vragen en krijgen.

Er is al onenigheid.
Ik vind dat Demir tenminste realistisch communiceert.
De overheid staat vrijwl machteloos in deze, en er is geen geld voor zware uitdeelmaneuvers.

Zo'n overlegcomité is weer typisch vivaldi, symboolpolitiek zonder tangibles

Ik vind dat Demir tenminste realistisch communiceert.
De overheid staat vrijwl machteloos in deze, en er is geen geld voor zware uitdeelmaneuvers.

Zo'n overlegcomité is weer typisch vivaldi, symboolpolitiek zonder tangibles
Aan de andere kant is een overlegcomité nu exact wat confederalisme wil zeggen...

Gewoon een informatieve vraag. Als je van een vast contract overstapt naar iets anders voor je contract afgelopen is, welke kost moet je dan bij Luminus exact laten vallen? Is dat die "vaste vergoeding/jaar"?

(Voor alle duidelijkheid, ik heb mijn greenfix gewoon gehouden op aanraden van de meesten hier en mijn ouders heb'k eergisteren ook geswitched naar optifix).

Gisteren ook nog ingestapt. Mijn vast contract bij engie loopt af begin november en dat viel binnen de 4maanden periode dus dat is feitelijk perfect. Het doet altijd een beetje pijn om die prijzen te zien maar dit geeft op zijn minst 2j gemoedsrust :).

Als je de gelekte 'comfy' prijzen ziet voor september hou ik voor sommige mensen mijn hart vast die hier echt niet bewust mee omgaan.

Gisteren ook nog ingestapt. Mijn vast contract bij engie loopt af begin november en dat viel binnen de 4maanden periode dus dat is feitelijk perfect. Het doet altijd een beetje pijn om die prijzen te zien maar dit geeft op zijn minst 2j gemoedsrust :).

Als je de gelekte 'comfy' prijzen ziet voor september hou ik voor sommige mensen mijn hart vast die hier echt niet bewust mee omgaan.
Mja, de variabele prijzen gaan nu ook niet in september stijgen naar die prijszetting natuurlijk. Maar wat de toekomst brengt weten we natuurlijk niet.

Ga ook nog kijken voor Optiflex. we zitten momenteel nog bij MEGA op variabel..

instappen vanaf 1/9 of nog wachten tot okt/nov (sorry, eerlijk gezegd hield ik hier vroeger bijna 0,0 rekening mee...)

Laatst bewerkt:
instappen vanaf 1/9 of nog wachten tot okt/nov (sorry, eerlijk gezegd hield ik hier vroeger bijna 0,0 rekening mee...)
Kijk uw contract na en bekijk of het kwartaal geïndexeerd wordt of maandelijks geïndexeerd.

Indien maandelijks, kijk wat het huidige bedrag is en tel daar voor het gemak 35% bij. Kijk wat het voordeligste is. Die optifix of uw huidig contract (al is dat een inschatting, en kan en zal het waarschijnlijk wel iets anders zijn... maar ik heb ook geen kristallen bol). bekijk daarnaast ook de startdatum van dat contract van mega. Aangezien Mega geen afspraak heeft betreffende de proportionaliteit van de vaste vergoeding betaal je die volledig (en ik dacht dat bij hen dat 60+€ was). Waardoor het mogelijks interessant kan zijn als die vb opgestart is op 1 november of 5 oktober om uw nieuw contract dan ook pas laten in te gaan.
In functie hiervan beslis de startdatum.

Waarschijnlijk, maar ik garandeer niets, beste optie startdatum op 01/10/2022. En de meerprijs slikken voor de gemoedsrust van een vaste prijs te hebben. In Maart tot en met juli nakijken of een speler nog een nieuw vast contract aanbiedt, en indien goedkoper de +/-20€ kost slikken en dat nieuw vast contract aanbieden. Indien niet, gewoon dat vast contract verder uitzitten ook al doet het pijn en dan het jaar erop in dezelfde periode ook nakijken wat er mogelijk is

PS: het is optifix. Fix van vast, niet flex van variabel ;p.

Laatst bewerkt:
Een familielid van me heeft gisteren een aanpassing van z'n variabel contract (elektriciteit + gas) gekregen:
Voorstel om z'n maandelijks voorschot van €82 naar €640(!) te verhogen.

De persoon in kwestie is alleenstaande en woont in een (slecht geïsoleerd) huurhuis in de Leuvense binnenstad.
Een verhoging was verwacht, maar niet zo hoog.

Verbruik:
Elektriciteit: 1800 kWh
Gas: 16500 kWh
Tja

Een vraagje dat hier misschien al gesteld is: voor gas hebben we al we optifix genomen.

Voor elektriciteit heb ik variab Eneco Zon en Wind genomen begin juni dit jaar. We hebben immers zonnepanelen en een digitale meter (cijfers vorig jaar: afname 1270 kWh, injectie 2700 kWh). De reden waarom ik voor elek geen vast zou willen nemen, is omdat bij een variabel ook de injectievergoedingen meegaan, waardoor we toch wel mooi 'verdienen' door onze hoge injectie tegenover afname.

Nu zie ik op dat nieuw voorstel van Luminus voor September (Comfy+) dat die injectie toch heel laag staat tegenover afname. Hoe komt dit?

Hoe staan jullie tegenover zonnepanelen + digitale meter en variabele contracten?

Een vraagje dat hier misschien al gesteld is: voor gas hebben we al we optifix genomen.

Voor elektriciteit heb ik variab Eneco Zon en Wind genomen begin juni dit jaar. We hebben immers zonnepanelen en een digitale meter (cijfers vorig jaar: afname 1270 kWh, injectie 2700 kWh). De reden waarom ik voor elek geen vast zou willen nemen, is omdat bij een variabel ook de injectievergoedingen meegaan, waardoor we toch wel mooi 'verdienen' door onze hoge injectie tegenover afname.

Nu zie ik op dat nieuw voorstel van Luminus voor September (Comfy+) dat die injectie toch heel laag staat tegenover afname. Hoe komt dit?

Hoe staan jullie tegenover zonnepanelen + digitale meter en variabele contracten?
Bij een vaste afname zijn er toch ook variabele injectievergoedingen ?

In het voorbeeld van de hier vaak genoemde optifix
Tariefformule voor de vergoeding van geïnjecteerde energie (indien op u van toepassing)(excl. BTW):
Index (excl. BTW): Belpex = 321,33 €/MWh; Dag (dagmeter) = 0,1008 x Belpex - 2,0500; Dag
(dag- en nachtmeter) = 0,1098 x Belpex - 2,0500; Nacht = 0,0749 x Belpex - 2,0500;
Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd.

Zowel afname als injectie is gebaseerd op de Belpex dus als je variabele afname stijgt/daalt dan stijgt/daalt de injectie ook mee. Zal bij jou variabel contract waarschijnlijk wel net hetzelfde zijn

Vandaag, niet wachten tot 1 september of je betaalt honderden euro's per jaar extra!

Bij een vaste afname zijn er toch ook variabele injectievergoedingen ?

In het voorbeeld van de hier vaak genoemde optifix
Tariefformule voor de vergoeding van geïnjecteerde energie (indien op u van toepassing)(excl. BTW):
Index (excl. BTW): Belpex = 321,33 €/MWh; Dag (dagmeter) = 0,1008 x Belpex - 2,0500; Dag
(dag- en nachtmeter) = 0,1098 x Belpex - 2,0500; Nacht = 0,0749 x Belpex - 2,0500;
Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd.

Zowel afname als injectie is gebaseerd op de Belpex dus als je variabele afname stijgt/daalt dan stijgt/daalt de injectie ook mee. Zal bij jou variabel contract waarschijnlijk wel net hetzelfde zijn

Ok, maar als ik dan kijk naar dat vast contract Comfy+ September 2022 dat hier rondgaat, zie ik voor een enkelvoudige meter afname 78.38 c€/kWh en geinjecteerd 30.35 c€/kWh. Iets lijkt me te zeggen dat die injectie ofwel nog niet aangepast is, ofwel dat ze bij Luminus heel gierig zijn met het injectie tarief :D.

Ok, maar als ik dan kijk naar dat vast contract Comfy+ September 2022 dat hier rondgaat, zie ik voor een enkelvoudige meter afname 78.38 c€/kWh en geinjecteerd 30.35 c€/kWh. Iets lijkt me te zeggen dat die injectie ofwel nog niet aangepast is, ofwel dat ze bij Luminus heel gierig zijn met het injectie tarief :D.
Injectie zal gebaseerd zijn op die formule en afname bij een vast ken je de samenstelling van de prijs niet.

Terug
Bovenaan