Energieleveranciers

Ja: de prijzen op je variabel contract gaan drastisch stijgen in oktober. 😉

Ik heb nu ook optifix gekozen hoewel het meer dan het dubbele is dan mijn variabel contract, net zoals vele anderen hier.

Kan je ergens terugvinden wat de te verwachten prijzen zijn wanneer die aangepast worden?

Ik lees hier dat enorm veel mensen overstappen naar Luminus Optifix.

Zelf even de berekening gemaakt, maar dat komt bij mij op 260 euro per maand tegenover 155 per maand indien we gewoon bij Engie blijven met een variabel contract.

Mis ik iets?
Op Optifix teken je op dit moment niet in voor de goedkoop, je moet het zien als een verzekeringscontract waar je relatief weinig aan kan verliezen.

De huidige marktprijzen voor gas zijn hoger dan de prijzen waarop je nu op dit moment via Optifix op kan intekenen. Met andere woorden, de duur ogende Optifix gaat vermoedelijk de komende maanden goedkoper uitvallen dan het nu nog goedkoper ogende variabel contract waarvan je de prijzen van de afgelopen maanden ziet.

En moesten de prijzen toch beginnen zakken dan heb je als consument de vrijheid om over te stappen naar een goedkoper contract.

Op Optifix teken je op dit moment niet in voor de goedkoop, je moet het zien als een verzekeringscontract waar je relatief weinig aan kan verliezen.

De huidige marktprijzen voor gas zijn hoger dan de prijzen waarop je nu op dit moment via Optifix op kan intekenen. Met andere woorden, de duur ogende Optifix gaat vermoedelijk de komende maanden goedkoper uitvallen dan het nu nog goedkoper ogende variabel contract waarvan je de prijzen van de afgelopen maanden ziet.

En moesten de prijzen toch beginnen zakken dan heb je als consument de vrijheid om over te stappen naar een goedkoper contract.
Bij wijziging van tariefformule binnen Luminus zelf, moet je dan opnieuw vaste kosten betalen voor het nieuwe tarief? Ik lees op hun site het volgende, dus ik vermoed van niet?

Hoe kan ik van tarief veranderen?
Je kan je tarief gratis wijzigen via My Luminus.

Als je nog geen keuze gemaakt hebt, kan je onze verschillende tarieven en diensten raadplegen op onze website. Kies het tarief dat het meest bij je wensen aansluit.
Daarna voer je de volgende stappen uit:

1. Log in via je My Luminus-account.
  2. Klik op 'Contracten en Diensten'.
  3. Klik op: 'Mijn tarief aanpassen'.
  4. Kies je nieuwe tarief.
  5. Bevestig je wijziging.”

Zal in België dan wssl ook zo zijn: “Het energieplafond geldt als je een standaard energietarief hebt, of je nu betaalt via automatische incasso, standaard krediet of een vooruitbetalingsmeter.

Het is niet van toepassing als je een vast tarief hebt of hebt gekozen voor een standaard variabel groene energietarief dat Ofgem heeft vrijgesteld van het plafond.”

Ben benieuwd waar ze dat plafond dan gaan instellen. En wat dat betekent voor de injectietarieven van Optifix, want die blijven nu meestijgen aangezien die variabel zijn. Ik voel ergens dat de mensen die zich ingedekt hebben met Optifix en zonnepanelen hebben de grote verliezers gaan zijn van zo'n plafond...

Ik lees hier dat enorm veel mensen overstappen naar Luminus Optifix.

Zelf even de berekening gemaakt, maar dat komt bij mij op 260 euro per maand tegenover 155 per maand indien we gewoon bij Engie blijven met een variabel contract.

Mis ik iets?
Uw huidig tarief van engie is gebaseerd op 170€/Mwh.
Het tarief van optifix is gebaseerd op 170€/mwh + extra risicomarge. En zou je kunnen gelijkschakelen met een variabel tarief van 250€/Mwh. Laat het duidelijk zijn dat de vermelde bedragen indicaties zijn van de grootteorde, niet de exacte inschattingen. Die weet ik niet, en als ik ze wel wist zou ik het niet, denk ik, mogen zeggen aangezien dat bedrijfseigen informatie is.
De huidige prijs ligt op 300+€/Mwh.

Logische gedachtegang is dan ook dat de variabele prijszetting in de richting van die 300€ gaat graviteren. En dat als luminus volgende maand die optifix nog aanbiedt dat die dan ook een prijsaanpassing gaat krijgen (ik zou denken minstens 50% erbij). Maar dat zijn allemaal hypotheses omdat wij die informatie nooit zeker kunnen weten.

Kortom, en zoals ook al door iemand anders hier vermeld, je sluit dit contract dan ook grotendeels af als verzekering voor het geval dat vanaf oktober die prijs echt belachelijk wordt. Nu valt het nog te betalen... maar als gas naar 40 cent stijgt... dan zou ik verdomme blij zijn dat ik heb vastgeklikt aan 25 cent.

Net zoals dat ik blij ben dat ik mijn elektriciteitsprijs in maart/april heb vastgeklikt aan 32cent (en indien ik gas had gehad aan 11cent).

Ben benieuwd waar ze dat plafond dan gaan instellen. En wat dat betekent voor de injectietarieven van Optifix, want die blijven nu meestijgen aangezien die variabel zijn. Ik voel ergens dat de mensen die zich ingedekt hebben met Optifix en zonnepanelen hebben de grote verliezers gaan zijn van zo'n plafond...
Die voor deze maand nog intekenen zullen winnen. Het prijsplafond ( als dat er ooit door kolt, ksta er sceptisch voor) zal wel hoger uitvallen.

Die voor deze maand nog intekenen zullen winnen. Het prijsplafond ( als dat er ooit door kolt, ksta er sceptisch voor) zal wel hoger uitvallen.
Een prijsplafond deze winter zie ik niet haalbaar. Dat moet internationaal geregeld worden. Paul D'hoore had trouwens een terechte opmerking in het journaal. Zo'n plafond is pervers omdat het mensen niet aanmoedigt om minder te gaan verbruiken waardoor de vraag hoog blijft, het aanbod laag en de prijzen duur.

Zo'n plafond is pervers omdat het mensen niet aanmoedigt om minder te gaan verbruiken waardoor de vraag hoog blijft, het aanbod laag en de prijzen duur.
Lijkt dus perfect in de lijn te liggen van de huidige en de vorige maatregelen, helaas zal het dan zoiets wel worden.

Ik zie zelf uit eerste hand hoe een vriend die het sociaal tarief heeft redeneert. Hij is volop aan het verbouwen, maar enkel esthetisch. Isoleren of de ramen vervangen doet hij niet omdat hem dat veel meer kost dan gewoon wat extra te stoken.

Ik heb het al meermaals gezegd: Geen enkel probleem met het sociaal tarief, maar zet er toch een limiet op. Steek de rest van het belastinggeld in het verlagen van de BTW op isolatie bijvoorbeeld. Isolatie hoort geen luxe goed te zijn, maar is noodzakelijk om het energieverbruik naar beneden te krijgen.

Domste beslissing ooit om een gasketel in onze nieuwbouw te steken (maar 1.5 jaar geleden was dat de beste budgettaire keuze...).
Last I checked is het nog altijd break even qua energiekost. Enige voordeel dat je kan doen is met zonnestroom de pomp aansturen, maar tijdens de winter geeft dat ook maar een habbekrats verschil in de berekening.
Injectie is in de winter ook maar een habbekrats en de invloed over een heel jaar is toch maar beperkt hoor. Termen als "grote verliezers" zijn grote nutteloze overdrijvingen.
Een prijsplafond deze winter zie ik niet haalbaar. Dat moet internationaal geregeld worden. Paul D'hoore had trouwens een terechte opmerking in het journaal. Zo'n plafond is pervers omdat het mensen niet aanmoedigt om minder te gaan verbruiken waardoor de vraag hoog blijft, het aanbod laag en de prijzen duur.
Frankrijk heeft gewoon zijn prijzen bevrozen. Zo onhaalbaar of internationaal geregeld is dat niet.

Als je het maar hard genoeg wilt, kan het allemaal...

En planfond lijkt me moeilijk te realiseren, maar de elektriciteitsprijs lostrekken van de gasprijs zou toch moeten lukken?
Niet zolang die 10-20(-50?)% fluctuerende capaciteit met gas gestookt wordt omdat dat het enige is dat verbruikspieken kan opvangen...

Het is ook een vrije markt he, je kan niet zomaar "de prijs loskoppelen". Als de markt vindt dat de prijs mee moet stijgen dan stijgt die prijs mee. Speculatie troef!

Laatste weken hier niet meer meegelezen maar wellicht interessant om nog voor einde van deze maand over te stappen naar vast contract voor zowel gas als electriciteit? (Luminus Optimal en Essential --> Optifix)

Domste beslissing ooit om een gasketel in onze nieuwbouw te steken (maar 1.5 jaar geleden was dat de beste budgettaire keuze...).
Hier nieuwbouw 2018, gas doorstromer. Tot op heden de perfecte keuze,

Last I checked is het nog altijd break even qua energiekost. Enige voordeel dat je kan doen is met zonnestroom de pomp aansturen, maar tijdens de winter geeft dat ook maar een habbekrats verschil in de berekening.

Injectie is in de winter ook maar een habbekrats en de invloed over een heel jaar is toch maar beperkt hoor. Termen als "grote verliezers" zijn grote nutteloze overdrijvingen.

100% dezelfde mening hier met Ruben..

De Europese aardgasprijzen zijn deze ochtend flink gezakt. Dat gebeurde nadat bekend raakte dat Duitsland zijn gasvoorraden sneller vult dan verwacht.

De prijs op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs daalde maandagochtend voorbeurs met 16 procent, tot 286 euro per megawattuur. Afgelopen week stegen de prijzen nog met liefst 40 procent.

Volgens de Duitse minister van Economie en Klimaat, Robert Habeck, raken de Duitse opslagplaatsen snel vol. Het doel om voor oktober 85 procent van de gasopslag te hebben gevuld, wordt naar verwachting in september al bereikt. Ook het streefcijfer voor september werd vorige maand al bereikt.

De rollercoaster gaat verder. Na de stijging, de daling?

De rollercoaster gaat verder. Na de stijging, de daling?
285€ is nog altijd 28.5cent per kwh voor gas natuurlijk ;).

Ach, laat het weer wat dalen. En op 3 september, nadat Poetin het onderhoud heeft laten uitvoeren (2/09) komt er weer een probleem naar boven, en boem dan stijgt het weer. We kunnen enkel afwachten en hopen dat de winter niet te koud wordt.

edit : als is er al een correctie aangezien de prijs terug tot boven de 300€ is gestegen : https://www.hln.be/geld/gasprijs-da...d-meer-dan-300-euro-per-megawattuur~ab0aaa43/

Iemand een link naar met de actuele prijzen van gas en elektriciteit op de markt per Mwh?
Dus niet die van de producenten hé

Er zijn verschillende markten/beurzen in Europa.

De Nederlandse TTF (gas) is een grote en wordt voor verscheidene variabele contracten bij ons gebruikt.

Als Luminus Optifix nog aanbiedt in september, dan is m’n gok dat het tarief dubbel zo hoog zal zijn.
Ofwel teken je nog in deze maand, ofwel zit je deze winter uit met een variabel contract.
Heb je ergens publiekelijk een overzicht / grafiek van alle prijzen per maand?

Naar de grafiek kijkende weet ik wel dat al heel veel ingeprijsd is. Het heropstarten na het onderhoud van 02/09 zal volgens mij voor een (behoorlijke) daling zorgen. Doe daar nog wat positief nieuws bij dat de Europese gasvoorraden voor 80% gevuld zijn, en er bv. bijkomende leveranciers gevonden zijn of Zelenski overtuigd wordt tot een compromis met Poetin, dan zou dit al een fikse daling kunnen opleveren. De productieproblemen in Noorwegen in september zijn ook al mee ingeprijsd.
Vers van de pers: “Europese ministers komen met spoed bij elkaar voor energieoverleg”. Dit nieuws heeft op 1 uur tijd al voor de daling van 340€ naar 306€ slot gezorgd.
Het nieuws dat de gasvoorraden snel gevuld geraken zorgt al voor een behoorlijke daling. Onbegrijpelijk dat de markt zo reageert, want de voorraden zijn dagelijks op te volgen (https://agsi.gie.eu/) . Duidelijk speculatie. https://www.demorgen.be/nieuws/gasprijs-daalt-met-16-procent-nu-landen-haast-maken-met-aanvullen-van-reserves~b21cef18/?referrer=https://www.beyondgaming.be/

Nu nog het herstarten van de gasleveringen na het onderhoud en de daling zet nog verder door. Anderzijds, het volledig dichtdraaien van de kraan zou ervoor kunnen zorgen dat er nieuwe recordprijzen verschijnen.

Terug
Bovenaan