Renegadexxripxx
Well-known member
Ik heb mijn post ge-edit met de tarieven die ik terug gevonden heb op de klantenzone.
Mijn contract electriciteit verloopt 20.12
Mijn contract gas verloopt op 27/07
--> Kan dat dat mijn contract gas dan pas hernieuwd is vorig maand zonder melding te krijgen? Maar wel aan 12 cent wat precies een meevaller is? Kan me dat precies moeilijk voorstellen.
edit: heb de mail teruggevonden die ik in mei gekregen heb ivm het vast tarief dat ik ging krijgen voor gas:
![]()
Zodus gas kan ik nog tot na de winter overbruggen aan een zeer mooi tarief of heb ik het fout?![]()
Kort door de bocht geantwoord :
Je hebt waarschijnlijk in het verleden een contract voor gas en elektriciteit afgesloten op een verschillend moment (dat kan gebeuren). Het is enorm spijtig dat je er in mei niet naar gekeken hebt toen men ook al meldde dat de energiekosten hoog zouden zijn en toen optifix voor beiden hebt genomen. Maar bon, je bent niet de enigste.
Ik zou als ik u was, nu met als startdatum 20 of 21/12/2022 optifix afsluiten (kijk goed na wanneer het is ingegaan, want zolang er niet staat tot en met is het niet inclusief die datum die er vermeld wordt (wat dan zou willen zeggen dat je over uw normale termijn gaat met best case scenario de vaste kost te betalen pro rata, worst case scenario de vaste kost volledig mag betalen - bij luminus was het prorata dacht ik)). En uw gas laten doorlopen zoals hij is. Maar in april / mei wel al in uw agenda zitten om ernaar te kijken voor een alternatief. Dat je niet met de gebakken peren zit.
Voorlopig lijkt het mij dat je met uw gasprijs dit jaar nog ok zit. De hogervermelde prijzen voor elektriciteit zijn de prijzen ZONDER dat distributietarief. Daarom dat ik zo hamerde op het feit dat als je nu een vast comfy contract had, dat je dan best pas kon overstappen op de 21ste en niet die niet al laat ingaan op bij wijze van spreken 1 september of 1 oktober. Dan sneed je u namelijk in uw vel. Grofweg kan je zeggen dat de kost die je moet bijtellen bovenop de prijs van die 16 cent van uw dagtarief elektriciteit +/- 16 cent is (en die prijs wijzigt voorlopig niet). Optifix in mei zat je voor elektriciteit aan iets van een 34 cent + 16. Nu zit je aan 58 cent + 16. Tov uw prijszetting gaat de energiecomponent van elektriciteit dus * 3+, terwijl de totale kostprijs van 16+16 -> 58 +16 dus 31 naar 74 dus * 2.5 gaat. Daarom dat er ook gezegd werd dat de prijsstijgingen van elektriciteit getemperd werden door de kost voor het netwerk. Bij gas is die tempering veel minder. Maar ik heb dat in een vorige post ook al eens vermeld.
OPGELET : denk er wel aan als je als klant bij luminus omzet naar optifix dan start die nieuwe optifix 21 dagen later. Automatisch, daar wijkt men niet vanaf. Ik zou dat dan ook gewoon doen. Enkel als je nog geen klant bent, kun je tot 4 maand in de toekomst dit instellen. Grotendeels omdat uw elektriciteitsverbruik niet noodzakelijk ongelijk verdeeld is over het jaar, zoals bij de verwarmingskosten.
De gemiddelde woning in belgië verbruikt 17000kwh. Je zit dus op dat gemiddelde.Gewoon om eens een idee te hebben, want ken er allemaal niets van... Zit ik aan een gemiddeld verbruik of is mijn verbruik eerder hoog? (Ben alleenstaand).
- Elektriciteit tussen 27/9/21 en 15/8/22: 1625 kwh.
- Gas tussen 27/9/2021 en 27/8/2022: 1544 m3.
Maar dat wil natuurlijk niet veel zeggen, aangezien bij de gemiddelde de nieuwbouwen en de oude woningen zitten waar geen klop is aan gedaan. Normaliter moet het mogelijk zijn, natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de grootte, om het verbruik in de richting van <9.000kwh te brengen met een zeer goede isolatie. Zolang dat niet het geval is, isoleren, isoleren, isoleren. (en een ventilatiesysteem hangen...)
Het verbruik van de hogervermelde met 450m3 is zeer laag. Kleinere woningen is dat goed doenbaar, voor grote woningen zelfs nieuwbouwwoningen is dat gewoon laag. Ik zit grofweg aan een 6700kwh op jaarbasis maar mijn woning is ochottekes 6 m op 15 (en dus een beperkte footprint).

)
.