Energieleveranciers

Vraagje. Zijn er nog Brusselse Beyondgamers? Sowieso een minder competieve energiemarkt met minder aanbieders. Toen ik trachtte in maart en onlangs opnieuw een Luminus Optifix contract af te sluiten ging dat niet voor mijn postcode (1030). Iemand een zicht op wat de interessante Brusselse contracten zijn? De Brusselse energie vergelijker lijkt mij maar één vast energiecontract aan te bieden van Engie... Natuurlijk ook zeer duur. Dus een brede vraag naar de Brusselaars en hun ervaring.

Demand destruction is met de huidige prijzen al meer dan een paar procent hoor.

Uiteraard. Maar hoeveel % komen we momenteel tekort? Als de vraag nog een paar procent zakt, is er geen tekort meer.

Er zit inderdaad veel risk in de prijs ingecalculeerd, maar je maakt een grove onderschatting van hoeveel gas we werkelijk te kort komen. Jij ziet enkel bearish factoren maar laat het een koud begin van de winter zijn en je zal zien hoe bullish het nog kan worden.

Welja, we don't know. Als het binnen 4 weken 6 weken aan een stuk regent, dan stijgen al die rivieren opnieuw, gaan die hydro plants weer als een tierelier. Of als het 4 weken langer volle bak zon is in onze contreien en de zonnepanelen knallen als een tierelier. Dat zijn kleine percenten die de gas demand weer naar non-kritisch kunnen duwen.

Ik denk dat veel mensen nog altijd niet beseffen hoe groot de problemen zijn.

In belgie moet het wel meevallen. We konden onze kerncentrales afzetten zonder problemen ;)

Natuurlijk. Optifix neem je als 2-jarige verzekering.
Er zijn echter veel mensen die denken dat je dat 2 jaar moet houden.

Overstappen is ook niet gratis. Wij hebben een verbruik van 500-600 m3 per jaar. Aan TTF 200 is dat ~1000 per jaar. Ik ga niet om de 3 maanden overstappen en 20 of 50 euro dokken om mogelijks 10 euro te besparen.

Heb van de week nog uitgerekend wat iemand moest betalen (luminus comfy) en dat was gebasseerd op verbruik vorig jaar en het is dubbel zoveel als het voorschot dat ze betalen. Meer voorschot betalen gaat niet financieel, maar dat was geen probleem. Op de laatste afrekening had ze ook de helft terug gehad 😅.

Tja, debielen heb je altijd en overal. Het is nochtans niet zo moeilijk, he. Bijna alle variabele contracten zijn more or less c/kwh = (~0.1 x TTF + een beetje).

euro/kwh = ~0.001 x TTF
Een m3 is ~10 kwh.

Dus gewoon aantal m3 x TTF / 100 (ik weet het, complexe wiskunde...)

Ik ben nogal een luie rekenaar. Voor mezelf neem ik (voor 500m3) in mijn hoofd dus gewoon (TTFx10)/2 en dan delen door 10 voor maandelijks.

Ik voorzie in April 2023 grote problemen.

Ik ook, er zijn veel debielen in de wereld. Maar dat heeft niks met vast of variabel te maken.

PS: heel de redenering is voor gas only. Elek zitten we bij Ecopower en die hebben vaste cheapass tarieven voor de cooperanten <3

Ben je zeker van die prijs?
Met 22500kWh gas, 2000kWh elek dag en 2000kWh elek nacht reeds op 8230 euro, met toch wel wat lager verbruik 1200 euro meer op jaarbasis.
Dat gas is veel en gewenst (mits minder uren en graad lager verwarmen), vorig jaar hadden we 25000kWh, we verwarmen actief 230m2, de inpandige garage, kelders en 2 zolderkamers worden niet verwarmd, garage is 32m2, zolderkamers 70m2.

Die prijs is gebaseerd op basis van VREG vergelijking tussen variabel tarief bij de huidige leverancier (energie.be) en vast tarief bij luminus. Dat zou naar mijn weten op basis van de huidige tariefkaarten moeten zijn.. Maar zoals reeds gezegd, ik ben ver van een expert.

Mijn prijs is berekend op de site van luminus, neem aan dat die info acurater is dan die van de VREG…

Op beurstechnisch vlak: Als we op wekelijks vlak naar de toppen kijken van oktober en december 2021, en maart 2022, en deze toppen verbinden en doortrekken, komen we bij ongeveer 340€ uit dewelke vandaag bereikt werd en weerstand vormt. Mogelijk/hopelijk hebben we vandaag de (tijdelijke?) top bereikt. Een stevige daling is het laatste uur ingezet. Van 340€ naar 304€ momenteel

Op beurstechnisch vlak: Als we op wekelijks vlak naar de toppen kijken van oktober en december 2021, en maart 2022, en deze toppen verbinden en doortrekken, komen we bij ongeveer 340€ uit dewelke vandaag bereikt werd en weerstand vormt. Mogelijk/hopelijk hebben we vandaag de (tijdelijke?) top bereikt. Een stevige daling is het laatste uur ingezet. Van 340€ naar 304€ momenteel

Zwijg stil, of we krijgen 5 pagina's met de terugkerende vraag "kan ik mijn Optifix-contract dat binnen 3 maand ingaat nog annuleren?"

Zwijg stil, of we krijgen 5 pagina's met de terugkerende vraag "kan ik mijn Optifix-contract dat binnen 3 maand ingaat nog annuleren?"
Hopelijk komt die vraag. Zou goed zijn voor de hele economie (en Luminus 😉) als de top eindelijk bereikt is 🤔. Wat wel is: moest het toch door die weerstand geraken, dan… Denk dat dat pas echt kan als de gaskraan dicht blijft (bv. na onderhoud op 02/09).

Wel niet vergeten dat de prijs dus doorsteeg tot 340 euro met de normale aanvoerlijnen terwijl momenteel er een deel afgesloten zijn. Moest de beurs echt zo simpel zijn als wat toppen verbinden en doortrekken, dan was de gemiddelde belg al rijk hoor.

Wel niet vergeten dat de prijs dus doorsteeg tot 340 euro met de normale aanvoerlijnen terwijl momenteel er een deel afgesloten zijn. Moest de beurs echt zo simpel zijn als wat toppen verbinden en doortrekken, dan was de gemiddelde belg al rijk hoor.
Naar de grafiek kijkende weet ik wel dat al heel veel ingeprijsd is. Het heropstarten na het onderhoud van 02/09 zal volgens mij voor een (behoorlijke) daling zorgen. Doe daar nog wat positief nieuws bij dat de Europese gasvoorraden voor 80% gevuld zijn, en er bv. bijkomende leveranciers gevonden zijn of Zelenski overtuigd wordt tot een compromis met Poetin, dan zou dit al een fikse daling kunnen opleveren. De productieproblemen in Noorwegen in september zijn ook al mee ingeprijsd.
Vers van de pers: “Europese ministers komen met spoed bij elkaar voor energieoverleg”. Dit nieuws heeft op 1 uur tijd al voor de daling van 340€ naar 306€ slot gezorgd.

Laatst bewerkt:
Naar de grafiek kijkende weet ik wel dat al heel veel ingeprijsd is. Het heropstarten na het onderhoud van 02/09 zal volgens mij voor een (behoorlijke) daling zorgen. Doe daar nog wat positief nieuws bij dat de Europese gasvoorraden voor 80% gevuld zijn, en er bv. bijkomende leveranciers gevonden zijn of Zelenski overtuigd wordt tot een compromis met Poetin, dan zou dit al een fikse daling kunnen opleveren. De productieproblemen in Noorwegen in september zijn ook al mee ingeprijsd.
Vers van de pers: “Europese ministers komen met spoed bij elkaar voor energieoverleg”. Dit nieuws heeft op 1 uur tijd al voor de daling van 340€ naar 306€ slot gezorgd.
Ik denk dat je de europese gasvoorraden serieus overschat:

Ik erger mij momenteel aan mijn moeder. Halverwege april kloeg ze dat de prijs heel hoog stond en toen heb ik haar gezegd dat ik de prijs in het oog zou houden zodat ze op het juiste moment zou kunnen bestellen. Begin augustus zeg ik dus tegen haar: Nu is het moment. (6 augustus, finaal bleek het beste moment 9 augustus te zijn .. maar echt heel hard fout was ik toen dus niet).

Mijn moeder (tegen haar eigen zoon): Ik heb bij Jantje en Poppemieke gestaan en die hebben gezegd dat de prijs nog wat verder gaat zakken. Ik wacht nog 2 weken! Ik kon er geen speld tussen krijgen, zij besliste zei ze. :wallbash:

Nu klaagt ze dat de prijzen opnieuw heel hard gestegen zijn. Nu ja dat komt er van je eigen zoon niet te geloven en voort te gaan op wat 'vrienden' zeggen. :sop:

Hopelijk daalt de prijs alsnog heel stevig en kan ze toch nog aan die relatief goedkope(re) prijs, mazout aankopen. Maar echt goed gezind ben ik daar dus niet van.
jaja uw moeder krijgt geen goed nieuws hoor.
Nog een beetje meer zout erinstrooien zou ik zeggen :p.

Naar de grafiek kijkende weet ik wel dat al heel veel ingeprijsd is. Het heropstarten na het onderhoud van 02/09 zal volgens mij voor een (behoorlijke) daling zorgen. Doe daar nog wat positief nieuws bij dat de Europese gasvoorraden voor 80% gevuld zijn, en er bijkomende leveranciers gevonden zijn, dan zou dit al een fikse daling kunnen opleveren. De productieproblemen in Noorwegen in september zijn ook al mee ingeprijsd.
Kunnen we ook eerlijk zijn ? De prijszetting voor de variabele op 3 maand is nog gebaseerd op 110mw. De variabele op basis van 1 maand op grofweg 170 - 190. Dan acht ik zelfs naar een daling naar 300. Of heaven forbid als het terug gaat dalen naar 220 nog altijd een significante stijging.

Maar je hebt perfect gelijk. De toekomst voorspellen is onmogelijk en dus koffiedik kijken. En we zullen dan ook eerder gewoon moeten afwachten. Het blijven echter bokkesprongen en de energie is sowieso al duur ongeacht van nog verdere stijgingen.

Kunnen we ook eerlijk zijn ? De prijszetting voor de variabele op 3 maand is nog gebaseerd op 110mw. De variabele op basis van 1 maand op grofweg 170 - 190. Dan acht ik zelfs naar een daling naar 300. Of heaven forbid als het terug gaat dalen naar 220 nog altijd een significante stijging.

Maar je hebt perfect gelijk. De toekomst voorspellen is onmogelijk en dus koffiedik kijken. En we zullen dan ook eerder gewoon moeten afwachten. Het blijven echter bokkesprongen en de energie is sowieso al duur ongeacht van nog verdere stijgingen.
Tuurlijk zal de prijs hoger blijven dan vroeger. Maar als je ziet dat de prijs op 1 uur met 30€ kan zakken zonder significant nieuws, kan ze net zo goed bij groot nieuws op 1 of enkele dagen zakken naar 100 of 150€. Bij heel slecht nieuws en doorbreken van de bovengrens (van de grafiek) kan het ook zeer fors stijgen op korte tijd.

Tuurlijk zal de prijs hoger blijven dan vroeger. Maar als je ziet dat de prijs op 1 uur met 30€ kan zakken zonder significant nieuws, kan ze net zo goed bij groot nieuws op 1 of enkele dagen zakken naar 100 of 150€. Bij heel slecht nieuws en doorbreken van de bovengrens (van de grafiek) kan het ook zeer fors stijgen op korte tijd.
100 - 150 zou willen zeggen dat er helemaal geen problemen of risico zou zitten voor de wintervoorziening. En daar moet ik eerlijk zijn dat ik toch serieus mijn twijfels over heb.

Maar ja, positief denken zeker. Dat is hetgeen iedereen met een variabel contract nu moet doen :p.

Met als kleine nuance dat er evenveel kans is op slecht nieuws dan op goed nieuws. Dus wie weet halen we binnen een week of 3 wel de kaap van 450 euro.

Met als kleine nuance dat er evenveel kans is op slecht nieuws dan op goed nieuws. Dus wie weet halen we binnen een week of 3 wel de kaap van 450 euro.
Kan, maar hoop het niet. Zou slecht zijn voor de economie. Het lijkt alsof iederen die vast contract heeft (buiten mij) hoopt dat de prijzen stijgen 🤔.

Kan, maar hoop het niet. Zou slecht zijn voor de economie. Het lijkt alsof iederen die vast contract heeft (buiten mij) hoopt dat de prijzen stijgen 🤔.
Ik hoop zeker niet dat de prijzen stijgen, van mij mogen ze gerust kelderen hoor, dan neem ik gewoon een ander contract. Feit is gewoon dat het echt niet te voorspellen valt hoe de prijzen zullen evolueren.

Niet echt om eerlijk te zijn. Aangezien ik heb vastgeklikt in maart/april.

Ik probeer gewoon realistisch te zijn met de risico's die er op ons afkomen. En ik ben in weze eerder pessimistisch geïnclineerd dan overmatig optimistisch. Dat heeft mij al veel meer leuke verrassingen gegeven dan als ik uitga van een optimistisch of zelfs rationalistisch standpunt. En ik ben liever fout in mijn voordeel dan fout in mijn nadeel.

Ik erger mij momenteel aan mijn moeder. Halverwege april kloeg ze dat de prijs heel hoog stond en toen heb ik haar gezegd dat ik de prijs in het oog zou houden zodat ze op het juiste moment zou kunnen bestellen. Begin augustus zeg ik dus tegen haar: Nu is het moment. (6 augustus, finaal bleek het beste moment 9 augustus te zijn .. maar echt heel hard fout was ik toen dus niet).

...

Hoeveel mazout verbruikt je moeder op een jaar? Die dingen zitten meestal toch in oudere huizen ook.

Niet echt om eerlijk te zijn. Aangezien ik heb vastgeklikt in maart/april.

Ik probeer gewoon realistisch te zijn met de risico's die er op ons afkomen. En ik ben in weze eerder pessimistisch geïnclineerd dan overmatig optimistisch. Dat heeft mij al veel meer leuke verrassingen gegeven dan als ik uitga van een optimistisch of zelfs rationalistisch standpunt. En ik ben liever fout in mijn voordeel dan fout in mijn nadeel.
Ik begrijp je helemaal en voel enerzijds ook de angst, maar weet ook dat al veel angst ingeprijsd zit. 🤔

Terug
Bovenaan