Energieleveranciers

Momenteel heb ik Eneco Flex, wat is ingegaan op 09/01/2022 met herziening vd prijs elk kwartaal en onbepaalde duur
Bij moment van ingang zat ik op 7,14c/kwh voor aardgas.
De formule voor aanpassing is: (0,1 X TTFDAW-S41 + 0,703) X 1,21

Gezien ik daar niet wijzer van werd, eens gaan kijken op mijn-eneco, maar daar vinde dus nergens wat ik intussen in het huidig kwartaal betaal.
Ook geen idee wat dat betekent voor de winter.

Zijn er hier mensen die er wel verstand van hebben, en me kunnen adviseren of ik best al op zoek ga naar een beter contract?
Lijkt nog niet alle waarde te bevatten. Maar je moet die `TTFDAW-S41` vervangen met de laatste waarde en dan uitrekenen.

'tis schandalig dat je de actuele prijs niet vlot kan zien. Heb het zelfde met Engie waar ik zelf mag beginnen rekenen.

Lijkt nog niet alle waarde te bevatten. Maar je moet die `TTFDAW-S41` vervangen met de laatste waarde en dan uitrekenen.

'tis schandalig dat je de actuele prijs niet vlot kan zien. Heb het zelfde met Engie waar ik zelf mag beginnen rekenen.
de TTFDAW-S41 is vervangen door de RLP dacht ik, niet dat je als klant daar melding van krijgt. Maar hun PDF loopt gigantisch achter, wat eigenlijk een beetje schandalig is vind ik... Maar ik vind die parameters ook bij geen enkele andere leverancier, laat staan dat hun parameterlijsten wel up to date zijn...

Voor zover ik dat in het begin opvolgde klopte de huidige tariefkaart wel gewoon met wat ervoor afgesloten contracten zouden betalen (toen ze dezelfde indexatie parameters konden gebruiken.

Ik hoorde recent van een collega het volgende. Ik neem een dure vaste en in de lente als de gasprijs weer zakt neem ik een ander contract.

Euh, je vergeet wel dat je je meterstanden moet doorgeven bij wissel en dat 80% van je gasverbruik voor de lente er door is en dat je dus een dikke afrekening gaat krijgen.

Mijn vast contract bij eneco loopt af op het einde van het jaar (31/12/2022). Als ik nu inteken op optifix kan ik het contract ten laatste laten starten op 30/12/2022. Ik had gehoopt dat ik mijn nieuw contract kon laten ingaan op 01/01/2023, maar dat gaat dus niet. Maar door de stijgende prijzen zou ik wel graag deze maand nog ergens intekenen 🙂
Ik vermoed dat ik dan in december enkel die twee dagen het nieuwe tarief van luminus betaal als ik het laat starten op 30/12/2022? Ik zou de rest van de maand december uiteraard mijn gunstiger tarief van eneco blijven behouden.

de TTFDAW-S41 is vervangen door de RLP dacht ik, niet dat je als klant daar melding van krijgt. Maar hun PDF loopt gigantisch achter, wat eigenlijk een beetje schandalig is vind ik... Maar ik vind die parameters ook bij geen enkele andere leverancier, laat staan dat hun parameterlijsten wel up to date zijn...

Voor zover ik dat in het begin opvolgde klopte de huidige tariefkaart wel gewoon met wat ervoor afgesloten contracten zouden betalen (toen ze dezelfde indexatie parameters konden gebruiken.
als ik dus de RLP neem ipv de S41 is het als volgt:
(0,1 X RLP + 0,703) X 1,21

(0.1 x 94,08 + 0,703) x 1,21 = 12,23 (cent?)

Is da nu ni heel goedkoop??

Ik hoorde recent van een collega het volgende. Ik neem een dure vaste en in de lente als de gasprijs weer zakt neem ik een ander contract.

Euh, je vergeet wel dat je je meterstanden moet doorgeven bij wissel en dat 80% van je gasverbruik voor de lente er door is en dat je dus een dikke afrekening gaat krijgen.
Voor hetzelfde geld wordt variabel duurder dan vast tegen het stookseizoen en dan heeft hij een goeie zet gedaan.
Ik heb nu ook een Optifix genomen om mij in te dekken tegen stevige prijsverhogingen.

Die berekening klopt niet hoor. Is een pak ingewikkelder dan dat. Als 'leek' kan je dat sowieso niet berekenen omdat je toegang nodig hebt tot Heren prices, en die zijn niet publiek consulteerbaar.

De Belpex-RLP stond op 209,92 in maart al.
Die heeft de nieuwe formule vanop de huidige tariefkaart he, die formule hoort bij de parameter, je kan niet zomaar de parameter switchen:
(0,1 X BELPEX-RLP + 4,335) X 1,06

Wat dan dik 25 centen is (maar dus niet overeenkomt met de index waarde van januari-februari-maart, want de huidige tariefkaart is berekend met de parameter van april-mei-juni. Juli-augustus-september gaat dan opnieuw een nieuwe waarde en update geven.

De Belpex-RLP stond op 209,92 in maart al.
Die heeft de nieuwe formule vanop de huidige tariefkaart he, die formule hoort bij de parameter, je kan niet zomaar de parameter switchen:
(0,1 X BELPEX-RLP + 4,335) X 1,06

Wat dan dik 25 centen is (maar dus niet overeenkomt met de index waarde van januari-februari-maart, want de huidige tariefkaart is berekend met de parameter van april-mei-juni. Juli-augustus-september gaat dan opnieuw een nieuwe waarde en update geven.

Ah dat is al wat anders dan.

Kan ik dan beter:
nu een contract aangaan met die optifix eerder vermeld in het topic, en die in laten gaan in januari (wat 1 jaar na ingang huidig contract is)
of
contract optifix aangaan met onmiddelijke ingang?

i feel dumb as shit in deze dingen pff

Ah dat is al wat anders dan.

Kan ik dan beter:
nu een contract aangaan met die optifix eerder vermeld in het topic, en die in laten gaan in januari (wat 1 jaar na ingang huidig contract is)
of
contract optifix aangaan met onmiddelijke ingang?

i feel dumb as shit in deze dingen pff

Sowieso kan je geen contract optifix aangaan met ingang januari (zit te veel tijd tussen intekenen en startdatum).
Je kan beter nu Optifix afsluiten en zo snel mogelijk laten ingaan.

Sowieso kan je geen contract optifix aangaan met ingang januari (zit te veel tijd tussen intekenen en startdatum).
Da's ook niet helemaal waar: optifix is momenteel duurder dan de huidige Eneco Flex tarieven... en die liggen nog 3-maandelijks vast tot eind september. Dus best nu contract aangaan en dan laten ingaan op 1 oktober ofzo. Je betaalt dan wel (deel van) de jaarlijkse vergoeding aan Eneco.

Vind ik wel heel raar. Wij hebben midden juni ingetekend met als startdatum 1/11/22 en dat is goedgekeurd. Dus de tijd tussen augustus en januari zou net hetzelfde zijn.
Vraag me af of ze strengere regels hebben nu de prijzen aan het exploderen zijn

Vind ik wel heel raar. Wij hebben midden juni ingetekend met als startdatum 1/11/22 en dat is goedgekeurd. Dus de tijd tussen augustus en januari zou net hetzelfde zijn.
Vraag me af of ze strengere regels hebben nu de prijzen aan het exploderen zijn
Indien u nog geen klant van Luminus bent, moet uw contract bij Luminus ten laatste 4 maanden na ondertekening starten. Indien dit laatste niet het geval is, heeft Luminus het recht uw contractaanvraag te weigeren of u een nieuw contractvoorstel te doen.

Die berekening klopt niet hoor. Is een pak ingewikkelder dan dat. Als 'leek' kan je dat sowieso niet berekenen omdat je toegang nodig hebt tot Heren prices, en die zijn niet publiek consulteerbaar.
Jawel hoor, het is effectief de formule invullen.
Bij afsluiten van je contract zie je normaal de waarde die ze genomen hebben, daarmee kan je het dubbel checken.

Voor hetzelfde geld wordt variabel duurder dan vast tegen het stookseizoen en dan heeft hij een goeie zet gedaan.
Ik heb nu ook een Optifix genomen om mij in te dekken tegen stevige prijsverhogingen.
Jaja, maar je moet die gas wel betalen he. Tis niet omdat je 4x 500 euro gedokt hebt dat je er vanaf bent he, je mag dan nog es 6 of 7x500 bijpassen voor het winterverbruik

Als je je contract aangaat leg je de prijs vast, die prijs wordt niet geupdatet als je het later laat ingaan. Zou nogal wiedes zijn dat je een vaste prijs contract tekent en intussen de leverancier gewoon alles kan liggen aanpassen.

Wat je leverancier wel kan doen is limieten zetten op hoe ver op voorhand je contracten kan afsluiten.

Ja dat weet ik, mijn vraag kwam niet vanuit die invalshoek. Ik zou denken dat je een optifix afsluit met een bepaalde startdatum welke, in mijn hoofd althans, het meest logische is de 1e van een nieuwe maand, want de maand ervoor was het variabele tarief (hoogstwrslijk) nog net interessanter dan het vaste tarief bij optifix.

Ja dat weet ik, mijn vraag kwam niet vanuit die invalshoek. Ik zou denken dat je een optifix afsluit met een bepaalde startdatum welke, in mijn hoofd althans, het meest logische is de 1e van een nieuwe maand, want de maand ervoor was het variabele tarief (hoogstwrslijk) nog net interessanter dan het vaste tarief bij optifix.
In mijn geval is dit ergens eind november omdat dan mijn allereerste contract daar begon omdat dan de vloerverwarming voor het eerst moest aangezet worden. Het huidige contract zit nog met een korting als je jaar klant blijft, dus ik ga het zeker niet vroeger laten beginnen, alsook niets later beginnen want ik verwacht dat tegen dan de variabele prijzen (nog meer) uit de pan zullen swingen.

Bij Engie is die informatie redelijk up-to-date. In de prijsfiches staat altijd de laatst vermelde waarde in de voetnoot en op de site zelf zijn hun indexatieparamters beschikbaar.

Jaja, maar je moet die gas wel betalen he. Tis niet omdat je 4x 500 euro gedokt hebt dat je er vanaf bent he, je mag dan nog es 6 of 7x500 bijpassen voor het winterverbruik
Ik ben niet goed mee hoor. Je betaalt gewoon wat je verbruikt. Als je uw verbruik kent in de winter maanden en je stemt daar uw voorschotten op af, dan zullen er achteraf geen verrassingen zijn.
Als je variabel de winter in gaat en het stijgt nog eens met 100% tegen dan, zul je duurder af zijn.

Misschien een stomme vraag maar stel als je Optifix contract al een aantal maanden aan het lopen is en de prijzen beginnen weer te zakken kan je dan gewoon weer een zogezegd nieuw Optifix contract starten aan de nieuwe prijzen?

Terug
Bovenaan