Energieleveranciers

Zoals ik al zei, er zijn aspecten die je kan aankaarten maar de letterlijke quote waarop ik reageerde was

Dat is om te beginnen al factueel fout want ook een werkloze heeft niet automatisch recht op sociaal tarief.
Er is nu toch het uitgebreid sociaal tarief waaronder 1 miljoen extra gezinnen vallen?
Dat is even 5 miljard uit de staatskast :laugh: recht de afgrond in

En zou je liever een OCMW-leefloon hebben mét sociaal tarief, of toch maar je huidige situatie zònder sociaal tarief?

Want er is een groep mensen die net uit de boot vallen en het op die manier een pak moeilijker hebben dan mensen die wel een sociaal tarief hebben. Maar op een forum waar het stikt van de hoogopgeleiden tussen de 30 en 45 jaar oud zullen er zo niet veel posten.

Ik betaal liever ook géén belastingen. Maar ik betaal nog altijd liever 52% marginaal belastingtarief omdat ik goed verdien. Dan dat ik 0% marginaal belastingtarief betaal omdat ik geen nagel heb om aan mijn gat te krabben.
Het sociaal tarief is sinds de crisis niet enkel meer voor leefloners, maar ook voor mensen met een laag loon. Vorig jaar lag die limiet op +-1650 bruto, dus nu zal dat ook al geïndexeerd zijn tot +1700 euro bruto. 25% van de bevolking krijgt een sociaal tarief, dat is veel meer dan dat er een leefloon krijgen.
Genoeg mensen die nog fulltime gaan werken voor 1900 tot 2500 euro bruto, die op het eind van de rit (veel) minder overhouden dan iemand die het met 1700 moet doen. Dat valt niet te verantwoorden, je bent dan effectief beter af aan den dop.

Het sociaal tarief is sinds de crisis niet enkel meer voor leefloners, maar ook voor mensen met een laag loon. Vorig jaar lag die limiet op +-1650 bruto, dus nu zal dat ook al geïndexeerd zijn tot +1700 euro bruto. 25% van de bevolking krijgt een sociaal tarief, dat is veel meer dan dat er een leefloon krijgen.
Genoeg mensen die nog fulltime gaan werken voor 1900 tot 2500 euro bruto, die op het eind van de rit (veel) minder overhouden dan iemand die het met 1700 moet doen. Dat valt niet te verantwoorden, je bent dan effectief beter af aan den dop.
Waar vind je dat? Ik zie nergens dat gewone werkenden/gepensioneerden met een laag loon daarvoor in aanmerking komen, enkel mensen in een specifieke situatie.

Waar vind je dat? Ik zie nergens dat gewone werkenden/gepensioneerden met een laag loon daarvoor in aanmerking komen, enkel mensen in een specifieke situatie.

Hier kan je al lezen dat er een uitgebreid tarief op energie is voor gezinnen met een laag inkomen (1 miljoen extra gezinnen), vanaf februari 21. Ondertussen is dat al weer verlengd tot december 22. Ik zoek nog even de cijfers op van wat het inkomen mag zijn, begin dit jaar had ik ze gevonden over 2021, maar voor 2022 nog niks tegengekomen.

Edit:
Niet lang moeten zoeken.

Het gaat dus om iedereen die voldoet aan de cijfers uit deze lijsten. Dat is veel meer dan enkel de leefloners zoals vaak gedacht wordt. Een alleenstaande die gaat werken en dus minder dan 1690 euro verdient, heeft er al recht op. Gepensioneerden hebben er zelfs recht op tot 1900+.

Ik begin mij persoonlijk toch ook wel zorgen te maken.

Op dit moment nog een vast contract tot volgende zomer aan hogere prijzen, maar op zich cava nog. Maar wat dan? De zonnepanelen zullen wel een stukje van de kost drukken, maar ik ben van 80 euro gas + elek. nu al naar 175 gegaan. Als ik de dag van vandaag een contract zou starten zit ik aan 450 euro.
Desondanks dat ons loon niet zo slecht is wil dat toch een serieuze hap uit het maandbudget betekenen. En voor PC200 is het nog een lange weg tot januari…

Als ik nu mijn verbruik uitreken op VREG komt de goedkoopste op 7000 euro per jaar :oink:. Blij dat mijn gasverbruik nog bijna 2j vast ligt en dat er nu panelen liggen... Toch eens zien om de oudere energieverslinders buiten te jagen. Koelkast, wasmachine en droogkast zijn elk 10-15j.

Sinds december aangesloten bij Engie (Variabel contract met 40% korting dus het is nog "oké")
In januari een meteropname gehad en afrekening van stroom

Sindsdien nog altijd geen voorschotfacturen gekregen voor stroom. T zal een leuke worden in december
Al verschillende keren gebeld met iemand van Engie "we gaan het voor u oplossen" niks nada noppes ook nie

4000€ verschil of 336€ per maand tussen het huidige goedkoopste contract en sociaal tarief

Dat is gene lotto nee, maar er zijn er die minder hebben met een win4life
Binnenkort eens met de madam bespreken of we beiden geen venootschap kunnen opstarten en onzelf het minimum uitbetalen zodat we binnen het sociaal tarief vallen gvd. En ons dan na enkele jaren de bonussen uitbetalen :laugh:

In hoeverre is een vast contract eigenlijk een garantie? Ik heb vast tot juni 2024 in principe, als (in mijn geval Luminus) dat niet meer kan trekken, en in het slechtste geval failliet gaat is het natuurlijk gedaan. Maar zijn er mogelijkheden om zonder faillisement dat te verbreken?

Geen idee of ze dat vroegtijdig kunnen.
Maar ik heb al jaren een stilzwijgend verlengd vast jaarlijks contract.
3 maand op voorhand kreeg ik altijd een mail met de .nieuwe tarieven
Dit jaar een leuke mail
U energiecontract voor adres ... loopt af
FEBB467-D-8683-4121-AF83-A44704-CB903-E.png

Wij gaan voor elec 12 dag 9 nacht naar momenteel 33/25
Gas van 4 naar 12 🤬

Ik denk dat nu Luminus Optifix afsluiten voor 2j met de nieuwe tarieven nog altijd zo gek niet is als we echt naar die 4 euro per kuub voor gas gaan en naar boven de 1 euro/kwh voor elektricteit.
Heb in maart die Luminus Optifix voor mijzelf genomen voor 2j. Kameraad van mij wil nu ook nog proberen een vast contract ergens vast te krijgen.. Zijn er nog andere interessante vaste contracten op de markt momenteel?

Heb in maart die Luminus Optifix voor mijzelf genomen voor 2j. Kameraad van mij wil nu ook nog proberen een vast contract ergens vast te krijgen.. Zijn er nog andere interessante vaste contracten op de markt momenteel?
Nee Optifix is echt al maanden de enige die nog bestaat.
Volgens mij zit Luminus op een berg geld en hebben ze zoiets van: alles wat we te veel hedgen krijgen we toch voor meerprijs verkocht van de winter.

Nee Optifix is echt al maanden de enige die nog bestaat.
Volgens mij zit Luminus op een berg geld en hebben ze zoiets van: alles wat we te veel hedgen krijgen we toch voor meerprijs verkocht van de winter.
Luminus biedt nog andere vaste contracten aan ook, maar Optifix lijkt me het interessantste. Maar er zijn idd geen andere aanbieders waar je nog vaste contracten te pakken krijgt. Sowieso wil je niet voor kleinere leveranciers gaan in deze tijden. Luminus is een grote speler, dus zit je ook relatief safe bij.

Ik denk dat nu Luminus Optifix afsluiten voor 2j met de nieuwe tarieven nog altijd zo gek niet is als we echt naar die 4 euro per kuub voor gas gaan en naar boven de 1 euro/kwh voor elektricteit.
Dan is het elke maand index overschrijding voor ambtenaren :clap:
Dan kan ik ook in het brutoloon topic posten :laugh:

Ik ben aan het denken om ook gewoon over te schakelen op Optifix, het heeft niet veel zin in deze situatie om op variabel te blijven zitten. Moest het toch beteren, wat onmogelijk lijkt met de aankomende herfst/winter kan je toch terug wisselen.

Het enigste is, de injectietarieven zijn die dan ook vast? Als ik op VREG af ga lijkt is dit allemaal variabel?

Ik haat het ook aan mijn huidige leverancier dat ik nergens kan terugvinden welke prijzen ze nu hanteren in welke periode van het jaar, het enigste wat ik kan doen is de tarieffiche raadplegen van bij ondertekening.

50c per kWh, jesus christus.

Ik ben aan het denken om ook gewoon over te schakelen op Optifix, het heeft niet veel zin in deze situatie om op variabel te blijven zitten. Moest het toch beteren, wat onmogelijk lijkt met de aankomende herfst/winter kan je toch terug wisselen.

Het enigste is, de injectietarieven zijn die dan ook vast? Als ik op VREG af ga lijkt is dit allemaal variabel?

Ik haat het ook aan mijn huidige leverancier dat ik nergens kan terugvinden welke prijzen ze nu hanteren in welke periode van het jaar, het enigste wat ik kan doen is de tarieffiche raadplegen van bij ondertekening.

50c per kWh, jesus christus.
Bij Optifix zijn de injectietarieven alleszins variabel, wat goed is in deze tijden van stijgende energieprijzen.

Als ik het hier zo lees blijf ik het beste mijn Luminus Optifix contract behouden. In oktober dit jaar loopt mijn contract af maar zal het dan maar stilzwijgend laten verlengen. Ik hou mijn hart wel vast naar hoeveel het maandelijks bedrag zal gaan (nu ongeveer 115€/maand voor gas en elektriciteit tezamen).

Als ik het hier zo lees blijf ik het beste mijn Luminus Optifix contract behouden. In oktober dit jaar loopt mijn contract af maar zal het dan maar stilzwijgend laten verlengen. Ik hou mijn hart wel vast naar hoeveel het maandelijks bedrag zal gaan (nu ongeveer 115€/maand voor gas en elektriciteit tezamen).
Ik heb er nu eentje afgesloten aan 340 euro/maand. Halfopen nieuwbouw met zonnepanelen en een jaarlijks gasverbruik van 13000kWh. Ik betaalde bij Mega al bijna evenveel aan een variabel contract, leek mij dus een no brainer.

Terug
Bovenaan