Energieleveranciers

Hier in maart ingeschreven voor optifix voor startdatum 1/7. Alles goed overgezet aan de juiste tarieven.

Vraagje, de prijs van 8,8 c/kWh, is dit all in? Of moeten de distributiekosten etc nog bijgeteld worden?
Wat denk je nu zelf ?
Was dat tarief vroeger met distributiekosten ?

Antwoord : dat is enkel de energiecomponent, al de rest komt er nog bij zoals altijd al het geval geweest. Met uitzondering van voor het sociaal tarief.

Heeft er iemand ervaring met Bolt? Is dat een deftige leverancier?
Vanaf september/oktober wordt ons aangesloten op het elektriciteitsnet en moet ik een leverancier vinden.

Volgens simulaties: Enkelvoudige teller, 4900kwh afname en 4900kwh injectie. Gas aansluiting hebben we niet.

Bolt komt er telkens als goedkoopste uit voor mijn situatie als ik de Vtest doe. De stroom is daar het goedkoopst en hun injectievergoeding is het hoogst.
Dats 24 en energie.be staat meestal als 2e en 3e. Scheelt zo'n 100euro op jaarbasis.
Luminus zit ook in de buurt en zij zijn de enige die nu nog een vast tarief aanbieden. Vast tarief is zo'n 25euro in de maand duurder (90 vs 115euro), maar lastig te voorspellen wat de prijzen van de variable contracten gaan doen natuurlijk... Langs de andere kant moeten we dan ons een jaar weinig zorgen maken over al dan niet stijgende energieprijzen.

Naar welke leverancier zou jullie voorkeur uitgaan als je ook rekening houdt met service en dergelijke?

Inzake te weinig korting verkregen te hebben: ook dit is een gekende praktijk en wordt doorgaans wel opgelost.
Na een nieuwe klacht gisteren ASAP een antwoord teruggekregen van Mega.

Ik had het deel van de slotfactuur -dat ik niet betwist- netjes betaald (Dat wordt zowel door de Vreg, testaankoop als de ombudsdienst ook aangeraden), maar omdat ik dit gedaan heb, kunnen ze het betwiste bedrag niet opschorten.

Het is volgens Mega "alles of niks". Hun software laat niets anders toe. Dit is toch echt wel de MAX (als uitleg). :laugh:

Na een nieuwe klacht gisteren ASAP een antwoord teruggekregen van Mega.

Ik had het deel van de factuur -dat ik niet betwist- netjes betaald (Dat wordt zowel door de Vreg, testaankoop als de ombudsdienst ook aangeraden), maar omdat ik dit gedaan heb, kunnen ze het betwiste bedrag niet opschorten.

Het is volgens Mega "alles of niks". Hun software laat niets anders toe. Dit is toch echt wel de MAX (als uitleg). :laugh:

Laat ze de factuur dan terugbetalen en dan de hele factuur maar opschorten..

Laat ze de factuur dan terugbetalen en dan de hele factuur maar opschorten..
Dat is het hem juist. Mega doet juist niks. Of te wel doen ze dit bewust of te wel staan ze effectief maanden achter met hun administratie (met alle gevolgen van dien).

Heel tevreden over Engie. Vast contract dat nog tot eind oktober loopt. In maart zonnepanelen gelegd en nog afwachtende op digitale teller, dus de teller zwiert lekker achteruit nu. In mei meteropname gehad, natuurlijk veel 'lager verbruik' want door de vele zon in maart, april en mei een enorm stuk laten terugdraaien (terwijl ik in april dan ook nog eens 20 dagen niet thuis was). €395 teruggekregen, stond vier dagen na de 'factuur' op mijn rekening. Voorschot zélf aangepast naar €50 nu (kom van €129), de site vroeg me wel van 'ben je zeker'?, ik kon zonnepanelen als reden aanduiden en gewoon aangepast zonder te hoeven bellen.

Ik ga ook bij de verhuis naar Engie direct denk ik.
Alleen de 100% online klantendienst schrikt me af. Klein trauma van opgelopen bij Total Energies.
Kan je bij de Direct formule gebruikmaken van dezelfde online portal als de andere formules? Tis de enige formule waarbij de online tool specifiek niet vermeldt wordt.
Wanneer verhuis je? Zit een beetje met dezelfde gedachte maar verhuis pas half augustus dus weet niet goed of ik het nu al moet aanvragen.

Heel tevreden over Engie. Vast contract dat nog tot eind oktober loopt. In maart zonnepanelen gelegd en nog afwachtende op digitale teller, dus de teller zwiert lekker achteruit nu. In mei meteropname gehad, natuurlijk veel 'lager verbruik' want door de vele zon in maart, april en mei een enorm stuk laten terugdraaien (terwijl ik in april dan ook nog eens 20 dagen niet thuis was). €395 teruggekregen, stond vier dagen na de 'factuur' op mijn rekening. Voorschot zélf aangepast naar €50 nu (kom van €129), de site vroeg me wel van 'ben je zeker'?, ik kon zonnepanelen als reden aanduiden en gewoon aangepast zonder te hoeven bellen.
Beetje rare vraag maar mag je nu nog die terugdraaiende teller gebruiken?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ze niet mag aanleggen zolang je geen digitale meter hebt aanzien je nu 2x langs de kassa passeert. Je zou immers geen prosumententarief betalen?

Kan natuurlijk gans verkeerd zijn

Beetje rare vraag maar mag je nu nog die terugdraaiende teller gebruiken?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ze niet mag aanleggen zolang je geen digitale meter hebt aanzien je nu 2x langs de kassa passeert. Je zou immers geen prosumententarief betalen?

Kan natuurlijk gans verkeerd zijn
Je betaalt prosumenten tot je de digitale krijgt.

En van mij mag die digitale teller nu héél snel komen, want ik heb in mei mijn jaarafrekening gehad, en nu zwiert de teller LUSTIG achteruit (vaak met 25-30 kWh/dag), en al die kWh's ben ik gewoon kwijt de dag dat ze mijn digitale teller plaatsen want met een analoge teller krijg je er geen vergoeding voor...

Tenzij ze wachten tot februari volgend jaar ofzo, maar dat zal wel niet. Waarom moet dat toch allemaal zo lang duren... Vermoedelijk nog eens een half jaar wachten op de premies voor de panelen en de batterij ook (niet dat ik er zit op te wachten, maar ik heb mijn geld liever bij mij dan in handen van de overheid :biglaugh: )

Uhu, dus dat zou een reden kunnen zijn waarom mijn installateur op voorhand een digitale meter vroeg ipv te wachten na plaatsing. Als je enkele maanden prosument moet betalen, heb je de digitale meter er al weer uit...maar geen terugdraaiende teller.

En van mij mag die digitale teller nu héél snel komen, want ik heb in mei mijn jaarafrekening gehad, en nu zwiert de teller LUSTIG achteruit (vaak met 25-30 kWh/dag), en al die kWh's ben ik gewoon kwijt de dag dat ze mijn digitale teller plaatsen want met een analoge teller krijg je er geen vergoeding voor...

Tenzij ze wachten tot februari volgend jaar ofzo, maar dat zal wel niet. Waarom moet dat toch allemaal zo lang duren... Vermoedelijk nog eens een half jaar wachten op de premies voor de panelen en de batterij ook (niet dat ik er zit op te wachten, maar ik heb mijn geld liever bij mij dan in handen van de overheid :biglaugh: )

Ze zullen het compensatieprincipe toepassen wanneer je teller vervanger wordt. Op het moment van vervanging kijken ze wat je opbrengst tot dan is en zullen ze de meterstand van de nieuwe meter aanpassen zodat je de opgewekte energie niet kwijt bent.

Stel dat je meterstand in mei 5000 was en nu de meterstand 4000 bedraagt en ze je teller vervangen door een nieuwe. Administratief plaatsen ze de begintellerstand dan op -1000. In mei volgend jaar zal dan een afrekening worden gemaakt. Als je tellerstand dan nog steeds -5 bedraagt, krijg je geen verbruik aangerekend.

Ze zullen het compensatieprincipe toepassen wanneer je teller vervanger wordt. Op het moment van vervanging kijken ze wat je opbrengst tot dan is en zullen ze de meterstand van de nieuwe meter aanpassen zodat je de opgewekte energie niet kwijt bent.

Stel dat je meterstand in mei 5000 was en nu de meterstand 4000 bedraagt en ze je teller vervangen door een nieuwe. Administratief plaatsen ze de begintellerstand dan op -1000. In mei volgend jaar zal dan een afrekening worden gemaakt. Als je tellerstand dan nog steeds -5 bedraagt, krijg je geen verbruik aangerekend.
Wist ik niet, bedankt voor deze info!

Da's het eerste dat ik daarvan hoor? Ik was vorig jaar de digitale meter maar aan het uitstellen tot ik de teruggedraaide teller helemaal opgebruikt had met een elektrisch vuurtje. Zouden ze wel eens deftig over mogen communiceren...

Seffes loopt ge uw zonnepanelen premie mis.

• als de geplaatste zonnepanelen uiterlijk 3 maanden na de indienstname (datum AREI-keuring) bij de netbeheerder aangemeld zijn. Op het moment van aanmelding zullen een aantal bijkomende vragen gesteld worden zodat er geen afzonderlijke premieaanvraag moet ingediend worden.
  • nadat er een digitale meter is geplaatst. Dat moet gebeuren binnen de 90 dagen na de aanmelding van een nieuwe PV-installatie (Energiebesluit van 19 november 2010).

Da's het eerste dat ik daarvan hoor? Ik was vorig jaar de digitale meter maar aan het uitstellen tot ik de teruggedraaide teller helemaal opgebruikt had met een elektrisch vuurtje. Zouden ze wel eens deftig over mogen communiceren...

Je had het ook kunnen vragen aan Fluvius: "Maar als jullie mijn meter nu komen vervangen wat gebeurt er dan met mijn productieoverschot?"

En is ook gewoon logisch. Fluvius stuurt zelf een bericht voor je meter te komen vervangen. Zij weten dan ook dat de timing daarvan een invloed heeft op je opgewekte energie.

Je had het ook kunnen vragen aan Fluvius: "Maar als jullie mijn meter nu komen vervangen wat gebeurt er dan met mijn productieoverschot?"

En is ook gewoon logisch. Fluvius stuurt zelf een bericht voor je meter te komen vervangen. Zij weten dan ook dat de timing daarvan een invloed heeft op je opgewekte energie.
Logisch is het misschien, maar het is gevaarlijk om zomaar te verwachten dat ze rekening gaan houden daarmee.

Terug
Bovenaan