Energieleveranciers

Net onze afrekening gekregen van Energie. be voor de periode 7/12/21-16/5/2022, nieuwe leverancier sinds faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Tevens onze eerste afrekening sinds verhuis naar onze nieuwe woning (voorheen appartement).

Elektriciteit: 901 kwh voor de dagmeter en 1047 voor de nachtmeter
Gas: 1320 m3/15050 kwh

Ik wou eens jullie mening of dit een normaal verbruik is , rekening houdend met het feit dat we nog maar met 2 zijn en de volledige maand april niet thuis waren en de verwarming/gas dus af stond.

Kenmerken woning:

- alleenstaand en bewoonbare oppervlakte van +- 220 vierkante meter
- geen kelder, wel een (niet verwarmde) zolder
- bouwjaar 1994 (en geen energetische renovaties gebeurd sindsdien)
- dubbele beglazing
- verwarming op gas
- redelijk wat warmteverlies door spleten in voordeur en garagepoort
- EPC 223 kwh

Greetz
Hier een nieuwbouw 2020, 220m², kelder, dubbel glas, vloerverwarming op gas, geen warmteverliezen (potdicht, tenzij je ventilatie als warmteverlies telt..), 2volw, 1 peuter. 1200m², dus redelijk gelijkaardig verbruik (of mijn is nog best hoog..)

Net onze afrekening gekregen van Energie. be voor de periode 7/12/21-16/5/2022, nieuwe leverancier sinds faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Tevens onze eerste afrekening sinds verhuis naar onze nieuwe woning (voorheen appartement).

Ik wou eens jullie mening of dit een normaal verbruik is , rekening houdend met het feit dat we nog maar met 2 zijn en de volledige maand april niet thuis waren en de verwarming/gas dus af stond.

Kenmerken woning:

- alleenstaand en bewoonbare oppervlakte van +- 220 vierkante meter
- geen kelder, wel een (niet verwarmde) zolder
- bouwjaar 1994 (en geen energetische renovaties gebeurd sindsdien)
- dubbele beglazing
- verwarming op gas
- redelijk wat warmteverlies door spleten in voordeur en garagepoort
- EPC 223 kwh

Greetz
Ik zie echt niet in waarom dit een abnormaal verbruik is.
Aan de andere kant is het moeilijk om er iets over te zeggen, aangezien als het 24°C is in de winter, of 15°C in diezelfde woning dan is de besluitvorming volledig anders.

Mijn woning, norm nieuwbouw 2016, van 150m2 heeft een verbruik van +/-6200kwh bij 21°C. En 1 van 8000kwh bij 24°C. Als ik dat zou omzetten naar 220m2 komt dat uit tot : 9093kwh bij 21°C of 11733 bij 24°C.

Jouw jaarverbruik gaat niet het dubbel zijn hoor, je hebt volop de ‘winter’ meegenomen. Tot medio september/begin oktober staat de verwarming uit en ‘t is niet dat ze daarna meteen volop moet draaien.
Even het volledige jaar uit doen en dan evalueren 😁 lijkt mij tot nu toe bovengemiddeld maar niet uitzonderlijk.

Ik zit nu bij Eneco(zon & wind flex) sinds januari 2022, zou het verstandig zijn om deze week nog te switchen naar Luminus Optiflex?

Ik zit nu bij Eneco(zon & wind flex) sinds januari 2022, zou het verstandig zijn om deze week nog te switchen naar Luminus Optiflex?

Luminus heeft geen Optiflex. Mss bedoel je Optifix.
Dat hangt af van welk risico jij wil nemen. Verwacht je dat de prijzen stijgen, dan kan je een vast contract nemen ja.
Verwacht je dat de prijzen dalen of ga je het regelmatig opvolgen, dan neen.

Ik heb de titel van de thread aangepast naar energieleveranciers want, wel, het maakt niet veel uit of het hier over gas of elektriciteit gaat vind ik.

...

Gas lijkt me een normaal verbruik, de meeste koude maanden vallen in die periode en je hebt niet de zomer mee waarin je quasi alleen nog maar verbruikt voor warm water.
Hier (1999, EPC 189, dubbel glas, verwarming op nieuwe gasketel, kleine kelder, niet-verwarmde zolder; dus in grote lijnen vergelijkbaar) zaten wij rond de 22000 kWh op een jaar met 2.
Elektriciteit vind ik wel aan de hoge kant, wij zaten met 2 aan 2200 - 2400 kWh op een heel jaar.

Ik heb net doorgekregen van mijn energieleverancier dat ik niet in aanmerking kom voor de verwarmingspremie volgens de lijst die men verkregen heeft. :confused:

Dat is vreemd, want ik ben gewoon eigenaar van een appartement, ik heb een individuele gas en electriciteitsmeter (100% eigen gebruik) en ik had op 31 maart ook gewoon een geldig electriciteitscontract.

Wil dat zeggen dat ik na 31 juli de overheid moet aanspreken?

Laatst bewerkt:
Aangevraagd via chat. Ze moeten aanvraag doen bij netbheerder. Maand erop zou ik maandelijks factuur moeten krijgen
Een idee wat er dan gebeurt met de voorschotten die je reeds betaald hebt? Krijg je eerst een afrekening voor je een maandelijkse factuur volgens werkelijk verbruik krijgt?

Optifix is nu 11,23ct voor gas zie ik, ma heb toch ma ingetekend. Kan nog altijd switchen

Prijzen voor komende winter op de groothandelsmarkt zitten nu boven de 15 cent. Is op een maand vlotjes de helft bijgekomen.
Volgende optifix tarieffiche zal alvast een pak hoger uitvallen dan die van juni.

Kunnen die dat niet gewoon aanvragen zoals eender welke andere integratie via MijnFluvius?

Fluvius stelt zelf geen berichten beschikbaar aan de marktspelers, alles wordt gecentraliseerd via Atrias.
Geloof me, je wil niet weten hoe het allemaal in elkaar zit. Achterliggend zijn er op marktniveau
meer dan 10 000 processen per dag die lopen. Dat zijn miljarden records en miljoenen berichten. Long story short: de hoeveelheid data die rondgaat in de energiesector is bijna niet te bevatten, en sinds de overgang naar het nieuwe marktmodel vorig jaar zijn er heel wat problemen met het aanleveren/kwaliteit van de data.

Fluvius stelt zelf geen berichten beschikbaar aan de marktspelers, alles wordt gecentraliseerd via Atrias.
Geloof me, je wil niet weten hoe het allemaal in elkaar zit. Achterliggend zijn er op marktniveau
meer dan 10 000 processen per dag die lopen. Dat zijn miljarden records en miljoenen berichten. Long story short: de hoeveelheid data die rondgaat in de energiesector is bijna niet te bevatten, en sinds de overgang naar het nieuwe marktmodel vorig jaar zijn er heel wat problemen met het aanleveren/kwaliteit van de data.
Ongeacht hoe de processen lopen kan eender welke app developer toegang vragen aan een consument om de data die je op mijnfluvius kan zien op te kunnen vragen.
Dat zou in principe toch voldoende moeten zijn om een factuur op te maken?

Ik snap ook wel dat er veel meer bij komt kijken om de "juiste" data voor de facturatie te verkrijgen (for reasons beyond my comprehension), maar ik blijf het grappig vinden dat dat zo moeilijk loopt allemaal.

Je gaat me neit wijsmaken dat wat csv bestandjes van een maand verbruiksdata "het systeem" platleggen. Straks ga je me nog wijsmaken dat die backend draait op een raspberry pi.

Terug
Bovenaan