Energieleveranciers

Ik ga ook bij de verhuis naar Engie direct denk ik.
Alleen de 100% online klantendienst schrikt me af. Klein trauma van opgelopen bij Total Energies.
Kan je bij de Direct formule gebruikmaken van dezelfde online portal als de andere formules? Tis de enige formule waarbij de online tool specifiek niet vermeldt wordt.

Ik ga ook bij de verhuis naar Engie direct denk ik.
Alleen de 100% online klantendienst schrikt me af. Klein trauma van opgelopen bij Total Energies.
Kan je bij de Direct formule gebruikmaken van dezelfde online portal als de andere formules? Tis de enige formule waarbij de online tool specifiek niet vermeldt wordt.
enkel online klantendienst?

niets van gemerkt. ik heb ze gisterenavond gebeld, rond 18.30 na mijn werk, en tot mijn grote verbazing METEEN binnen geraakt. en ja heb "engie direct"

Ik zei hen waarom ik mijn voorschot niet kon aanpassen (was gedeactiveerd via het online portal), en dat was omdat ik nog maar 1 maand klant was.

Blijkbaar werkt engie met een vast jaarlijks moment om jaar afrekening te bezorgen (en dat is bij hen begin juli).

Dus ik zal na 1 maand klant te zijn, al in juli een afrekening krijgen, vreemd genoeg.
En daarna kan ik mjin voorschotten aanpassen, en in juli 2023 een nieuwe afrekening krijgen (na 13 maand klant te zijn).

Maar dat vind ik niet erg, ik ga trouwens stoppen (zoals gezegd) met jaarlijks over te schakelen. Het sop is voor mij de kolen niet waard, als je ziet hoe laag ons verbruik maar is.

En zie maar naar mijn "100 euro verwarmingspremie".... door die overstap ga ik weer zelf mogen uitzoeken hoe ik aan het resterende 55 euro kom.
Had beter gewoon gebleven bij luminus, was ik ook content van. Ze gaan me nu graag horen bellen, als verlatende klant, hoe ik aan die 55 euro dien te komen.

on a sidenote.

ik ben enorm opgelucht. afrekening gas : 277 euro bij betalen.
ik betaalde via voorschot 40 euro per maand :D

dus 12 X 40 : 480 euro + 277 = 757 € gas.
delen door 12 = is 63 euro per maand.

en iedereen klaagt dat gas zo duur is? vind ik eigenlijk niet hoor.....

je moet ook nog eens weten dat mijn vloerverwarming dus dag en nacht op 22 graden stond het hele jaar door hé....

mijn jaar verbruik: 7.938
Of ge uw vorig contract was nog van toen het goedkoop was en ga je bij uw volgende afrekening traantjes laten? :unsure:

Of ge uw vorig contract was nog van toen het goedkoop was en ga je bij uw volgende afrekening traantjes laten? :unsure:
Ik heb het hier al gepost. Nee, is een variabel jaarcontract.

Akkoord de prijzen van mijn eerste maand in dat variabel jaar contract waren nog goedkoper dan mijn prijzen van mijn laatste maanden van dat jaarcontract. Maar al bij al ga ik geen traantjes laten.

Mijn Jaarlijks verbruik voor gas is trouwens net geen 8.000
en electriciteit heb ik gelukkig nog terugdraaiende teller en zonnepanelen.

Gasprijzen zijn vandaag 60% omhoog geschoten. Het is nog niet te laat om een vast contract vast te pakken.

Dat kan wel eens variëren. Vorig jaar kreeg ik die apart, dit jaar werden die samengevoegd. Tot mijn groot geluk trok ik zelfs geld terug.
Ik ook; en eigenlijk vrij veel! Totaal niet verwacht (maar ik ben ook totaal geen kenner of zo). :)
Het was dus een goed idee om een paar maanden geleden mijn meterstanden op eigen initiatief door te geven, want wat ik toen moest betalen...
Elektriciteit is eigenlijk echt heel weinig (echt waar) omdat ik niet dagelijks de vaatwas en/of wasmachine draai (en meestal op eco) en ik op een gasvuur kook. Gas is uiteraard een pak duurder (in vergelijking dan toch!), maar eigenlijk vind ik dat het nog heel goed te doen is, en zeker ondanks de crisis.
Het is eigenlijk door de netkosten en het deel voor de leverancier zelf dat het veel duurder uitkomt. Moesten al die kosten daar niet bij zijn, ik betaalde nog geen €45 per maand....

Al was de prijs in mijn vorig appartement ook zoiets (nog iets minder zelfs + de extra kosten dan nog), maar dat waren andere tijden.

Degene die in maart vast contract hebben vastgelegd, zijn de nieuwe 'contract vastgelegd op laagste punt tijdens covidperiode voor 2 jaar'.

Prijzen zijn al iets terug gekalmeerd. Momenteel stijging van 46%, al is dat natuurlijk 1k op de eindafrekening. De kleinste russische scheet laat de prijzen omhoog gaan.

Vast contract luminus is nu: 11,23c
Goedkoopste variabel: 10,04c

Ik zou eigenlijk niet twijfelen voor het vast contract. No way dat de prijzen in de winter lager gaan zijn met een variabel contract.
Zelf ben ik nog de gelukkige met 8,8 van maart.

Prijzen zijn al iets terug gekalmeerd. Momenteel stijging van 46%, al is dat natuurlijk 1k op de eindafrekening. De kleinste russische scheet laat de prijzen omhoog gaan.

Vast contract luminus is nu: 11,23c
Goedkoopste variabel: 10,04c

Ik zou eigenlijk niet twijfelen voor het vast contract. No way dat de prijzen in de winter lager gaan zijn met een variabel contract.
Zelf ben ik nog de gelukkige met 8,8 van maart.
Eind september switchen met begindatum 1 januari en een 3 jarig contract, is heden, de beste move gebleken.
Voor elektriciteit heb ik dat effectief gedaan. Voor gas heb ik fout gegokt. (Ik wilde niet op één paard wedden)

Maar als je eind september niet de beslissing genomen had of hebt om voor vast te gaan, dan was maart de tweede beste deal. Voor gas heb ik dus in maart voor vast gegaan.

Je kan de toekomst niet voorspellen. Om nu nog voor vast te gaan, ben je mogelijks te laat. Mogelijks zeg ik, want net zoals met aandelen ben je nooit zeker wat de tarieven gaan doen. Voor hetzelfde geld verdubbelen de prijzen nogmaals.

Eigenlijk moet iedereen gewoon het topic volgen hier en voor zichzelf de rekening maken ..

Maar als je eind september niet de beslissing genomen had of hebt om voor vast te gaan, dan was maart de tweede beste deal.
Ik heb eind Oktober een 3j vast afgesloten voor 5c. Helaas met elektriciteit voor variabel gegaan, maar maakt minder uit dan gas voor mij.

Eind september switchen met begindatum 1 januari en een 3 jarig contract, is heden, de beste move gebleken.
Voor elektriciteit heb ik dat effectief gedaan. Voor gas heb ik fout gegokt. (Ik wilde niet op één paard wedden)

Maar als je eind september niet de beslissing genomen had of hebt om voor vast te gaan, dan was maart de tweede beste deal. Voor gas heb ik dus in maart voor vast gegaan.

Je kan de toekomst niet voorspellen. Om nu nog voor vast te gaan, ben je mogelijks te laat. Mogelijks zeg ik, want net zoals met aandelen ben je nooit zeker wat de tarieven gaan doen. Voor hetzelfde geld verdubbelen de prijzen nogmaals.

Eigenlijk moet iedereen gewoon het topic volgen hier en voor zichzelf de rekening maken ..

Eigenlijk had je niets te verliezen met een vast contract. De opzegkosten zijn zo laag dat het zelfs geen gok is... zakken de prijzen dan betaal je 20-50eur en ben je veranderd.

Mja, achteraf is makkelijk praten :p

Laatst bewerkt:
Intussen overname van oud huis naar nieuwe eigenaar gedaan, op dat moment gebeld naar Luminus om het optifix vast contract mee te nemen. Ging in orde komen en als ik nu kijk op MyLuminus is dat contract weg en hang ik vast aan comyflex dat ik nooit ondertekend heb zelfs...

Oké nu zie ik het ook. Let wel die 17.09euro staat wel vermeld bij elektriciteit alsook bij gas. Maw in het slechtste geval is het dus 34.18euro.
Daar zal ik best luminus zelf eens over contacteren om daar uitsluitsel over te krijgen.

Ondertussen contact opgenomen met luminus ivm contractwijziging, en wat de daaraan verbonden kost is.

Het is wel degelijk apart, maw 17.09euro voor elektriciteit en 17.09 voor gas.

Nu net optifix als nieuw contract aangevinkt ( 2 jaar), op deze manier kan ik dus bij een eventuele inzakking van de prijzen voor 34euro mijn eli + gas contract wijzigen.

Intussen overname van oud huis naar nieuwe eigenaar gedaan, op dat moment gebeld naar Luminus om het optifix vast contract mee te nemen. Ging in orde komen en als ik nu kijk op MyLuminus is dat contract weg en hang ik vast aan comyflex dat ik nooit ondertekend heb zelfs...
dag van vandaag wordt niets meer ondertekend hé Thijs.

gewoon op aanbieders.be of gelijk wat, kan je contract aangaan, zelfs in iemand anders z'n naam, als je echt zou willen.
Straf maar het is zo.

gewoon op aanbieders.be een adres ingeven van iemand die je niet graag hebt, een fictief email adres ingeven, het DUURSTE tarief kiezen dat je maar kan vinden en hop....
de overschakeling zal aangekondigd worden op het "fictieve email adres", maar de effectieve bewoner gaat dit nooit te weten komen uiteraard. facturen komen ook op dat email adres toe, bewoner krijgt dan betaalherinneringen per mail etc... tot hij wordt afgesloten.

Want ja hoor, vroeger moest je nog je EAN cijfers ingeven, maar in vele gevallen zegt de aanbieders site al meteen, dat hij "een EAN code gevonden heeft voor dit adres".

echt smerig toch, dat zoiets kan.
en begin achteraf maar es alles te bewijzen en rechtzetten dat het gij niet waart....

dag van vandaag wordt niets meer ondertekend hé Thijs.

gewoon op aanbieders.be of gelijk wat, kan je contract aangaan, zelfs in iemand anders z'n naam, als je echt zou willen.
Straf maar het is zo.

gewoon op aanbieders.be een adres ingeven van iemand die je niet graag hebt, een fictief email adres ingeven, het DUURSTE tarief kiezen dat je maar kan vinden en hop....
de overschakeling zal aangekondigd worden op het "fictieve email adres", maar de effectieve bewoner gaat dit nooit te weten komen uiteraard. facturen komen ook op dat email adres toe, bewoner krijgt dan betaalherinneringen per mail etc... tot hij wordt afgesloten.

Want ja hoor, vroeger moest je nog je EAN cijfers ingeven, maar in vele gevallen zegt de aanbieders site al meteen, dat hij "een EAN code gevonden heeft voor dit adres".

echt smerig toch, dat zoiets kan.
en begin achteraf maar es alles te bewijzen en rechtzetten dat het gij niet waart....
In dit geval anders, Luminus bood me dat contract aan en heb het expliciet geweigerd, ook via telefoon. En toen stond het online een tijdje "in behandeling". Maar plots toch actief. Daarstraks gebeld en dossier laten openen want ik wil mijn vorig contract mee (tis tenslotte een verhuis...) Eens zien wat er volgende week gaat veranderen online

collega van mij zijn afrekening gas en elek gehad. 3000 euro opleggen. Maandelijkse bijdrage van 150 naar 400 euro. :eek: Ik heb nog gevraagd hoeveel verbruik maar ik hou mijn hart toch al een beetje vast voor mijn afrekening.

collega van mij zijn afrekening gas en elek gehad. 3000 euro opleggen. Maandelijkse bijdrage van 150 naar 400 euro. :eek: Ik heb nog gevraagd hoeveel verbruik maar ik hou mijn hart toch al een beetje vast voor mijn afrekening.
Ik doe een simulatie (bij Engie en Luminus) en ik pas de bedragen maandelijks aan door elke maand mijn verbruik door te geven.
Dat klinkt mss belachelijk maar ik ga er vanuit dat die simulatietool min of meer correct is en dat ik dan weinig ga moeten bijbetalen.

Stookt die tot 24 graden met het raam open?

Is het op deze moment aangewezen om voor het vast tarief van luminus te gaan?

Contract vernieuwt op 1 augustus. Of kan ik de kat uit de boom kijken tot gasverbruik aanzienlijk toeneemt.

Terug
Bovenaan