Energieleveranciers

Hier variabel tarief afgesloten in oktober. Voorschot is juist verlaagd naar 20 euro.

Isolatie, dat wordt nog iets.
Uiteindelijk hangt dat allemaal af hoe je woont.

Mijn elektriek is 2200 KWH per jaar . Wat aan de lage kant is, maar mijn gasverbruik is hoog. 15200kwh Logisch want ik woon in een herenhuis met hoge plafonds en 287m2 bewoonbare oppervlakte. Zoiets kun je enkel verwarmen via gas of mijn elektriciteitsfactuur is 3X mijn gasfactuur. Uiteindelijk valt mijn gasfactuur zelfs nog mee voor zo een huis.

Anderzijds is tegenover 6 jaar geleden mijn huis quasi verdubbeld in waarde, elke week staan ze hier aan me deur (immo en particulieren) of ik mijn huis niet wil verkopen..

En nee, ik ga mijn plafonds niet verlagen, zo huis moet zijn karakter bewaren.

Mijn elektriek is 2200 KWH per jaar . Wat aan de lage kant is, maar mijn gasverbruik is hoog. 15200kwh Logisch want ik woon in een herenhuis met hoge plafonds en 287m2 bewoonbare oppervlakte. Zoiets kun je enkel verwarmen via gas of mijn elektriciteitsfactuur is 3X mijn gasfactuur. Uiteindelijk valt mijn gasfactuur zelfs nog mee voor zo een huis.

Anderzijds is tegenover 6 jaar geleden mijn huis quasi verdubbeld in waarde, elke week staan ze hier aan me deur (immo en particulieren) of ik mijn huis niet wil verkopen..

Als het een vrijstaand huis is, is 15200kWh gemiddeld hoor. Wij verbruiken 16500-17000kWh in ons redelijk geïsoleerde vrijstaande woning. Is ondertussen nog wel bijgeïsoleerd, dus hoop volgende winter ook lager uit te komen qua verbruik.

Gisteren mijn rekeningnummer voor de domiciliering bij Luminus gewijzigd. Echt 0,0 controle van Luminus uit. ik kan daar dus eender welk rekeningnummer invullen.. zoiets zou toch echt niet mogen..

Mijn huis is 250m2 met zonneboiler... En ik verwarm met gas.

Je kunt ook je dak of muren isoleren, dat heeft weinig met volume te maken.

Variabel contract loopt in juli ten einde (Eneco zon&wind variabel / Eneco aardgas variabel). Was vorig jaar gestart met een mooie korting (50% korting op elektriciteit / 41% op gas). Twijfel nu om over te schakelen naar Luminus optifix, maar vroeg mij nog af hoe vast die contractduur van 2 jaar is? Als de prijzen plots toch weer dalen, wil ik ook liever niet vasthangen aan een hoog/hoger vast contract...
Op het eerste zicht is enkel de prijs voor de injectie bij Eneco beter, als de rest is scherper bij Luminus

Luminus OptifixEneco
gas
€ 12,00​
€ 14,98​
vergoeding
€ 17,09​
€ 52,56​
elek afname
€ 31,71​
€ 34,81​
elek injectie
€ 17,75​
€ 17,87​
vergoeding
€ 17,09​
€ 52,56​

Laatst bewerkt:
Optifix gas is 8,80 cent tegen 6 pct btw voor degenen die in maart intekenden (de meesten hier dus). Ben ook benieuwd waar je lagere prijzen vindt dan dat. Daarbovenop geloof ik echt niet dat de prijzen op lange termijn gaan zaken. De prijs schommelt inderdaad, maar we kunnen volgens mij nog veel hoger gaan dan de piek die we gehad hebben. De oorlog in Oekraïne is nog lang niet gedaan en China heeft op dit moment nog Covid lockdowns. Van zodra het leven in China weer op volle toeren draait zal de energievraag alleen maar stijgen.
Ja als je in 'maart' Optifix gas vast voor 2 jaar genomen hebt ben je nog steeds goedkoper af tov de huidige (variabele) tarieven.
Optiefix gas is dan inderdaad 8,80 cent (6% Btw)

'Engie Direct' is 9,58 cent
De voorspellingen op de korte termijn is dat 'Engie direct' terug lichtjes zou stijgen naar 10,54 cent.
En dat is momenteel het goedkoopste tarief.

Voor diegenen die Optifix pas in april of mei genomen hebben is het een ander verhaal.

En natuurlijk weet niemand wat de tarieven gaan zijn op de lange termijn.

Laatst bewerkt:
Mijn huis is 250m2 met zonneboiler... En ik verwarm met gas.

Je kunt ook je dak of muren isoleren, dat heeft weinig met volume te maken.
Mijn dak is geïsoleerd. Herenwoning tussengesloten.
Nogmaals het zijn HOGE plafonds van 3m30. Dat is de boosdoener maar ook de charme.

Betaal dan liever de gasprijs dan mijn woning te verkrachten met kweeniehoeveel isolatie + ventilatie.

Ik moet tenminste geen airco plaatsen zoals zovelen.

Beter isoleren gaat er niet voor zorgen dat je een airco zal moeten plaatsen, integendeel. Hoe beter je isoleert, hoe beter je de warmte buiten kan houden.
Bakstenen hebben wel wat thermische massa. Dus isoleren zou hier ook nadelig "kunnen" zijn lijkt mij.

Zo is het bij ons nu iets 'warmer' na het isoleren.
Maar beperkt omdat we veel thermische massa hebben binnen, die we nu stabieler kunnen houden t.o.v. invloed van buiten. Tonen mijn temp log grafieken toch mooi aan.

Kzie nu DATS 24 bij mijn VREG-test resultaten voor Gas & Electriciteit, variabel. Iemand hier ervaring mee?
Dat is de groep achter Collruyt (Ik heb dit enkele tientallen pagina's geleden nog al eens gepost)
Ik heb er wel geen ervaringen mee. Op dit moment / voorlopig is dat nog een relatief kleine speler dat vooral tankstations heeft doorheen heel België.

Met een opzeg vergoeding van maar 20eur valt er weinig te bezinnen.

Hoe kom je tot deze info?

Bij luminus staat er het volgende als je verandert van leverancier:

''

Waarom rekenen jullie de vaste vergoeding volledig aan?

Als je in het eerste contractjaar je contract stopzet, rekenen we de vaste vergoeding binnen je contract volledig aan.

• Deze vaste vergoeding is geen boete of verbrekingsvergoeding, maar een jaarlijks forfaitair bedrag per aansluiting dat onze vaste operationele kosten dekt.
  • Je betaalt dit enkel als je ons verlaat voor een andere leverancier, niet indien je verhuist of je meter afsluit.
Bedrag vaste vergoeding op slotafrekening = totale vaste vergoeding 1 jaar - eventueel aangerekende vaste vergoeding op eerder verstuurde tussentijdse of periodieke afrekening.''

-----------------------------------------------

Echter vind ik op mijn factuur dus niet duidelijk terug over welk bedragen het gaat indien ik een bestaand contract zou afsluiten bij luminus en bijvoorbeeld naar engi zou gaan. Ook staat er niet in bovenstaande dat je iets moet betalen als je een huidig contract bij luminus afsluit en een ander contract bij luminus zou aangaan.

Ik denk er namelijk aan om naar luminus optifix te gaan ( vast contract ), maar als de prijzen plots sterk zouden dalen had ik graag dit contract afgesloten, om naar een goedkopere leverancier over te gaan, of een andere goedkopere formule bij luminus aan te gaan. Als dit inderdaad 'maar' 20euro zou kosten is dit voor mij een goede optie. Maar zoals gezegd krijg ik dus niet bevestigd dat dit maar over 20
euro zou gaan.

@Rubberen : kijk gewoon naar de productfiches. Daar staan die tarieven: https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/prijslijsten/

Voor gans belgie rekenen ze 12.22euro aan.

Dit haal ik uit de kolom :

Tarief databeheer / Meet- en telactiviteit / Vaste term DNB (€/jaar)

Dus voor 12.22euro kan ik bestaand contract opzeggen en zelf naar een andere leverancier gaan? Indien correct zou dat wel aantrekkelijk zijn met mijn idee om eerst vast te gaan en indien het zou zakken over te schakelen op een andere goedkopere leverancier.

Voor gans belgie rekenen ze 12.22euro aan.

Dit haal ik uit de kolom :

Tarief databeheer / Meet- en telactiviteit / Vaste term DNB (€/jaar)

Dus voor 12.22euro kan ik bestaand contract opzeggen en zelf naar een andere leverancier gaan? Indien correct zou dat wel aantrekkelijk zijn met mijn idee om eerst vast te gaan en indien het zou zakken over te schakelen op een andere goedkopere leverancier.

Dat is de netvergoeding. Jij zoekt, als ik het goed voorheb, naar de vaste vergoeding.

Over welk product gaat het?

Terug
Bovenaan