Energieleveranciers

Poging om Mega te bereiken om te vragen op basis van wat ze mijn afrekening willen annuleren, tevergeefs.
Al 15min wachttoon , geen medewerker te bereiken

Ik heb dus zo een P1 meter en zou daar mijn prijzen willen in ingeven om een grove schatting te kunnen hebben.

Maar welk bedrag moet ik daarop invullen?

Vanuit mijn tariefkaart:
Elektriciteit:
- Energieprijs: c€12,52/KWh
- Abonnementskost: 25/jaar
- Teruglevering vergoeding: c€9,55/KWh
- Kosten groene stroom: GSC c€2,31kWh, WKK c€0,39kWh
- Federale taksen: c€0,3508/KWh
- bijdrage energie: c€0,2331/KWh
- bijdrage energiefonds: 0,4300€/m
- nettarieven enkel: c€11,70/kWh
- nettarieven dag: c€11,70/kWh
- nettarieven nacht: c€8,91/kWh
- nettarieven excl nacht: c€5,86/kWh

Gas:
- Energieprijs: c€6,78/KWh
- Abonnement: 25€/j
- distributiekost: c€0,91/kWh
- transportkosten: c€0,1767/kWh
- federale bijdrage: c€0,0656/kWh
- bijdrage op energie: c€0,1207mkWh

Ik zou denken:
Elektriciteit: 0,308839€/kWh <== c€30,8839/kWh (13,52+2,31+0,39+0,3508+0,2331+0,4300+11,70+2,95)
Gas: 0,08053€/kWh <== c€8,053/kWh (6,78+0,91+0,1767++0,0656+0,1207)

Edit: Gasprijs moet omgerekend worden naar €/m3, is dit dan 0,08053/11,51 = 0,006996€/m3?

Mt die prijzen kom ik voor April en Mei aan 217€ elektriciteit (705kWh) en 1,18€ aan gas (169m3). Dit lijkt me te raar voor gas.

Is er trouwens een verschil tussen KWh en kWh?

Laatst bewerkt:
Poging om Mega te bereiken om te vragen op basis van wat ze mijn afrekening willen annuleren, tevergeefs.
Al 15min wachttoon , geen medewerker te bereiken

Was je eindfactuur correct? Komt je beginmeterstand overeen met je voorlaatste eindfactuur en komt de eindmeterstand overeen met de meterstand die je doorgegeven hebt aan Fluvius of Sibelga?

Edit: Gasprijs moet omgerekend worden naar €/m3, is dit dan 0,08053/11,51 = 0,006996€/m3?

Mt die prijzen kom ik voor April en Mei aan 217€ elektriciteit (705kWh) en 1,18€ aan gas (169m3). Dit lijkt me te raar voor gas.
Gas omrekenen naar m3 moet je vermenigvuldigen met die 11,51 (omdat je teller en noemer vermenigvuldigt bij de omzetting).
euro/kWh = 11,51 euro / (11,51 kWh) = 11,51 euro / m3. Omdat 1m3 = 11,51 kWh.
Is er trouwens een verschil tussen KWh en kWh?
KWh is een foute spelling van kWh (kilo-watt-uur k-W-h), behalve natuurlijk aan het begin van een zin.

Was je eindfactuur correct? Komt je beginmeterstand overeen met je voorlaatste eindfactuur en komt de eindmeterstand overeen met de meterstand die je doorgegeven hebt aan Fluvius of Sibelga?
Meterstanden waren correct.
Maar wat me nu wel opvalt dat er mogelijks nog geen rekening werd gehouden met prosumenten taks

Gas omrekenen naar m3 moet je vermenigvuldigen met die 11,51 (omdat je teller en noemer vermenigvuldigt bij de omzetting).
euro/kWh = 11,51 euro / (11,51 kWh) = 11,51 euro / m3. Omdat 1m3 = 11,51 kWh.

KWh is een foute spelling van kWh (kilo-watt-uur k-W-h), behalve natuurlijk aan het begin van een zin.
Thx, ziet er al logischer uit.

Om geen nodeloze leningen aan bedrijven die failliet kunnen gaan te moeten geven?

Als je je financiën zelf een beetje kan plannen/regelen lijkt me dat sowieso wel iets goed, een correcte maandelijkse afrekening.
Ik stoor me persoonlijk zot aan de random voorschotbedragen waarmee overal geslingerd wordt.

Als je zelf je financiën kan plannen/regelen lijkt het mij ook dat je je bedragen van voorschotten kan afstemmen op je verbruik en je assertief genoeg bent om niet akkoord te gaan met de 'random voorschotbedragen waarmee overal geslingerd wordt'. Ik heb daar nog geen last van gehad of als er mij iets werd gevraagd, heb ik gemotiveerd geantwoord en is het in orde gekomen.

Ik had in januari een verbruik van 294 kWh elek en 3820 kWh gas. De prijzen op de tariefkaarten van toen waren 31,705 €c/kWh voor elek en 13,52 €c/kWh voor gas voor het contract Engie Direct. Samen met alle andere kosten zou ik die maand ongeveer € 750 moeten betalen. Dat vind ik ook geen cadeau.

Soit, het zal wel zijn voor- en nadelen hebben. voor 90% van de bevolking is het principe van voorschotfacturen beter af.

Waarom zou je dat willen?
Omdat ik met een EV aan enorm onvoorspelbare maandelijkse kosten ga zitten. En die worden normaal maandelijks vergoed door de werkgever.
Ik heb dan liever dat ze meteen afgerekend worden, dan dat ik na een jaar met een gigantisch tekort/overschot zou zitten.
Een EV, is niet zomaar eventjes een kleine verbruiker er bij, maar een gigantische verbruiker.

Voor gas ga ik het wel zo laten, veel handiger om zo maandelijks mijn vaste kosten te hebben.

Is het zinvol om nu reeds je nieuwe contract voor vanaf half augustus toch maar vast te leggen om te anticiperen op nog verder stijgende prijzen, of wachten tot de zomer?

Ik neem waarschijnlijk opnieuw een vast contract, ondanks de gestegen prijzen, wegens de zekerheid voor nog een laatste jaartje.

Is het zinvol om nu reeds je nieuwe contract voor vanaf half augustus toch maar vast te leggen om te anticiperen op nog verder stijgende prijzen, of wachten tot de zomer?

Ik neem waarschijnlijk opnieuw een vast contract, ondanks de gestegen prijzen, wegens de zekerheid voor nog een laatste jaartje.

Niemand weet of de prijzen nog gaan stijgen.

De TTF staat al 50-60-70% onder de piek van paar weken geleden; 85 vandaag. Futures staan voor volgende jaar ook redelijk plat (een 'winter piek' van 95 zie ik).

Al wie die optifix van paar weken geleden gekocht heeft, zit ondertussen al zwaar in het rood. Dus bezint eer gij begint...

Niemand weet of de prijzen nog gaan stijgen.

De TTF staat al 50-60-70% onder de piek van paar weken geleden; 85 vandaag. Futures staan voor volgende jaar ook redelijk plat (een 'winter piek' van 95 zie ik).

Al wie die optifix van paar weken geleden gekocht heeft, zit ondertussen al zwaar in het rood. Dus bezint eer gij begint...
Met een opzeg vergoeding van maar 20eur valt er weinig te bezinnen.

Thanks allebei, dan weet ik genoeg: gewoon wachten tot m'n contract afloopt, dan Optifix nemen, mochten de prijzen alsnog drastisch dalen... kan ik alsnog voor € 20 switchen dan.

Ik heb voor mijn boekhouding gewoon liever vaste tarieven, zelfs al vallen die iets duurder uit, ik vind dat de verantwoorde manier van werken, zeker wanneer je maar een bescheiden budget hebt als alleenstaande.

Huh, hoezo? : o

Ben nog altijd aan het rondkijken voor mn nieuwe woning en Luminus Optifix staat ook bovenaan bij de resultaten van de VREG-test.

Eigenlijk staat alleen Luminus bij mijn resultaten :unsure:

Optifix was hoeveel ? 10, 12 cent voor gas? De flex prijzen zijn al bijna 2mnd lager.
Raar op de tariefkaart zie ik voor Optifix (vast) van maart 10,05 en op de tariefkaart van Mei voor Ecoflex staat nu 11,81...
Voor april was dit nog 13.4

Optifix in maart was goedkoper dan die in april en mei. Mei was lager tov april. Als je nu vast wilt zou ik nog durven de tariefkaart van juni afwachten.

Net even de VREG test ingevuld. De tijd geeft aan dat dit de beste manier is om te kijken wat het best voor jouw past.

Helemaal bovenaan natuurlijk het sociaal tarief aan het bedrag van € 622,43!! Dit voor elektriciteit en gas.

Het eerstvolgende is een variabele van 'ENGI direct indexed' € 2.647,47 ( elektriciteit en gas )

De eerstvolgende vaste tarief is van 'luminus optifix' € 2.969,04 ( elektriciteit en gas )

Tjah wat moet je hiermee? Wat een prijzen.. Vind het persoonlijk bitter dat minder bedeelden ( en schijn minder bedeelden ) , kunnen genieten van een prijs /4..

Vast of variabel is gokken in deze situatie. Het kan zomaar een stuk erger gaan met de tragische situatie in Oekraïne. Persoonlijk denk ik dat alles zal afhangen van hoe streng de winter zal zijn. Daaraan gekoppeld hebben we al even geen winter meer gehad dat het weken aan een stuk vriest dat het kraakt, dus ik zal vermoedelijk voor een variabel contract kiezen.

Terug
Bovenaan