Energieleveranciers

Ik woon nu al een maand in ons huisje en ben aan het zien nu op VREG test... ik zie dat Luminus de enige is voor de moment die vast tarief kan aanbieden... op die kar springen of variable gaan? Geen idee wat er nu het beste lijkt deze dagen :crazy:

Heeft luminus nog vast tarief voor gas dan?

Mijn contract loopt nog tot 31 juli. Even afwachten nog?

ik ben toch ook es nieuwsgierig naar mijn eind afrekening op het eind van de maand....

luminus variabel, en telkens maar 65 euro aan voorschot voor gas+electriciteit willen geven, uit vrees dat ze failliet zouden gaan en geld kwijt :D

Ik denk dat ik best een spaarpotje aan de kant zet ...

Heeft luminus nog vast tarief voor gas dan?

Mijn contract loopt nog tot 31 juli. Even afwachten nog?
Optifix was vast in maart toen ik intekende. Ben ook wel benieuwd, voorschotten op 80€ samen gezet maar zal te weinig zijn denk ik. Allist dat we binnen paar weken in een e20 nieuwbouw zitten met zonnepanelen, zal dan enkel gas zijn voor warm water de eerste 5-6 maanden denk ik

Bestaat nog altijd maar is ondertussen wel al duurder dan in maart. April grote prijsstijging en dan naar beneden in mei. Mss gaat in juni nog wat zakken.

Begin dit jaar zijn er verschillende artikels verschenen dat we vanaf april ook voor een maandelijkse afrekening ipv voorschot konden kiezen (bij de grotere leveranciers toch). Iemand een idee hoe dat zit? Sindsdien heb ik daar helaas niets meer over gehoord.

Denk niet dat de leveranciers staan te springen om dat in te voeren.
Enerzijds zijn er nog steeds problemen met de gegevensuitwisseling in het nieuwe marktmodel. Daarnaast heeft de btw-verlaging, de premie van 100 euro per gezin en de vervanging van de federale bijdrage door een bijzondere accijns, allemaal nog voor extra werk en vertragingen gezorgd.
En ook niet te onderschatten: een maandelijkse afrekening is goed voor mensen die actief bezig zijn met hun factuur en die slim genoeg zijn om in de zomer geld opzij te zetten voor de hogere facturen in de winter. Maar in een context waarin het aantal wanbetalers sowieso al naar recordhoogten schiet gaan veel mensen met plezier de lage factuur in de zomer betalen, maar in de problemen komen wanneer ze torenhoge bedragen moeten betalen in de winter.

Begin dit jaar zijn er verschillende artikels verschenen dat we vanaf april ook voor een maandelijkse afrekening ipv voorschot konden kiezen (bij de grotere leveranciers toch). Iemand een idee hoe dat zit? Sindsdien heb ik daar helaas niets meer over gehoord.
Ik denk dat je zoiets best pas invoert op het moment dat de duurste maanden beginnen.
Maar met de EV bedrijfswagen die er aan zit te komen, zou ik wel heel graag maandelijks afrekenen. Op vlak van elektriciteit dan toch.

Wij gaan binnenkort zonnepanelen op ons dak leggen, maar zitten momenteel nog op een relatief goedkoop fixed contract van 3j. om dat injectietarief te krijgen, moeten we dan een volledig nieuw contract aangaan (onder de huidige voorwaarden? ) of is dat gewoon een extra contractje?

Ik denk dat je zoiets best pas invoert op het moment dat de duurste maanden beginnen.
Maar met de EV bedrijfswagen die er aan zit te komen, zou ik wel heel graag maandelijks afrekenen. Op vlak van elektriciteit dan toch.
Idd, door dat laatste zou ik dat ook willen voor electriciteit.

Wij gaan binnenkort zonnepanelen op ons dak leggen, maar zitten momenteel nog op een relatief goedkoop fixed contract van 3j. om dat injectietarief te krijgen, moeten we dan een volledig nieuw contract aangaan (onder de huidige voorwaarden? ) of is dat gewoon een extra contractje?

Extra. Wel duidelijk melden dat je je bestaand afnamecontract wil houden.
Heb je al een digitale meter dan? Want als je dat niet hebt moet je geen extra contract afsluiten

Extra. Wel duidelijk melden dat je je bestaand afnamecontract wil houden.
Heb je al een digitale meter dan? Want als je dat niet hebt moet je geen extra contract afsluiten

Perfect 😀

Doordat het een nieuwbouw is, konden we niet anders of een digitale teller nemen...

Maandelijkse energieafrekening mogelijk sinds april, maar enkel bij grote leveranciers.

Maandelijkse energieafrekening mogelijk sinds april, maar enkel bij grote leveranciers.

Iemand hier al ervaring mee? Ik zou dit willen doen vanals ik een EV heb, en enkel voor elektriciteit.
Van gas vind ik het wel prettig dat ik in de zomer compenseer voor in de winter niet te hoge maandelijkse bedragen te moeten betalen.

Waarom zou je dat willen?
Om geen nodeloze leningen aan bedrijven die failliet kunnen gaan te moeten geven?

Als je je financiën zelf een beetje kan plannen/regelen lijkt me dat sowieso wel iets goed, een correcte maandelijkse afrekening.
Ik stoor me persoonlijk zot aan de random voorschotbedragen waarmee overal geslingerd wordt.

Om geen nodeloze leningen aan bedrijven die failliet kunnen gaan te moeten geven?

Als je je financiën zelf een beetje kan plannen/regelen lijkt me dat sowieso wel iets goed, een correcte maandelijkse afrekening.
Ik stoor me persoonlijk zot aan de random voorschotbedragen waarmee overal geslingerd wordt.
Ik wist niet dat dit al mogelijk was bij Luminus, eens achter horen se voor zowel gas als elektriciteit. Is ook een motivatie om in de winter wat zuiniger te doen met gas, want je zal het in de winter direct voelen als je veel stookt.

Wij zitten momenteel bij Engie, ons variabel contract is op 15/10/21 gestart. Nu zouden we deze zomer willen kijken om al een vast tarief vast te leggen, met hopelijk op dat moment lagere prijzen. Iemand enig idee of we ons nieuw contract dan moeten starten op 15/10/22 (als dat al kan in het midden van de maand) of 16/10/22?
En stel dat we pas vanaf 01/11/22 kunnen, zouden we dan de volledige vaste vergoeding moeten betalen gezien we een nieuw contract gestart zijn? Het laatste dat ik daarover vind is een artikel uit 2021, waarin staat dat het nog pro rata is bij Engie, maar ik vind nergens terug of dit gewijzigd is in 2022

Teh fuck is dit nu.

Vorig jaar (december) eindafrekening gehad , ik kreeg op elektriciteit 510eur terug.
2 maand geleden stelde MEGA mij voor om voorschotten te verhogen , maar dit heb ik geweigerd.

1. Ik ken mijn verbruik (quasi niks) en ben er mij van bewust wat het mij gaat kosten op het eind van het jaar.
2. Zelfs met een 'hoger' verbruik zouden mijn voorschotten de lading moeten dekken.

Anyway, gisteren mail ontvangen "annulatie van afrekening" en ze vorderen dat terugbetaalde bedrag van december terug :wtf:
Zonder reden of iets dergelijks. Op basis van huidig verbruik ook onmogelijk, want analoge teller ...
Ik ga meteen mijn domiciliering stoppen, dit gaat niet door. Maffiapraktijken om hun liquiditeit te versterken

Laatst bewerkt:
Hier nog altijd mijn eindafrekening van de elektriciteit niet gehad, zat met beide in zelfde contract en mijn afrekening van de gas waar ik moest opleggen is al op 14 mei toegekomen, die van de elektriciteit waar ik normaal moet terugkrijgen ondertussen nog altijd niets van gehoord..

Terug
Bovenaan