Energieleveranciers

Een bijkomende vraag, op 23/5 wordt onze nieuwbouw opgeleverd, en dan worden dus overname documenten van water/gas en elektriciteit opgemaakt van Matexi uit.

Hoe kan ervoor zorgen dat ik tot eind juni 2 verbruiksadressen heb? Want de grote verhuis is pas midden juni gepland, en dan moeten we ook nog de overdracht doen naar de nieuwe eigenaar hier...
Je kan gewoon een nieuw contract starten op een ander adres zonder dat je daarvoor iets op je oud adres hoeft te doen.

Je kan gewoon een nieuw contract starten op een ander adres zonder dat je daarvoor iets op je oud adres hoeft te doen.
Maar dan heb ik niet de tarieven die in mijn huidig contract (van maart) vastgelegd werden?

In principe wil ik gewoon alles verhuizen, maar wel nog op de oude ook elektriek hebben tot dit overgenomen wordt door de nieuwe eigenaar

Net een slotafrekening gekregen van Energie.be ( was toen de beste na faillisement van groepsaankoop) omdat ik ben overgeschakeld naar Engie die beter was na de kwartaalcijfers op Vreg.

Voor 65 dagen, voorschot van 600 EUR al betaald. Opleggen 1200 eur. Waarvan 1100 eur Gasverbruik. Om ziek van te worden.

Verbruik is ook hoog voor die periode. 7800kwh voor 65 dagen. Ik weet nu niet of ik met een lek zit of het wifi signaal van de thermostaat niets doorstuurt waardoor de boiler blijft stoken.

Best eens alle chauffages manueel toe draaien en het warm water en zien of er nog iets bijkomt op de meter?

Ben er even niet goed van, de prijzen mogen nog gestegen zijn, dit is een abnormaal verbruik denk ik dan.
Ontluchten van uw radiatoren kan ook al helpen. 700 euro voor 65 dagen elektriciteit is ook wel aan de hogere kant tenzij je bepaalde grootverbruikers hebt?

Maar dan heb ik niet de tarieven die in mijn huidig contract (van maart) vastgelegd werden?

In principe wil ik gewoon alles verhuizen, maar wel nog op de oude ook elektriek hebben tot dit overgenomen wordt door de nieuwe eigenaar
Zomaar van 1 contract, 2 contracten maken met dezelfde voorwaarden lijkt me niet mogelijk.
Je kan je contract verhuizen naar je nieuw huis en dan een nieuw contract starten op je oud huis.
Maar ik vermoed dat je dan wel wat geld gaat verliezen aan vaste kosten.

Net afrekening gehad van Eneco: €26,57

Totaal bedrag was iets van een €1600 op jaarbasis voor gas en elektriciteit. Ik had het erger verwacht eigenlijk. Mijn voorschot hebben ze wel al serieus omhoog getrokken. Van €125 naar €137. Heb het maar manueel verhoogt naar €140. Al een geluk dat wij ons huis zo goed geïsoleerd hebben.

Van 125 naar 137 "serieus opgetrokken"?

Er is genoeg volk dat voorschotten verdubbeld of erger ziet. Dat is serieus. 12 euro erbij is peanuts.

Zomaar van 1 contract, 2 contracten maken met dezelfde voorwaarden lijkt me niet mogelijk.
Je kan je contract verhuizen naar je nieuw huis en dan een nieuw contract starten op je oud huis.
Maar ik vermoed dat je dan wel wat geld gaat verliezen aan vaste kosten.
Er moet toch een overlap systeem bestaan?
Niet iedereen verhuist volledig in 1 dag denk ik...

Intussen op de vreg site wel wat info gevonden, en zal sowieso ook eens bellen naar luminus vanaf 1/5 om hun specifieke info te krijgen.

Moet je een contract voor injectie zelf afsluiten of wordt dat automatisch gedaan wanneer fluvius doorgeeft aan je leverancier dat er een digitale teller is geïnstalleerd?

Momenteel dus nog een terugdraaiende teller met zonnepanelen, maar eind deze week komen ze voor de digitale meter. Als je natuurlijk 30 dagen op voorhand een injectiecontract moet aanvragen dan stel ik de afspraak voor de verandering van de teller best nog een maandje uit natuurlijk....

Een update in deze hele saga:
Gisteren ben ik eindelijk binnengeraakt bij Eneco door te zeuren in het keuzemenu. (nieuwe klant willen worden ipv bestaande klant). Ik kreeg daar een vrij boertige en geënerveerde madam aan de lijn. Zij wist mij te zeggen dat mijn contract op 03/03 opgezegd is geweest door Fluvius omwille van een onduidelijke reden. (iets van mismatch stond er in de beschrijving) Het enige dat zij kon doen voor mij is mij terug klant maken bij hen. Ik dus terug heel de procedure doorlopen en daarna contact opgenomen met Fluvius. Daar geraak je gelukkig wel op een normale manier binnen en kan je iemand spreken. Deze vriendelijke dame zei me dat Fluvius niet zomaar contracten kan opzeggen bij energie leveranciers (ik vond het ook vreemd dat dit zomaar kon, zij zegt dus het omgekeerde van die Eneco madam) en dat ik vrijdag terug met hen contact moest opnemen om alles uit te klaren. Tegen dan zouden mijn gegevens van bij Eneco bij hen zichtbaar moeten zijn.
Wat een fokking amateuristisch gedoe. Ik krijg dus op 13/01 een welkomstmail van Eneco "bedankt dat je voor ons koos met klantnummer etc". Daarna wordt mijn contract blijkbaar zomaar ontbonden ZONDER dat ik van iets weet. Bij hen telefonisch iemand te pakken krijgen is quasi onmogelijk. Ik heb via internet een ticket aangemaakt en 3 reminders gestuurd, ik krijg gewoon geen antwoord. Hen meerdere malen telefonisch proberen opbellen is onmogelijk, je geraakt gewoon niet binnen. (tot 1h in de wachtrij gestaan, dan heb ik het opgegeven). Ik ben het beu om secretaresse te spelen tussen die 2 partijen, kunnen zij dat niet onderling uitklaren?
Ik heb min of meer zelfde ervaring bij Eneco: ook onmogelijk binnen geraakt, enkel door te zeuren (nieuwe klant) ook dezelfde tang aan de lijn wellicht, die me niet holp, zwierde me gewoon terug in de andere wachtrij. Ik ga niet gauw meer bij hen gaan denk ik.

klikken op klant worden. (dubbelcheck wel even of het effectief het optifix contract is als je door blijft klikken)
Als ik de productfiche bekijk met die van toen iedereen het hier heeft afgesloten, is gas nu al 50%! Duurder. (10 vs 15 c€)

Ook stroom een 5tal c€ de lucht in.

Bedankt voor de goede tips hier, scheelt weer een paar pinten ;-)

De prijs is zelfs nog duurder geworden, de prijs die je nu ziet is met 6% btw.
Optifix was vorige maand maar 8,8 als je 6% btw neemt. Dus los even 65% duurder.

Mijn schoonouders hebben ingetekend op eneco zon & wind flex voor gas en elektriciteit want het was honderden euro goedkoper dan wat engie voorstelde.

Maar als ik die tariefkaart vergelijk met optifix van maart...
Logisch dat de bedragen veel schelen als ze met 6% btw afgebeeld worden ipv 21.

Alleen injectie is wel veel hoger precies, 25 ipv 15 cent

Was dat duidelijk voor de elektriciteitsprijs? Want ik ging er ook wel van uit dat de elektriciteit ook aan 21% nog stond..
Voor elektriciteit was dat duidelijk. Stond er in het groen namelijk bij dat het aan 6% was (toch in maart). Voor gas heb ik dat toen niet teruggevonden (al staat het in de april versie er nu wel duidelijk bij)

In februari was het 21% BTW, en was het vaste aanbod nog iets voordeliger (als je het omrekende naar 6% BTW)

Eneco (flex) komt hier na energie.be nog altijd het goedkoopste uit. Energie.be zal ik niet doen.

Scheelt enkele honderden euro's met Engie Direct. Volgens ik begrijp is die geschatte jaarprijs wel gebaseerd op 6% btw maar is die gunstregeling pas van toepassing tot eind september. Klopt dit? Eventueel kan ik dan dus wel in september kijken wat op dat moment de goedkoopste zijn en veranderen.. Ik zie dat er geen kortingen zitten in de prijs van Eneco dus dat is geen voordeel dat ik kwijt ben als ik daar vlug weg ga.. Reviews van Eneco lijken wel niet te positief.

Van mijn huidige leverancier (Engie) heb ik onlangs een mail gehad dat ze mijn contract zouden overzetten naar Easy terwijl op Mijnenergie Direct wel goedkoper is..

Van mijn huidige leverancier (Engie) heb ik onlangs een mail gehad dat ze mijn contract zouden overzetten naar Easy terwijl op Mijnenergie Direct wel goedkoper is..
Dat is me ook opgevallen.

Op geen enkele manier kan je precies klant worden op ENGIE hun website voor de "direct" tarief. enkel de "easy" promoten ze, die duurder is.

Enkel via Aanbieders.be is het me gelukt, om de direct-tarief te krijgen.
Toch ook weer vreemd dit.

En ja, Flex van engie kwam mij ook goedkoper uit, maar door heel die soep met die klantendienst, en mijn start datums die niet goed stonden , de hele boel toch maar geannulleerd.

Voorlopig nog een vast contract bij Eneco tot aan de zomer met volgende prijzen/voordelen
- Elek piek: 9c€
- Elek dal: 7c€
- Gas: 2,6c€
Met nog 55% korting op gas en elek prijs en 2x 50€ korting. In totaal een 400€ teruggekregen op mijn jaarrekening. Volgend jaar zal wel anders zijn :-(.
Alvast eens kijken of ik op optifix inteken. Al bij al een gemiddeld verbruik met 15.000 kWh aan gas en 2700 kWh aan elek.

Voorlopig nog een vast contract bij Eneco tot aan de zomer met volgende prijzen/voordelen
- Elek piek: 9c€
- Elek dal: 7c€
- Gas: 2,6c€
Met nog 55% korting op gas en elek prijs en 2x 50€ korting. In totaal een 400€ teruggekregen op mijn jaarrekening. Volgend jaar zal wel anders zijn :-(.
Alvast eens kijken of ik op optifix inteken. Al bij al een gemiddeld verbruik met 15.000 kWh aan gas en 2700 kWh aan elek.
Ik besef dat ik vorig jaar een enorm voordelig contract heb afgesloten, maar als ik de berekening maak, zou ik met Luminus Optifix min 3.000€ extra betalen (excl distributiekosten...).

Sommige variabele contracten zijn voorlopig wel iets goedkoper, maar om nu te zeggen sat het zoveel scheelt. Ik vermoed dat de prijzen van luminus optifix in mei alleen nog maar verder zullen stijgen dus 1 van de dagen maar eens beslissen...

Terug
Bovenaan