Energieleveranciers

Idd, dacht net hetzelfde. Dat laten corrigeren gaat in the end waarschijnlijk een pak meer kosten.
Ja, maar een maat van mij zei dat dit niet interessant zou zijn omdat m'n zonnepanelen praktisch m'n hele jaarverbruik kunnen dekken... En dat het dan toch beter is een nieuwe afrekening te vragen.

Nu we meer dan een jaar verder zijn sinds het principe van de terugdraaiende teller bij digitale meters is afgeschaft, is het verschil voor mij ook duidelijk.

Ik heb op jaarbasis een verbruik van 2493 kWh en een injectie van 2290 kWh.

Bij een terugdraaiende teller zou ik 203 kWh aangerekend krijgen en volgens de huidige prijzen zou me dit op jaarbasis € 222 kosten (bij Luminus Basic).

Maar ik heb een digitale teller en dit verbruik zou volgens de huidige prijzen op jaarbasis € 972 kosten.

Die digitale teller "kost" me dus € 750 per jaar.. De premie die ik heb gehad van mevr. Demir dekt dus nog geen 2 jaar..
Je vergeet je prosumentenvergoeding in rekening te brengen. Dat scheelt toch een paar honderden euro's (afhankelijk van je regio en omvormervermogen).

Zoek een nieuwe leverancier vanaf 1/06, Eneco Flex komt er op mijnenergie.be veruit het best (goedkoopst) uit.

Aan te raden of zit er ergens een addertje onder?

Neen, niet vergeten. Omvormer van 2,3 kVa zou € 112,81 kosten.

Injectie is in beide gevallen verrekend.
Bij wie heb je een contract en wat zijn je tarieven voor afname en injectie?
Als ik snel even reken, lijkt je berekening zeker mogelijk, maar dan zit je waarschijnlijk met een contract dat niet interessant is.

En in welke regio woon jij? Want 112.81 voor 2.3kva is wel erg weinig. :p

Zoek een nieuwe leverancier vanaf 1/06, Eneco Flex komt er op mijnenergie.be veruit het best (goedkoopst) uit.

Aan te raden of zit er ergens een addertje onder?

Veel vergelijkingssites doen geen nauwkeurige berekening bij variabele tarieven. Ze simuleren een verbruik berekend op de laatste gekende parameter. Maar wat die parameter precies is, is belangrijk. Leveranciers durven daarmee goochelen zodat ze goedkoop lijken, omdat ze een oude parameterwaarde gebruiken.

Check dit eens: https://www.70gigawatt.com/_files/ugd/2fd7f9_c66f5bec2be94ee89634a1ce489c287a.pdf

Bij wie heb je een contract en wat zijn je tarieven voor afname en injectie?
Als ik snel even reken, lijkt je berekening zeker mogelijk, maar dan zit je waarschijnlijk met een contract dat niet interessant is.

Ik zit bij Ecopower, dus ben nooit van plan om te veranderen.

Ik had 2 simulaties gedaan op de site van de VREG.
1 simulatie met digitale teller en afname (2493 kWh) en injectie (2290 kWh)
1 simulatie met analoge teller, prosumententax en het netto verbruik (afname - injectie)

Ik zit bij Ecopower, dus ben nooit van plan om te veranderen.

Ik had 2 simulaties gedaan op de site van de VREG.
1 simulatie met digitale teller en afname (2493 kWh) en injectie (2290 kWh)
1 simulatie met analoge teller, prosumententax en het netto verbruik (afname - injectie)
Ahja, kzit daar ook, die geven idd niet zo veel voor injectie, maar hun afnametarief is wel laag. Ik zou ook niet veranderen :p

Veel vergelijkingssites doen geen nauwkeurige berekening bij variabele tarieven. Ze simuleren een verbruik berekend op de laatste gekende parameter. Maar wat die parameter precies is, is belangrijk. Leveranciers durven daarmee goochelen zodat ze goedkoop lijken, omdat ze een oude parameterwaarde gebruiken.

Check dit eens: https://www.70gigawatt.com/_files/ugd/2fd7f9_c66f5bec2be94ee89634a1ce489c287a.pdf
geschatte jaarfactuur volgens termijnmarkt: 1632,44 €, staan redelijk achteraan op de lijst. Niet zo goed dus?

Op 1 mei ben ik 1 jaar bij luminus. Ik ben misschien zelfs te laat om over te schakelen naar een andere leverancier, maar soit
.
Een tweetal weken geleden via de v test geziendat eneco flex het goedkoopste zou zijn. Klopt dit nog altijd? En hoe is hun dienstverlening?

Bij Luminus heb ik 2 maand later een antwoord gekregen op mijn mail om mijn voorschot te verhogen. Vroeger kon je dit via de wabsite verhogen of verlagen. Telefonisch zijn ze ook niet bereikbaar, na de verschillende keuzemenus te zijn doorlopen wordt detelefoon elke keer afgelegd. Uiteindelijk heb ik via de keuzemenu gekozen om van leverancier te veranderen, dan pas kreeg ik iemand aan de lijn. Dus de eerskomende jaren ga ik niet meer terug bij Luminus!

Op 1 mei ben ik 1 jaar bij luminus. Ik ben misschien zelfs te laat om over te schakelen naar een andere leverancier, maar soit
.
Een tweetal weken geleden via de v test geziendat eneco flex het goedkoopste zou zijn. Klopt dit nog altijd? En hoe is hun dienstverlening?

Bij Luminus heb ik 2 maand later een antwoord gekregen op mijn mail om mijn voorschot te verhogen. Vroeger kon je dit via de wabsite verhogen of verlagen. Telefonisch zijn ze ook niet bereikbaar, na de verschillende keuzemenus te zijn doorlopen wordt detelefoon elke keer afgelegd. Uiteindelijk heb ik via de keuzemenu gekozen om van leverancier te veranderen, dan pas kreeg ik iemand aan de lijn. Dus de eerskomende jaren ga ik niet meer terug bij Luminus!

Ik ken geen leverancier die makkelijk bereikbaar is en dat je al blij mag zijn als je iemand aan de lijn krijgt. Wat je met Luminus hebt meegemaakt zal je dus met elke leverancier aan de hand hebben.

Ik ken geen leverancier die makkelijk bereikbaar is en dat je al blij mag zijn als je iemand aan de lijn krijgt. Wat je met Luminus hebt meegemaakt zal je dus met elke leverancier aan de hand hebben.
Eigenlijk erg dat we dit als "normaal" moeten beschouwen.

Aanbieders.be heeft me via simulatie bij Engie Direct laten uitkomen. Dus positief?

Ik ga daar op 1 mei van start, benieuwd naar de afrekening die in mei zal volgen.

geschatte jaarfactuur volgens termijnmarkt: 1632,44 €, staan redelijk achteraan op de lijst. Niet zo goed dus?

Wat nog belangrijker is: de verschillen tussen de leveranciers en de verschillende tariefformules blijken in realiteit helemaal niet zo groot te zijn... (zeker niet voor elektriciteit)

Zit sinds vorige maand bij Engie Direct voor elektriciteit. Aan de prijslijst hierboven te zien is het dus de juiste keuze geweest.
Opstap vergoeding is in ieder geval laag mocht het tegenvallen.

Aangezien het een variabel contract is veranderen de prijzen elke maand. Maar ik kan nergens op mijnEngie terug vinden welk effectief tarief ik nu betaal? Ik kan het wel manueel uitrekenen met de formule maar dat is niet ideaal. Iemand een idee?

Zit sinds vorige maand bij Engie Direct voor elektriciteit. Aan de prijslijst hierboven te zien is het dus de juiste keuze geweest.
Opstap vergoeding is in ieder geval laag mocht het tegenvallen.

Aangezien het een variabel contract is veranderen de prijzen elke maand. Maar ik kan nergens op mijnEngie terug vinden welk effectief tarief ik nu betaal? Ik kan het wel manueel uitrekenen met de formule maar dat is niet ideaal. Iemand een idee?

Je kan de maandelijkse tariefkaarten bekijken waar het tarief op staat. Wel rekening houden met de parameter die daarop vermeld staat.

Je kan de maandelijkse tariefkaarten bekijken waar het tarief op staat. Wel rekening houden met de parameter die daarop vermeld staat.
Op voorwaarde dat ze de parameters niet veranderen idd.
Ik zou het logisch vinden moesten ze de actuele prijzen van je variabel contract makkelijk toegankelijk maken.

Wel een zotte verhoging al
Maart: 18,480
April: 30,041

Auw

Voor alles wat variabel is: welk tarief het goedkoopste tarief is, dat kan je enkel achteraf beoordelen.
Ruwweg zijn er drie opties: kwartaalprijzen, maandprijzen of dagprijzen. En afhankelijk van de marktbewegingen is nu eens het ene, dan weer het andere, goedkoper.
De uplifts die de leverancier pakt op die prijzen verschillen ook, maar in de huidige enorm volatiele markt is dat verschil peanuts in vergelijking met het verschil veroorzaakt door de verschillende soorten indices die gebruikt worden.

Terug
Bovenaan