Energieleveranciers

Ik ga mijn voorstel van Engie ook gewoon houden. 't is misschien niet de goedkoopste, en ik zal waarschijnlijk wel wat kunnen uitsparen door te veranderen, maar anderzijds ben ik heel content van Engie en ook van hun support, dus ga het gewoon houden voor het komend jaar. Volgend jaar zien we wel weer.
Ik heb de vergelijking gedaan hier zonet. De gasprijs bij Engie Easy is wel een stuk hoger.

In mijn jaarverbruik (elektricitieit) gekeken over 2021 kom ik op €25 netto verschil uit tussen Luminus Optifix en Engie Easy (te verwaarlozen dus)
Als ik naar gas kijk, zit er op 14390 kWh (1271m³) toch een verschil van € 300 op. Op totaalsom van gas+elek samen toch een 15%.

Hier dus ook de switch naar Luminus Optifix gedaan.

Ik heb de vergelijking gedaan hier zonet. De gasprijs bij Engie Easy is wel een stuk hoger.

In mijn jaarverbruik (elektricitieit) gekeken over 2021 kom ik op €25 netto verschil uit tussen Luminus Optifix en Engie Easy (te verwaarlozen dus)
Als ik naar gas kijk, zit er op 14390 kWh (1271m³) toch een verschil van € 300 op. Op totaalsom van gas+elek samen toch een 15%.

Hier dus ook de switch naar Luminus Optifix gedaan.
Kan je die nog afsluiten want op vorige pagina is het me ni duidelijk of het voor iedereen nog met succes was.

Jip, rond 17u overgestapt. Ondertussen al mails ontvangen dat alles in goed is doorgekomen.
(Enkel gascontract afgesloten)
En elektriciteit waar zit je dan?
Snel berekend op verbruik van huidig huis scheelt het idd ongeveer 300€ op gas, maar dat zijn we prijzen voor 2 jaar natuurlijk direct. Alst plots weer zakt bij de rest moet je dan weer veranderen

En elektriciteit waar zit je dan?
Snel berekend op verbruik van huidig huis scheelt het idd ongeveer 300€ op gas, maar dat zijn we prijzen voor 2 jaar natuurlijk direct. Alst plots weer zakt bij de rest moet je dan weer veranderen

Ik zit bij Eneco met een vast contract voor elektriciteit tot eind dit jaar met prijzen van 2019. Dan ga ik daar de balans opmaken.
Bij mijn berekening scheelt het ook zo'n 33% met de overstap naar Optifix

Jip, rond 17u overgestapt. Ondertussen al mails ontvangen dat alles in goed is doorgekomen.
(Enkel gascontract afgesloten)
Same .. ook zo rond 17u overgeschakeld, het wordt allemaal wat te duur ..

Mijn gastarieven
1 januari tem 31 maart --> 8,59 c / kwh (maar is variabel dus in april zou het dan duurder worden)
Vanaf 7 april --> 10,05 c / Kwh

Mijn elec tarieven
12,45 c / Kwh (dag)
9,20 c / Kwh (nacht)

Beetje de ironie ten top, dat mijn gastarieven nu bijna even duur zijn als mijn elec tarieven :unsure:

Laatst bewerkt:
Indien ik nu overstap naar luminus optifix met gas en elek en blijf mijn huidige dag & nacht behouden met analoge teller

En dan in juni verhuis ik naar nieuwbouw met digitale meter. Dan ga ik gewoon 1 tarief nemen denk ik (dag & nacht weinig zin met zonnepanelen dacht ik?), Ben ik dan de huidige voorwaarden kwijt?

Laatst bewerkt:
Ik ben in oktober 2021 overgegaan naar Comfy vast bij Luminus voor de hoge terugleververgoeding. Had het uitgerekend met mijnenergie. Snap niet dat mijnenergie toen dan niet optiflix heeft voorgesteld, die tariefkaart van toen leek me nog net iets voordeliger en dan zat ik twee jaar goed.

Mss een promo die het verschil toen maakte.

Welke of hoeveel mails heeft iedereen gekregen ivm Optifix? Heb het aangevraagd rond 11u (nieuw adres/verhuis, aangevraagd om op te starten 15/3). Enigste mail die ik gekregen heb is:

"Beste klant,

Bedankt dat je voor de groene, Belgische energie van Luminus kiest. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw energiediensten tegen de dag van je verhuis klaar staan op je nieuw adres!

Je zal je thuis voelen bij Luminus. Onze prioriteit? Altijd klaarstaan voor onze klanten. Vragen over onze diensten of over jouw contract? Raadpleeg onze FAQ.

Je ontvangt nog een bevestiging wanneer alles geregeld is
."

Same .. ook zo rond 17u overgeschakeld, het wordt allemaal wat te duur ..

Mijn gastarieven
1 januari tem 31 maart --> 8,59 c / kwh (maar is variabel dus in april zou het dan duurder worden)
Vanaf 7 april --> 10,05 c / Kwh

Mijn elec tarieven
12,45 c / Kwh (dag)
9,20 c / Kwh (nacht)

Beetje de ironie ten top, dat mijn gastarieven nu bijna even duur zijn als mijn elec tarieven :unsure:
Had jij geen variabel voor gas met 40% korting? Toch overgestapt op vast dan nu ?

Had jij geen variabel voor gas met 40% korting? Toch overgestapt op vast dan nu ?
Ja.

Ik betaal nu 8,59 cent / Kwh voor de periode januari tem eind maart (dat is al inclusief die 40% korting), maar in april gaat de prijs al quasi zeker héél wat hoger uitkomen.

Optifix is 10,05 c / Kwh, vast voor 2 jaar, dat tarief is amper hoger ... Dus het eerste half jaar ga ik met die korting zowiezo praktisch géén winst meer maken. Het valt nog af te wachten wat de prijzen daarna gaan doen .. maar als ik toch besluit over te stappen naar vast is het nu wel het moment denk ik?

Beetje gemoedrust, electriciteit vast tem 31 december 2024 - aan een nog "relatief" goed tarief.
Vrij duur qua gas, maar ook gemoedsrust tem april 2024. En moest het terug véél goedkoper worden kan ik het nog altijd opzeggen hé.

Laatst bewerkt:
Welke of hoeveel mails heeft iedereen gekregen ivm Optifix? Heb het aangevraagd rond 11u (nieuw adres/verhuis, aangevraagd om op te starten 15/3). Enigste mail die ik gekregen heb is:

"Beste klant,

Bedankt dat je voor de groene, Belgische energie van Luminus kiest. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw energiediensten tegen de dag van je verhuis klaar staan op je nieuw adres!

Je zal je thuis voelen bij Luminus. Onze prioriteit? Altijd klaarstaan voor onze klanten. Vragen over onze diensten of over jouw contract? Raadpleeg onze FAQ.

."

Ik heb oa eentje gekregen met "bevestiging van contract". Daaronder staat er "Start levering voorzien vanaf ..." Die datum werd ook voorgesteld nog voor ik het contract aanvaarde.
Heb je geen datum zien passeren?

Kan ik o.b.v. de EAN-code nagaan of het gaat om een enkelvoudige of tweevoudige meter? Ga binnenkort verhuizen en verhuurder heeft nog niet geantwoord op mijn mail.

Als je toegang hebt tot de systemen van Fluvius kan je dat met de EAN-code opzoeken. Maar dat zal je niet hebben want anders stelde je de vraag niet. Op zich maakt het niet uit om welke meter het gaat. Op elke tariefkaart staan zowel de prijzen van een enkelvoudige als een tweevoudige meter. Daar worden dus geen afzonderlijke tariefkaarten voor opgemaakt.

Indien ik nu overstap naar luminus optifix met gas en elek en blijf mijn huidige dag & nacht behouden met analoge teller

En dan in juni verhuis ik naar nieuwbouw met digitale meter. Dan ga ik gewoon 1 tarief nemen denk ik (dag & nacht weinig zin met zonnepanelen dacht ik?), Ben ik dan de huidige voorwaarden kwijt?

De regel is dat je bij een verhuis je bestaand contract meeneemt naar je nieuwe woning. Maar laat dit duidelijk op voorhand weten aan Luminus. Anders starten ze een nieuw contract op op je nieuw adres. Want doorgaans gebeurt de sleuteloverdracht voor uithuis en inhuis niet op dezelfde dag en blijf je nog een tijdje in het vorige pand wonen totdat het nieuwe pand intrekkensklaar is. De meeste mensen hebben dus tijdelijk twee contracten nodig, eentje op het oude adres en eentje op het nieuwe adres. Dus laat Luminus tijdig weten dat je het bestaand contract wil overzetten en dat je voor het oud adres tijdelijk een nieuw contract wil. Als de prijzen tegen dan gedaald zijn, kan je wel een nieuw contract aangaan op je nieuw adres.

"Beste klant,

."

Optifix is noch groen, noch lokaal :) Toch zeker dat je het juiste hebt gekozen? Ik heb het volgend ontvangen (enkel voor gas overgeschakeld):
We willen je graag bedanken omdat je Luminus Optifix koos voor je gas.

Over 30 dagen stap je over naar de grootste producent van groene stroom op Belgische bodem, naar een competitief tarief en een uitstekende service.

Heb je dit op mail gekregen? Heb hier net gebeld en er werd mij gezegd dat ik wel mijn jaar moet uitdoen zodat de afrekening klopt.. Ze gaf wel aan dat die optifix wel nog beschikbaar zou blijven de gehele maand. Ben benieuwd.

Dus in mijn geval kan ik vanaf volgend weekend het product aanpassen;
Mijn pa had vandaag ook gebeld omdat zijn Optifix 21 dagen later in ging terwijl hij tot 01/04 moest blijven om van de promoties te kunnen genieten. Bij hem hebben ze zonder problemen zijn startdatum gewijzigd naar 01/04. Blijkbaar had de vrouw die ik aan de lijn had niet veel zin in haar job. En effectief in MyLuminus is de startdatum nu 01/04. Morgen toch eens opnieuw bellen...

Ja.

Ik betaal nu 8,59 cent / Kwh voor de periode januari tem eind maart (dat is al inclusief die 40% korting), maar in april gaat de prijs al quasi zeker héél wat hoger uitkomen.

Optifix is 10,05 c / Kwh, vast voor 2 jaar, dat tarief is amper hoger ... Dus het eerste half jaar ga ik met die korting zowiezo praktisch géén winst meer maken. Het valt nog af te wachten wat de prijzen daarna gaan doen .. maar als ik toch besluit over te stappen naar vast is het nu wel het moment denk ik?

Beetje gemoedrust, electriciteit vast tem 31 december 2024 - aan een nog "relatief" goed tarief.
Vrij duur qua gas, maar ook gemoedsrust tem april 2024. En moest het terug véél goedkoper worden kan ik het nog altijd opzeggen hé.
Eerder gemoedsrust gekocht dan eigenlijk :smile:

Voor dit jaar maak ik me eigenlijk nog geen zorgen met mijn variabele en die 40% korting (aanvaardbare prijs gehad zoals jou voor december - maart en nu hopelijk verwarming af tot half/eind oktober) het is alleen als dit blijft duren tot oktober - november als ik terug moet switchen dat het erg zal worden 😅

Maar als dit zolang blijft duren is het een gigantisch bloedbad vrees ik

Eerder gemoedsrust gekocht dan eigenlijk :smile:

Voor dit jaar maak ik me eigenlijk nog geen zorgen met mijn variabele en die 40% korting (aanvaardbare prijs gehad zoals jou voor december - maart en nu hopelijk verwarming af tot half/eind oktober) het is alleen als dit blijft duren tot oktober - november als ik terug moet switchen dat het erg zal worden 😅

Klopt, maar dat zeiden we een half jaar geleden ook en zie nu. Ik zie me in september/oktober nog bellen naar de loodgieter van ja, laat ons die gasketel nog even uitstellen naar het voorjaar, dan zal alles wel genormaliseerd zijn.
Fast forward naar maart: gasketel geinstalleerd op een moment van recordprijzen 😁

Vandaar, ik had een maandelijks variabel contract dat inderdaad rond 8,5 ct zit voor maart. Ik heb niet gewacht op wat de komende maanden brengen. Met Optifix weet ik dat ik op +-300€/maand zit voor gas bij mijn geschat verbruik en daarmee kan ik leven. Geen verrassingen meer, dus inderdaad gemoedsrust.

Als je toegang hebt tot de systemen van Fluvius kan je dat met de EAN-code opzoeken. Maar dat zal je niet hebben want anders stelde je de vraag niet. Op zich maakt het niet uit om welke meter het gaat. Op elke tariefkaart staan zowel de prijzen van een enkelvoudige als een tweevoudige meter. Daar worden dus geen afzonderlijke tariefkaarten voor opgemaakt.
Het zou zijn omdat ik bij het intekenen op een contract online moet aangeven wat voor meter ik heb, ik weet niet of dit simpel te veranderen is achteraf bij de meeste leveranciers?

De verwachting is dat de prijzen volgende winter nog erger zullen worden. Ik denk zelf ook dat het er niet meteen beter op gaat worden.

Terug
Bovenaan