Energieleveranciers

Ik denk dat ergens anders dan Belgie leven je toch echt wel doet beseffen hoeveel je in België krijgt en durf ik zeggen 'gepamperd' wordt.
Ofwel is dat vroeger in noorwegen nooit echt een aandachtspunt geweest. Wat niet wilt zeggen dat dit in de toekomst niet zou kunnen veranderen.

Wetgeving evolueert nu eenmaal mee met de omstandigheden. Of dat zou het toch moeten.
Het is nu ook niet alsof dat belgië alleen staat in de genomen maatregelen (ik denk aan Frankrijk, spanje,...)

Overgrote deel van de bevolking heeft een spotprijs, vaste prijzen zijn hier relatief zelfzaam. Dus ja een alert gekregen voor morgen tussen dan en dan >8nok/kWh

Maar is dat dan gebaseerd op de dagelijkse spotprijs (prijs is geldig voor één dag) of de uurlijkse? Het eerste kom je hier bij verschillende leveranciers tegen als variabel product, het tweede is dus een echt nicheproduct op de Belgische particuliere markt.

Vaste prijzen gaan er hier trouwens ook uitgaan. Tenzij de overheid een verbrekingsvergoeding voorziet (die marktconform is, niet de 50 euro die in Nederland van toepassing is), of mensen bereid zijn een hoge risk premium te betalen t.o.v. de variabele tarieven om toch maar een prijs vast te klikken.

Je zou al bijna denken dat men batterijen interessant wil maken...
Uw batterij vol laden wanneer de prijzen lager zijn.

1875 gaat richting de 1900 hé ;).

12500 /4 -> 3125 * 0.5 ->1562,5
Voordeel is dan 337.5€ / jaar (aan u om te bepalen wat uw netto investering is geweest). In de veronderstelling dat uw SCOP effectief op 4 gaat eindigen. Voor een L/L of L/W als SCOP (seasonal coefficiënt of performance) lijkt mij dat echt straf. Maar het kan hoor, de warmtepompen zijn wat verbeterd. En het helpt enorm indien je ervoor zorgt dat je die niet zijn buffervat laat opwarmen snachts bij -1 - -5. Maar wel rond de middag als het 2 - 7 °C is. Zijn het overdag vriestemperaturen, dan zie je die efficiëntie een serieuze duik nemen.

De geothermische haalt 5. Hoe heeft de firma die die voor u plaatste dit gesimuleerd ? Zij kunnen dat namelijk voor u inschatten. En indien ik een volwaardig gezin (van 3 - 4) was geweest had hun schatting wel redelijk correct geweest (wel pre corona - zonder het overvloedige thuiswerk)

Al zou je nog een stukje van de kost extra kunnen besparen door uw zonnepanelen. Maar dat zijn ook geen massa's :(.
Had ik mijn terugdraaiende teller nog gehad dan had ik nu serieus in mijn handen gewreven...

Ik heb ook nog een terugdraaiende teller.

ja, je kan het zelfs alleen maar over een maand laten starten. En je kan de datum zelf kiezen. Als je contract eindigt op 01/05/2022 kan je die datum kiezen om het te laten beginnen.

Dat zijn tariefkaarten van het begin van de maand. De prijsstijgingen van de laatste dagen zijn daar nog niet op zichtbaar. Bij een variabel tarief zal je die doorgerekend krijgen. Bij een vast tarief niet en krijg je de prijs van op de tariefkaart.

Het Essential-tarief gebruikt volgende parameter:

Het is een kwartaalgeïndexeerde parameter. Je ziet dus de prijzen gebaseerd op de parameterwaarde van Q4 2021. De prijzen zijn in 2022 alleen maar gestegen. Volgende maand ga je dus ogen trekken als je ziet wat de parameterwaarden zijn (als Luminus dan nog kwartaalwaarden gebruikt, want ze kunnen dan ineens ook overschakelen naar maandelijkse waarden om het te verbloemen).

Op commerciële vergelijkingssites zijn ze niet meer te vinden. Op de V-test van de VREG wel nog, maar er zijn maar 3 leveranciers met vaste contracten: Luminus Optifix, Engie Direct en Aspiravi denk ik (al ben ik geen fan om bij een kleine leverancier nog klant te worden gelet op de faillissementen)

Variabele tarieven kan je amper met elkaar vergelijken. De ene gebruikt een parameter van deze maand en de ander gebruikt een parameter van Q4 2021. Uiteindelijk wordt je verbruik toch aangerekend aan de parameter van dat moment. Je kan misschien eens kijken op https://www.70gigawatt.com/checktarieven, lijkt een zeer nobel initiatief om door het bos de bomen te zien.
Thanks. Misschien morgen eens bellen met Luminus. Op de site zelf kan ik wel kiezen voor 'product aanpassen' en dan die optifix kiezen, maar kan nergens een datum kiezen. En als ik wacht tot contract afloopt ( 7 april) zal de prijs misschien alweer anders zijn?
Nota: ik zoek dus enkel ELEKTRICITEIT.
Voor Gas ben ik september ingestapt op easy3 van Engie. 3 jaar vast, dus daar nog wel efkes goed.

Ik vraag me af of ik ook niet beter Luminus Optifix (enkel gas) neem voor 2 jaar vast?
Ik betaal van 1 jan tem 31 maart, 8,59 c / Kwh (+ 42€ vaste vergoeding per jaar als ik overstap, als ik niet overstap is deze gratis)

Dan is Luminus Optifix nog iets duurder
maar vanaf 1 april worden de prijzen dus alweer aangepast (variabel en kwartaalprijzen)
En nu met de oorlog en de stijgende prijzen ben ik toch wat verder aan het rondkijken om te zien of ik al dan niet een extra actie moet ondernemen.

Thanks. Misschien morgen eens bellen met Luminus. Op de site zelf kan ik wel kiezen voor 'product aanpassen' en dan die optifix kiezen, maar kan nergens een datum kiezen. En als ik wacht tot contract afloopt ( 7 april) zal de prijs misschien alweer anders zijn?
Nota: ik zoek dus enkel ELEKTRICITEIT.
Voor Gas ben ik september ingestapt op easy3 van Engie. 3 jaar vast, dus daar nog wel efkes goed.
Hiet exact hetzelfde bij een vriend. Ik heb hem gisteren Luminus Optifix afgesloten voor elektriciteit terwijl zijn huidig contract bij Luminus 31/03 eindigt. Maar ik kon nergens een startdatum kiezen. Toch verder gegaan en vandaag kregen we een bericht dat zijn contract 27/03 ingaat waardoor hij dus zijn promoties kwijt zal geraken. Wordt morgen bellen naar Luminus...

Hiet exact hetzelfde bij een vriend. Ik heb hem gisteren Luminus Optifix afgesloten voor elektriciteit terwijl zijn huidig contract bij Luminus 31/03 eindigt. Maar ik kon nergens een startdatum kiezen. Toch verder gegaan en vandaag kregen we een bericht dat zijn contract 27/03 ingaat waardoor hij dus zijn promoties kwijt zal geraken. Wordt morgen bellen naar Luminus...
keep me posted! Hier bv een promotie met korting op de kwh prijs alsook 1500 kwh gratis. Dus toch wel de moeite om dit zeker niet kwijt te spelen ( ook al krijg je dit pas in 2023...)

Als bestaande klant gaat je nieuw contract in 21 dagen na aanvraag van de wijziging. Je kan blijkbaar alleen als nieuwe klant de datum kiezen.

Als bestaande klant gaat je nieuw contract in 21 dagen na aanvraag van de wijziging. Je kan blijkbaar alleen als nieuwe klant de datum kiezen.
Bedankt voor de info. Zal nog eens bellen om te horen of ik het nu al kan doorgeven.
Zou die optifix nog voor elektriciteit willen nemen, maar als ze het product dan opeens weghalen... Cfr 21 dagen regel kan ik dan pas eind volgende week het aanvragen.

Het systeem werkt daar precies toch niet meer naar behoren? Alles ingevuld voor intekening op de Optifix, krijg ik op het einde volgende melding 😛
"Er heeft zich een fout voorgedaan waardoor uw contract niet verwerkt kan worden. Gelieve de klantendienst te contacteren"

Juist eens verder zitten uitspitten:
Elentriciteit is al vast sinds 2018 aan €0.1/kWh. Die ga ik behouden.
Is nu een kwestie van over te stappen voor aardgas. Nu betalen we €0.15/kWh bij Eneco. Terwijl de optifix van Luminus aan €0.1 zit.
Zie voorlopig niet in waarom een vast contract nadelig zou zijn bij hen?
Ik lees ook nergens dat je een verplichting van 2j hebt bij het aansluiten van het 2-jarig contract. Ook staat er nergens dat er een vergoeding moet betaald worden bij vroegtijdig verbreken...
Thoughts?

Ik lees ook nergens dat je een verplichting van 2j hebt bij het aansluiten van het 2-jarig contract. Ook staat er nergens dat er een vergoeding moet betaald worden bij vroegtijdig verbreken...
Thoughts?
Als particuliere klant moet je nooit een verbrekingsvergoeding betalen en kan je altijd veranderen mits opzegtermijn van 1 maand. Wel is het zo dat de jaarlijkse vaste vergoeding door de leverancier mag aangerekend worden voor 1 volledig jaar zelfsal ben je geen jaar klant, die hoeft niet pro-rata teruggestort te worden. Ook eventuele kortingen kunnen gegeven worden onder bepaalde voorwaarden.

Ik zie dat de vaste vergoeding €20 is bij die Optifix gas, staat ook in de voorwaarden:
Tijdens het eerste jaar dat men klant is bij Luminus voor de levering van gas is deze vaste vergoeding integraal verschuldigd per gasaansluiting, ongeacht of de contractuele relatie met Luminus al dan niet vroegtijdig een einde neemt. Vanaf het tweede jaar wordt de vaste vergoeding enkel aangerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken contractuele relatie met Luminus voor gas.

Dus als je nu dat contract aangaat en je switcht binnen het jaar naar iets anders, kost je dat worst-case €20 aan "kosten".

Het systeem werkt daar precies toch niet meer naar behoren? Alles ingevuld voor intekening op de Optifix, krijg ik op het einde volgende melding 😛
"Er heeft zich een fout voorgedaan waardoor uw contract niet verwerkt kan worden. Gelieve de klantendienst te contacteren"

Hetzelfde hier. Meteen gebeld en kreeg gelijk het antwoord: "wij bieden geen vaste contracten meer aan". Meneer vond het vreemd dat ik zelfs kon selecteren.

edit: alle andere vaste contracten zijn ook niet meer beschikbaar vrees ik.

Laatst bewerkt:
Hetzelfde hier. Meteen gebeld en kreeg gelijk het antwoord: "wij bieden geen vaste contracten meer aan". Meneer vond het vreemd dat ik zelfs kon selecteren.

Ik heb zonet kunnen intekenen op Optifix elektriciteit en kreeg een ontvangstbevestiging. Ik was wel al klant bij Luminus met een variabel contract.

Edit: en zonet een 2e mail dat mijn contract 29 maart ingaat.

Ik heb zonet kunnen intekenen op Optifix elektriciteit en kreeg een ontvangstbevestiging. Ik was wel al klant bij Luminus met een variabel contract.

Edit: en zonet een 2e mail dat mijn contract 29 maart ingaat.
Same here. Ik had wel verwacht dat het niet meer ging lukken maar ik zeg alé, snel nog eens proberen voor mijn meeting en bam, onmiddellijk aanvaard. Contract zit al getekend in de mailbox.
Benieuwd of ze dit zullen honoreren.

Terug
Bovenaan