Energieleveranciers

Heb een verlenging gehad van mijn ENGIE (vast) contract, als ik de tarieven vergelijk met die Optifix (waar ik drie jaar geleden aan 40 euro gas en elektriciteit mee zat) dan komt dat op een cent na overeen. Vaste kosten zijn wel iets minder.
Al bij al dus nog even blijven bij ENGIE dus voor mij. Toch zeker voor het komende jaar.

Hier wordt de Luminus Comfy verlengd. Optifix is iets goedkoper, maar aangezien ik vanaf deze verlenging 10% getrouwheidskorting krijg met Comfy is dit dan toch goedkoper op vlak van energiekosten. De vaste vergoeding is bij Optifix wel lager, dus uiteindelijk vermoed ik dat het wel vrij gelijkaardig zal zijn.

Wat zou aan te raden zijn voor ENKEL elektriciteit? Zit nu bij Luminus met een 'Optimal' dat 7 april afloopt.
Als ik mijnenergie etc moet geloven is Engie of TotalEnergies de minst dure. Maar idd de vraag of ik voor elektriciteit beter vast kies of niet...
Den kdat de oorlog eerder op gas een grotere invloed zal hebben?

Wat zou aan te raden zijn voor ENKEL elektriciteit? Zit nu bij Luminus met een 'Optimal' dat 7 april afloopt.
Als ik mijnenergie etc moet geloven is Engie of TotalEnergies de minst dure. Maar idd de vraag of ik voor elektriciteit beter vast kies of niet...

De elektriciteitsprijs is ook gelinkt aan de gasprijs. Ik zou een vast contract nemen. De huidige tariefkaarten zijn allemaal opgemaakt begin deze maand. De laatste dagen zijn de prijzen flink omhoog gegaan (vandaag met 70%). Deze prijsstijging is nog niet te zien op de tariefkaarten. Als je variabel kiest, zal je dit dus wel voelen. Bij een vast ga je de prijzen van op de tariefkaart krijgen.

Bij Luminus heb je ook essential. Dat is hun goedkoopste variabel tarief: https://www.luminus.be/-/media/gene...hash=0065FAA506D7703AAA78992BBA5652112888D1D4

Dit tarief komt precies ook niet terug op mijnenergie. Het lijkt wel alsof er bewust tarieven worden weg gelaten in die vergelijkingen.

Ben zo es mijn aardgas verbruik in de gaten aan het houden, analoge meter nog dus via excel te doen...

2021 is net zoals 2020 een gelijkaardig jaar geweest denk ik qua weer (ok, mss iets natter in de zomer) maar voor de rest hebben we ook 2021 quasi fulltime thuis doorgebracht met thuiswerk, we hebben nog altijd evenveel kinderen die even vaak in bad gaan. We wassen ons ook niet meer of minder dan normaal en ook aan de thermostaat wordt niet geraakt.

Deze facturatieperiode heb ik op 205 dagen tijd al 957 kuub gas verstookt. Vorige periode was 1148 kuub op 284 dagen. Het jaar daarvoor 1040 kuub op 335 dagen (wel geen home office toen, was pre corona)
Gezien de winter er bijna opzit zal ook de chauffage ver gaan stoppen en blijft er enkel sanitair over. Kan dat dat sanitair ww zoveel minder aardgas verbruikt? Nog 200kuub te gaan voor de afrekening van September, denk wel dat ik er los ga overzitten dit jaar.

Ben zo es mijn aardgas verbruik in de gaten aan het houden, analoge meter nog dus via excel te doen...

2021 is net zoals 2020 een gelijkaardig jaar geweest denk ik qua weer (ok, mss iets natter in de zomer) maar voor de rest hebben we ook 2021 quasi fulltime thuis doorgebracht met thuiswerk, we hebben nog altijd evenveel kinderen die even vaak in bad gaan. We wassen ons ook niet meer of minder dan normaal en ook aan de thermostaat wordt niet geraakt.

Deze facturatieperiode heb ik op 205 dagen tijd al 957 kuub gas verstookt. Vorige periode was 1148 kuub op 284 dagen. Het jaar daarvoor 1040 kuub op 335 dagen (wel geen home office toen, was pre corona)
Gezien de winter er bijna opzit zal ook de chauffage ver gaan stoppen en blijft er enkel sanitair over. Kan dat dat sanitair ww zoveel minder aardgas verbruikt? Nog 200kuub te gaan voor de afrekening van September, denk wel dat ik er los ga overzitten dit jaar.
Januari tot (en met?) maart 2021 was toch kouder dan gemiddeld denk ik? Volgens mij was de winter daarvoor zelfs redelijk warm.

En de Mega-saga continues.
Al meer dan een maand geleden een factuur betwist, bevestiging van gekregen, maar geen oplossing. Twee weken terug eerste herinnering gekregen, opnieuw betwist, zonder gevolg. Nu tweede herinnering met extra kosten? Echt man, schaamteloos. Ik mag nu opnieuw eentje betwisten, maar subiet kom je nog op een zwarte lijst omdat zo'n malafide leverancier blijft foute facturen sturen. :angry:

De elektriciteitsprijs is ook gelinkt aan de gasprijs. Ik zou een vast contract nemen. De huidige tariefkaarten zijn allemaal opgemaakt begin deze maand. De laatste dagen zijn de prijzen flink omhoog gegaan (vandaag met 70%). Deze prijsstijging is nog niet te zien op de tariefkaarten. Als je variabel kiest, zal je dit dus wel voelen. Bij een vast ga je de prijzen van op de tariefkaart krijgen.
Kan ik dan nu al dit kiezen om volgende maand te starten? Want moet mijn huidige product wel 'uitdoen' om mijn promoties te krijgen. Heb eigenlijk altijd al van leverancier veranderd :unsure:

*edit: als ik vTEST doe is de Essential 1400 euro en de Optifix 1730 euro.
Vraag is natuurlijk of de elec prijzen nog met meer dan 20% zullen stijgen of niet...

Laatst bewerkt:

Sanitair zitten wij zo gemiddeld aan 3 kuub per week in de zomer (gas - 2 volwassenen)

Nog iemand wat nog geen afrekening van elektriciteit kreeg van Engie?

Meterstanden zijn al eind vorig jaar doorgegeven.

Sanitair zitten wij zo gemiddeld aan 3 kuub per week in de zomer (gas - 2 volwassenen)

Ok, dan kan het wel kloppen met een normaal jaar. Dacht dat sanitair een groter aandeel had in het totale plaatje.

Weet niet of een zonneboiler dan wel de meerprijs waard is.

Je vindt gewoonweg geen vaste contracten meer of waar vind jij ze nog? Als ik momenteel mijn aardgas + elek vergelijk kom ik bij ENGIE 800 euro goedkoper uit dan huidige (Eneco). Nu beide zijn een variabel contract, dus is het mogelijk dat volgende maand ENGIE plots duurder wordt dan Eneco? Gezien dat contract variabel is, kan het toch elke maand verschillen wie duurder of goedkoper is of vergis ik mij?

Je vindt gewoonweg geen vaste contracten meer of waar vind jij ze nog? Als ik momenteel mijn aardgas + elek vergelijk kom ik bij ENGIE 800 euro goedkoper uit dan huidige (Eneco). Nu beide zijn een variabel contract, dus is het mogelijk dat volgende maand ENGIE plots duurder wordt dan Eneco? Gezien dat contract variabel is, kan het toch elke maand verschillen wie duurder of goedkoper is of vergis ik mij?
Correct, op de tariefkaarten kan je de formule vinden die ze hanteren.

Wel heel lastig te vergelijken.

En de Mega-saga continues.
Al meer dan een maand geleden een factuur betwist, bevestiging van gekregen, maar geen oplossing. Twee weken terug eerste herinnering gekregen, opnieuw betwist, zonder gevolg. Nu tweede herinnering met extra kosten? Echt man, schaamteloos. Ik mag nu opnieuw eentje betwisten, maar subiet kom je nog op een zwarte lijst omdat zo'n malafide leverancier blijft foute facturen sturen. :angry:
Lemme guess. 7,5€ aanmaningskosten? (Algemene voorwaarden)
En deze worden verrekend met de eerstvolgende voorschotfactuur? (Dewelke er helemaal niet meer is)
En gelieve te betalen voor 11-03-2022? :smurf:
Indien 3x ja dan heb je dus exact dezelfde brief gehad op exact dezelfde dag als ikzelf.

Ergens wel grappig / ironisch dat we met (minstens) twee beyondgamers zijn die een soortgelijk issue hebben op exact hetzelfde moment. :tongue:

Dat is gewoon hun automatische aanmaningsprocedure dat is opgestart hé (ondanks het nieuws in de media dat ze beloofden deze niet op te starten voor betwistingen), daar heeft een fysieke persoon dus gewoon nog altijd niet naar gekeken.

Ik ben voorlopig niet echt onder de indruk. :scream: Ik ben wél benieuwd wat het eerste komt: Iemand die er eens effectief naar kijkt en merkt dat de factuur niet klopt, of ne deurwaarder (ene van de incasso, geen gerechtsdeurwaarder) die een briefke in de bus gaat steken.

Spoiler en iets wat veel mensen niet beseffen of weten --> Neen je bent ook wettelijk helemaal niet verplicht die deurwaarderskosten te betalen. Als je de zaak wint voor de rechtbank, dan zal Mega die mens moeten bekostigen. Alleen als je finaal toch verliest, zijn al die kosten WEL voor jou.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan