Energieleveranciers

Ik heb ingetekend op die optifix elektriciteit.

De flex zou theoretisch gezien goedkoper zijn. Maar normaal gezien wordt die opnieuw aangepast in april op basis van de gegevens van eind maart (want kwartaal). Als je gaat kijken naar de prijzen voor de variabele contracten die maandelijks aangepast worden met de index zitten ze al aan 40+cent /kwh. En de problematiek van oekraïne is nog niet echt verteerd. Dus ik verwacht ook niet dat de kostprijs voor elektriciteit op korte termijn nog echt gaat dalen. Dan kan ik dan maar beter het vaste contract aangaan. En als binnen 6 maand de prijzen toch serieus zakken, dan heeft de zekerheid mij 18€ gekost (de vaste component die ik niet zou terugkrijgen).

Heeft iemand anders die bij eneco zat , een digitale teller en zonnepanelen heeft dat het lijkt alsof de gegevens van de waarde op de injectiemeter genomen zijn ipv die van de afnamemeter? En dit wel enkel voor de dagafname teller. Voor de nacht komen de waarden wel overeen.
Ook als ik de gegevens consulteer op mijn fluvius dan zou ik die conclusie kunnen maken.

Dit jaar zoldervloer bijgeïsoleerd (dus hopelijk zakt ons gasverbruik hier al aanzienlijk mee), maar ik denk dat ik de kelderisolatie ook maar iets sneller ga plaatsen dan initieel gepland en een condensatiegasketel (of hybride warmtepomp?) laten plaatsen wordt toch ook opeens interessanter. Liever daar wat geld inpompen dan in de energie zelf.
Beetje zelfde situatie als bij mij. Heb ook al zitten denken aan een hybride warmtepomp maar nog maar weinig ervaringen over gelezen.
Moesten er mensen zijn die er 1 hebben staan: wat vinden jullie ervan?

Beyondgaming groepsaankoop bij Luminus precies 👍😁
Ach, eigenlijk waren de engie opties (1j en 3j) vergelijkbaar hoor. Was een theoretisch verschil van 3 - 10€.

Terugleververgoeding was echter duidelijk bij luminus hoe die berekend werd, bij engie kon ik het niet terugvinden. En op dit moment was die bij engie lager dan bij luminus.

Ik heb voor gas kwartaalaanpassingen. (Engie Easy)
Eerste kwartaal (1 januari tem 31 maart) is voor mij aan 8,59 Kwh.

Engie Flow en Engie Direct zijn qua basistarief, wat goedkoper maar dan worden de prijzen dus elke maand aangepast.

Ik heb ingetekend op die optifix elektriciteit.

De flex zou theoretisch gezien goedkoper zijn. Maar normaal gezien wordt die opnieuw aangepast in april op basis van de gegevens van eind maart (want kwartaal). Als je gaat kijken naar de prijzen voor de variabele contracten die maandelijks aangepast worden met de index zitten ze al aan 40+cent /kwh. En de problematiek van oekraïne is nog niet echt verteerd. Dus ik verwacht ook niet dat de kostprijs voor elektriciteit op korte termijn nog echt gaat dalen. Dan kan ik dan maar beter het vaste contract aangaan. En als binnen 6 maand de prijzen toch serieus zakken, dan heeft de zekerheid mij 18€ gekost (de vaste component die ik niet zou terugkrijgen).

Heeft iemand anders die bij eneco zat , een digitale teller en zonnepanelen heeft dat het lijkt alsof de gegevens van de waarde op de injectiemeter genomen zijn ipv die van de afnamemeter? En dit wel enkel voor de dagafname teller. Voor de nacht komen de waarden wel overeen.
Ook als ik de gegevens consulteer op mijn fluvius dan zou ik die conclusie kunnen maken.
Dan had je beter voor Engie Direct Fixed gekozen want daar is de vaste vergoeding €24 maar wel pro rata het eerste jaar. Bij Luminus is deze niet pro rata. En de prijzen zijn daar 2 cent goedkoper.

Dan had je beter voor Engie Direct Fixed gekozen want daar is de vaste vergoeding €24 maar wel pro rata het eerste jaar. Bij Luminus is deze niet pro rata. En de prijzen zijn daar 2 cent goedkoper.
Ja, volledig online aanbod heeft mij dat aan de kant doen schuiven.
EN het feit dat ik bij engie niet begreep aan welk tarief de injectie was.

311 per MWh gas. Stijging van 61% op 1 handelsdag.

Bij een verbruik van 20000 kWh is dat al gauw 7000 Euro met de andere kosten inbegrepen. Laten we hopen dat dit een korte piek is.

Edit: de prijs gelukkig al wat gedaald naar "slechts" 260

Laatst bewerkt:
Zonet nog eens even alle meters opgeschreven en vergeleken.

Wij zijn overgeschakeld op 01/12/2021 (Variabel contract) dus toen begonnen de prijzen ook al te stijgen en hebben toch wel wat opgelet qua verbruik in gas (zonder in de koude te moeten zitten), ons verbruik is nu 24% lager (- 1576kWh) dan vorig jaar dezelfde periode.
Als dit jaar een najaar is zoals vorig jaar dan blijven we onder de 10.000kWh verbruik, dan kan het nog "meevallen", al zal het toch ook een ver(drie)dubbeling van de factuur kunnen worden

Waarom feitelijk die Luminus contracten? Vaste prijs elektriciteit van Mega is stukken goedkoper via groepsaankoop West Vlaanderen. Tis Mega I know, maar toch... Daar moet een gigantisch pak kapitaal achter zitten.

NVM... Da's toch een variabel

Laatst bewerkt:
Hebben een aanbod van Engie Easy ontvangen. Vast voor een heel jaar
Elektriciteit => 28,427/kwh @ 21% btw. indien btw zakt naar 6% is dat 24,903/kwh.
Gas => 11,408/kwh.

Volgens hetgeen ik zie op de website van de VREG zou dat bij de goedkoopste horen op dit moment. Ongeacht of het vast of variabel is.
Als ik het met het gemiddeld jaarverbruik bereken zouden we komen op iets van een €175/maand, terwijl we nu rond de €90 zitten.
Zijn dit goede voorwaarden -zou liefst vast hebben omdat ik bang ben dat gas nog serieus gaat stijgen, of lijkt dit te mooi om waar te zijn?

Ik heb voor zowel gas als elektriciteit Optifix afgesloten gisteren. Via mijnenergie.be en bij Engie vond ik niet de mogelijkheid om online een vast contract af te sluiten en had geen zin om per telefoon ergens binnen proberen te raken. We zullen +- 2600 euro per jaar betalen (2000 gas en 600 elektriciteit) bij gelijk verbruik, maar zou dus minder moeten zijn door de geplaatste isolatie. De maandelijkse voorschotten heb ik dus lager ingesteld.

Miljaar ik ben blij dat ik dat hier zaterdag zien passeren heb van die optifix, wa gaat da geven de komende maanden met een variabel contract :crazy:

iemand enig idee hoe ik kan zien wat ik op een jaar verbruikt heb? (heb geen digitale teller).
Moest gisteren de meterstanden doorgeven en daar stond het dus op...maar heb er helaas geen printscreen van genomen..had handig geweest voor de zoektocht naar een nieuwe leverancier :p

iemand enig idee hoe ik kan zien wat ik op een jaar verbruikt heb? (heb geen digitale teller).
Moest gisteren de meterstanden doorgeven en daar stond het dus op...maar heb er helaas geen printscreen van genomen..had handig geweest voor de zoektocht naar een nieuwe leverancier :p
Op de klantenzone van je huidige leverancier of gewoon je stand van vandaag min je vorige afrekening ofzo? Moet toch wel ergens digitaal terug te vinden zijn.

Iemand een idee waarom de voorstellen tussen mijnenergie.be en vreg.be zoveel schelen? Als ik op Vreg alles invul kom ik op een +-1950 (G+E) per jaar. Op mijnergie.Be is dit +-2800

Miljaar ik ben blij dat ik dat hier zaterdag zien passeren heb van die optifix, wa gaat da geven de komende maanden met een variabel contract :crazy:

Was dat een tijdelijk aanbod? Ik vind het al niet meer terug op de site van Luminus.
Wanneer ik mijn tarief wil berekenen, staat die optifix er al niet meer tussen.

Alternatief is de groepsaankoop van Mega. Pro's en Con's? Want ik lees gemengde reacties precies

Was dat een tijdelijk aanbod? Ik vind het al niet meer terug op de site van Luminus.
Wanneer ik mijn tarief wil berekenen, staat die optifix er al niet meer tussen.

Alternatief is de groepsaankoop van Mega. Pro's en Con's? Want ik lees gemengde reacties precies

Here you go. 2 secondjes Googlen.

Here you go. 2 secondjes Googlen.

Die had ik ook gevonden, da zei ik ook ;-)
Wanneer ik dan op bereken duw, krijg ik het tarief 'optifix' niet meer te zien. Maar enkel standaard en hun comfytarief.
Zou veel verklaren als het een tijdelijke actie zou zijn ;-)

Terug
Bovenaan