Energieleveranciers

Nieuwe tarieven van Engie ook doorgekregen (contract loopt af 30/04/2022): Engie Easy Vast
Prijzen incl. 21% btw, electriciteit:
Vaste vergoeding: €54,59 (zelfde als vorig jaar; dubbele teller)
Piek: 10,560 c€/kWh --> 32,698 c€/kWh
Dal: 8,189 c€/kWh --> 24,851 c€/kWh

Gas: 3,367 c€/kWh --> 11,408 c€/kWh
Vaste vergoeding €47,73 (gestegen van €39,99)

Geen idee of vast moet nemen of toch moet switchen naar variabel in deze tijden. Stijging is wel stevig (te verwachten helaas).
kan alleen m.i. bevestigen wat er al gezegd is en behoud uw vast contract. Heb zelfde formule bij engie en viel ook eerst van mijn stoel... bij grondig nader onderzoek blijken we zelfs (zeer) goed af te zijn (is natuurlijk relatief tov vorige prijzen), maar iets beter ga je niet vinden.

In de (na)zomer nog eens rondkijken zeker...

Binnen enkele weken komen ze zonnepanelen + batterij installeren.
Momenteel heb ik nog een dag/nacht tarief. Aangezien mijn elektriciteitscontract ook binnekort afloopt: zouden jullie naar een contract met eenzelfde prijs dag/nacht gaan of toch nog aparte dag/nacht tarief behouden?

Laten we even Voidski's aanbod vaste prijs (1 jaar vermoed ik) bekijken tegenover de prijzen vandaag.

Gas: 3,367 c€/kWh --> 11,408 c€/kWh

Als ik datzelfde product anderhalf uur geleden had moeten pricen dan kwam ik op 20.108 c€/kWh uit. Dat is dan nog puur de kost van het gas, zonder de kosten voor hedging, het volumerisico, profiling etc. Op een tarieffiche zou zich dit waarschijnlijk vertalen tot 22 cent/kWh. En dat is dan nog steeds zonder de distributiekosten, taksen etc.
En toch biedt (pakweg) Luminus vandaag Optifix aan, een vast tarief van 10,05 c€/kWh.
Als ik daar vandaag op inteken zijn ze toch gebonden mij die prijs te blijven bieden voor het komende jaar? Ik snap dan niet hoe ze daar winstgevend uit kunnen komen.

IS het overigens belangrijk wat je pakt nu? Gas verbruik is tussen oktober en maart bijna 90% van je jaarverbruik. De prijs mag nog x10 en /10 gaan tussen nu en volgende winter, op je factuur zal je dat nauwelijks voelen. Wat er toe doet is een goedkope vaste kost zodat je cheap kan wisselen.

Ik zou iedereen aanraden om "whatever" contract te nemen nu en de kat uit de boom te kijken en dan te switchen als de prijzen wat zakken. Ooit gaan ze wel zakken.

En toch biedt (pakweg) Luminus vandaag Optifix aan, een vast tarief van 10,05 c€/kWh.
Als ik daar vandaag op inteken zijn ze toch gebonden mij die prijs te blijven bieden voor het komende jaar? Ik snap dan niet hoe ze daar winstgevend uit kunnen komen.

Misschien hebben ze een vast volume aangekocht aan 6c en willen dat gewoon fair en square marge op pakken zonder enig markt risico te hebben ?

Kan wel inbeelden dat hun risico modellen niet te happig zijn om aan een relatieve historishe hoge aankoopkost dat aan variabel te verkopen. You never know wat er gebeurt. Als ze nu vaste contracten kunnen verpatsen aan 5x historische prijs, zou je het laten liggen ?

IS het overigens belangrijk wat je pakt nu? Gas verbruik is tussen oktober en maart bijna 90% van je jaarverbruik. De prijs mag nog x10 en /10 gaan tussen nu en volgende winter, op je factuur zal je dat nauwelijks voelen. Wat er toe doet is een goedkope vaste kost zodat je cheap kan wisselen.

Ik zou iedereen aanraden om "whatever" contract te nemen nu en de kat uit de boom te kijken en dan te switchen als de prijzen wat zakken. Ooit gaan ze wel zakken.
Ik dacht net hetzelfde in de afgelopen 3 maanden, maar ondertussen blijven de prijzen maar toenemen en ik zie dat die Optifix van Luminus dan nog een "redelijke" vaste gasprijs aanbiedt. Ik zie nu niet goed wat ik mis kan doen met die formule aan 10.05 cent, ik zit daar momenteel een pak boven met een variabel model (ook van Luminus trouwens).

Misschien hebben ze een vast volume aangekocht aan 6c en willen dat gewoon fair en square marge op pakken zonder enig markt risico te hebben ?
Ze kopen normaal enkel aan in de termijnmarkt wat ze moeten leveren aan de klanten.
Zelfs als ze nu op een excess volume zitten, zou ik denken dat het meer oplevert door die termijncontract gewoon terug te verkopen op de markt.

Maar het kan wel wat je zegt, dan hebben ze natuurlijk ook de levervolumes vast staan over die periode.

in het huis waar we nu wonen (en verkocht is), zitten we met optifix met 2c/kwh (loopt nog tot september). In het nieuwe huis (Waar we binnennkort naar verhuizen) met een variabel dat in november afgesloten is. Zou er een manier zijn om dat cheap optifix contract over te zetten ipv het variabel contract (alle 2 bij Luminus).

Ze kopen normaal enkel aan in de termijnmarkt wat ze moeten leveren aan de klanten.
Zelfs als ze nu op een excess volume zitten, zou ik denken dat het meer oplevert door die termijncontract gewoon terug te verkopen op de markt.

Maar het kan wel wat je zegt, dan hebben ze natuurlijk ook de levervolumes vast staan over die periode.

Ik weet het ook niet hoor. Kan wel allerlei scenarios bedenken waar ze buying frenzy gedaan hebben uit paniek of volumes van anderen overgekocht hebben of failliete dealers (anything is possible).

in het huis waar we nu wonen (en verkocht is), zitten we met optifix met 2c/kwh (loopt nog tot september). In het nieuwe huis (Waar we binnennkort naar verhuizen) met een variabel dat in november afgesloten is. Zou er een manier zijn om dat cheap optifix contract over te zetten ipv het variabel contract (alle 2 bij Luminus).
Ik zou denken van niet (aangezien je formule gebonden is aan je EAN code), maar je kan ze eens bellen om het te vragen.
Ik probeer al 4 weken binnen te komen op hun telefonische klantendienst en gisteren om 17:50 is het voor het eerst gelukt ;)

Twee redenen:
-Sommige (vooral de grote) leveranciers schatten op voorhand in hoeveel vaste prijzen ze de volgende maand gaan verkopen. Dit kopen zij dan op voorhand in. Je ziet natuurlijk ook het risico: als de prijzen sterk dalen verkopen ze minder, als ze sterk stijgen verkopen ze meer dan verwacht. Daarom zijn het vooral de grote spelers die op die manier werken, kleine spelers gaan eerder hedgen nadat er mensen ingetekend hebben.
-De commerciële reden: ook de grote leveranciers zouden nu liever stoppen met het aanbieden van vaste tarieven. Maar hun imago van betrouwbaarheid is hen ook veel geld waard, dus blijven zij de optie wel openhouden. Hoewel ze die contracten op dit moment absoluut niet gaan promoten en het zelf actief moeilijker maken om er op in te tekenen.

De prijzen van Optifix zijn bepaald eind februari, op basis van de prijzen en termijnmarkt op dat moment. Anderhalve week later is het een andere wereld maar een leverancier kan niet zomaar z'n tarieffiche voor die maand aanpassen.

De prijzen van Optifix zijn bepaald eind februari, op basis van de prijzen en termijnmarkt op dat moment. Anderhalve week later is het een andere wereld maar een leverancier kan niet zomaar z'n tarieffiche voor die maand aanpassen.
Maar als je nu intekent, gelden dan deze tarieffiches of kunnen deze worden aangepast aan de volgende maand (die vermoedelijk hoger zouden liggen)?

Terug
Bovenaan