Energieleveranciers

Als Mega zo verder doet zullen ze binnenkort wel in de problemen zitten. Nog nooit gezien dat de Economische Inspectie verschillende onderzoeken naar een leverancier aan het doen is. Zij doen maar wat ze willen en achteraf komen ze met "we zullen transparanter zijn in de toekomst."

Dat is vooral een probleem voor hun imago, en ergens denk ik dat ze het momenteel niet zo erg vinden om wat klanten te verliezen. Financieel hebben ze aardig wat buffer en toegang tot extra kapitaal.

Too big to fail is ondertussen ook van toepassing op Mega. In een normale markt misschien nog wel, maar met de huidige prijzen kunnen de noodleveranciers zo'n portefeuille gewoon niet aan. Enkele boetes overleven ze wel en andere sancties komen er niet.

Voorschotbedragen vergelijken heeft geen enkele zin zonder te weten wat je vorige contract was, wat je nieuwe contract is, en hoeveel je verbruikt.

Ik heb vast tarief van Engie, 100 euro elec. 90 euro gas. Zonnepanelen. Door de slechte zomer is mijn meter toch een dikke 2500KwH gestegen. Door alle perikelen rondom prijzen, toch een beetje in paniek geslagen dat ik een serieuze schel moet bijbetalen. Alhoewel ik her en der heb opgevangen dat Engie de mensen via mail op de hoogte bracht om hun voorschot aan te passen, heb deze mail niet ontvangen . Andere maanden staat het bedrag dat ik maandelijks moet betalen relatief vlug op de website, 5 Februari volgt de eindafrekening, en natuurlijk nu duurt het een eeuwigheid....Kan me niet voorstellen dat deze berekeningen nog niet gedaan zijn....

Ik vraag mij af of dat iets te maken heeft met het activeren van slapende contracten?

Ik heb ook een bestaand contract rond 1/05 en daar is ook geen actie ondernomen. Hell ik heb het zelf op het maximum gezet om dan te verhogen naar 70 euro. Omdat ik toch wel verwacht dat het een pittige eindfactuur gaat zijn.

Maar aan de andere kant... Ik heb zonnepanelen, had jaar op jaar een 0 verbruik. En lijkt mij mogelijk dat ze het gewoon moeilijk hebben met daar iets relaties zinnig over te zeggen en daarom niet moeilijk doen om dat te gaan verhogen.

Ofwel hebben ze toegang tot een betalingskarakteristiek, I kommen, spaargedrag of een andere metric die helpt om te bepalen of die klant een risico op wanbetaling of betalingsmoeilijkheden heeft.

Als je een vast tarief hebt is het niet logisch dat je leverancier je voorschotten verhoogt. Als je een variabel tarief hebt: sommige leveranciers hebben kenbaar gemaakt geen actie te ondernemen en de afrekeningen af te wachten.

Geen enkele leverancier zal moeilijk doen als je meer wil betalen aan hun.. Ze hebben alleen toegang tot de betalingshistoriek bij hunzelf, niet van je financiële gegevens bij iemand anders.

Met slapende contracten heeft dit ook niets te maken. Een slapend contract is een contract dat al jaren ongewijzigd is. Meestal is een contract slapend als de prijs hoger ligt dan de marktprijs. Dan gaat de leverancier dat met alle plezier laten staan. Maar nu de prijzen zo zijn gestegen zal elke leverancier slapende contracten omzetten in nieuwe contracten, dit is toegestaan..

Nee, geen vast tarief.
Nu, ik heb net even mijn actuele meterstanden toegevoegd in my luminus en ik denk dat ze het zelf wat onderschatten.

Geschat afrekenbedrag voor gas: €619
Geschat afrekenbedrag voor elektriciteit: €336

Dus een kleine €1000 bij te betalen dan in totaal.
Hier ook luminus optimal en heb ook al gemerkt dat die stijging precies nog meevalt volgens hun voorspelling, denk dat ik van 100 naar 150 euro voorschot gegaan ben voor gas en afrekening zou ergens een 300 euro zijn ofzo.

Hier ook luminus optimal en heb ook al gemerkt dat die stijging precies nog meevalt volgens hun voorspelling, denk dat ik van 100 naar 150 euro voorschot gegaan ben voor gas en afrekening zou ergens een 300 euro zijn ofzo.

Ja, iets gelijkaardig zag ik vanmorgen ook. Maar ik heb daarna wel even m'n meterstanden geupdatet en dan is de voorspelling wel van een andere orde...

Ja, iets gelijkaardig zag ik vanmorgen ook. Maar ik heb daarna wel even m'n meterstanden geupdatet en dan is de voorspelling wel van een andere orde..
Ik heb gisteren nog eens meterstand ingegeven en het was zelfs nog iets gezakt.. Ik verwacht wel dat ik dat eens ga checken en dat opeens stuk hoger gaat zijn, maar is der nog Nie van gekomen.

Om nog beetje zuiniger te stoken mijn ketel van 19kw naar 13.5kw gezakt :unsure:

Mijn voorschot elektriciteit is zelfs maar 55 en volgens die app zou ik 1 euro terugkrijgen zelfs. Vermoed dat die gratis 1500kwh daar wel voor iets tussen zit.

Om nog beetje zuiniger te stoken mijn ketel van 19kw naar 13.5kw gezakt :unsure:

Ja ik moet wel zeggen, we kijken er ook absoluut niet naar. Verwarming nog steeds hetzelfde schema en graden, ik verwarm dagelijks ook mijn bureau met de Daikin airco/heating.

Uiteraard gaat iemand die vroeger 3000 per jaar betaalde, nu wel aan 6000 zitten. Waarschijnlijk nog een pak hoger.

Ik versta ook het gedoe niet over luminus. Die hadden mij van 50 naar 158 gezet. Ik heb dat gewoon naar 100 gezet. Einde discussie.

Als ik moet bijbetalen, betaal ik wel bij.

Je kunt je voorschot verlagen wat je wil, uiteindelijk gaat er wel betaald moeten worden he...
Ok, dan onderschat ik bepaalde stijgingen. Ik moet toegeven dat ik ook weinig zicht heb op de prijsopbouw van gas omdat ik nooit gas heb gehad. Ik trek mijn ongestaafde statement over €3k en €6k dan ook terug bij deze.

Er zijn overigens wel leveranciers waar je niet zomaar manueel op de site je voorschotten kan verlagen (zou dat bij Mega geweest zijn? :unsure: )... verhogen gaat natuurlijk altijd wel. Als je wil verlagen moet je bellen en ik denk dat we allemaal weten dat telefonische helpdesk nogal euhm, hoe zal ik het zeggen... hit or miss is? (en ja, dat is een serieus eufimisme) :unsure:
Wij hebben een gasverbruik van 20.000 kWh. Op jaarbasis is de energiekost € 268 (inclusief kortingen). Aan de prijzen van nu zal dat € 2525 zijn. € 2257 meer.

Inclusief alle kosten was de totale kost € 573. Bij ongewijzigde netwerkkosten zal dat dus 2830 zijn. Dat is nog steeds x5 eh..

Voor je andere opmerkingen heb je wel een punt.
Akkoord, das (extreem) veel. Maar als je zuiver naar de energiekost op zich kijkt is die x9,5ish gegaan. Je effectieve factuur is (gelukkig maar) niet x9,5... maar inderdaad x5 is brutal.
Het enige wat ik wou zeggen is dat de situatie is al dramatisch genoeg zoals ze is, het is niet nodig om ze nóg dramatischer af te schilderen dan ze al is. Dat is wat ik een beetje hekel aan de mediaverslaggeving hieromtrent.

Ok, dan onderschat ik bepaalde stijgingen. Ik moet toegeven dat ik ook weinig zicht heb op de prijsopbouw van gas omdat ik nooit gas heb gehad. Ik trek mijn ongestaafde statement over €3k en €6k dan ook terug bij deze.

Er zijn overigens wel leveranciers waar je niet zomaar manueel op de site je voorschotten kan verlagen (zou dat bij Mega geweest zijn? :unsure: )... verhogen gaat natuurlijk altijd wel. Als je wil verlagen moet je bellen en ik denk dat we allemaal weten dat telefonische helpdesk nogal euhm, hoe zal ik het zeggen... hit or miss is? (en ja, dat is een serieus eufimisme) :unsure:

Akkoord, das (extreem) veel. Maar als je zuiver naar de energiekost op zich kijkt is die x9,5ish gegaan. Je effectieve factuur is (gelukkig maar) niet x9,5... maar inderdaad x5 is brutal.
Het enige wat ik wou zeggen is dat de situatie is al dramatisch genoeg zoals ze is, het is niet nodig om ze nóg dramatischer af te schilderen dan ze al is. Dat is wat ik een beetje hekel aan de mediaverslaggeving hieromtrent.
Dit geeft je een vrij goed beeld van wat er aan de hand is:
Zelfde voor elektriciteit:

Vandaag ontdekt dat je onderaan op de tab "Evolutie" bij beiden nog veel verder terug kan gaan, en je ziet dat het echt schoon plaatje schildert...

Wat betreft vermenigvuldigingsfactoren lijkt het voorlopig in januari op 3-4x voor gas (all-in) en 2x voor elektriciteit (all-in) tov de gemiddelde prijzen van de voorbije jaren. Ik hoop echt dat die stijging snel keldert, maar met al dat Oost-Europese geruzie zal dat niet zo snel gebeuren als ik eerder hoopte...

Groothandelsprijzen zijn met factor 10 omhooggeknald:

Aardgasmeter is tussen decmber 2020 en januari 2022 van 18109 naar 20580 gestegen, is dat veel?

Wat is je postcode? Dit om de conversiefactor van gas te weten.
En wanneer in december en januari? begin december en eind januari? Dit is ook belangrijk omdat dit maanden zijn waarin het meeste energie wordt verbruikt.

Mee akkoord, alleen vind ik het deze keer niet erg omdat er dan mogelijk/hopelijk wel iets aan gedaan wordt uit politieke hoek.

Ik ben ook wel van mening dat duizenden gezinnen in tranen gaan uitbarsten en in de schulden gaan komen als ze hun afrekening gaan ontvangen die gebaseerd is op variabele tarieven of volgend jaar als de tarieven niet terug drastisch zakken. Zeker als het sociaal tarief vanaf 01/04 afgeschaft wordt voor een groot deel van die gezinnen.

In die zin is het ook enorm tegenstrijdig dat mensen met zonnepanelen én een terugdraaiende teller niks voelen van de prijsstijging van elektriciteit. Mensen zonder zonnepanelen of met digitale meter des te meer omdat die ook nog eens 21% BTW op het verbruik moeten betalen.

Mee akkoord, alleen vind ik het deze keer niet erg omdat er dan mogelijk/hopelijk wel iets aan gedaan wordt uit politieke hoek.

Ik ben ook wel van mening dat duizenden gezinnen in tranen gaan uitbarsten en in de schulden gaan komen als ze hun afrekening gaan ontvangen die gebaseerd is op variabele tarieven of volgend jaar als de tarieven niet terug drastisch zakken. Zeker als het sociaal tarief vanaf 01/04 afgeschaft wordt voor een groot deel van die gezinnen.

In die zin is het ook enorm tegenstrijdig dat mensen met zonnepanelen én een terugdraaiende teller niks voelen van de prijsstijging van elektriciteit. Mensen zonder zonnepanelen of met digitale meter des te meer omdat die ook nog eens 21% BTW op het verbruik moeten betalen.
Sociaal tarief gaat verlengd worden hoor. Er is geen enkele politieker die zich hieraan gaat willen verbranden in een linkse regering...

Maar idd, mensen met terugdraaiende tellers gaan van de elektriciteit weinig tot niks voelen. De overige klanten gaan dat dan waarschijnlijk ook nog moeten compenseren vermoed ik? :unsure: De leveranciers moeten namelijk nog steeds dure elektriciteit kopen in de winter voor die terugdraaiende tellers en krijgen op het moment dat die terug injecteren in de zomer daar niks voor terug. Dat geld dat ze daarop verliezen moeten ze ergens compenseren. Of zit dat mee in het prosumenten tarief verrekend? :unsure: Aangezien dat een forfaitair bedrag is zal dat zelfs als dat deels gecoverd wordt ook niet meer de hele lading dekken...

Uiteraard gaat iemand die vroeger 3000 per jaar betaalde, nu wel aan 6000 zitten. Waarschijnlijk nog een pak hoger.
Daar zeg je al zoiets. Als ik op basis van mijn verbruik het even uitreken via de simulatie van Engie dan staat daar:
Je huidig contract: 251€/maand

Ik heb Easy3 Vast (elec) en Easy Variabel (Gas). Als ik nu de berekening maak wat mij dit zou kosten als ik vandaag dit zou aangaan bij Engie dan kom ik uit op ruim 400€ (!)/maand. :wtf: Ik mag dus blij zijn dat ik in september mijn electriciteit vastgeklikt heb, want dat bedrag is van de pot gerukt. En dan moet je dus beseffen dat ik vooral véél elec verbruik en niet zoveel gas ..

Laatst bewerkt:
9940. En ik dacht half december tot 12/01

Komt neer dan op 21.304 kWh per jaar. Dit is het gemiddelde verbruik van een gezin. Al hangt dat ook natuurlijk af van je situatie: als je in een klein appartement woont is het een vrij groot verbruik. Als je in een villa woont en de hele dag op 23° stookt is het een vrij laag verbruik.

Sociaal tarief gaat verlengd worden hoor. Er is geen enkele politieker die zich hieraan gaat willen verbranden in een linkse regering...

Maar idd, mensen met terugdraaiende tellers gaan van de elektriciteit weinig tot niks voelen. De overige klanten gaan dat dan waarschijnlijk ook nog moeten compenseren vermoed ik? :unsure: De leveranciers moeten namelijk nog steeds dure elektriciteit kopen in de winter voor die terugdraaiende tellers en krijgen op het moment dat die terug injecteren in de zomer daar niks voor terug. Dat geld dat ze daarop verliezen moeten ze ergens compenseren. Of zit dat mee in het prosumenten tarief verrekend? :unsure: Aangezien dat een forfaitair bedrag is zal dat zelfs als dat deels gecoverd wordt ook niet meer de hele lading dekken...
Ja, ik wil mijn analoge meter terug... ik betaal de premie van 2k wel terug :(.
Ik had gehoord dat men stelde dat deze prijsstijgingen een invloed zouden hebben op het prosumententarief. Dat die ook verdubbeld waren. Maar als ik het effectief dan opzoek vind ik daar niets over terug...

Mensen met zonnepanelen en terugdraaiende teller, doen nu een werelddeal :p.

Terug
Bovenaan