Energieleveranciers

Is om te checken of we geen heel foute meterstand doorgeven om zo nog een deel op de "oude" (en veeeel lagere) prijs te krijgen?
Just wondering :unsure:

Lijkt me gewoon standaard om eens om de zoveel jaren iemand langs te sturen, verder zou ik er niets achter zoeken.

Er is nooit tamtam geweest dat mega failliet ging gaan? Die zijn enkel (terecht) meerdere malen op de vingers getikt met hun praktijken.

Topic hier stond er nochtans vol van.

Normaal krijg je voor het stopgezette contract toch een eindafrekening hé? Ze staan bij Engie ook achter met de facturatie zeker? :unsure:

Kijken waarschijnlijk tegen een aardige backlog aan omdat ze ook de klanten uit noodleverancierschap moeten regelen.

Topic hier stond er nochtans vol van.

Kijken waarschijnlijk tegen een aardige backlog aan omdat ze ook de klanten uit noodleverancierschap moeten regelen.
Ik bedoel met de tamtam niet BG of reacties op HLN maar berichten die van media uitkomen.
Ik zelf ging er ook altijd vanuit dat Mega failliet zou gaan :smile:

Ik bedoel met de tamtam niet BG of reacties op HLN maar berichten die van media uitkomen.
Ik zelf ging er ook altijd vanuit dat Mega failliet zou gaan :smile:

Dat is dus het gevaarlijke he. Zoiets wordt een self-fulfilling prophecy wanneer klanten op basis van geruchten hun facturen niet meer gaan betalen. De media gaat ook nooit namen publiceren, ze zouden zot zijn om een schadeclaim te riskeren. Maar als ze dan spreken over 'twee leveranciers' of Demir in het parlement gaat verkondigen dat een noodplan wordt voorbereid, dan krijg je geruchten natuurlijk.
Die fout waren. In de sector was het wel geweten dat Mega niet in de problemen zat. En nu niet in de problemen zit.

Jarenlang meterstand moeten doorgeven via internet.
Plots stond gisteren Fluvius (mijn vriendin dacht Luminus, maar dat zou wel heel gek zijn aangezien we bij Engie zitten. Vandaar dat ik vermoed dat het Fluvis was) voor de deur om meterstand op te nemen.
Eind maart loopt ons contract af.
Is om te checken of we geen heel foute meterstand doorgeven om zo nog een deel op de "oude" (en veeeel lagere) prijs te krijgen?
Om de zoveel tijd komen ze inderdaad de meterstand controleren omdat mensen nog altijd foutieve meterstanden kunnen doorgeven.

Een vraag. Mijn contract bij Engie is afgelopen sinds 31 december. Ik heb echter een nieuw contract aangegaan, wéér bij Engie.
Nu krijg ik nog steeds voorschotfacturen (begin deze week wéér ééntje verkregen), maar ik heb nog géén afrekening ontvangen voor het oude contract.

Normaal krijg je voor het stopgezette contract toch een eindafrekening hé? Ze staan bij Engie ook achter met de facturatie zeker? :unsure:

Neen, als je bij dezelfde leverancier blijft wordt er geen afrekening opgemaakt als het contract afloopt en er een nieuw begint.
Bij je volgende afrekening wordt er een opsplitsing gemaakt. Een deel zal aan je oude tarief aangerekend worden en een deel aan je huidig.

Jarenlang meterstand moeten doorgeven via internet.
Plots stond gisteren Fluvius (mijn vriendin dacht Luminus, maar dat zou wel heel gek zijn aangezien we bij Engie zitten. Vandaar dat ik vermoed dat het Fluvis was) voor de deur om meterstand op te nemen.
Eind maart loopt ons contract af.

Heeft ze iets moeten tekenen? Er zijn veel verkopers die zich voordoen als Fluvius, maar eigenlijk voor een leverancier werken en uiteindelijk een contract laten tekenen zonder dat de mensen het weten.

Langs de andere kant kan het ook dat het Fluvius is. Ze zijn normaal verplicht om het een jaar wel te komen en het andere niet. Met corona is het wat anders geweest, maar ze moeten wel controleren.

In de sector was het wel geweten dat Mega niet in de problemen zat. En nu niet in de problemen zit.

Als Mega zo verder doet zullen ze binnenkort wel in de problemen zitten. Nog nooit gezien dat de Economische Inspectie verschillende onderzoeken naar een leverancier aan het doen is. Zij doen maar wat ze willen en achteraf komen ze met "we zullen transparanter zijn in de toekomst."

Ik kan nu toch ook niet meer volgen.
Mijn jaarverbruik bij Luminus kwam vroeger neer op 750€ voor gas & stroom (hiervoor betaal ik per voorschot 75€).
Als ik nu een simulatie maak via mijnenergie.be stijgt dat flink naar 1.250€ per jaar (in lijn met de prijsstijgingen).

Een simpele berekening leert dan dat het voorschot zou moeten stijgen met 30€ naar 105€. Nu wil ik ze nog wel het voordeel van de twijfel geven en voorzichtigheidshalve begrijpen dat ze een voorschot van 120€ a 130€ voorstellen.

Voorstel van Luminus voor het nieuwe voorschot: 508€ :crazy:

Die gasten verwachten precies dat mijn voorschot een halve straat moet dekken. Nu ben ik aan het overwegen om mijn voorschot zo laag mogelijk te zetten.

Mijn jaarverbruik bij Luminus kwam vroeger neer op 750€ voor gas & stroom (hiervoor betaal ik per voorschot 75€).
Als ik nu een simulatie maak via mijnenergie.be stijgt dat flink naar 1.250€ per jaar (in lijn met de prijsstijgingen).

Een simpele berekening leert dan dat het voorschot zou moeten stijgen met 30€ naar 105€. Nu wil ik ze nog wel het voordeel van de twijfel geven en voorzichtigheidshalve begrijpen dat ze een voorschot van 120€ a 130€ voorstellen.

Die gasten verwachten precies dat mijn voorschot een halve straat moet dekken. Nu ben ik aan het overwegen om mijn voorschot zo laag mogelijk te zetten.
Dit is er toch zwaar over? Indien dit waar blijkt te zijn, ga ik terug fulltime op kantoor werken en leg ik heel de dag mijn verwarming af.

Het voorstel van € 508 lijkt me enorm overdreven. Maar ook zeker dat je simulatie van € 1250 correct is?
Want de prijzen op een jaar tijd zijn enorm absurd gestegen.

Om een idee te geven:
Mijn neef verbruikt 2500 kWh elektriciteit op jaarbasis. Aan energiekost alleen (dus zonder netwerkkosten en taksen), kost dit hem € 128 per jaar.
Aangezien zijn contract afloopt op 01/04/2022 moet hij uitkijken naar een nieuw contract. Op basis van de prijzen van deze maand zou dit verbruik hem € 914,85 kosten. Maar liefst € 786,85 meer op jaarbasis..

Is dit niet gewoon hét probleem bij veel mensen?

Sorry hé maar al die verhalen over voorschotten van €1.2k/maand voor arme sukkelaars die dan nog juist hun living verwarmen. Das toch niet betaalbaar!!! Nee uiteraard niet maar die €1.2k/maand is dan ook niet wat je verbruik effectief kost, het is wat u leverancier uit u zakken probeert te kloppen. Er is dan ook letterlijk geen enkele situatie waarin je €14.4k euro gaat betalen op jaarbasis als je alleen u living verwarmd, dan mag je nog naar buiten kunnen kijken tussen u bakstenen...

Zelfs iemand die het afgelopen jaar €3k of iets dergelijks voor hun energie heeft betaald, die gaan aan de huidige tarieven niet plots doorschieten naar €6k hé... de distributienettarieven en veel andere vaste kosten zijn in tussentijd niet gewijzigd. Er is dan ook geen enkele legitieme reden om plots voorschotten te verdubbelen of meer, tenzij het voorschot vroeger veel te laag stond natuurlijk.

Volgens mij wordt de huidige situatie door zeer veel leveranciers misbruikt om hun een voorschotten véél te hoog te zetten om zo hun liquiditeit te verhogen. Eigenlijk laten ze hun klanten dus bank spelen voor hun. Aan de andere kant moeten de leveranciers wel bank spelen voor de overheid en het verschil tussen het sociaal tarief en het reëel tarief coveren tot de overheid 1,5 jaar later dat verschil terug betaald. In plaats van te zitten neuten over btw verlagingen zouden ze dus beter gewoon sneller het verschil tussen sociaal & reëel bijpassen, dat zou een deel van de huidige problemen ook al oplossen.
Dat EN er zijn ongetwijfeld ook leveranciers die op deze manier van oudere goedkope contracten af willen onder het mom van "als de voorschotten zo hoog zijn, zoeken ze het misschien op een ander en zijn wij van dat contract verlost".

Het voorstel van € 508 lijkt me enorm overdreven. Maar ook zeker dat je simulatie van € 1250 correct is?
Want de prijzen op een jaar tijd zijn enorm absurd gestegen.

Om een idee te geven:
Mijn neef verbruikt 2500 kWh elektriciteit op jaarbasis. Aan energiekost alleen (dus zonder netwerkkosten en taksen), kost dit hem € 128 per jaar.
Aangezien zijn contract afloopt op 01/04/2022 moet hij uitkijken naar een nieuw contract. Op basis van de prijzen van deze maand zou dit verbruik hem € 914,85 kosten. Maar liefst € 786,85 meer op jaarbasis..
Die €128 vertaald naar wat? €400-500 all-in? Dan wordt die €914,85 dus pakweg wat? €1200-1300? Das een groot verschil hé maar x2.5 en dus niet x7.
Mensen moeten echt stoppen met energie prijzen in een vacuum te vergelijken en dan te zeggen "IK BETAAL ELVENDERTIG KEER MEER!!!". Ja, voor het deel energie, de totale factuur stijgt dan wel aanzienlijk maar véééééél minder hard dan de media ons nu wil doen geloven.

Uiteraard gaat iemand die vroeger 3000 per jaar betaalde, nu wel aan 6000 zitten. Waarschijnlijk nog een pak hoger.

Ik versta ook het gedoe niet over luminus. Die hadden mij van 50 naar 158 gezet. Ik heb dat gewoon naar 100 gezet. Einde discussie.

Als ik moet bijbetalen, betaal ik wel bij.

Je kunt je voorschot verlagen wat je wil, uiteindelijk gaat er wel betaald moeten worden he...

Ik heb een voorstel van Luminus gekregen. Huidig voorschot is €155 => voorstel is dit naar €215 op te trekken.

Ik ga er niet op ingaan, kan me weinig schelen dat ik achteraf moet bijbetalen. Maar ik vind het wel vreemd dat het voorstel bij mij slechts zo'n beperkte verhouding inhoudt, terwijl ik dat elders maal 2, maal 3 of nog veel meer zie gaan.

Hoe kan dit?
Kan dit eventueel liggen aan bepaalde voorwaarden waarvoor ik vorig jaar via aanbieders.be heb ingetekend bij mijn switch? (switch is gebeurd op 01/05 aan voorwaarden van midden maart).

Die €128 vertaald naar wat? €400-500 all-in? Dan wordt die €914,85 dus pakweg wat? €1200-1300? Das een groot verschil hé maar x2.5 en dus niet x7.
Mensen moeten echt stoppen met energie prijzen in een vacuum te vergelijken en dan te zeggen "IK BETAAL ELVENDERTIG KEER MEER!!!". Ja, voor het deel energie, de totale factuur stijgt dan wel aanzienlijk maar véééééél minder hard dan de media ons nu wil doen geloven.

Wij hebben een gasverbruik van 20.000 kWh. Op jaarbasis is de energiekost € 268 (inclusief kortingen). Aan de prijzen van nu zal dat € 2525 zijn. € 2257 meer.

Inclusief alle kosten was de totale kost € 573. Bij ongewijzigde netwerkkosten zal dat dus 2830 zijn. Dat is nog steeds x5 eh..

Voor je andere opmerkingen heb je wel een punt.

Ik heb een voorstel van Luminus gekregen. Huidig voorschot is €155 => voorstel is dit naar €215 op te trekken.

Ik ga er niet op ingaan, kan me weinig schelen dat ik achteraf moet bijbetalen. Maar ik vind het wel vreemd dat het voorstel bij mij slechts zo'n beperkte verhouding inhoudt, terwijl ik dat elders maal 2, maal 3 of nog veel meer zie gaan.

Hoe kan dit?
Kan dit eventueel liggen aan bepaalde voorwaarden waarvoor ik vorig jaar via aanbieders.be heb ingetekend bij mijn switch? (switch is gebeurd op 01/05 aan voorwaarden van midden maart).

Als je een vast tarief hebt is, slaat het voorstel op niets. Dan blijft je tarief namelijk nog vast tot 01/05.
Als je een variabel tarief hebt kan het aan verschillende zaken liggen. Hoe lager je verbruik, hoe minder je last gaat hebben van de prijsstijging bv.

Als je een vast tarief hebt is, slaat het voorstel op niets. Dan blijft je tarief namelijk nog vast tot 01/05.
Als je een variabel tarief hebt kan het aan verschillende zaken liggen. Hoe lager je verbruik, hoe minder je last gaat hebben van de prijsstijging bv.

Nee, geen vast tarief.
Nu, ik heb net even mijn actuele meterstanden toegevoegd in my luminus en ik denk dat ze het zelf wat onderschatten.

Geschat afrekenbedrag voor gas: €619
Geschat afrekenbedrag voor elektriciteit: €336

Dus een kleine €1000 bij te betalen dan in totaal.

Ik vraag mij af of dat iets te maken heeft met het activeren van slapende contracten?

Ik heb ook een bestaand contract rond 1/05 en daar is ook geen actie ondernomen. Hell ik heb het zelf op het maximum gezet om dan te verhogen naar 70 euro. Omdat ik toch wel verwacht dat het een pittige eindfactuur gaat zijn.

Maar aan de andere kant... Ik heb zonnepanelen, had jaar op jaar een 0 verbruik. En lijkt mij mogelijk dat ze het gewoon moeilijk hebben met daar iets relaties zinnig over te zeggen en daarom niet moeilijk doen om dat te gaan verhogen.

Ofwel hebben ze toegang tot een betalingskarakteristiek, I kommen, spaargedrag of een andere metric die helpt om te bepalen of die klant een risico op wanbetaling of betalingsmoeilijkheden heeft.

Terug
Bovenaan