Energieleveranciers

Voorschot voor gas zou bij mij 170 euro per maand moeten verhogen :)
Dat komt neer op 2.040 euro meer/jaar.
Elektriciteit kan ik nog niet bekijken door de nieuwe digitale meter.

Hoeveel mensen die in diezelfde situatie zitten gaan dat niet kunnen betalen?
Wij moeten nu plots alle problemen die de afgelopen +100 jaar gecreëerd zijn oplossen.

Zal de brave burger maar weer mooi zwijgen en betalen, arm België.

Bij ons zal het ook zoiets zijn, misschien zelfs nog wat meer. Ik ga alleszins mijn voorschot niet verlagen. Liever maandelijks voldoende afdokken, dan op het einde van het jaar een afrekening krijgen.

Maar als ik kijk in onze dichte vriendengroep gaan er mensen bij zijn die het moeilijk gaan krijgen om alles te betalen. En met de prijzen van de woningmarkt die zwaar ontploft is de laatste jaren, was er voor sommige van hun ook niet echt veel budget meer over om direct te beginnen met renoveren.

Maar in dit geval betaal je wel in de overgangsperiode dikke euro's aan Fluvius voor de energie? De ene leverancier is afgesloten, de andere niet aangesloten. Dan kom je toch terecht bij Fluvius de noodleverancier?
Zelfde situatie als waarin @OfFPiR en ik op dit moment zitten dus, en ik ben er het hart van in betreft die dikke euro's.

Probleem is trouwens nog steeds niet opgelost, want na een zoveelste telefoontje naar Fluvius wijzen zij op hun beurt wéér met hun vingertje naar de leverancier, terwijl zij zélf het contract daar hebben stopgezet zonder ons medeweten (en de leverancier zelf liet ons dus ook niks weten, maar wel 2 dagen later een mail dat alles in orde was?!).
Dit werd doodleuk ontkend door Fluvius ("dat doen wij niet") en dan nog op zo'n belerende toon, maar, er was natuurlijk een maar "alleen als het contract niet op de juiste(???) manier is aangesloten". HEH?!
Verder konden ze mij niet helpen en werd ik afgewimpeld door die arrogante trut, en ik ben toen even mijn geduld verloren.
Gvd eerst een dreigende brief zenden om vervolgens na enkele telefoontjes te zeggen dat ik het zelf mag uitzoeken!!! :wallbash:

M.a.w.: beiden zijn in fout, maar toch zou ik er financieel voor mogen opdraaien, en dan kun je zoals mijn vriend al zei nooit ergens direct contact krijgen (en toch nog een tijdslimiet geven om alles in orde te krijgen hé of je kunt afdokken) dus kunnen we nog elke keer in stress afwachten tot ze ons terugbellen/mailen.
Intussen is daar opnieuw een contract aangaan zelfs al niet meer mogelijk tot 01/03.

Tof hé?!

Ik heb uiteindelijk dan maar gewoon een mail gezonden naar mijn vorige leverancier met een korte samenvatting van de situatie en de vraag om daar zo snel mogelijk terug te kunnen bij gaan zodat ik straks niet (nog meer) kosten op mijn dak heb van die *** van Fluvius. Kunnen we daar natuurlijk ook weer op wachten wegens je weet wel wat.

Was ik maar niet overgestapt... Zat ik nu misschien niet in de stress hiervan, en andere zaken.

Dan betaal ik liever nog meer dan overstappen en dan dit, echt waar.

:wallbash:

Iemand een idee wat er hier gebeurd? Mijn contract loopt af bij mega op 01/03/2022 en heb vandaag een overstap aangevraagd naar luminus. Nu zie ik op hun website:
iwSjdez.png

Dus 11 dagen voor transitie periode, hoe gaat die overdracht gebeuren? Gaat mega mij dan nog blijven leveren tot die datum?

Mega gaat je inderdaad nog langer blijven beleveren totdat Luminus overneemt.
Maar voor die extra dagen ga je heel wat extra moeten betalen. Mega rekent de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar aan. Als hun leveringsjaar opnieuw start op 01/03/2022 en stopt op 10/03/2022 ga je waarschijnlijk € 75 per energie moeten betalen. Die kost ga je moeten verhalen op Luminus omdat zij niet overnemen op 01/03/2022. Als ik u was zou ik Luminus al mailen (niet bellen, je moet bewijs hebben achteraf), dat je het contract op 01/03 wil laten doorgaan en dat als het niet lukt Luminus instaat voor de extra kost die Mega aanrekent.

Zelfde situatie als waarin @OfFPiR en ik op dit moment zitten dus, en ik ben er het hart van in betreft die dikke euro's.

Probleem is trouwens nog steeds niet opgelost, want na een zoveelste telefoontje naar Fluvius wijzen zij op hun beurt wéér met hun vingertje naar de leverancier, terwijl zij zélf het contract daar hebben stopgezet zonder ons medeweten (en de leverancier zelf liet ons dus ook niks weten, maar wel 2 dagen later een mail dat alles in orde was?!).
Dit werd doodleuk ontkend door Fluvius ("dat doen wij niet") en dan nog op zo'n belerende toon, maar, er was natuurlijk een maar "alleen als het contract niet op de juiste(???) manier is aangesloten". HEH?!
Verder konden ze mij niet helpen en werd ik afgewimpeld door die arrogante trut, en ik ben toen even mijn geduld verloren.
Gvd eerst een dreigende brief zenden om vervolgens na enkele telefoontjes te zeggen dat ik het zelf mag uitzoeken!!! :wallbash:

M.a.w.: beiden zijn in fout, maar toch zou ik er financieel voor mogen opdraaien, en dan kun je zoals mijn vriend al zei nooit ergens direct contact krijgen (en toch nog een tijdslimiet geven om alles in orde te krijgen hé of je kunt afdokken) dus kunnen we nog elke keer in stress afwachten tot ze ons terugbellen/mailen.
Intussen is daar opnieuw een contract aangaan zelfs al niet meer mogelijk tot 01/03.

Tof hé?!

Ik heb uiteindelijk dan maar gewoon een mail gezonden naar mijn vorige leverancier met een korte samenvatting van de situatie en de vraag om daar zo snel mogelijk terug te kunnen bij gaan zodat ik straks niet (nog meer) kosten op mijn dak heb van die *** van Fluvius. Kunnen we daar natuurlijk ook weer op wachten wegens je weet wel wat.

Was ik maar niet overgestapt... Zat ik nu misschien niet in de stress hiervan, en andere zaken.

Dan betaal ik liever nog meer dan overstappen en dan dit, echt waar.

:wallbash:

Ik ken de historiek niet precies, maar als ik het goed lees hebben jullie een contract bij Energie.be afgesloten en raakt dat nu niet in orde.

Fluvius is verantwoordelijk voor de correcte registratie van het toegangsregister. In de energiemarkt zijn verschillende protocols uitgeschreven.
Elke leverancier is op de hoogte van welke marktberichten in welke situatie verstuurd moeten worden en die regels zijn vrij duidelijk.

Fluvius zet geen contracten stop. Fluvius kan wel contractaanvragen weigeren als niet de juiste berichten verstuurd worden. Zij lichten de leverancier in met ook de reden wat er fout werd verstuurd.

Het probleem ligt eerder aan Energie.be - alweer een nieuwe speler - dat waarschijnlijk nog geen goed opgeleid personeel heeft. Een leverancier kan makkelijk de schuld steken op Fluvius, maar het is wel de leverancier die het juiste bericht moet sturen.

Een goedkope leverancier zoeken is niet altijd de beste oplossing. Energie.be is ook enkel maar per mail bereikbaar. Mensen weten dit op voorhand. Achteraf komen ze klagen dat ze hun niet kunnen bellen.

Voorschot voor gas zou bij mij 170 euro per maand moeten verhogen :)
Dat komt neer op 2.040 euro meer/jaar.
Elektriciteit kan ik nog niet bekijken door de nieuwe digitale meter.

Hoeveel mensen die in diezelfde situatie zitten gaan dat niet kunnen betalen?
Wij moeten nu plots alle problemen die de afgelopen +100 jaar gecreëerd zijn oplossen.

Zal de brave burger maar weer mooi zwijgen en betalen, arm België.

Gas 18/mnd
Elentriek 18/mnd

Luminus.

Wij zijn al sinds 1 december overgestapt en nog altijd geen meterstand moeten doorgeven. Vorige week zat er dan een briefje van fluvius in de bus dat ze donderdag 13/01 gingen komen om de stand op te meten. Er is gewoon niemand langsgekomen. :unsure:
Maar dus nog steeds geen afrekening, meterstand is uiteraard al lang niet meer die van 1 december en geen idee wanneer het in orde komt. Dat kan toch niet meer? Dat er wat vertraging op zit kan ik nog geloven, maar ondertussen al 6 weken?
Dus uiteindelijk op aanraden van BG eens gebeld met Fluvius. Vannacht dan plots een mail gekregen dat ik de stand zelf mag doorgeven in de plaats van dat ze komen kijken.
Nu, 't is dus om een afrekening van 1/12 op te maken, en aangezien de prijzen serieus gestegen zijn, ga ik er uiteindelijk nog aan winnen ook. :unsure:

Ik ken de historiek niet precies, maar als ik het goed lees hebben jullie een contract bij Energie.be afgesloten en raakt dat nu niet in orde.

Fluvius is verantwoordelijk voor de correcte registratie van het toegangsregister. In de energiemarkt zijn verschillende protocols uitgeschreven.
Elke leverancier is op de hoogte van welke marktberichten in welke situatie verstuurd moeten worden en die regels zijn vrij duidelijk.

Fluvius zet geen contracten stop. Fluvius kan wel contractaanvragen weigeren als niet de juiste berichten verstuurd worden. Zij lichten de leverancier in met ook de reden wat er fout werd verstuurd.

Het probleem ligt eerder aan Energie.be - alweer een nieuwe speler - dat waarschijnlijk nog geen goed opgeleid personeel heeft. Een leverancier kan makkelijk de schuld steken op Fluvius, maar het is wel de leverancier die het juiste bericht moet sturen.

Een goedkope leverancier zoeken is niet altijd de beste oplossing. Energie.be is ook enkel maar per mail bereikbaar. Mensen weten dit op voorhand. Achteraf komen ze klagen dat ze hun niet kunnen bellen.
Het maakt niet echt uit wie zijn schuld het is, we willen gewoon dat het in orde komt. Ze zitten beiden maar wat te wijzen met hun vingertje en wij zijn de dupe er van.
Het zou handig zijn geweest dat 1 van de 2 tenminste iets let weten. Wij kregen bericht een paar dagen nadat Fluvius zogezegd het contract geweigerd had dat alles in orde was. Sindsdien hadden wij niks meer gehoord van de leverancier. (pas na die brief dat we zonder contract zaten en dan nog zelf de helpdesk moeten contacteren). En Fluvius wist zogezegd ook van niks dat het contract niet in orde was.
Dusja, fouten zijn er wel van beide kanten, vind ik. Maar goed, we gaan al op zoek naar een andere leverancier, om nog meer problemen te vermijden.

Maar in dit geval betaal je wel in de overgangsperiode dikke euro's aan Fluvius voor de energie? De ene leverancier is afgesloten, de andere niet aangesloten. Dan kom je toch terecht bij Fluvius de noodleverancier?
Nooit rekening van Fluvius gehad, intussen al meer dan een jaar geleden dus die rekening zou er wel al moeten geweest zijn.
Maar misschien komt het omdat we bij dezelfde leverancier gebleven zijn als we daarvoor waren, op een bepaald moment hadden we dan 2 energiecontracten bij Luminus. Eentje op het oude adres en eentje op het nieuwe adres.
En dat Luminus dan met Engie (de aannemersfirma had ons nieuw adres op Engie aangesloten tijdens de bouw) iets geregeld heeft ofzo.

Dus misschien is mijn ervaring hierin ook wel helemaal niet relevant en was het een uitzonderlijk geval bij ons.

Iemand een idee wat er hier gebeurd? Mijn contract loopt af bij mega op 01/03/2022 en heb vandaag een overstap aangevraagd naar luminus. Nu zie ik op hun website:
iwSjdez.png

Dus 11 dagen voor transitie periode, hoe gaat die overdracht gebeuren? Gaat mega mij dan nog blijven leveren tot die datum?

Foutje gemaakt bij het ingeven van de startdatum? Neem contact op met Luminus en vraag of ze de wissel willen vervroegen?

Wat @Ludanto zegt is correct. Ik heb zelf nog de marktprocessen gedaan bij een energieleverancier in de B2B-markt. Wat er gebeurt, hangt af van het type wissel (switch) een leverancier doet.

Indien gewoon een gewone supplier switch (standaardgeval), dan blijft Mega je leverancier t.e.m. 10/03. Een leverancierswissel moet minimaal 21 dagen op voorhand worden aangevraagd door de nieuwe leverancier.

In andere gevallen, bv. een verhuis gebruikt de nieuwe leverancier een ander type wissel, de combined switch, kan men een startdatum in het verleden nemen en stuurt men ook de meterstanden van het energieovernamedocument mee.

Laatst bewerkt:
Ik heb het aangepast gekregen, halleluja. Hing ik weer 30 minuten in wacht om dan iemand te hebben die oppakt met "ik hoor u niet meneer", ik dacht al van 'alle hier gaan we weer' , gelukkig werd ik doorverbonden en direct geholpen deze keer.

Dus uiteindelijk op aanraden van BG eens gebeld met Fluvius. Vannacht dan plots een mail gekregen dat ik de stand zelf mag doorgeven in de plaats van dat ze komen kijken.
Nu, 't is dus om een afrekening van 1/12 op te maken, en aangezien de prijzen serieus gestegen zijn, ga ik er uiteindelijk nog aan winnen ook. :unsure:
Dus.

Ik begin er aan om die meterstand door te geven. Huidige stand: 76.xxx. Vorige stand die ik doorgaf (14mnd terug) was 75.xxx. Nu komt er daar dus op bij Fluvius: Vorige stand: 82.xxx.
Dus weer eens gebeld, opnieuw erg vriendelijke mens daar. Blijkt dus dat hun algoritme op 1/12 een geschatte stand had gemaakt zonder rekening te houden met zonnepanelen. Hij heeft manueel dan alles aangepast, zowel de stand op 1/12 (had ik bijgehouden) als die van vandaag mogen doorgeven.
Hij zei dan wel nog dat ik waarschijnlijk nu een brief ga krijgen om een digitale meter te laten zetten omdat mijn analoge duidelijk kapot is, want van 6.800kwh naar een 500-tal. Dat ik dan gewoon het dossiernr van de aanmelding van die panelen moet terugsturen en dat ze me dan gerust gaan laten. Toch mooi dat zelfs de werknemers van Fluvius helpen om die digitale buiten te houden. :unsure:

Contract bij Luminus op 8dec ingediend. Staat nog altijd op pending, maar contracten bij lampiris en eneco zijn al opgezegd (liepen helaas af op slechtst mogelijke moment...). Achja... Heb bevestiging op mail van start leverdatum. We zullen wel zien.

Contract bij Luminus op 8dec ingediend. Staat nog altijd op pending, maar contracten bij lampiris en eneco zijn al opgezegd (liepen helaas af op slechtst mogelijke moment...). Achja... Heb bevestiging op mail van start leverdatum. We zullen wel zien.
Ik heb in oktober contract aangevraagd bij luminus, om te laten starten vanaf december. Dat staat pas sinds gisteren of eergisteren bevestigd op hun website. Die hebben echt veel achterstand en hun helpdesk verzuipt ook, maar komt normaal dus wel in orde.

Ben zelf vanaf 27/11 overgeschakeld van Luminus naar Engie voor gas. Tot op heden geen meterstanden door mogen/kunnen geven aan fluvius. In mijn persoonlijke ruimte heb ik geen contract meer lopen bij Luminus en bij Engie is alles gestart vanaf 27/11 zoals het hoort. Nu blijft Luminus voorschotten afhalen via domicil.. Nu krijg ik deze week zelfs een SMS om te melden dat mijn voorschot te weinig zou zijn en ik deze best verhoog.

Ondertussen natuurlijk al contact gehad met fluvius die mij doorsturen naar Luminus en waar ik dus niet binnen geraak. Geen reactie op mails en bellen is de eindeloze wachtrij.

Ik vraag mij ondertussen af hoe dit in godsnaam allemaal kan en mag? Als ik dan binnenkort een meterstand moet/kan doorgeven kan ik even goed vogelpikken wat mijn stand was op 27/11!

Ik heb geen idee wie hier nu de echte schuldige van is maar 1 van de 2 leveranciers gaat dit niet leuk vinden als ik zelf mijn meterstand moet gokken op 27/11.

Hier ook sinds eind november nieuw contract (bij Engie) en alles staat nog steeds pending. Hebben telefonisch bevestigd dat alles in orde is maar dat ze achterstand hebben in de verwerking. Na een aantal telefoons zou de medewerker van Engie alles doorgestuurd hebben om onmiddellijk te verwerken. Ik ben benieuwd. Ik ben sinds een week of 3 wekelijks.

Vorige eigenaars krijgen ondertussen wel al berichten van Fluvius omdat ze op noodtarieven overgeschakeld zijn op ons adres. Zij zaten bij de failliete Vlaamse Energiemaatschappij en dus het beëindigen van hun contract is wss ook nog niet doorgegeven.

Is dit allemaal wel rechtsgeldig? Vertragingen = toch niet de schuld van de klant? Als de klant alles tijdig heeft doorgegeven, waarom zou die moeten opdraaien voor extra noodleverancier kosten / tarieven?

Wat als je dit berekent en weigert die extra kosten te betalen en Fluvius stapt naar de rechter? Zou Fluvius die zaak winnen van de klant?

In een democratie moet een klant toch niet opdraaien voor extra kosten waar ie géén enkele schuld aan heeft?

Opmerking: Ik spreek nu wel over de mensen hier die tijdig alles hebben doorgegeven maar door fouten / vertragingen bij Fluvius of de energieleverancier(s) nu plots géén contract méér hebben.

Er is enkel kennisgeving, nog geen facturatie. Zowel verkopers als wij hebben preventief al een dossier aangelegd. Van zodra facturatie aan noodtarief komt, vechten we dit uiteraard juridisch aan. Maar zover is het nog niet.

Fluvius handelt volgens hetgeen zij weet maar als ze naar de rechter zou stappen, heeft zij volgens mij geen been om op te staan, gezien het dossier dat ik in handen heb. Voor mensen die minder juridisch of administratief onderlegd of minder mondig zijn, kan het problemen geven.

Intussen contact gehad met de oude leverancier, situatie uitgelegd en ze zouden ermee bezig zijn mijn contract opnieuw te activeren. Hadden ook mijn mail al gelezen met o.a. het overnamedocument in.
Ik hoop maar dat het nu snel in orde komt, want ik heb nog steeds geen zin om financieel de dupe te zijn van dit gedoe!

Terug
Bovenaan