Energieleveranciers

Is dit allemaal wel rechtsgeldig? Vertragingen = toch niet de schuld van de klant? Als de klant alles tijdig heeft doorgegeven, waarom zou die moeten opdraaien voor extra noodleverancier kosten / tarieven?

Wat als je dit berekent en weigert die extra kosten te betalen en Fluvius stapt naar de rechter? Zou Fluvius die zaak winnen van de klant?

In een democratie moet een klant toch niet opdraaien voor extra kosten waar ie géén enkele schuld aan heeft?

Opmerking: Ik spreek nu wel over de mensen hier die tijdig alles hebben doorgegeven maar door fouten / vertragingen bij Fluvius of de energieleverancier(s) nu plots géén contract méér hebben.

Een contract is pas rechtsgeldig als het door beide partijen aanvaard wordt. Als jij een aanvraag indient voor een bepaalde datum moet de leverancier dit zelf ook nog eerst aanvaarden. Want het is niet omdat jij een datum aanvraagt, de leverancier hier automatisch mee akkoord moet gaan. Dus pas als jij een contractbevestiging hebt ontvangen heb je iets om op te staan.

Is er een voordeel om elektriciteit en gas bij de zelfde leverancier te kiezen? Of loont het om voor beiden de beste prijs te zoeken?

Een contract is pas rechtsgeldig als het door beide partijen aanvaard wordt. Als jij een aanvraag indient voor een bepaalde datum moet de leverancier dit zelf ook nog eerst aanvaarden. Want het is niet omdat jij een datum aanvraagt, de leverancier hier automatisch mee akkoord moet gaan. Dus pas als jij een contractbevestiging hebt ontvangen heb je iets om op te staan.
Maar dan moet het omgekeerde ook gelden hé. Dwz zolang de nieuwe leverancier het contract niet aanvaart, blijf je bij de oude leverancier.
Dat het contract (zoals hierboven een voorbeeld staat), wordt opgezegd bij de oude leverancier en dat de nieuwe leverancier het contract (door een fout) niet aanvaard heeft en je daardoor plots bij Fluvius zit 'plots' aan hogere tarieven, lijkt mij dan toch ook wettelijk NIET correct.

OK natuurlijk wel shit als de oude leverancier u dan nieuwe jaarlijkse kosten aanrekent, dat is dan wel de merde.

Laatst bewerkt:
Maar dan moet het omgekeerde ook gelden hé. Dwz zolang de nieuwe leverancier het contract niet aanvaart, blijf je bij de oude leverancier.
Dat het contract (zoals hierboven een voorbeeld staat), wordt opgezegd bij de oude leverancier en dat de nieuwe leverancier het contract (door een fout) niet aanvaard heeft en je daardoor plots bij Fluvius zit 'plots' aan hogere tarieven, lijkt mij dan toch ook wettelijk NIET correct.
Voordeel is dat ik over zowel een mail met bevestiging als een contract in PDF beschik.

Is er een voordeel om elektriciteit en gas bij de zelfde leverancier te kiezen? Of loont het om voor beiden de beste prijs te zoeken?

Ik heb net een jaartje samen achter rug, maar 'k ga terug wisselen, vooral omdat Ecopower geen gas aanbiedt. Op zich is er niet echt een extra voordeel, buiten dan eventueel extra prijsvoorwaarden die de leverancier zou aanbieden als je beiden afneemt.

ik doe ze steeds samen gewoon uit gemakzucht.

dan is er maar 1 keer per maand geld van je rekening, en moet je maar 1 keer per jaar overschakelen op 1 bepaalde datum (exact 1 jaaar telkens doe ik steeds).

dus ook maar 1 keer die overzetting, dus ook maar 1 keer dat iets mis kan gaan :D

Ik doe beiden apart, gezien de prijzen van elek en gas meestal niet beiden het voordeligste zijn bij dezelfde leverancier. Geeft mij ook meer gemoedsrust nu dat ik niet met beiden bij Mega zit. Spreiding van risico lijkt me nu zeker van toepassing met de faillissementenstorm bij de energieleveranciers. En dan je voorschotten natuurlijk redelijk laag houden, zodat je bij een faillissement niet teveel voorschot betaald hebt. Beter wat bijbetalen dan terug moeten krijgen bij een faillissement.

OK natuurlijk wel shit als de oude leverancier u dan nieuwe jaarlijkse kosten aanrekent, dat is dan wel de merde.

Dat klopt en dat gebeurt ook. Zolang je oude leverancier geen bericht tot overname ontvangt zal hij blijven leveren. Een leverancier zal nooit (of zeer uitzonderlijk) een contract stopzetten op de einddatum ervan.
Enkel in zeer uitzonderlijke gevallen - zoals bij een faillissement - kom je bij Fluvius terecht. In dergelijke gevallen kan de oude leverancier het contract dan ook niet verder zetten.

Faillissementenstorm? Hoeveel zijn er dan al failliet gegaan? Maar 2 kleintjes toch?
Er zijn er drie failliet in België. Mega doet raar met z'n voorschotten om het zacht te zeggen, wat lijkt te wijzen op cash flow problemen.

In NL zijn er ook al een aantal failliet, net zoals in het VK.

Dus ja, het zijn geen losstaande incidenten...

Er zijn er drie failliet in België. Mega doet raar met z'n voorschotten om het zacht te zeggen, wat lijkt te wijzen op cash flow problemen.

VK vind ik een apart geval aangezien de overheid daar maximumtarieven heeft opgelegd. Die zijn niet failliet gegaan door de marktwerking.

Faillissementenstorm? Hoeveel zijn er dan al failliet gegaan? Maar 2 kleintjes toch?

Enkele dagen geleden verscheen ook dit bericht:
Er zijn in Vlaanderen nog twee kleine energieleveranciers die het momenteel moeilijk lijken te hebben om de touwtjes aan elkaar te knopen, nadat de Vlaamse Energieleverancier vorige maand al het faillissement aanvroeg. De ‘pre-alarmfase’ is al in gang gezet, met overleg bij energieregulator VREG.
bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220112_98010525

Het zal dus waarschijnlijk niet lang duren voor de volgende faillissementen zich voordoen. Je ben daar beter op voorbereid.

Dat zeggen ze niet, anders zouden ze zeker failliet gaan door alle klanten die vertrekken/voorschotten stop zetten of zelfs terug halen.
Dat ze dat niet publiek maken is logisch. Maar van de faillissementen die er juist geweest zijn wist iedereen ook al weken op voorhand over welke leveranciers het ging. De tamtam doet snel zijn ronde...

Jarenlang meterstand moeten doorgeven via internet.
Plots stond gisteren Fluvius (mijn vriendin dacht Luminus, maar dat zou wel heel gek zijn aangezien we bij Engie zitten. Vandaar dat ik vermoed dat het Fluvis was) voor de deur om meterstand op te nemen.
Eind maart loopt ons contract af.
Is om te checken of we geen heel foute meterstand doorgeven om zo nog een deel op de "oude" (en veeeel lagere) prijs te krijgen?
Just wondering :unsure:

Een vraag. Mijn contract bij Engie is afgelopen sinds 31 december. Ik heb echter een nieuw contract aangegaan, wéér bij Engie.
Nu krijg ik nog steeds voorschotfacturen (begin deze week wéér ééntje verkregen), maar ik heb nog géén afrekening ontvangen voor het oude contract.

Normaal krijg je voor het stopgezette contract toch een eindafrekening hé? Ze staan bij Engie ook achter met de facturatie zeker? :unsure:

Hier ook sinds eind november nieuw contract (bij Engie) en alles staat nog steeds pending. Hebben telefonisch bevestigd dat alles in orde is maar dat ze achterstand hebben in de verwerking. Na een aantal telefoons zou de medewerker van Engie alles doorgestuurd hebben om onmiddellijk te verwerken. Ik ben benieuwd. Ik ben sinds een week of 3 wekelijks.

Vorige eigenaars krijgen ondertussen wel al berichten van Fluvius omdat ze op noodtarieven overgeschakeld zijn op ons adres. Zij zaten bij de failliete Vlaamse Energiemaatschappij en dus het beëindigen van hun contract is wss ook nog niet doorgegeven.
Even mezelf quoten. Ondertussen bevestiging gekregen dat bovenstaande situatie opgelost is. Hadden beide partijen zelf er niet op aangedrongen was het waarschijnlijk blijven aanslepen. Fluvius had ondertussen al een factuur gestuurd maar heeft deze zelf geannuleerd ondertussen. Dus best de koe bij de horens vatten en telefonisch contact blijven nemen tot het opgelost is.

Terug
Bovenaan