Energieleveranciers

Je bent verlieslatend of niet winstgevend genoeg voor Octa+ denk ik, dus ze willen van U (en anderen met zonnepanelen) vanaf als klant, tenzij je extra betaalt hé.

Zit Octa+ in de problemen? No idea, maar dat ze zware verliezen aan het leiden zijn, lukt me duidelijk. Dat ze zich uit Brussel terugtrekken en nu dit doen, zegt al voldoende hé.

Ze ondernemen nu acties om een faillisement te vermijden of het bedrijf terug winstgevend te maken, en dat is gewoon snoeien in de kosten en in klanten die verlieslatend zijn.
Zoiets zal het zijn misschien zijn ja. En een bericht sturen dat 2 dagen later er bijkomende kosten zijn ... da's het tegengestelde van klantenbinding.

Laatst bewerkt:
Ik krijg een mail van Luminus dat mijn Optifix contract verlengd is. Ik ga kijken op MyLuminus en er wordt voorgesteld mijn maandelijks voorschotfactuur te verhogen naar 623eur :crazy: . De afrekening valt anders nog mee. Iets van een 550eur.

Je nieuwe prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,3151 €/kWh, vaste vergoeding 19,504 €/jaar.
Je huidige prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,0655 €/kWh, vaste vergoeding 19.504 €/jaar.

Dat kan toch niet? Er is toch niemand die elke maand 600eur gaat betalen voor elektriciteit? Wat moet ik nu doen? :help:

Laatst bewerkt:
Ik krijg een mail van Luminus dat mijn Optifix contract verlengd is. Ik ga kijken op MyLuminus en er wordt voorgesteld mijn maandelijks voorschotfactuur te verhogen naar 623eur :crazy: . De afrekening valt anders nog mee. Iets van een 550eur.

Je nieuwe prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,3151 €/kWh, vaste vergoeding 19,504 €/jaar.
Je huidige prijzen:
Elektriciteit: Enkelvoudige meter: energieprijs 0,0655 €/kWh, vaste vergoeding 19.504 €/jaar.

Dat kan toch niet? Er is toch niemand die elke maand 600eur gaat betalen voor elektriciteit? Wat moet ik nu doen? :help:
Zoeken if je geen goedkoper contract kunt scoren. Besparen op uw elektriciteit ofwel die 600 Euro per maand betalen....

Kunt eventueel kijken of zonnepanelen interessant zijn als je toch zo een grote factuur hebt.

Persoonlijk zou ik kijken of je niet rationeler met uw verbruik kunt omgaan. Want 600euro met een prijs van 0,31+0,16=0,47 wil zeggen dat jij 1276kwh per maand verbruikt. En dat is veel hoor...

Je nieuwe prijzen:
Je huidige prijzen:

Echt zotte prijzen als ik dat allemaal zo zie. Kijk eens op https://www.mijnenergie.be/ of er niks interessanter is.

Zoeken if je geen goedkoper contract kunt scoren. Besparen op uw elektriciteit ofwel die 600 Euro per maand betalen....

Kunt eventueel kijken of zonnepanelen interessant zijn als je toch zo een grote factuur hebt.

Persoonlijk zou ik kijken of je niet rationeler met uw verbruik kunt omgaan. Want 600euro met een prijs van 0,31+0,16=0,47 wil zeggen dat jij 1276kwh per maand verbruikt. En dat is veel hoor...
Volgens mij hebben ze die 623 eur uitgevonden. De nieuwe prijs ligt 4,7 keer hoger dan de huidige. Normaal heb ik 80eur voorschot. Dit maal 4,7 kom ik op 376eur wat nog altijd zot is maar toch.

Volgens mij hebben ze die 623 eur uitgevonden. De nieuwe prijs ligt 4,7 keer hoger dan de huidige. Normaal heb ik 80eur voorschot. Dit maal 4,7 kom ik op 376eur wat nog altijd zot is maar toch.
Je zit dus aan 125euro per maand bij de huidige prijs van +/- 0,21 Euro per kWh. Op voorwaarde dat je in de rest van het jaar ook 0,06euro betaalde... Maar ik dacht dat optifix een vast contract was.

De prijs is gestegen naar 0,47 Euro. Je gaat dus grofweg 282 Euro per maand betalen. Al kan dat nog iets meer zijn indien je met een dure netbeheerder zit.

En als we uitgaan van een stabilisering van de prijs. Dus geen verdere stijging maar ook geen daling.

Je zit dus aan 125euro per maand bij de huidige prijs van +/- 0,21 Euro per kWh. Op voorwaarde dat je in de rest van het jaar ook 0,06euro betaalde... Maar ik dacht dat optifix een vast contract was.

De prijs is gestegen naar 0,47 Euro. Je gaat dus grofweg 282 Euro per maand betalen. Al kan dat nog iets meer zijn indien je met een dure netbeheerder zit.

En als we uitgaan van een stabilisering van de prijs. Dus geen verdere stijging maar ook geen daling.
Maar ik zou toch contact opnemen met Luminus om aan te geven dat er iets misgelopen is bij het berekenen van het voorschot

Wat zou het dan zijn, want 1771 kWh per jaar is ook maar weinig? :p

Toch zeker om 600 euro in de maand voor te leggen, daarvoor betaal je aners mss gewoon 100-150€ in de maand?

Ik denk dat de overheid toch vroeg of laat zal moeten ingrijpen met deze prijzen.
Nee want volgens die groene zottin Tinne Van der Straeten is dat niet nodig want (quote):

"Verlaging btw is dure maatregel. En laat ons eerlijk zijn: er zijn ook mensen die het niet nodig hebben".

Zo redeneerd die dus, er zijn mensen die het kunnen betalen, dus moet iedereen die niet op sociaal tarief zit maar x5 betalen voor hun energie factuur.

Nee want volgens die groene zottin Tinne Van der Straeten is dat niet nodig want (quote):

"Verlaging btw is dure maatregel. En laat ons eerlijk zijn: er zijn ook mensen die het niet nodig hebben".

Zo redeneerd die dus, er zijn mensen die het kunnen betalen, dus moet iedereen die niet op sociaal tarief zit maar x5 betalen voor hun energie factuur.
Hoog op de berg ziet ge soms niet meer hoe degenen in het dal eraan toe zijn. Altijd tenenkrommend als ik die op tv bezig zie.

Het erge is dat als de prijzen zo hoog blijven staan als vandaag de dag, je op het einde van de rit effectief een paar duizend balletjes extra mag betalen.
Die 600+ eur is natuurlijk véél te hoog, de energieleveranciers hebben extra cashflow nodig hé ..

Tot de afrekeningen stilletjes aan in de bus komen en een groot deel van de mensen het niet (meer) kunnen betalen.
Niet iedereen heeft véél spaarcenten / overschot zoals de gemiddelde beyondgamer hé.

Vergeet ook niet dat mensen die NIKS hebben en 'huren', maar die géén sociaal tarief krijgen, ook dan ineens duizend euro moeten ophoesten (of meer want véél van die mensen zijn niet zo slim als een beyondgamer die nog snel een beter tarief opzoekt) en die mensen kunnen dat dan NIET.

Ik denk dat ze dan gaan schrikken hoeveel betogers er 'plots' in Brussel gaan staan.
Dat gaan er dan wel meer zijn dan max 3000 (???) zoals nu.
Maar daar staan ze niet bij stil, ze zijn zich daar nog niet bewust van.

Dus hopelijk voor Tinne dalen de prijzen een beetje want anders is ze ... gezien .. :unsure:

Energieprijzen/inflatie gaan het thema van dit voorjaar worden, dat zeg ik al een tijdje. Artikels in de krant over de groothandelsprijs zijn een ver-van-mijn-bed show, maar wanneer de eindfacturen binnenvallen zal het een ander verhaal worden. 'Bill shock' is de term.

Groen zal hierbij de zwartepiet doorgeschoven krijgen hoewel zij er eigenlijk weinig aan kunnen doen. Enkel aan het BTW-tarief, maar voor zover ik zie is er geen enkele regeringspartij die staat te springen om daar iets aan te veranderen.

Dus hopelijk voor Tinne dalen de prijzen een beetje want anders is ze ... gezien .. :unsure:
Alsof die dat iets kan schelen want:
1) Ze heeft een missie en dat is kost wat kost die kerncentrales sluiten uit puur ideologische redenen, ongeacht of het nu ons land in een diepe crisis stort of niet.
2) Ze was bij de vorige verkiezingen niet verkozen, maar toch minister geworden omwille van het corrupte/gebroken particratie systeem in België. Haar populariteit kan haar bijgevolg geen moer schelen, want of ze nu verkozen wordt of niet, ze wordt toch minister. Bijgevolg doet ze lekker wat ze wilt.

Alsof die dat iets kan schelen want:
1) Ze heeft een missie en dat is kost wat kost die kerncentrales sluiten uit puur ideologische redenen, ongeacht of het nu ons land in een diepe crisis stort of niet.
2) Ze was bij de vorige verkiezingen niet verkozen, maar toch minister geworden omwille van het corrupte/gebroken particratie systeem in België. Haar populariteit kan haar bijgevolg geen moer schelen, want of ze nu verkozen wordt of niet, ze wordt toch minister. Bijgevolg doet ze lekker wat ze wilt.
You have a good point. Zijzelf misschien niet. Maar dan verschuift het probleem wél naar anderen (binnen de regering)
Als er plots 100000 betogers in Brussel staan ...
Wat gaan ze dan zeggen: Die mensen zijn allemaal gewoon criminelen?

Je kan zeggen: Dat gaat nooit gebeuren, Belgen zijn TE braaf.
Ik wil het toch nog wel eens zien: Je bent te braaf kerel! --> Zeggen tegen iemand die net op straat staat wegens wanbetalingen ...
Ik weet niet of die mens dan nog gewoon braaf is hé ..

Maar goed, ik verwacht dat het dit jaar nog niet zo'n vaart zal lopen en dat de prijzen tegen de zomer stabiliseren .. we shall see ..

2) Ze was bij de vorige verkiezingen niet verkozen, maar toch minister geworden omwille van het corrupte/gebroken particratie systeem in België.

Ik zou er in jouw plaats toch nog eens de verkiezingsuitslagen bij halen hoor. Van der Straeten is verkozen in het federaal parlement.

Terug
Bovenaan