Energieleveranciers

Mijn schoonouders zitten bij Mega. Die zijn (nog?) niet failliet. Is het advies nu om daar toch snel te vertrekken? Dan verliezen ze daar ook wel een deel kortingen, maar indien het risico op faillissement te hoog is, is dat de betere oplossing?

Dat is moeilijk te voorspellen.. voor hetzelfde geld overleven die en verliezen je schoonouders geldt.

energie.be komt er bij de test als goedkoopste uit. Maar dat is weer zo een aanbieder waar ik nog nooit van heb gehoord… en dan twijfel ik nog tussen vast en variabel. De prijzen gaan toch ooit eens moeten zakken ?

Ook hierbij mijn contracten afgesloten. Variabel gelet de hoge prijzen momenteel. Dat is trouwens een dochteronderneming van Luminus, dus vrij 'safe' .

Ik ben net overgeschakeld naar luminus. Eneco site werkt niet anders was het die geweest :p
Maar vroeg me af of het "kwaad kan" dat mijn contract pas op 06/1/2022 start. Ik kon niks vroeger kiezen?

Jouw voorschotten stonden goed ingesteld dus :) . Je zal het zien hé. Als je niet aan de factuur kan.....
Ik stel mijn voorschotten inderdaad altijd zo laag mogelijk in. Ik ben geen bank, dus ze moeten bij mij niet in schuld staan.
Vorige week kreeg ik de mail en kon ik de factuur zien, was iets van een 300 euro betalen (ongeveer zoals verwacht), maar ik had geen tijd om in detail te kijken of alles klopte.

Hebben hier ook wat voor met die bende gangsters zeg:

Concreet:

Zijn verhuisd naar onze nieuwe woning op 31/08/21, daar hadden we al sinds 08/2020 Lampiris voor elektriciteit en sinds 12/2020 De Vlaamse Energieleverancier voor aardgas.

Bij de overdracht van ons vorig huis, een huurwoning, werd uiteraard het overnamedocument ingevuld met de nieuwe huurders samen met de makelaar.

In de loop van september krijgen we melding van Eneco, onze leverancier op het vorige adres voor zowel elektriciteit als aardgas, dat ze nog enkele gegevens nodig hebben van ons voor onze nieuwe woning, vnl EAN codes en meterstanden. We hebben meteen, de dag zelf, geantwoord dat dit niet nodig was gezien we reeds langere tijd 2 leveranciers hebben op ons nieuw adres. Toch krijgen we plots een voorschotfactuur in de mailbox van Eneco voor de maand september, opnieuw aan hen gemeld dat dit niet klopt en dat we geen Eneco wensen op ons nieuw adres.

Opnieuw krijgen we voor oktober een voorschotfactuur van Eneco. Wat blijkt: ze hebben dus toch Eneco gestart op ons nieuw adres en ons contract met zowel Lampiris als DVE opgezegd, daarvan kregen we dus plots ook een slotfactuur tem 31/08.

Telefonisch contact met Eneco, de eerste medewerker maakt zich kwaad, zegt dat wij duidelijk onze EAN nummers hebben doorgegeven met het overnamedocument en dus contract hebben aangevraagd. Daarop geef ik aan dat op dat overnamedocument geen enkele melding van de nieuwe EAN nummers van ons nieuw adres staat, sterker nog, de makelaar heeft het huisnummer van het adres zelfs verkeerd opgeschreven. "Ja mijnheer, wij kunnen die EAN nummers niet zelf opvragen, dus die komen niet uit de lucht gevallen, u heeft die doorgegeven...". Goed, ik vraag hem daar het bewijs van, hoe wij die hebben doorgegeven. "Ja, het overnamedocument mijnheer". Dat heeft hij een keer of 3 vermeld, "het overnamedocument", telkens heb ik hem gezegd dat daar geen sprake op is van nieuwe EAN nummers en ik nogmaals bewijs vraag van hoe wij die hebben doorgegeven. Mijnheer smijt dan gewoon de telefoon dicht, stel u voor, wat een klantendienst.

Opnieuw gebeld, nieuwe medewerker, wat rustiger in elk geval, het hele verhaal opnieuw gedaan, ook die begint over "het overnamedocument..." :wallbash:. Die had dan wel plots door "tiens, hier klopt iets niet, het staat er idd niet op, we gaan dit moeten onderzoeken." Daar zijn ze dus nu, hopelijk, mee bezig.

Bij Lampiris kunnen ze uiteraard alleen bevestigen dat het contract werd stopgezet én dat ik daardoor mijn promotie en voordelig tarief kwijt ben. Idem bij DVE, daar had ik een voordelig vast tarief van 1.8eurocent per kWh, wel maar tot eind november dus dat zou wel komen te vervallen. Nu krijg ik echter van hen een afrekening van 12/2020 (het moment dat we aardgas hebben binnengetrokken) tot 31/08 voor 31.750kWh, wat gewoon onmogelijk is gezien we pas verhuisd zijn op 31/08/21 en voordien de verwarming, behalve de eerste weken na het plaatsen van de chape op de vloerverwarming, de ganse tijd heeft uitgestaan.

Klantendiensten rampzalig slecht ter bereiken, sturen je de hele tijd door naar zogezegd de juiste dienst, die dan ook geen bevoegdheid blijken te hebben en niet weten waarom die andere je naar hen heeft doorverwezen, wachtmuziekjes waar je zot van wordt.

Maar het ergste van al dus Eneco die zonder ook maar enig akkoord je huidige contracten zomaar kan opzeggen?
Mezelf even citeren, want geen zin om het opnieuw helemaal uit te leggen.

Op 4/11 de slotfactuur van 672.50€ van De Vlaamse Energieleverancier betwist en hen gevraagd ons aan te tonen enerzijds hoe en waarom er werd opgezegd, anderzijds hoe zij tot dat onrealistische verbruik kwamen.

Uiteraard (nog) geen reactie ontvangen, maar het is duidelijk dat ze zsm nog extra wouden cashen.

Benieuwd of we bericht gaan krijgen van de curator, ik ga er van uit dat die aan ons niet (meer) gaat kunnen bewijzen hoe ze aan die meterstanden zijn geraakt en of die kloppen. Ik hoop dus dat die de inspanning daarvoor niet gaat zien zitten.

En wat Eneco betreft, die gaven ons per mail mee dat ze wel degelijk van ons de EAN nummers van ons nieuw huis hadden ontvangen, ergens in juni 2019. Terwijl wij die woning pas hebben gekocht in augustus 2020. Straf toch, dat wij EAN nummers hebben doorgegeven voor een aansluiting van een woning die we pas een dik jaar later hebben gekocht. :sarcastic::angry:

Laatst bewerkt:
Mijn schoonouders zitten bij Mega. Die zijn (nog?) niet failliet. Is het advies nu om daar toch snel te vertrekken? Dan verliezen ze daar ook wel een deel kortingen, maar indien het risico op faillissement te hoog is, is dat de betere oplossing?

Ik ben ook aant twijfelen geweest, maar als ik naar de prijzen zie dan blijf ik nog even in de hoop dat ze de winter overleven. Anders zouden de prijzen zowiezo x4 zijn voor mij.

Wel zeker aan te randen is uw domiciliering stopzetten en voorschotfactuur pas op het laatste moment mogelijk steeds te betalen. Als ze dan ineens faillieet zijn heb je er hopelijk toch nog eentje niet betaald. Ik ga ook mijn voorschot stuk lager zetten, naar €60 ofzo als ze dat toelaten. Dan betaal ik liever bij de afrekening bij dan dat ik mijn geld kwijt ben bij een failliesement.

Dat denk ik ook, maar is een vraag aan driesken aangaande voorschotten die verloren zouden zijn.
Was mijn eerste gedacht, ben er niet zeker van hoor. Was hetgeen ik las in de media gezien er nog onduidelijkheid is of er effectief een slotfactuur zal opgemaakt worden.

In mijn geval zijn er bij de laatste afrekening in mei '21 ook geen meterstanden opgevraagd, hetgeen ervoor gezorgd heeft dat VLE zelf een schatting gemaakt heeft van het verbruik. Eigenlijk zou Fluvius elk van de gedupeerde klanten de exacte meterstanden moeten laten doorgeven zodanig dat er deftig kan afgerekend worden. Toch belachelijk dat je bij Fluvius enkel meterstanden kan doorgeven indien ze jou daar om vragen en een code aanbieden.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook aant twijfelen geweest, maar als ik naar de prijzen zie dan blijf ik nog even in de hoop dat ze de winter overleven. Anders zouden de prijzen zowiezo x4 zijn voor mij.

Tenzij je denkt dat je voorschotten te hoog zijn voor je verbruik heb je natuurlijk geen enkel risico bij een faillissement. Nu ergens weggaan als je daar nog een goedkoop vast tarief hebt is sowieso het domste wat je kan doen.

In mijn geval zijn er bij de laatste afrekening in mei 21 ook geen meterstanden opgevraagd, hetgeen ervoor gezorgd heeft dat VLE zelf een schatting gemaakt heeft van het verbruik.

De leverancier is niet verantwoordelijk voor de meterstanden maar wel de netbeheerder. Die schatting is dus opgemaakt door Fluvius. En normaal doen ze dat enkel indien je niet gereageerd hebt op hun vraag om dat zelf door te geven.

Mijn bank gaat de laatste 4 betalen aan Vlaamse Energieleverancier recupereren.
Vraag me wel af of dat nodig is maar goed, kwaad kan het niet denk ik.

De leverancier is niet verantwoordelijk voor de meterstanden maar wel de netbeheerder. Die schatting is dus opgemaakt door Fluvius. En normaal doen ze dat enkel indien je niet gereageerd hebt op hun vraag om dat zelf door te geven.

Dat begrijp ik. Bij mij is er (nog niet) naar gevraagd (noch via brief, noch via mail) waardoor ik deze niet moest doorgeven. Zal misschien wel te maken hebben met feit dat ik hier pas woon sinds mei 2020 (toen meterstanden overgenomen).

Fluvius: "Elke twee jaar komen we sowieso bij jou langs om de meterstanden op te nemen.
In de periode tussen het bezoek van onze meteropnemer, krijg je van ons een brief of een mail met de vraag om je meterstanden zelf door te geven. Dit meestal rond dezelfde periode."

Mijn bank gaat de laatste 4 betalen aan Vlaamse Energieleverancier recupereren.
Vraag me wel af of dat nodig is maar goed, kwaad kan het niet denk ik.
Betalen voor je verbruik ga je sowieso wel moeten doen denk ik. Heb ondertussen ook alle toekomstige domiciliëringen geblokkeerd. Ben nog aan het twijfelen of het nodig is de domiciliëring van 18/11 te blokkeren. Dat zou volgens mij slaan het op verbruik van november. Uiteraard als het voorschot meer is dan wat nodig was dan ben ik de rest 'kwijt'. Is het dan beter om deze ook te blokkeren en dan wachten op de rekening van de curator?

Betalen voor je verbruik ga je sowieso wel moeten doen denk ik. Heb ondertussen ook alle toekomstige domiciliëringen geblokkeerd. Ben nog aan het twijfelen of het nodig is de domiciliëring van 18/11 te blokkeren. Dat zou volgens mij slaan het op verbruik van november. Uiteraard als het voorschot meer is dan wat nodig was dan ben ik de rest 'kwijt'. Is het dan beter om deze ook te blokkeren en dan wachten op de rekening van de curator?
Ik heb zowel oktober als november teruggevorderd. Een voorschot is uiteindelijk ook op het jaarverbruik? In de zomermaanden stook je bijvoorbeeld weinig tot niets maar je betaalt wel voorschot op gas.

Dat begrijp ik. Bij mij is er (nog niet) naar gevraagd (noch via brief, noch via mail) waardoor ik deze niet moest doorgeven. Zal misschien wel te maken hebben met feit dat ik hier pas woon sinds mei 2020 (toen meterstanden overgenomen).

Fluvius: "Elke twee jaar komen we sowieso bij jou langs om de meterstanden op te nemen.
In de periode tussen het bezoek van onze meteropnemer, krijg je van ons een brief of een mail met de vraag om je meterstanden zelf door te geven. Dit meestal rond dezelfde periode."

Ik vrees dat er dan toch is iets misgelopen met die brief, want je zou toch echt een uitnodiging moeten gekregen hebben om de effectieve meterstand door te geven. Facturen maken op schattingen is niet de standaardprocedure.

Nu goed, kan positief of negatief voor je hebben uitgedraaid, afhankelijk van je type contract en welke meterstand ze geschat hebben.

Uiteraard als het voorschot meer is dan wat nodig was dan ben ik de rest 'kwijt'. Is het dan beter om deze ook te blokkeren en dan wachten op de rekening van de curator?
Ik zou dan zeker niet betalen en wachten of er iets komt van de curator. Als je te veel gaat betalen zie je dat geld niet meer terug. Ook als er nu "per ongeluk" meer afgehouden wordt dan normaal, ben je dat geld kwijt.

Maar veel kans dat de betaling niet eens meer aangeboden zal worden aan de bank aangezien ze de boeken neergelegd hebben. Ik zou er wel niet op gokken.

Ik heb op 3 december nog voor 550€ gestort naar Vlaamse Energieleverancier (achterdragen voor afrekening). Is het aangewezen om dat te proberen recupereren via de bank?

Ik heb op 3 december nog voor 550€ gestort naar Vlaamse Energieleverancier (achterdragen voor afrekening). Is het aangewezen om dat te proberen recupereren via de bank?
Waarom? Als dat van een afrekening is, is dat toch een legitieme schuld aan hen die je hebt en aflost? Dat recuperen is dan pure fraude.
Daarnaast, overgeschreven is overgeschreven. Een SEPA-mandaat (domiciliëring) kan je terugboeken, een overschrijving niet.

Ik zou alles proberen recuperen dat je kan, als je dan van de regulator nog een rekening krijgt achteraf is dat van je eindafrekening.

Waarom? Als dat van een afrekening is, is dat toch een legitieme schuld aan hen die je hebt en aflost? Dat recuperen is dan pure fraude.
Daarnaast, overgeschreven is overgeschreven. Een SEPA-mandaat (domiciliëring) kan je terugboeken, een overschrijving niet.
Ik vermoedde dat ook, maar gezien bovenstaande berichten wou ik toch de vraag nog eens stellen.

Ik heb alleen wat schrik dat dat geld ergens onder de schuldeisers zal verdeeld worden en dat ik achteraf nog een factuur gepresenteerd ga krijgen van fluvius.

Artikel over MEGA van HLN:
"Al onze vaste contracten worden gedekt door gelijklopende aankoopcontracten"

tis daarmee dat ze ook vaste contracten hun voorschotfacturen naar boven deden zeker, omdat ze totaal niet in geld nood zaten. Geloof er niks van.

Ik zou alles proberen recuperen dat je kan, als je dan van de regulator nog een rekening krijgt achteraf is dat van je eindafrekening.
Nee, het gaat al over de afrekening, je stelt fraude voor.
De curator zal hier niet mee lachen en deze (zeer makkelijk te innen) vordering meteen plegen, eventueel met een extra kost. En natuurlijk zal het niet lukken om een overschrijving te recupereren.

Afrekening van de regulator zal je niet krijgen, enkel van de curator (voor het stuk tot gisteren, in naam van VEL) en van de netbeheerder (Fluvius) (vanaf gisteren tot aan je nieuwe contract). Regulator (VREG) zit hier voor niets tussen.
Ik heb alleen wat schrik dat dat geld ergens onder de schuldeisers zal verdeeld worden
Uiteraard. Maar dat maakt voor jou toch niet uit? Als ze niet failliet gingen werd het geld ook onder hun schuldeisers verdeeld hoor.
Jij hebt geen vordering op hen, zij ook niet meer op jou, dus hebben jullie geen openstaande schulden naar elkaar. Op misschien 1 maand voorschot na, als je na je afrekening nog een voorschot betaald hebt.
Jij zit in een prima positie en kan zonder zorgen een nieuw contract aangaan.
en dat ik achteraf nog een factuur gepresenteerd ga krijgen van fluvius.
Zorg dat je zo snel mogelijk een nieuw contract hebt. Een factuur van Fluvius zal enkel gaan over de periode van gisteren tot je nieuwe contract.
Kleine aanvulling voor iedereen zonder slimme meter: Fluvius zal zoals bepaald in de wetgeving, een schatting maken natuurlijk, zoals steeds op basis van gebruikersprofielen en de meterstanden die ze hebben, om het verbruik tussen einde contract bij VEL en einde contract Fluvius te maken. Nu de lichten uitdoen heeft geen zin ;)

Laatst bewerkt:
Artikel over MEGA van HLN:
"Al onze vaste contracten worden gedekt door gelijklopende aankoopcontracten"

tis daarmee dat ze ook vaste contracten hun voorschotfacturen naar boven deden zeker, omdat ze totaal niet in geld nood zaten. Geloof er niks van.
Ook iets anders dan onderbuikgevoel? Ik lees een artikel maar ik geloof het niet dus post ik de exact omgekeerde conclusie met het artikel als referentie.
Als de prijzen hoger worden, rekenen ze dat door, ook om hun kaspositie te versterken, net om geldnood in de toekomst te vermijden :unsure:
Zoals euh, elk bedrijf in elke sector overal ter wereld. Of is elke prijsstijging altijd verdacht?

Kan je stoppen met paniekzaaien en fraude aanmoedigen?

Terug
Bovenaan