Energieleveranciers

energie.be komt er bij de test als goedkoopste uit. Maar dat is weer zo een aanbieder waar ik nog nooit van heb gehoord… en dan twijfel ik nog tussen vast en variabel. De prijzen gaan toch ooit eens moeten zakken ?
Lees dit eens: a.d.h.v. formule kom ik op 23.15€c/kwh (geldig voor kwartaal) ipv 23.15€c/kwh. Ik heb snel even naar Bolt Online gekeken: Q4/21: 11€c/kwh, Q1/22: 19.99 €c/kwh. Ga me nog wat verdiepen en dit verder uitzoeken voor mezelf. Ik post daarna wel een resume.

Ook iets anders dan onderbuikgevoel? Ik lees een artikel maar ik geloof het niet dus post ik de exact omgekeerde conclusie met het artikel als referentie.
Als de prijzen hoger worden, rekenen ze dat door, ook om hun kaspositie te versterken, net om geldnood in de toekomst te vermijden :unsure:
Zoals euh, elk bedrijf in elke sector overal ter wereld. Of is elke prijsstijging altijd verdacht?

Kan je stoppen met paniekzaaien en fraude aanmoedigen?
Fraude? Laat me niet lachen. Jij werkt zeker bij die bedriegers? Buikgevoel? Prijsverhoging kan je doen op variabele contracten die ook meer gaan moeten betalen, niet op je vaste contracten aangezien ze "gedekt worden door gelijklopende contracten". Het is een vast contract voor een reden.

Wat zij deden is exact wat de VEL deed en kijk nu. We zullen maar zwijgen over hoe ze omgaan met hun klanten/klachten en hun website. Ja alle tekenen van een zieke organisatie zijn aanwezig.

Fraude? Laat me niet lachen. Jij werkt zeker bij die bedriegers? Buikgevoel? Wat zij deden is exact wat de VEL deed en kijk nu.
Nee, een geldige vordering proberen te recuperen (het gaat voor de derde keer niet om een voorschot maar om een afrekening) is pure fraude.
Ik werk niet bij eender welk bedrijf in de energiesector en heb er dus geen belang bij.

In het artikel wordt de gelijkenis met de VEL aangehaald maar zeker en vast ook de verschillen.
Lees je eigen artikel en probeer geen conclusies te trekken aan de hand van het artikel die (letterlijk) worden tegengesproken in het artikel :unsure:

Ik had Essent Vooraf (unieke formule dat je het ganse voorschot van 1 jaar meteen betaalt voor een lage prijs). Essent is overgekocht door Luminus en nu zit ik op Luminus Basic, lijkt me nog altijd bij de goedkoopste van de markt (zonder dat je elk jaar wisselt en promoties krijgt)

Ja klopt, die communicatie was er snel. Was beetje frustratie van mijn kant. :tongue:

Ik blijf het wel eigenaardig vinden dat ze nu alle klanten onderbrengen bij een noodleverancier die de allerduurste is.
Dat is alleen in Vlaanderen het geval. En dan hangt het ook nog af waar je woont! Het kan per gemeente / locatie ook nog eens verschillen.
In Wallonië en brussel zijn de noodleverancier(s) véél goedkoper.

Men doet dit blijkbaar om te ontraden aan mensen om te lang bij een noodleverancier te blijven zitten.

Wel zeker aan te randen is uw domiciliering stopzetten
Dat kan jij niet doen. Alleen Mega kan dit stopzetten. Je kan wel je domicilie blokkeren waardoor Mega het geld niet meer van je rekening kan halen. Maar dat is in theorie alvast, dus niet hetzelfde ;)

Dat is alleen in Vlaanderen het geval. En dan hangt het ook nog af waar je woont! Het kan per gemeente / locatie ook nog eens verschillen.
In Wallonië en brussel zijn de noodleverancier(s) véél goedkoper.

Men doet dit blijkbaar om te ontraden aan mensen om te lang bij een noodleverancier te blijven zitten.

Dat kan jij niet doen. Alleen Mega kan dit stopzetten. Je kan wel je domicilie blokkeren waardoor Mega het geld niet meer van je rekening kan halen. Maar dat is in theorie alvast, dus niet hetzelfde ;)

Je kan dit gewoon doen op hun website. Heb dat 2 maanden geleden al gedaan en krijg nu gewoon de facturen doorgemailed.

En wat Eneco betreft, die gaven ons per mail mee dat ze wel degelijk van ons de EAN nummers van ons nieuw huis hadden ontvangen, ergens in juni 2019. Terwijl wij die woning pas hebben gekocht in augustus 2020. Straf toch, dat wij EAN nummers hebben doorgegeven voor een aansluiting van een woning die we pas een dik jaar later hebben gekocht. :sarcastic::angry:
Ik zou dat verhaal eens doorsturen naar de inspecteur (Radio 2) mocht het niet lukken om hen overtuigd te krijgen.

Staat het geld dan meteen terug op uw rekening?
Hier was dit na enkele minuten terug op mijn rekening (Keytrade). Ik vind dat wel enorm gek dat dat zo gemakkelijk gaat.
Als de curator/VEL een (correcte) eindafrekening stuurt (en die ook niet enkel via hun niet toegankelijke website gedeeld wordt), betaal ik die onmiddellijk zonder verpinken, maar als mijn al betaalde voorschotten al teveel waren heb ik tenminste een stukje van dat teveel op mijn rekening staan.
Misschien niet slim, maar de mogelijke winst lijkt enige mogelijke kosten te doen verdampen.

Hier ook de domiciliëring van 18/11 teruggevorderd. Paar uur later stond dat terug op de rekening. Twijfel om die van 19/10 ook te doen. Voor hetzelfde geld rekenen ze op die dan nalatigheidskosten aan omdat je die factuur nog steeds niet betaald hebt...
Dat was tegelijk ook m'n eerste voorschotfactuur aan het hogere bedrag (135 -> 202€).
Je kan er maar 2 (of 2 maanden?) terug gaan trouwens.

Iets anders, als je een nieuwe energieleverancier kiest, krijg je vaak de optie
1. Ik verhuis
2. Overstap van huidige leverancier
3. Nog geen energie/meter (her)openen

Maar bij 2 kan het contract vaak pas starten na 30 dagen. :/

Je kan er maar 2 (of 2 maanden?) terug gaan trouwens.
Acht weken. Daarna heb je 13 maanden om de invordering bij de bank te betwisten maar als er een (voorschot)factuur tegenover staat die je niet betwist lijkt me de kans klein dat je je gelijk haalt.
Squealer zei:
1. Ik verhuis

Bellen of chatten. Of optie 3 proberen. Dit is niet echt een standaardsituatie die de leveranciers in hun tools voorzien hadden ;)

Laatst bewerkt:
1. Ik verhuis

Bellen of chatten. Of optie 3 proberen. Dit is niet echt een standaardsituatie die de leveranciers in hun tools voorzien hadden ;)

Net gebeld met Luminus. Die zeggen dat het contract vroeger laten starten niet mogelijk is en dat de info van de VREG foutief is...

Net gebeld met Luminus. Die zeggen dat het contract vroeger laten starten niet mogelijk is en dat de info van de VREG foutief is...
Bij Eneco kon ik gewoon aanduiden "zo snel mogelijk". De inschrijving wordt momenteel verwerkt dus ik kan nog geen concrete info geven. Ga ze zodra deze door hun systeem is wel eens contact opnemen inzake de exacte startdatum.

Het lijkt me sterk dat de VREG fout is hierin. Meer kans op ontbrekende functionaliteit bij het systeem van Luminus.

Pas maar op met alle voorschotten terug te vorderen. Curator gaat die toch allemaal terug op eisen omdat er een voorschotfactuur bestaat wat hetzelfde is als een factuur maar het noemt gewoon voorschotfactuur en omdat er waarschijnlij nog veel schuldeiser zijn van de Vlaamse enegrieleverancier hebben ze dat geld nodig. En je moet ook denken je hebt in die maand stroom gehad van hun dus voorschotfactuur is geldig en zal moeten betaald worden. Curator zal ook geen eindfactuur kunnen maken omdat hij niet alle gegevens kent dus pakt hij wat hij kan pakken met de geldige voorschotfacturen die voor handen zijn en die wel gedocumenteerd staan in het systeem.

Ik heb 2 weken geleden mijn afrekening gehad waar zwart op wit staat dat ze mij geld terug moesten.
Op basis van wat gaat die curator dan zijn gelijk halen?

Bij Eneco kon ik gewoon aanduiden "zo snel mogelijk". De inschrijving wordt momenteel verwerkt dus ik kan nog geen concrete info geven. Ga ze zodra deze door hun systeem is wel eens contact opnemen inzake de exacte startdatum.

Het lijkt me sterk dat de VREG fout is hierin. Meer kans op ontbrekende functionaliteit bij het systeem van Luminus.

Gisteren ook naar Eneco overgestapt met 'zo snel mogelijk' en kreeg vandaag een mail met 1/02/2022 als startdatum.
Meteen gebeld en ze vertelden me dat ze het 'aan de bevoegde persoon' zal doorgeven om het op vandaag al te laten starten en asap mijn offerte te sturen etc.

Let's see...

Ik hoop gewoon dat ze een afrekening maken, dat zal ik uiteraard zonder problemen betalen. Met de 2 voorschotten die ik heb kunnen recupereren, zal ik waarschijnlijk inderdaad moeten bij betalen. Maar dat is geen probleem. Ik hoop vooral niet dat ze de voorschotten alsnog opeisen en dat ik uiteindelijk te veel betaald zou hebben. Misschien ergens geluk dat niet in de zomer gebeurt, want dan was je bijna zeker al jouw voorschotten voor de gas kwijt. Want die zijn natuurlijk niet opgebruikt.

Terug
Bovenaan