Energieleveranciers

Dat is een politieke keuze he. Het kan niet de bedoeling zijn dat Fluvius, een organisatie die uiteindelijk terug te leiden valt tot de steden en gemeenten, de goedkoopste leverancier in de markt zou zijn.
Het is de expliciete bedoeling dat klanten zo snel mogelijk zelf overstappen. Dit is een maatregel om een ‘zwart gat’ te vermijden voor mensen die niet snel genoeg zelf overschakelen.

Wij hebben het dus ook zitten.

Paar weken geleden afrekening gekregen. Voor gas kregen we 2€ terug. Voor elektriciteit moesten we 26€ opleggen.
Onze maandelijkse bijdrage werd verhoogd van 145€/m naar 246€/m. Ik had al een voorgevoel dat er iets niet klopte.

We zaten aan 5,8€c/kWh (enkel dag nacht) en 2€c/kWh (excl nacht) voor elektriciteit en 1,7€c/kWh voor gas.

Nu moeten we dus in deze dure tijden op zoek naar een nieuwe leverancier. Wij tekenen normaal elk jaar in op een groepsaankoop, en hebben ons nu weer aangemeld. Maar dit is maar vanaf februari dat we kunnen intekenen.

Wat zou het beste zijn om dit half jaar te overbruggen? Een vaste of variabele?

Met ons verbruik kom ik deze prijzen tegen:

Elektriciteit:
- Variabel, Luminus Essential ==> 1295,54€
- Vast, Ecopower ==> 1358,42€
- Noodleverancier ==> 1931,79

Gas:
- Variabel, energie.be ==> 2069,40€
- Vast, Enige Easy3 ==> 2328,29€
- Noodleverancier ==> 3385,74€

Wat ik me ook afvraag, wat is bij onderstaande de prijs per kWh die ik moet rekenen?

De 6,78 of 8,62?

hP9ed4I_d.webp

Ook destijds ingeschreven op de groepsaankoop waardoor de afrekening al dateert van mei. Alle voorschotten in tussentijd (€125/maand) lijken dus verloren. Heb alleszins de laatste 2 domiciliëringen proberen terugvorderen.

Energie.be heeft nog aanvaardbare tarieven maar de vraag is of ze in geval van moeilijkheden zullen geholpen worden door (het stabielere?) Luminus...

Wat ook kon:
Communiceer niets, maar zie dat je een volledig uitgewerkt persbericht klaar hebt zodat consumenten weten hoe en wat van zodra het faillissement bekendgemaakt wordt.
Zelfde resultaat qua aantal mensen die hun rekeningen betaalden, compleet anders voor de gewone consument die nu compleet in paniek slaat.
ik denk dat dit toch gebeurd is? Maar de VREG en andere overheidsinstellingen kunnen wettelijk niks doen voor de Vlaamse Energieleverancier zélf aankondigt de boeken neer te leggen (VE is nog niet failliet verklaard, hé!). Gisterenavond heeft de VE dit op de site geplaatst en gisterenavond nog kon ik een uitgebreide FAQ lezen bij de VREG met imho redelijk goed leesbare teksten over wat moet gebeuren.

Ja klopt, die communicatie was er snel. Was beetje frustratie van mijn kant. :tongue:

Ik blijf het wel eigenaardig vinden dat ze nu alle klanten onderbrengen bij een noodleverancier die de allerduurste is.
Gaan ze nog wat extra verdienen op kap van de miserie van anderen.

Gisteren gekeken voor een nieuw contract en dit kon pas ingaan vanaf 5/01/2022.

Zoals Waelvis ook al vroeg, iemand ideeën waarnaar best over te schakelen voor een periode van een half jaar?

Ja klopt, die communicatie was er snel. Was beetje frustratie van mijn kant. :tongue:

Ik blijf het wel eigenaardig vinden dat ze nu alle klanten onderbrengen bij een noodleverancier die de allerduurste is.

Gisteren gekeken voor een nieuw contract en dit kon pas ingaan vanaf 5/01/2022.

Zoals Waelvis ook al vroeg, iemand ideeën waarnaar best over te schakelen voor een periode van een half jaar?
Zou sowieso kiezen voor een formule waar je niet 1 jaar vast hangt om je kortingen te krijgen. Hier voor gas heb ik Engie fixed 3 jaar genomen. Startte 1/12 en zal dit dan veranderen eens de prijzen weer wat normaal worden.
Enfin, moest 1/12 zijn, maar gezien dat IT platform wissel is er nog niks in orde. En Lampiris wil mijn voorschot van 40 naar 160 euro verhogen :sop: . Domiciliëring op 21/12. Hopelijk tegen dan in orde, anders blokkeer ik dat gewoon.
Als ik Mijn Fluvius mag geloven hebben we van 1/12/2020 tot 1/12/2021 zo'n 6500 kwh verbruikt ( gas ). En de voorschotten waren gebaseerd op 12.000 kwh

Lap, nu kan ik mijn slotfactuur niet betalen aan de Vlaamse Energieleverancier aangezien ze hun facturen niet doormailen, maar enkel doorlinken naar hun website die offline is :crazy:

Wij bieden op 08/12/2021 deze factuur aan bij je bank​

voor betaling per domiciliëring.​

Uiteraard geblokkeerd, ik betaal geen facturen die ik niet kan bekijken, en ik vertrouw een failliete leverancier voor geen haar.

Een stille hoop dat ze een chaotische boekhouding achterlaten zodat de curator mij over het hoofd ziet :)

Lap, nu kan ik mijn slotfactuur niet betalen aan de Vlaamse Energieleverancier aangezien ze hun facturen niet doormailen, maar enkel doorlinken naar hun website die offline is :crazy:

Uiteraard geblokkeerd, ik betaal geen facturen die ik niet kan bekijken, en ik vertrouw een failliete leverancier voor geen haar.

Een stille hoop dat ze een chaotische boekhouding achter laten zodat de curator mij over het hoofd ziet :)
Jouw voorschotten stonden goed ingesteld dus :) . Je zal het zien hé. Als je niet aan de factuur kan.....

Klopt, als je naar die site surft weet je waar je aan toe bent.

Beste oplossing die de overheid nu biedt aan 80.000 gezinnen is ze tijdelijk onderbrengen bij Fluvius als noodleverancier die, voor mij althans, als allerduurste uit de V-test kwam. Dat is dan de hulp aan uw burgers, je mag het allerduurste tarief betalen...
Euh hallo, wat stel je voor? Dat de overheid speciaal voor jou het goedkoopste tarief regelt? Wat is jouw incentive dan om snel een andere leverancier te zoeken? Waarom zouden wij als samenleving jouw goedkope energie moeten sponsoren? Fluvius moet nu plots ook voor al die klanten energie inkopen aan de huidige prijzen. De enige reden dat Fluvius de noodlevering doet, is omdat ze technisch niet anders kunnen: de andere optie was je meter afsluiten tot je een ander contract hebt maar dat is nogal lastig bij zoveel klanten tegelijk.

Jij moet nu gewoon zo snel mogelijk een nieuwe leverancier zoeken, klaar. We wilden als maatschappij x jaar geleden een liberalisering van de energiemarkt, dit is een van de gevolgen. In goede tijden leverde dit veel goedkopere energie op, nu is de energie duurder. Comes with the deal.
Ik vind het alleen maar logisch.
Niet overdrijven, als je binnen dit en 29 dagen handelt, betaal je geen kWh aan Fluvius.

Ook destijds ingeschreven op de groepsaankoop waardoor de afrekening al dateert van mei. Alle voorschotten in tussentijd (€125/maand) lijken dus verloren. Heb alleszins de laatste 2 domiciliëringen proberen terugvorderen.
Is dat zo? Ik hoorde vanochtend dat de curator allicht nog slotfacturen ging laten opmaken. Zo zou je enkel wanneer je voorschot te hoog was, een vordering voor dat bedrag moeten aangaan.
Als je nu voor de verbruiksperiode mei - december nog eens moet betalen bij de nieuwe leverancier, betaal je toch dubbel?

Als je nu voor de verbruiksperiode mei - december nog eens moet betalen bij de nieuwe leverancier, betaal je toch dubbel?
Waarom zou dat moeten? Je contract bij een nieuwe leverancier gaat bijvoorbeeld gisteren in. Je betaalt dan ook maar aan die nieuwe energieleverancier vanaf gisteren.

Dat denk ik ook, maar is een vraag aan driesken aangaande voorschotten die verloren zouden zijn.
Je hebt natuurlijk ook energie verbruikt die periode.
Als je je verbruik aftrekt van de betaalde voorschotten kan het eventueel wel zijn dat je te veel voorgeschoten hebt en dat dat verloren is - maar dubbel (als in, alles is verloren) is het dan niet natuurlijk.

Heb zelf gelukkig geen voorschotten teveel betaald, maar wie een bedrag teveel heeft betaald, best roch via regsol.be een vordering indienen. Is niet zo gigantisch moeilijk, maar wie hulp nodig heeft, geef een seintje, heb dat voor het werk al vaak gedaan.

Mijn schoonouders zitten bij Mega. Die zijn (nog?) niet failliet. Is het advies nu om daar toch snel te vertrekken? Dan verliezen ze daar ook wel een deel kortingen, maar indien het risico op faillissement te hoog is, is dat de betere oplossing?

energie.be komt er bij de test als goedkoopste uit. Maar dat is weer zo een aanbieder waar ik nog nooit van heb gehoord… en dan twijfel ik nog tussen vast en variabel. De prijzen gaan toch ooit eens moeten zakken ?

Euh hallo, wat stel je voor?
Een overgangsperiode van een week of een maand bijvoorbeeld waarbij de prijzen meer in lijn liggen met de markt ipv torenhoog erboven.
Andere leveranciers moeten ook inkopen aan de huidige prijzen.

Kan goed zijn dat je een andere mening bent toegedaan, tant pis.
Let's agree to disagree, niemand is gebaat bij een discussie die de thread onnodig vult.

Niet overdrijven, als je binnen dit en 29 dagen handelt, betaal je geen kWh aan Fluvius.
Kan je hier meer info over geven?
Ik dacht dat als ze vandaag failliet worden verklaard, dat we dan automatisch vanaf vandaag ook onder Fluvius vielen?

Een overgangsperiode van een week of een maand bijvoorbeeld waarbij de prijzen meer in lijn liggen met de markt ipv torenhoog erboven.
Andere leveranciers moeten ook inkopen aan de huidige prijzen.

Kan goed zijn dat je een andere mening bent toegedaan, tant pis.
Let's agree to disagree, niemand is gebaat bij een discussie die de thread onnodig vult.

Kan je hier meer info over geven?
Ik dacht dat als ze vandaag failliet worden verklaard, dat we dan automatisch vanaf vandaag ook onder Fluvius vielen?
Lees dan ook de FAQ eens. Je kan met een leverancier overeenkomen dat het nieuwe contract ingaat op de dag dat het oude van de failliete leverancier vervalt. Wat dan ook ineens de overgangsperiode die je voorstelt omvat.

Lees dan ook de FAQ eens. Je kan met een leverancier overeenkomen dat het nieuwe contract ingaat op de dag dat het oude van de failliete leverancier vervalt. Wat dan ook ineens de overgangsperiode die je voorstelt omvat.
Heb ik gedaan, je hangt volledig van de goodwill van jouw volgende leverancier af.
Het is niet dat je daar sowieso recht op hebt hé.

Zoals al gezegd, tant pis. :unsure:

Terug
Bovenaan