Energieleveranciers

Octa+ komt voor mij het goedkoopste uit. Is die nog te vertrouwen of eerder naar een Eneco/Luminus overgaan? +- 90eur duurder per jaar.

Ja, heeft heel lang niet gewerkt, zat in een loop die me steeds terug naar "mijn facturen" bracht. Maar sinds een kleine week kan ik het aanpassen, maar ze vragen wel een "bewijs" waarom je het wil aanpassen.
Wat? een bewijs? Wat willen ze dan als bewijs? Ik heb nu ook even gekeken en ze vragen niks als bewijs, en ik kon het zelfs aanpassen naar terug €100 ipv de €150 die ze hadden staan.

juist ook nog al mijn facturen kunnen downloaden en al meteen bij een andere leverancier een nieuw contract aangevraagd...
Vanaf wanneer heb je dat dan gedaan?

Op vreg.be staat er "Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af met een andere leverancier? Dan kan u met die leverancier afspreken om al vanaf de dag van het vonnis klant bij hem te worden. U betaalt dan vanaf de dag van het vonnis de prijs van uw nieuw contract en niet de prijs van de noodleverancier. "

Maar 't is niet dat dat een optie is dat je kan aanklikken als je ergens een energiecontract aangaat. En je moet een startdatum ingeven.

Octa+ komt voor mij het goedkoopste uit. Is die nog te vertrouwen of eerder naar een Eneco/Luminus overgaan? +- 90eur duurder per jaar.
Een bedrijf dat zelf energie produceert is veiliger dan een verkoper die zelf geen energie maakt. Die laatste kunnen eerder in de problemen komen bij sterk stijgende prijzen.

Maar 't is niet dat dat een optie is dat je kan aanklikken als je ergens een energiecontract aangaat. En je moet een startdatum ingeven.
Je kan altijd bellen naar de energieleverancier (als je binnengeraakt). Ze kunnen de startdatum aanpassen.
Ik heb zo een startdatum ooit laten aanpassen.

Wat? een bewijs? Wat willen ze dan als bewijs? Ik heb nu ook even gekeken en ze vragen niks als bewijs, en ik kon het zelfs aanpassen naar terug €100 ipv de €150 die ze hadden staan.
Dacht dat de bijlage verplicht was, maar je kan je verzoek zo indienen. Heb het ook terug naar +- €100 gezet ipv hun €150

Voor zij die een kans willen hebben op toch iets van terugbetaling kan je waarschijnlijk zeer binnenkort een schuldvordering indienen via regsol.be.

De Vtest heeft nu ook al een bannertje met een link naar deze FAQ en vermeldt ook dat Fluvius als leverancier in de lijst voorkomt (wat vroeger niet was?):

De noodleverancier levert aan een vaste kost van 29,88c€/kWh, de goedkoopste voor mijn basic getal van 2000kWh is 40% goedkoper. Switchen die handel!

Zonet gewisseld naar Energie.be aan
Elek: 12.52€c/kwh + 25€ tov 13.43+40 (VE) en 29.88+0 (F)
Gas: 6.78€c/kwh +25€ tov 7.01+40 (VE) en 6.78+0 (F)

Ik zit hier serieus te denken om Luminus Shine te nemen met mijn 5.6 kWp aan zonnepanelen (wat we nooit gaan eigenverbruiken met ons tweeverdiener kinderloos gezin).
Dit geeft 1 jaar vaste prijs van 17.6 c€/kWh afname, maar heeft ook een terugleververgoeding die dat jaar even vast staat van 15.6 c€, wat me in de komende zomer wel wat gaat opleveren.

Alternatief is Eneco variabel dat vertrekt op 15.26c€/kWh afname en 19.31c€/kWh aan injectie (maar dat is er nu dus nagenoeg niet en die prijs gaat dus snel ook dalen als de zon begint te schijnen.

Is mijn vaste tarief gamble slim denken jullie?

Kan je via SEPA ( domiciliëring) ook niet de inning herroepen? Blijkbaar kan je 8 weken terugkeren…

Heeft iemand hier een overzicht van welke energieleveranciers er nog via het systeem van Vlaamse Energieleverancier werken?
(dagelijks stroom inkopen op de markt en dan doorverkopen). Maw: welke zijn er te mijden? Mega sla ik alvast over.

Kan je via SEPA ( domiciliëring) ook niet de inning herroepen? Blijkbaar kan je 8 weken terugkeren…
Jep, heb ik ook gedaan. Vraag me alleen af als er bij hen onvoldoende geld is.
Beetje bizarre situatie. Want als consument heb je het recht op die terugbetaling, maar iemand moet die wel kunnen betalen..

Jep, heb ik ook gedaan. Vraag me alleen af als er bij hen onvoldoende geld is.
Beetje bizarre situatie. Want als consument heb je het recht op die terugbetaling, maar iemand moet die wel kunnen betalen..
De laatste twee geannuleerde domiciliëringen (verder kon ik niet terug) staan al terug op mijn rekening :unsure: En die van deze maand geblokkeerd.

Zonet gewisseld naar Energie.be aan
Elek: 12.52€c/kwh + 25€ tov 13.43+40 (VE) en 29.88+0 (F)
Gas: 6.78€c/kwh +25€ tov 7.01+40 (VE) en 6.78+0 (F)
Ook gewisseld. Zelfs €12/maand goedkoper dan die Vlaamse Energieleverancier.

Heeft iemand hier een overzicht van welke energieleveranciers er nog via het systeem van Vlaamse Energieleverancier werken?
(dagelijks stroom inkopen op de markt en dan doorverkopen)
Ik vermoed dat ze op een bepaald niveau allemaal zo werken. Sommigen hebben meer eigen productie, sommigen kopen iets meer op lange termijn in. Ik vermoed dat de exacte strategie in de richting gaat van die van beleggingen, maar dan een zeer specifiek product met een specifieke afname/opbrengstmodaliteit.

Je kan wel verwachten dat de kleinere en nieuwere leveranciers hier vatbaarder voor zijn, zeker indien ze weinig of geen eigen productiecapaciteit hebben (want dan vallen ze bijna volledig terug op inkoop tegen hoge dagprijzen indien ze zich misrekend hebben mbt hoeveel ze zouden nodig hebben of als de prijsstijging verder aanhoudt).

Curator kan die voorschotten die via domiciliëring betaald worden die je dan terug laat keren nog opeisen omdat daar een voorschotfactuur van is dus pas maar op.

Dit staat er in de FAQ op de vreg. Zie link hier ergens boven staan.

11. Moet ik mijn facturen van Vlaamse Energieleverancier nog betalen?
U moet altijd betalen voor de energie die u verbruikt.
Wordt Vlaamse Energieleverancier failliet verklaard? En hebt u nog openstaande facturen van Vlaamse
Energieleverancier of krijgt u een slotfactuur? Betaalt u die niet, dan kan de curator een betaling
eisen.
Lees ook het antwoord op de vraag ‘Ik heb een tegoed van Vlaamse Energieleverancier. Krijg ik dat nog
terug?’

Hier hadden we een vast tarief tot eind mei volgend jaar.
Als Vlaamse Energieleverancier morgen failliet gaat, zal dat ons ongeveer 1.000€ meer kosten bij een andere leverancier voor de resterende maanden aan de huidige prijzen. Ook hebben we 400€ voorschot teveel betaald, rekening houdend met de huidige meterstand.

Dus ofwel 1.000€ en mogelijks 1.400€ door onze neus geboord.
Joepie. :unsure:

Selffulfilling prophecy. Kondig aan dat een leverancier in de problemen zit en niemand betaalt zijn rekeningen nog, waardoor de leverancier gegarandeerd failliet gaat.
Het is toch niet ofwel helemaal niets doen ofwel publiekelijk verkondigen dat leverancier X in de problemen zit.

Wat ook kon:
Communiceer niets, maar zie dat je een volledig uitgewerkt persbericht klaar hebt zodat consumenten weten hoe en wat van zodra het faillissement bekendgemaakt wordt.
Zelfde resultaat qua aantal mensen die hun rekeningen betaalden, compleet anders voor de gewone consument die nu compleet in paniek slaat.

Nu hebben ze Vlaamse Energieleverancier en andere energieleveranciers de laatste maanden eenzijdig voorschotten laten verhogen zonder dat consumenten hier iets tegenin konden brengen en deze te hoge voorschotten zijn +-80.000 gezinnen nu al naar alle waarschijnlijkheid kwijt.
Fraude met gedoogsteun van de overheid...

Laatst bewerkt:
Het is toch niet ofwel helemaal niets doen ofwel publiekelijk verkondigen dat leverancier X in de problemen zit.

Wat ook kon:
Communiceer niets, maar zie dat je een volledig uitgewerkt persbericht klaar hebt zodat consumenten weten hoe en wat van zodra het faillissement bekendgemaakt wordt.
Zelfde resultaat qua aantal mensen die hun rekeningen betaalden, compleet anders voor de gewone consument die nu compleet in paniek slaat.

Staat letterlijk een link naar een 8 pagina’s lange FAQ over wat te doen als gedupeerde consument een paar posts boven uw bericht.

Leuke commentaren op facebook trouwens: ‘welke Vlaamse energieleverancier is er nu failliet? Staat niet in het artikel!’. Met dan nog een uitsmijter: ‘ik denk dat VREG failliet is, die naam staat in de tekst’.
Zulke mensen gaan altijd panikeren natuurlijk.

Daar juist ook eens bij mijn contract op luminus is gaan kijken. Heb nog tot 31/12/2021 recht op sociaal tarief maar er staat nu dat ik contract Luminus Ecoflex heb wat niet klopt en heb dat ook niet aangevraagd omdat ik nu nog geniet tot eind van de maand van sociaaltarief. Dus direct maar een bericht naar hun gestuurd.

Staat letterlijk een link naar een 8 pagina’s lange FAQ over wat te doen als gedupeerde consument een paar posts boven uw bericht.
Klopt, als je naar die site surft weet je waar je aan toe bent.

Beste oplossing die de overheid nu biedt aan 80.000 gezinnen is ze tijdelijk onderbrengen bij Fluvius als noodleverancier die, voor mij althans, als allerduurste uit de V-test kwam. Dat is dan de hulp aan uw burgers, je mag het allerduurste tarief betalen...

Terug
Bovenaan