Energieleveranciers

Volgens de V-test is Energie.be het goedkoopste voor ons (op basis van inschattingen, verbruik weten we nog niet). Telkens 1 jaar en variabel. Lijkt me voorlopig wel interessant. Geen gezever met kortingen, maar gewoon meteen een scherpe prijs. Werken wel met een vaste vergoeding, maar is 'slechts' 25 EUR. Valt nog best mee.

Volgens de V-test is Energie.be het goedkoopste voor ons (op basis van inschattingen, verbruik weten we nog niet). Telkens 1 jaar en variabel. Lijkt me voorlopig wel interessant. Geen gezever met kortingen, maar gewoon meteen een scherpe prijs. Werken wel met een vaste vergoeding, maar is 'slechts' 25 EUR. Valt nog best mee.
Kijk voor de lol ook gewoon snel naar aanbieders.be en mijnenergie.be.
OK, da's dan met een korting waarschijnlijk (dat pas vanaf een jaar wordt toegepast of pro rata als je chance hebt), maar dan weet je toch tenminste wat de mogelijkheden zijn 😉.

Kijk voor de lol ook gewoon snel naar aanbieders.be en mijnenergie.be.
OK, da's dan met een korting waarschijnlijk (dat pas vanaf een jaar wordt toegepast of pro rata als je chance hebt), maar dan weet je toch tenminste wat de mogelijkheden zijn 😉.

Goeie tip, merci! Eens gedaan en Energie.be blijft blijkbaar de meest interessante.

Ik log net efkes in op Lampiris en zie dat mijn voorschotfactuur GAS van 38 naar 138 euro zou gaan per maand. Ofwel is dit een foutje met dat alle leveranciers nu overschakelen naar dat centraal systeem?

Mijn contract bij Engie zou morgen ingaan, maar ik heb nog steeds geen bevestiging van hen gekregen en op het portaal van Engie zie ik nog altijd de status op "Registratieaanvraag" staan, terwijl ik al sinds midden oktober mij heb geregistreerd. Nog meer mensen die dit probleem hebben?

Mijn contract bij Engie zou morgen ingaan, maar ik heb nog steeds geen bevestiging van hen gekregen en op het portaal van Engie zie ik nog altijd de status op "Registratieaanvraag" staan, terwijl ik al sinds midden oktober mij heb geregistreerd. Nog meer mensen die dit probleem hebben?
Ja. Niet bij Engie, maar het is blijkbaar algemeen. Ik heb het deze week nagevraagd bij nieuwe leverancier en die kon me vertellen dat we pas vanaf 6-7 december de bevestiging zullen krijgen door een nieuw centraal systeem van de beheerder.
Wij moeten nu nog 1 voorschot betalen aan de oude leverancier, maar dat wordt met terugwerkende kracht aangepast bij afrekening.

"Tussen 1 november en eind december neemt de Belgische elektriciteits-en gassector een nieuw centraal dataplatform in gebruik. Dit kan voor sommige klanten een beperkte hinder veroorzaken. Die hinder vertaalt zich in vertragingen bij alle processen waarvoor gegevens tussen leverancier en distributienetbeheerder worden uitgewisseld, zoals leverancierswissels, verhuizingen en de opmaak van slot- en verbruiksfacturen. Meer info hierover vind je hier terug."

Ja, de info rond dat centraal systeem heb ik nu wel meerdere malen gelezen, maar als je al sinds half oktober wacht op gewoon een bevestiging van de distributiebeheerder... Nu staat er dat enkel mijn registratieaanvraag doorgegeven is, maar nog nergens bevestigd is. Bij wijze van spreken kan het contract geweigerd is zonder dat je het weet en zit je daar dan met de huidige hoge prijzen.

Mijn tarieven eens vergeleken over de jaren heen (Promo's inbegrepen)
Mijn jaarcontract verloopt steeds op 31 december.

2019
Elec (dag/nacht) - variabel
7,71 cent / Kwh
5.04 cent / Kwh
Gas - variabel
2.86 cent / Kwh

2020
4,58 cent / Kwh
4,56 cent / Kwh
Gas - variabel
1.58 cent / Kwh

2021 (ruwe schatting)
>3,52 cent / Kwh tem eind oktober (eindtarief zal dus wel wat hoger liggen)
>2,20 cent / Kwh tem eind oktober (eindtarief zal dus wel wat hoger liggen)
Gas - variabel
>0,58 cent / Kwh tem eind oktober (eindtarief zal dus wel wat hoger liggen)

2022 (contracten afgesloten eind sept / begin oktober)
Elec (dag/nacht) - Vast
12,45 cent / Kwh
9,20 cent / Kwh
Gas - variabel
> 2,68 cent / Kwh (Variabel, dus kan nog hard stijgen)

Conclusie:
Sinds eind 2018 zijn de tarieven steeds gedaald op de markt. Eind september / begin oktober 2021 lagen de tarieven dan plots opnieuw even hoog als eind 2018. Sinds oktober liggen de prijzen echter véél hoger dan eind 2018 (gewoon even de tarieven checken op mijnenergie)

Laatst bewerkt:
Vandaag ff groen gezien van de stroom. Op één of andere manier moet ik een voorgesteld voorschot van 347 eu/maand betalen.

In 2019 heb ik een nieuwe CV ketel gestoken, een app. onder het dak met een EPC van 290 en ik betaal maar 65 eu/maand plus ik krijg nog terug.

En nu ... nu wordt het tijd van Elegant (Mechelen) weg te gaan naar ENECO volgens de "energie vergelijken" -website de goedkoopste.

Wat een gedoe zeg, toch absurd die prijzen ???

Ja ik. Ook Engie en nog steeds in aanvraag

Maar kijk, tis 00:01 en ik zit niet in het donker dus so far so good

Ja ik. Ook Engie en nog steeds in aanvraag

Maar kijk, tis 00:01 en ik zit niet in het donker dus so far so good
Dat zegt niets. Als je afgesloten wordt van je energieleverancier, dan neemt de netbeheerder dit over (die duurder is!). Je zal nog altijd stroom hebben hoor.

Bij mij is mijn nieuw gascontract (aanvang 17/11) bij engie zojuist van '1 registratie aanvraag' gewijzigd naar '2 aanvraag in behandeling'.

Je bent nu officieel veranderd van leverancier. Je contract werd verwerkt met volgende startdatum 17 november 2021.
Wij wachten nu op de gevalideerde meterstanden van de distributienetbeheerder

Alle energieleveranciers schakelen in deze periode over naar een nieuw ‘systeem’ waardoor er vertraging zit op vanalles en nog wat.

Vandaag ff groen gezien van de stroom. Op één of andere manier moet ik een voorgesteld voorschot van 347 eu/maand betalen.

In 2019 heb ik een nieuwe CV ketel gestoken, een app. onder het dak met een EPC van 290 en ik betaal maar 65 eu/maand plus ik krijg nog terug.

En nu ... nu wordt het tijd van Elegant (Mechelen) weg te gaan naar ENECO volgens de "energie vergelijken" -website de goedkoopste.

Wat een gedoe zeg, toch absurd die prijzen ???
Ik betaalde 30€/maand aan gas, en nu is mijn voorschot veranderd naar 90€/maand..
Elektricteit is gedaald van 120€/maand naar 60€/maand, maar dat ligt aan de zonnepanelen :D

Iemand een idee of de engie smart app rekening houdt met
A) de aangepaste tarieven per kwartaal in geval van een variabel contract
B) de kortingen in je contract

Ik kom even fysiek en mentaal slecht na vergelijkingen te doen via de VREG, aanbieders.be en mijnenergie.be :puke:

Verbruik E dag: 2.300 kWh
Verbruik E nacht: 2.086 kWh
Verbruik gas: 30.417 kWh

Zowel gas als elektriciteit vast goedkoopste bij Engie

Direct Fixed tarieven

Elektriciteit: 1.500 EUR / jaar geschat
Gas: 3.200 EUR / jaar geschat

Of 4.700 EUR op een jaar

Huidig contract vast Mega loopt af 18/12

Extrapolatie van wat we daar nu betalen voor het afgelopen jaar:

Elektriciteit: 923 EUR
Gas: 1.096 EUR

Of dus 2.019 EUR op een jaar

Of dus maar even een stijging van 133% van de prijzen op een jaar voor ons profiel :wtf:

Iemand zo lief om nog suggesties te doen om mij minder miserabel te voelen dat niet mijn hele bierkelder leegdrinken inhoudt?

Deze week moet ik er werk van maken om de knoop door te hakken voordat het contract bij Mega verloopt en we naar en nog hoger variabel tarief verkassen.

@Coolguy Eigenlijk had je je MEGA al moeten opzeggen want nu ga je terug een volle jaarvergoeding aan MEGA betalen hé.

Maar inderdaad, prijzen zijn te gek... Hier liep gas af 1/12 en is het (tov vorig jaar) ook de prijs x2 ( vorig jaar 470, nu 1000).
Heb nu een gascontract genomen zonder promoties ed waardoor je een vol jaar klant moet zijn.
Elektriciteit loopt af in april denk ik ,die laat ik doorlopen gezien promotie van toen.

Terug
Bovenaan