Energieleveranciers

Niet echt want iemand die elektrische verwarmd heeft meer nodig dan iemand met stookolie.

Capaciteitstarief helpt op zich wel een stukje natuurlijk
Dat is ook weer een keuze boven het basisverbruik natuurlijk.
Je kan natuurlijk ook nog mensen hun warmtepomp laten aangeven en die een extra aantal kwh per jaar geven he.

Sommige huizen hebben geen warmtepomp maar echt elektrische verwarming he ;)
Lijkt me ook iets om te vernieuwen en af te straffen eigenlijk. En dat gaat ook maar gaan over een heel klein aantal gebruikers, dus waarom de rest meestraffen? (hetzelfde kan je eigenlijk zeggen van die zwembadmannen).

Lijkt me ook iets om te vernieuwen en af te straffen eigenlijk. En dat gaat ook maar gaan over een heel klein aantal gebruikers, dus waarom de rest meestraffen? (hetzelfde kan je eigenlijk zeggen van die zwembadmannen).
Waarom afstraffen, is uiteindelijk milieuvriendelijker dan iemand die stookolie nodig heeft wss :p

En wij hebben nog nooit meer dan 1000 euro op jaarbasis gespendeerd aan energie (en daar is merendeel nog eens taks van), als mensen niet energiezuinig zijn en daardoor zoveel moeten betalen moeten ze mss eerst hun verbruik eens aanpakken.

Al zou % op de effectieve energieprijs mss beter een vast bedrag per kWh zijn

Waarom afstraffen, is uiteindelijk milieuvriendelijker dan iemand die stookolie nodig heeft wss :p
Dat zou ik niet durven zeggen eigenlijk, hangt er van af hoe die energie voor die elletriek wordt opgewekt.

En wij hebben nog nooit meer dan 1000 euro op jaarbasis gespendeerd aan energie (en daar is merendeel nog eens taks van), als mensen niet energiezuinig zijn en daardoor zoveel moeten betalen moeten ze mss eerst hun verbruik eens aanpakken
Maar als je zuinig bent en met 1000 euro toekomt, en het jaar er op zit je plots aan 1700-1800 zonder je verbruik te veranderen, dan kan je het moeilijk op jezelf steken toch?
Ons verbruik is hier het laatste jaar ook sterk gedaald, van 6800kwh elektriciteit en 3000L stookolie naar een 5500kwh elektriciteit (verbruiken nu minder dan zonnepanelen opbrengen) en 2000L stookolie. Toch stijgen onze facturen, dan kan je het echt niet meer op verbruik steken he.
En ik weet dat ons elektriciteitsverbruik hoog ligt door bepaalde verbruikers voor onze dieren, maar je kan de lijn doortrekken naar iemand die van 3000 naar 2500kwh gaat. Die verbruikt minder, maar betaalt ook meer.

Normaal heb je toch een contract pagina bij de leverancier? (Bij mega en engie bijvoorbeeld kan je online je contract raadplegen). Of is die pagina er niet bij de Vlaamse Energieleverancier? Normaal staat de korting op uw contract. (<> de tarieffiche).

Of je kan je contract ook gewoon opvragen bij de Vlaamse Energieleverancier zelf.

Je kan ook altijd mijnenergie aanspreken en ze vragen of ze dit kunnen nakijken.
De korting is door hun aangeprezen / toegereikt dus voor dat deel zouden ze toch service moeten bieden aan u als tussenpersoon.

En last but not least, normaal heb je via email of post uw contract ontvangen van de Vlaamse Energieleverancier. Even uw spamfolder of deleted folder controleren dan.
Staat niets in het contract, noch op de tussentijdse facturen. Zal mailtje sturen naar mijnenergie.be, hopelijk levert dat iets op...

Niet echt want iemand die elektrische verwarmd heeft meer nodig dan iemand met stookolie.

Capaciteitstarief helpt op zich wel een stukje natuurlijk
En eigenlijk, nu ik het bedenk, de BTW op stookolie is toch ook 21%? Waarom zou je dan een voordeel moeten toekennen aan iemand die verwarmt op elektrische stoofjes?
Gewoon 6% op een basishoeveelheid en de rest aan 21% is dus gewoon goed imo.

En eigenlijk, nu ik het bedenk, de BTW op stookolie is toch ook 21%? Waarom zou je dan een voordeel moeten toekennen aan iemand die verwarmt op elektrische stoofjes?
Gewoon 6% op een basishoeveelheid en de rest aan 21% is dus gewoon goed imo.
Alleen blijft het vreemd dat persoon A voor 1kwh elektriciteit dubbel zoveel belasting moet betalen als persoon B omdat die zijn eenheidsprijs dubbel is. Vandaar beter een taks op verbruik :unsure:

Want wat doet de overheid nu met al die extra inkomsten?

Nog mensen van wie binnenkort het contract afloopt? Momenteel bij Mega aan een gunstig contract, maar dat wordt omgezet naar een variabel contract met toch wel hoge prijzen:

(verbruik voor 2 personen, halfopenbebouwing, verwarmen met gas)

Nieuw voorstel Mega, gas:

Nieuw voorstel Mega, elek:

Simulatie Engie gas & elek via hun website:

Hoe kan dit verschil nu zo groot zijn of mis ik iets bij Engie?

Dat gat van 50+ miljard opvullen. Want dat gaan we toch ooit moeten doen, dan kunnen we beter den BTW van den elektriciteit daarvoor al gebruiken ipv nog een extra gat te maken.
Hervorming hoeft geen gat te maken.
Grote verbruikers moeten gewoon meer betalen dan kleine verbruikers (wat nu niet noodzakelijk is).

Vroeger in de jaren 80 werd dat gepromoot. Mijn grootouders hadden dat in hun 1986 nieuwbouw en de woning die ik kocht was ook elektrisch verwarmd, 4 accumulatoren van 5Kw/stuk. Nochtans woning uit 2001...

Vroeger in de jaren 80 werd dat gepromoot. Mijn grootouders hadden dat in hun 1986 nieuwbouw en de woning die ik kocht was ook elektrisch verwarmd, 4 accumulatoren van 5Kw/stuk. Nochtans woning uit 2001...
Vroeger werd dat gepromoot op exclusieve nacht.

Nu wordt dat niet meer gepromoot maar krijg je wel een grotere subsidie (de subsidie verdubbelt) wanneer je een warmtepomp plaatst.

Nog mensen van wie binnenkort het contract afloopt? Momenteel bij Mega aan een gunstig contract, maar dat wordt omgezet naar een variabel contract met toch wel hoge prijzen:
-

Mega is bekend om tijdens het eerste jaar goedkoper te zijn dan een andere leverancier om daarna de prijs stevig te verhogen.
Dat is ook een taktiek zoals een ander. Ze moeten ergens hun geld halen hé. Ze rekenen op klanten die dat niet goed in het oog houden.
+ met de stijgende energieprijzen valt dit meer op.

Bovendien heeft Mega volgens mij geld nodig hé omdat ze erg krap bij kas zitten. Ze drijven de prijzen nog eens extra hard op. En ja dat mag. Ze mogen de tarieven van nieuwe contracten zelf bepalen hé.

Engie zal ook meer buffer hebben en zal ook extra voorraden hebben ingekocht toen de prijs lager stond. Bovendien kunnen ze dus grotere volumes in bulk aankopen denk ik. (grotere leverancier en connecties met Frankrijk)

Zijn die prijzen van engie nog volledig up to date?

Laatst bewerkt:
Intussen zijn de 5 werkdagen om van Luminus maar uiteraard niks meer gehoord van hun kant.
Zonet de tussentijdse maar betaald want anders zou morgen een invorderingsprocedure gestart worden.

Dit spelletje blijft duren, morgen maar weer zelf bellen dan

Ik heb mijn contract es gechecked, heb een variabele bij Engie. Ik krijg volgend welkomstgeschenk:

Electriciteit: Welkomstvoordeel 45,00 % op de energieprijs
Gas: Welkomstvoordeel 45,00 % op de energieprijs

Ik vermoed dus dat ik ook dat percentage ga behouden bij de stijgende prijzen (en dus ook hogere welkomstbonus scoor?)

Ik vermoed dus dat ik ook dat percentage ga behouden bij de stijgende prijzen (en dus ook hogere welkomstbonus scoor?)
Ja. Ik heb de laatste dag van september zo nog snel voor gas, 40% korting bedongen. Dat blijft gelden.
Natuurlijk wel 40% op basis van de hogere prijs hé.

(verbruik voor 2 personen, halfopenbebouwing, verwarmen met gas)

Nieuw voorstel Mega, gas:

Nieuw voorstel Mega, elek:

Simulatie Engie gas & elek via hun website:

Ik denk dat er iets niet klopt bij Engie? Prijzen van 20+ cent is normaal voor elektriciteit op dit moment. Als ik zo snel een tariefkaart bekijk op de website van engie dan is dit ook. Welk tarief is dat in je screenshot?

Terug
Bovenaan