Energieleveranciers

Mega ging mijn voorschot van 100 naar 300 verhogen. Ik dus gemaild dat ik dit terug op 100 wou, en krijg op mail bevestiging dat dit in orde is gebracht. Nu krijg ik mijn voorschotfactuur: 300 euro. Domiciliëring onmiddellijk geblokkeerd en ze kunnen hun 100 euro krijgen als ze dit eindelijk eens oplossen.
Idem hier maar van 150 naar 326 verhoogd.

Mailen ga ik niet doen, maandag bel ik. Zonder positief antwoord wordt de domociliering ook geblokkeerd en betaal ik het oorspronkelijke voorschot en stap ik de eerst komende maand over.

9okt de meters moeten doorgeven aan fluvius.
Ik zit bij mega voor gas en elek.

Afrekening voor Gas heb ik al gekregen vorige zondag (-80€), elek nog niets gezien.. is het normaal dat dit niet samen komt?

Hun nieuwe voorschotfactiur van 120€ (60-60) naar net geen 180

Idem hier maar van 150 naar 326 verhoogd.

Mailen ga ik niet doen, maandag bel ik. Zonder positief antwoord wordt de domociliering ook geblokkeerd en betaal ik het oorspronkelijke voorschot en stap ik de eerst komende maand over.

Altijd mailen zodat je achteraf ook bewijs hebt dat je contact hebt opgenomen.

Ik moet 90€ bijbetalen bij de eindafrekening voor mijn elektriciteit (9 maanden klant). Mijn voorschot is momenteel 135€. Dus ik had eigenlijk +-10€ te weinig voorschot betaald.

Maar ineens is mijn volgend voorschot 220€. :shutup: Dat is wel een héél groot verschil met die 145€. OK t'is een variabel contract en de prijs is wel wat gestegen, maar dan nog. 75€ meer per maand is echt wel fors en al zeker omdat ik ook nog eens 55% korting heb op de energieprijs ..

Ik moet 90€ bijbetalen bij de eindafrekening voor mijn elektriciteit (9 maanden klant). Mijn voorschot is momenteel 135€. Dus ik had eigenlijk +-10€ te weinig voorschot betaald.

Maar ineens is mijn volgend voorschot 220€. :shutup: Dat is wel een héél groot verschil met die 145€. OK t'is een variabel contract en de prijs is wel wat gestegen, maar dan nog. 75€ meer per maand is echt wel fors en al zeker omdat ik ook nog eens 55% korting heb op de energieprijs ..
Is toch eigenlijk niet zo raar ?

Neem gewoon uw eigen, al dan niet hypothetisch, voorbeeld :

Als uw 145€ dan ook is op basis van uw beginprijs zonder dat je een korting hebt. En de prijs gaat met een factor 4 omhoog, dan is de stijging na een korting van 50% een factor 2 hé. En dit bij hetzelfde verbruik.

Natuurlijk is het allemaal zo simpel niet aangezien die 145€ gebaseerd is op uw totaalverbruik en niet enkel het maandverbruik, maar het toont wel duidelijk het principe aan.

Uit een Test aankoop artikel van begin deze maand over Mega en het verhogen van voorschotten.
  • Is het wettelijk?
Het Consumentenakkoord voor de energiemarkt, dat Mega in juni heeft onderschreven, blijft helaas vaag over de kwestie van de voorschotten: de leveranciers moeten alleen uitleg geven over de berekeningsmethode en hun beslissing rechtvaardigen, maar het akkoord bepaalt niet duidelijk dat de consument het recht heeft om een verhoging te weigeren. Wij vinden dat dit punt uit het Consumentenakkoord zou moeten worden herzien en het laatste woord aan de consumenten zou moeten worden gegeven.

De algemene voorwaarden van Mega voorzien in een verhoging van het voorschot als de verbruiksomstandigheden wijzigen. Volgens ons is het aan de leverancier om die wijziging te bewijzen maar we stellen vast dat hij dat niet doet.
  • Is het terecht?
Het getuigt effectief van voorzichtigheid om je voorschotfactuur te verhogen als je een variabel contact hebt. Dat hebben we ook zelf aangeraden. Als je je in die situatie bevindt, vinden sommige leveranciers zoals Lampiris zelfs dat het beter is om de voorschotten met 30 tot 50 % te verhogen. Maar het initiatief daartoe zou bij de consument moeten liggen.

Het verplichte en veralgemeende karakter van een verhoging van de voorschotfacturen voor een aantal consumenten met een vast contract vinden wij hoe dan ook veel minder gerechtvaardigd.
  • Wat kun je doen als je niet akkoord gaat met die verhoging of het bedrag ervan?
Als je niet akkoord gaat met die verhoging, laat Mega je de mogelijkheid om ze af te zwakken, maar niet met meer dan twee derde. Als Mega dus jouw maandelijks voorschotbedrag verhoogt met € 30, mag je de verhoging slechts met € 20 afzwakken en moet je minstens € 10 méér betalen aan maandelijks voorschot.

Daarnaast bestaat de enige oplossing erin om van leverancier te veranderen, voor zover je dan een goed alternatief vindt. Dat is in Brussel niet vanzelfsprekend, waar slechts twee leveranciers nog nieuwe klanten zonder voorwaarden aanvaarden.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat Mega steeds het volle bedrag aan jaarvergoeding aanrekent per begonnen jaar, en dus niet pro rata het aantal maanden dat je klant bij hen bent geweest. Daardoor kun je extra financieel verlies lijden.

Staat altijd beschreven dat ze in voorschotten nooit rekening houden met promo's of kortingen. De prijzen zijn ook wel echt skyrocket gegaan in vergelijking met 9 maand geleden.

Ook mega hier. Een half jaar geleden was mijn voorschotfactuur 136 euro (gas en elektriciteit) en de meest recente is... 311 euro. :unsure:

Dat is een stevige verhoging. En ik volg die prijsevolutie totaal niet maar is de kans reëel dat ik daar ooit nog geld van ga terugkrijgen? Of ga ik eerder moeten bijbetalen?

Blijkbaar is er in media ook wel wat commotie rond Mega momenteel maar ik vermoed dat dat dan vooral gaat om dat verhogen van de voorschotten? 't Is toch niet dat Mega puur qua prijzen stukken duurder is dan de concurrentie, of wel?

Ook mega hier. Een half jaar geleden was mijn voorschotfactuur 136 euro (gas en elektriciteit) en de meest recente is... 311 euro. :unsure:

Dat is een stevige verhoging. En ik volg die prijsevolutie totaal niet maar is de kans reëel dat ik daar ooit nog geld van ga terugkrijgen? Of ga ik eerder moeten bijbetalen?

Blijkbaar is er in media ook wel wat commotie rond Mega momenteel maar ik vermoed dat dat dan vooral gaat om dat verhogen van de voorschotten? 't Is toch niet dat Mega puur qua prijzen stukken duurder is dan de concurrentie, of wel?
Denk dat het ook is omdat ze blijkbaar mensen met vaste contracten ( voor bv 5 jaar) blijkbaar opgezegd hebben en een variabel contract hebben gegeven aan sociaal tarief ofzo....

Moeilijk om te zeggen zonder te weten of uw verbruik is toegenomen (of nog zal toenemen) en vooral of uw contact vast/variabel is.

Mega wordt idd voornamelijk op de vingers getikt omdat ze voorschotten verhogen van klanten met een vast contract en mensen plots op variabele contracten zetten: https://www.standaard.be/cnt/dmf20211025_94146197.

Van de Vlaamse Energieleverancier ook botweg de reactie gekregen dat het voorschot niet minder mag zijn dan het minimum dat op hun site staat. Dwz. 125 per maand is het laagste dat ik er uit krijg komende van 138 komende van 78...

Lampiris hier, verwacht elk moment mijn afrekening van het voorbije jaar.
Zie op de klantenzone al dat mijn voorschotten gewijzigd zijn vanaf volgende maand
van 150€ naar 180€ voor gas+ele

Verbruik was ook wel wat toegenomen in vergelijking met het jaar ervoor, maar vind de wijziging best nog meevallen gezien de huidige prijzen.

Engie biedt blijkbaar zijn 3-jarig contract niet meer aan, zowel op hun website als op mijnenergie is het verdwenen. Ze zullen wel veel aanvragen binnengekregen hebben voor die 3 jaar en ze zullen hun vingers er niet aan willen verbranden als de prijzen nog blijven stijgen. Ik heb dan geluk en ben er nog op tijd bij, hopelijk annuleren ze mijn contractaanvraag niet die ingaat op 1 december.

Engie biedt blijkbaar zijn 3-jarig contract niet meer aan, zowel op hun website als op mijnenergie is het verdwenen. Ze zullen wel veel aanvragen binnengekregen hebben voor die 3 jaar en ze zullen hun vingers er niet aan willen verbranden als de prijzen nog blijven stijgen. Ik heb dan geluk en ben er nog op tijd bij, hopelijk annuleren ze mijn contractaanvraag niet die ingaat op 1 december.
Mega heeft blijkbaar een aantal 5 jarige vaste contracten opgezegd. Alhoewel dit perfekt wettelijk is (ook de leverancier mag het contract opzeggen), vind ik zulke praktijken not done.

Als elke leverancier dat doet als het hem goed uitkomt, waarom zouden mensen in de toekomst nog een vast contract aangaan?

Prijzen laag? Kies je dan voor de zekerheid en een vast contract? Dan verdient men goed aan jou en jij betaalt dan de hoofdprijs tov klanten met een variabel contract.

Prijzen hoog? Ga je voor een vast contract en de prijzen stijgen verder door? Ah dan zeggen ze je contract op en mag je een variabel contract nemen. Dan ben je ook weer bescheten.

Binnenkort vervalt mijn vast contract bij Engie voor ele + gas. Slim om nog vast te pakken en bij dalingen in het voorjaar een nieuw af te sluiten?
Uiteraard heeft niemand een glazen bol, maar bon, wil ook geen heel jaar genaaid worden.
Je kan toch veranderen wanneer het u uitkomt, dus het maakt op zich niet uit.

Kheb antwoord gekregen op de mails naar Mega:

Ik heb je voorschot aangepast naar 180 euro per maand.
je ontvangt binnen de 48u een nieuw voorschotfactuur voor de maand november.

Ik ben benieuwd als er iets komt vandaag of morgen. Op dit moment geen change te zien in de "my" omgeving op hun website

Van de Vlaamse Energieleverancier ook botweg de reactie gekregen dat het voorschot niet minder mag zijn dan het minimum dat op hun site staat. Dwz. 125 per maand is het laagste dat ik er uit krijg komende van 138 komende van 78...
En klopt dat voorschot een beetje met de huidige/komende en vorige prijzen (met hun verbruik)?
De prijzen zijn ook gewoon echt veel gestegen he. Lage voorschotten allemaal goed en wel, maar als je dan alsnog alles moet ophoesten bij afrekening ga je ook niet blij worden.

Ik kreeg het snel naar beneden met een screenshot van mijn verbruik vanop mijnfluvius sinds februari, maar de mijne is natuurlijk een uitzonderingssituatie (een werf, waar dus echt maar amper verbruik is).

Voor gas nu best naar engie vast gaan of toch variabel? Ik zie de prijzen alleen maar in de winter stijgen? Of zou het tarief van november lager liggen dan oktober?

Terug
Bovenaan