Energieleveranciers

Het is de laatste tijd pijnlijk duidelijk geworden hoeveel financiële reserves de energieleveranciers hebben. Waarom moet je anders het voorschotbedrag verhogen van een vast contract.

Dit topic heeft me toch een beter inzicht gegeven in wie niet te kiezen als ik verander.
Good old Elektrabel (Engie), heeft duidelijk de meeste reserves.
Zelfs Luminus kan niet onder de huidige (dure) tarieven van Engie.

Ergens wel logisch, ze zijn ook al het langst op de markt (voor de markt werd opengezet).

Ik heb vorig jaar bij Luminus een contract afgesloten voor elektriciteit waarbij ik na 11 maanden contract 1500kwh gratis krijg als promo. Ik heb het nu net eens mijn verbruik bekeken en ik heb ongeveer 1200kwh verbruikt na iets meer dan 10 maanden. Betekent dit als mijn verbruik onder 1500kwh blijft, ik enkel maar de vaste vergoeding en distributietarieven moet betalen, maar mijn energiekostprijs eigenlijk dan gratis is?

Gisteren ingeschreven op Engie Easy3 voor gas. Blijft duur, maar als ik blijv bij Lampiris is het nog duurder..
De mail gehad 'Je contract komt er aan', dus nu efkes wachten. Heb wel nergens mijn EAN nummer moeten ingeven, of valt dit misschien weg met de digitale teller?
Contract Lampiris loopt af 1/12, dus op zich ben ik wel op tijd voor de opzegtermijn etc.
En waarom heb je dan juist gekozen voor een 3-jarig contract ipv een jaarcontract? Nu verlies je de kortingen van het 1-jarig contract + je kan bij een 1-jarig contract bij Engie ook elk moment overstappen. Het voordeel bij Engie is dat je de kortingen altijd prorata krijgt, dus je moet niet minstens 11 maanden bij hen blijven. Dus ik zie het voordeel niet echt van een 3-jarig contract, tenzij je denkt dat de gasprijzen nog blijven stijgen, zelfs in het voorjaar?

En waarom heb je dan juist gekozen voor een 3-jarig contract ipv een jaarcontract? Nu verlies je de kortingen van het 1-jarig contract + je kan bij een 1-jarig contract bij Engie ook elk moment overstappen. Het voordeel bij Engie is dat je de kortingen altijd prorata krijgt, dus je moet niet minstens 11 maanden bij hen blijven. Dus ik zie het voordeel niet echt van een 3-jarig contract, tenzij je denkt dat de gasprijzen nog blijven stijgen, zelfs in het voorjaar?
Kijk dan eens naar de tarieven. Op dit moment is engie vast voor 3 jaar goedkoper dan voor 1 jaar. En je kan nog steeds altijd weg (na 1 maand) moesten de prijzen dalen.

Kijk dan eens naar de tarieven. Op dit moment is engie vast voor 3 jaar goedkoper dan voor 1 jaar. En je kan nog steeds altijd weg (na 1 maand) moesten de prijzen dalen.
1-jarig contract= 5,57 c€/kWh (incl. korting) + €75 korting
3-jarig contract= 5.20 c€/kWh

Maar dan houdt je dus geen rekening met die €75 korting? In mijn geval kom ik €60 duurder uit met een 3-jarig contract.

Ik betaal nu 6 c€/kWh (incl. korting) bij Luminus voor gas en contract loopt tot 30/11, dus het zal een nobrainer zijn om nu naar Engie over te stappen naar Engie Easy3 (in de hoop dat de prijzen natuurlijk dalen volgend jaar zodat ik elk moment kan opzeggen).

Nu nog elektriciteit, maar daar zie ik niets goedkoper dan mijn huidig tarief bij Luminus (11,31c/kwh voor dag en 7,87c/kwh voor nacht). Goedkoopste alternatief is Engie met 15c en 11c :oink:. Ik denk dat ik dan nog even blijf bij Luminus voor elektriciteit, zelfs na mijn contract blijft het goedkoper.

Ben niet van plan lang klant te blijven, dus gewoon een contract genomen zonder promoties etc. En dan weer verleggen als het zakt..

Nu nog elektriciteit, maar daar zie ik niets goedkoper dan mijn huidig tarief bij Luminus (11,31c/kwh voor dag en 7,87c/kwh voor nacht). Goedkoopste alternatief is Engie met 15c en 11c :oink:. Ik denk dat ik dan nog even blijf bij Luminus voor elektriciteit, zelfs na mijn contract blijft het goedkoper.
Begin oktober via de telefoon Easy3 (fixed) genomen voor 12,45c/kwh dag en 9,21c/kwh nacht (Ik heb 10% korting gekregen + het tarief lag toen nog iets lager dan nu). Maar je zit dus zeker goed bij Luminus, allé ja, toch tov de huidige hogere prijzen.

Ik betaal nu 6 c€/kWh (incl. korting) bij Luminus voor gas en contract loopt tot 30/11, dus het zal een nobrainer zijn om nu naar Engie over te stappen naar Engie Easy3 (in de hoop dat de prijzen natuurlijk dalen volgend jaar zodat ik elk moment kan opzeggen).
Ik heb gewoon opnieuw variabel genomen bij Engie voor gas. Eind september lukte dat nog met 40% korting. Dus ik heb ingetekend op 2,68c/kwh.
Ik hoop dat de tarieven terug zakken tegen januari anders ga ik in praktijk wel méér betalen dan 2,68c/kwh.

Ik zit nu bij mega. Van januari tem eind september kreeg ik gemiddeld 2,36c/kwh aangerekend. Dat valt nog goed mee. Ik had op exact het juiste moment ingetekend. Voor oktober tem eind december weet ik de prijs nog niet, maar ik vrees voor die periode dat het lelijk zal tegenvallen ..

Laatst bewerkt:
Begin oktober via de telefoon Easy3 genomen voor 12,45c/kwh dag en 9,21c/kwh nacht (Ik heb 10% korting gekregen + het tarief lag toen nog iets lager dan nu). Maar je zit dus zeker goed bij Luminus, allé ja, toch tov de huidige hogere prijzen.
Klopt, het zijn wel variabele prijzen dus zit momenteel safe tot eind december. Daarna zien we wel wat de prijzen gaan doen, maar heb er een goed oog in dat zowel gas en elektriciteit dalen vanaf februari/maart.

Na een info mailtje van Luminus toch ook maar eens ingelogd op hun portal.
Voorgesteld bedrag voor elek. 85 -> 439
Voorgesteld bedrag voor gas 65 -> 198

:confused2:

Van juli tot oktober zou ik 2515kWh verbruikt hebben terwijl mijn jaarlijks verbruik altijd rond de 3200-3500kWh ligt.
Aan mijn huidig voorschot zou ik in april +2K moeten opleggen :rofl:

Eind december loopt contract af. Via simulatie op mijnenergie kom ik het goedkoopst uit met een vast contract (na korting). Dat lijkt me het meest interessante dan, weinig kans dat prijzen in de loop van volgend jaar gaan dalen denk ik?

Zal dan ook eens een nieuw contract afsluiten, mijn huidig 3-jarig contract loopt af eind november. Huidige prijzen zijn x2-x3 in vergelijking met huidig contract :cry2:. Voor gas ga ik ook naar Engie Easy3, voor elektriciteit ben ik er nog niet uit. De Octa+ Flex ziet er interessant uit, maar wel variabel dus als het zo doorgaat hang ik in januari al vast aan een hogere prijs. Easy3 bij elektriciteit staat ook nog "scherp", maar de injectieprijs is wel heel laag.

Volgend jaar de prijzen in de lente en zomer maar goed in de gaten houden als er een mogelijkse daling zit aan te komen, zodat we direct terug kunnen switchen. Zoveel spijt dat ik deze zomer het op de lange baan heb afgeschoven, normaal breng ik dat tijdig in orde wetende dat de prijzen in de zomer normaliter laag staan.

Laatst bewerkt:
Jaja

Er gaat dus eentje vallen.

We kunnen wel een voorzichtig gokje doen :)

//Edit:

Laatst bewerkt:
Mega ging mijn voorschot van 100 naar 300 verhogen. Ik dus gemaild dat ik dit terug op 100 wou, en krijg op mail bevestiging dat dit in orde is gebracht. Nu krijg ik mijn voorschotfactuur: 300 euro. Domiciliëring onmiddellijk geblokkeerd en ze kunnen hun 100 euro krijgen als ze dit eindelijk eens oplossen.

Er gaat dus eentje vallen.

We kunnen wel een voorzichtig gokje doen :)
Ik vraag mij af. Stel de eindafrekening bij mijn energieleverancier = Ik moet 200 balletjes betalen
Echter stel ik heb ook recht op een promoactie van 200€. (voor diezelfde periode) en deze promo staat niet op die eindfactuur. Men belooft later hiervoor een aparte afrekening te sturen.

Plots gaat de energieleverancier bankroet MAAR ik heb die 200 balletjes nog niet betaald.
De curator eist van mij, dat ik die 200€ eerst betaal. Ik meen echter recht te hebben op die promoactie dus ik betaal die mens niet.
Die mens zegt: "Eerst betalen gast! En als er dan nog geld overblijft (niet dus), dan krijg je je promo eventueel nog. Maar eerlijk? Met die promo daar heb ik eigenlijk zelf niks mee te maken. Dat was tussen jou en de energieleverancier dus ik hoef daar eigenlijk géén rekening mee te houden."

Wat dan? Kan de curator mij verplichten te betalen, ook al weet ik dat ik dan kan fluiten naar mijn (contractueel vastgelegde) promoactie?
Ik zou zeggen: Neen ik moet die mens niet betalen, maar België is op dat vlak een vreemd land, dus ik ben nooit zeker of mijn visie correct is. :unsure:

Ik vraag mij af. Stel de eindafrekening bij mijn energieleverancier = Ik moet 200 balletjes betalen
Echter stel ik heb ook recht op een promoactie van 200€. (voor diezelfde periode) en deze promo staat niet op die eindfactuur. Men belooft later hiervoor een aparte afrekening te sturen.

Plots gaat de energieleverancier bankroet MAAR ik heb die 200 balletjes nog niet betaald.
De curator eist van mij, dat ik die 200€ eerst betaal. Ik meen echter recht te hebben op die promoactie dus ik betaal die mens niet.
Die mens zegt: "Eerst betalen gast! En als er dan nog geld overblijft (niet dus), dan krijg je je promo eventueel nog. Maar eerlijk? Met die promo daar heb ik eigenlijk zelf niks mee te maken. Dat was tussen jou en de energieleverancier dus ik hoef daar eigenlijk géén rekening mee te houden."

Wat dan? Kan de curator mij verplichten te betalen, ook al weet ik dat ik dan kan fluiten naar mijn (contractueel vastgelegde) promoactie?
Ik zou zeggen: Neen ik moet die mens niet betalen, maar België is op dat vlak een vreemd land, dus ik ben nooit zeker of mijn visie correct is. :unsure:
Als dat uiteindelijk voor de rechtbank wordt getrokken, gaat een beetje deftige rechter die berekening maken en ga je niets betalen. Alé, dat lijkt me toch logisch. :unsure:

Terug
Bovenaan