Energieleveranciers

Als ik nu engie Indexed zou aangaan, betaal ik 2.79 cent/kwh.
Dat is variabel 1 jaar. Hoeveel procent mogen ze stijgen na 1 jaar?
Mogen ze gewoon verdubbelen of is dat gelimiteerd?

Engie = 45% op een variabel contract voor gas. Dus ook al verdubbeld morgen de variabele prijs, dan betaal je nog altijd evenveel als een vast contract dat je vandaag aangaat ..

Dus ik overweeg gewoon nog snel naar een nieuw variabel contract voor gas te gaan.
Dit ben ik ook aan het denken. Maar zou eens moeten beslissen 😅

Bij Mega zie ik staan:
Uw 3 maandelijks variabel tarief wordt berekend op basis van volgende formule -->
(ZTPs41 + 0,32 c€/kWh) * 21% Btw
Voor april 2021 was ZTPs41 = 22,30€ / mWh

Wat is de exacte berekening dan?

Bij de meeste leverancieres is de formule vrij duidelijk, bij Mega geraak ik er niet meteen aan uit. Iemand?

Als ik nu engie Indexed zou aangaan, betaal ik 2.79 cent/kwh.
Dat is variabel 1 jaar. Hoeveel procent mogen ze stijgen na 1 jaar?
Mogen ze gewoon verdubbelen of is dat gelimiteerd?

Je interpreteert het verkeerd.
Variabel 1 jaar wil niet zeggen dat je na 1 jaar een prijsaanpassing krijgt, maar dat je contract 1 jaar loopt en dat je in de tussentijd aan steeds veranderende prijzen zal afgerekend worden. Hoe vaak die prijzen wisselen hangt af van het type contract en kan maandelijks, per kwartaal,...niet elke variabele prijs gebruikt dezelfde onderliggende berekening.

Ik ken de berekening van Engie indexed niet maar die 2.79 is niet meer actueel. Aangezien elke prijsfiche maar eens per maand een update krijgt, moet je rekenen dat dit nu (wederom, afhankelijk van de indexatieformule) al eerder rond de 6.00 of hoger zal liggen.

En die prijs mag ongelimiteerd stijgen. Dat is net de definitie van variabel, je volgt de marktbewegingen. Net zoals iedereen met variabele prijzen tijdens corona een pak minder heeft betaald omdat de markt gezakt was naar een absoluut dieptepunt.

ZTPs41 + 0,32 c€/kWh) * 21% Btw

Waarom zou je dat willen berekenen? Evalueren welk variabel tarief het beste uitkomt? Dat ga je op voorhand niet kunnen bepalen.
Dit specifiek tarief (maar eigenlijk quasi alle variabele tarieven) zal je als leek niet makkelijk kunnen narekenen.

Waarom zou je dat willen berekenen? Evalueren welk variabel tarief het beste uitkomt? Dat ga je op voorhand niet kunnen bepalen.
Dit specifiek tarief (maar eigenlijk quasi alle variabele tarieven) zal je als leek niet makkelijk kunnen narekenen.
Stel

Klant 1 betaalt 2 eurocent / Kwh in januari 2021.
Elk kwartaal word je tarief herberekend (dus in april)

Klant 2 gaat in april een contract aan en betaalt volgens de nieuwe tariefkaart 5 eurocent / Kwh.
Wil dat dan zeggen dat klant 1 dan ook 5 eurocent / Kwh betaald vanaf april? Gaat dat via dezelfde ingewikkelde formule?

Of is die ingewikkelde formule zoals hierboven neergepend niet identiek aan het nieuwe tarief van april?

Stel

Klant 1 betaalt 2 eurocent / Kwh in januari 2021.
Elk kwartaal word je tarief herberekend (dus in april)

Klant 2 gaat in april een contract aan en betaalt volgens de nieuwe tariefkaart 5 eurocent / Kwh.
Wil dat dan zeggen dat klant 1 dan ook 5 eurocent / Kwh betaald vanaf april? Gaat dat via dezelfde ingewikkelde formule?

Of is die ingewikkelde formule zoals hierboven neergepend niet identiek aan het nieuwe tarief van april?

Klant 1 zal vanaf april ook 5c/kWh betalen.
Iedereen die op hetzelfde contract intekent, zal per kwartaal dezelfde prijs betalen.

Begin augustus postte ik hier of het nog de moeite was om van leverancier te veranderen, een tijdje later kreeg ik "toevallig" telefoon van Eneco dat ik bij hen zeker en vast nog de beste prijs had. Toen wist ik dat ik toch eens moest uitkijken naar een nieuwe leverancier :laugh:.
Eerst bij Luminus, dan bij Eneco, nu terug naar Luminus. Het is debiel dat je altijd moet wisselen maar die kortingen als nieuwe klant maken het wel de moeite waard.

Ik schrijf me gewoon elke 3 maanden in voor een groepsaankoop. Is het beter, switch ik. Al de rest laat ik achterwegen.
Het hoppen van de ene naar de andere maakt het alleen maar lastig, ook de voordelen van bepaalde leveranciers (5% korting op vele zaken moet je nagaan en vergelijken).
Zo hebben we bij Engie al veel cadeaubonnen van Bol.com gekocht ^^

Man man het is me toch wat..
Ik heb al een zeer lange tijd gewoond in een oud herenhuis waar je in de winter veranderde in Wim Hoffman als je in de badkamer stond.

Ik heb nu een nieuwbouw huis met alles erop en eraan. Dit is niet normaal gewoon. (positief qua isolatie). Lekker aangenaam binnen en de vloerverwarmingen en chauffages staan nog allemaal af. We gaan het zo lang mogelijk trekken :p

Ik schrijf me gewoon elke 3 maanden in voor een groepsaankoop. Is het beter, switch ik. Al de rest laat ik achterwegen.

Beter ook wanneer je het persoonlijk aanbod van de groepsaankoop hebt, een vergelijking maken op sites als aanbieders.be of dergelijke.
Laatste keer dat ik ook echt op het aanbod van een groepsaankoop heb ingetekend is +- 8 jaar geleden denk ik, sindsdien waren de groepsaankopen steeds beduidend minder dan het beste aanbod op aanbieders.be .

Je zal ook wel winst doen natuurlijk, maar gezien de kleine moeite zou ik dit er toch even bijnemen.

Mega stuurde me zonet een mail dat ze het voorschotbedrag verhogen van 80 naar 112€/pm. Begin september ook al zo'n mail gehad, toen steeg het van 70 naar 80€.

Mijn contract ,100% Groene Elektriciteit GROUP (Vaste Prijs) begon op 01/01 van dit jaar, en is 1 jaar geldig. Hun uitleg voor de stijging van een vast contract:

Heb je een vast tarief?​

Waarom word ook jij getroffen door deze maatregel?
Wanneer een contract vernieuwd wordt, worden de tarieven bijgewerkt. Je voorschotbedrag bleef bij de hernieuwing van je contract echter onveranderd. Daardoor is er nu een kloof tussen je voorschotbedrag en je nieuwe tarief. Intussen blijven de marktprijzen stijgen, is je verbruik gestegen en zal je ook in de winter meer moeten verbruiken. Daarom raden we je aan om je voorschotbedrag(en) aan te passen om zo de kost van je verbruik te kunnen dekken.

Iemand een idee wat ik nu best doe, kijk ik nu al beter uit voor een alternatief contract?

Men tariefkaart van Eneco van 2,97 gisteren naar 3,04 gegaan. Dacht dat het zo een giga sprong ging maken?

Hier nog vast tot mei 2022. Ondertussen is het in onze nieuwbouw nog stabiel 22 à 23 graden met onze ruiten op kiep.

Gisteren de verwarming voor de eerste keer opgezet. Het was nog maar 17.5 graden binnen. :(

Per chance heb ik Luminus Optifix 2j vast nog tot 01/03/2023 - dus begin maart van dit jaar vastgelegde prijs. Een meevaller :)

Mega stuurde me zonet een mail dat ze het voorschotbedrag verhogen van 80 naar 112€/pm. Begin september ook al zo'n mail gehad, toen steeg het van 70 naar 80€.

Mijn contract ,100% Groene Elektriciteit GROUP (Vaste Prijs) begon op 01/01 van dit jaar, en is 1 jaar geldig. Hun uitleg voor de stijging van een vast contract:

Iemand een idee wat ik nu best doe, kijk ik nu al beter uit voor een alternatief contract?

Verlaag gewoon je voorschot online of gaat dat bij mega niet? Engie krijgt van mij welgeteld 120 euro voorschot per jaar. Al de rest spaar ik lekker zelf op een rekening. Ga toch niet de energieleverancier voorfinancieren zeker :D

5 euro per meter is het minimum dat toegelaten is.

Het gaat om een voorschot mensen, zolang je zelfdiscipline hebt om van de spaar rekening af te blijven waar je het heen stort moet je dit gewoon doen. Zo kan eventueel in hoge nood nog altijd je eigen geld aanwenden. Ipv in de rats te komen.

Voor gas hebben wij Luminus Tip Gas Variabel. Hierbij staat voor het tarief:

"De variabele prijs wordt driemaandelijks berekend op basis van de Belgische marktprijzen. De prijs stijgt of daalt in functie van een reeks parameters waarover de overheid beslist. Je voorschotfacturen zijn gebaseerd op een gewogen gemiddelde voor de volgende twaalf maanden."

Waar kan je die formules/tijdstippen zien waarop dat berekend wordt. Ik wil eens bekijken of we beter veranderen of blijven. We krijgen redelijk wat korting omdat dit een jaarcontract was maar misschien is nu een vast contract ergens afgaan beter (zelf al krijgen we al die kortingen dan niet meer bij Lampiris omdat we ons jaar niet uitdoen).

Nieuwe maand, nieuwe tarieven. De prijsstijgingen zijn er wel maar zijn alleszins voor elektriciteit vrij beperkt ten opzichte van de prijzen van september. Weer een knap staaltje sensatie van de traditionele media.

Dat gezegd zijnde, ons elektriciteitscontract bij eneco loopt eind deze maand af en zou willen wisselen naar andere leverancier (waarschijnlijk engie) om de nieuwe klant korting te ontvangen. Ontvang je die nieuwe klant korting ook als je daar al een actief gascontract hebt of mag je daar helemaal niets hebben lopen? Zou hun helpdesk contacteren maar vermoed dat die momenteel nogal overstelpt zijn 😅.

Ter info: Huidig contract (vast) afgesloten september 2020 komt na korting op 3,74c€/kWh. Nieuw contract (variabel) zou met 45% korting op de kWh prijs uitkomen op 5,32c€/kWh. Dat is inderdaad meer en dat kan nog meer worden want variabel, maar uiteindelijk blijft dat peanuts ten opzichte van de verdoken belastingsbrief nettarieven en andere heffingen.

edit: Die 45% korting is nog van een actie van september. Site van mijnenergie.be moet nog geupdated worden naar de huidige acties.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan