Energieleveranciers

Ik probeer een variabel contract te annuleren (ietswat slaperig ingegaan vorige week, denkende dat ik een vast tekende :wallbash:)
Ik heb sowieso die herroepingstermijn van 14 dagen om te annuleren, en heb vorige week ook een mail gestuurd daarover. Echter geen reactie, en telefonisch geraak ik daar bij Eneco gewoon niet binnen.
Kan ik gewoon een ander contract tekenen nu met diezelfde ingangsdatum?

Volgens Eneco moet je hier een ticketje maken https://my.eneco.be/nl/customer/open
In het verleden (paar maanden terug) heb ik wel enkele keren succesvol via de web chat dingen kunnen regelen. Je moet eerst voorbij Elli (de chat bot) geraken door naar een medewerker te vragen nadat je je probleem hebt verteld. Maar dat verliep tweemaal zonder veel problemen of overdreven langduring wachten.

Laatst bewerkt:
Voorwaarden zijn voor vb Energyvision bij mijnenergie:

Startdatum contract bij leverancierswissel
De startdatum van het contract moet tussen 12-04-2026 en 18-03-2027 zijn

Op de tariefkaart staat niets specifieks hierover voor energyvision.
Bij andere opties stond een gelijkaardige melding. Bij andere zoals je stelde met beperktere termijn dan zo ver in de toekomst.
Heb voor de zekerheid een screenshot genomen ervan voor in mijn dossier :p.

Ik heb een aanbod gekregen met als startdatum 12/04/2026. Heb de aanvraag niet bevestigd en gevraagd naar mijn actuele gevraagde datum op te nemen.

Afwachten of ze het gaan accepteren, heb zo een neiging om te denken van niet.

Engie Easy vast = 4.02 cent, morgen eens bellen als ze mij dat willen voorschotelen als bestaande klant die op 01/10 naar Luminus overstapt, dan zeg ik Luminus af.

Ik twijfel ook. All electric hier wel. Voorlopig een variabel aan 10 cent/kWh.
😅.

Goedkoopste vast voor ons zou engie zijn aan 14 cent/kWh. (Denk wel dat er via mijn energie nog een korting af gaat)

Hier Luminus BasicFix Gas die deze maand ging aflopen. In december 2025 stond de gasprijs iets lager dan waarvoor wij hadden ingetekend in maart 2024, dus ik ben toen al overgeschakeld naar een nieuw contract vanaf januari 2026.

Nu zie ik dat de gasprijs voor BasicFix Gas deze maand nog iets lager is dan waarvoor we in december 2025 getekend hebben. Dus de moeite om nog over te schakelen? Ik lees overal dat de prijs maar stijgt... Maar die BasicFix-prijzen worden waarschijnlijk vast gezet op de eerste van de maand?

(Edit: ik bedoelde dus BasicFix i.p.v. Optifix.)

Laatst bewerkt:
Hier Luminus BasicFix Gas die deze maand ging aflopen. In december 2025 stond de gasprijs iets lager dan waarvoor wij hadden ingetekend in maart 2024, dus ik ben toen al overgeschakeld naar een nieuw contract vanaf januari 2026.

Nu zie ik dat de gasprijs voor BasicFix Gas deze maand nog iets lager is dan waarvoor we in december 2025 getekend hebben. Dus de moeite om nog over te schakelen? Ik lees overal dat de prijs maar stijgt... Maar die BasicFix-prijzen worden waarschijnlijk vast gezet op de eerste van de maand?

(Edit: ik bedoelde dus BasicFix i.p.v. Optifix.)
Hoogstwaarschijnlijk zal de prijs op 1 april joger zijn dan die van 1 maart. Bij Luminus had je altijd het voordeel dat je keer op keer kan veranderen.
Maw als de prijs van maart lager ligt dan uw huidig contract is het een no-brainer om er op in te tekenen.

Ik heb na lange tijd mijn Fluvius nog een keer gecheckt.
Laatste keer dat de digitale meter data heeft doorgestuurd naar hun portaal was ... half augustus 2025.
Dat was waarschijnlijk op een moment toen de garagepoort langere tijd open stond.

Sindsdien dus enkel maar geschatte meetwaardes. Daar betaal je dus jaarlijks 18,92 Euro aan databeheer kosten voor.

Prachtig idee om die dingen exclusief uit te rollen op NB-IOT. :laugh:

Hier gisteren ingetekend op TotalEnergies Vast Gas. Kwam met korting neer op hetzelfde (of misschien zelfs minder) dan wat we dit jaar aan Luminus kwijt zijn. Dus slechtste geval nog steeds break even met dit jaar. En als de wereld nog verder om zeep is toch een jaartje uitstel van armageddon.

Was geen probleem precies om het pas in november te laten starten. De schommelingen tot dan hebben toch maar een minieme invloed, aangezien de verwarming hier zo goed als uit kan en het dan enkel warm water is.

Hier hebben we toch maar voor Engie Vast gekozen. 50 euro korting bij Luminus "verloren", doordat we geen jaar klant blijven maar ik vertrouw die 4 maanden clausule van TotalEnergies toch niet 100% . En ik begrijp ook niet welke korting pro rata is en welke na een jaar, zie clausule hieronder? Bij Engie is alles duidelijk en met ons verbruik is de prijs quasi gelijk, en je verliest geen korting als je sneller terug overstapt.

TotalEnergies:
"Als nieuwe klant, profiteer je van de volgende kortingen: 101€ & -1c€/kWh op je factuur. De vaste jaarlijkse korting wordt pro rata afgetrokken van je maandelijkse voorschotfacturen. De variabele korting wordt afgetrokken op je jaarafrekening. "

De VREG laat weten wat terughoudender te zijn bij het wisselen van leverancier.Alsook bij vast of variabel.
Ben dan gewisseld van luminus naar Engie easy vast.

Klopt het dat het nu het moment is om nog over te stappen naar een vast contract ? Mijn huidig variabel contract loopt af op 01/04 dus ik moet sowieso kijken en volgens kwaliteitskrant HLN is het zo dat de leveranciers op dit moment de prijzen nog nauwelijks aangepast hebben en er dus nog een price hike kan vermeden worden door nu over te stappen naar een vast contract.

Ik zit bij energie.be en daar rekenen ze 4,59 cEUR/kwh voor een vast contract, variabel staat nu nog op 3,60 ongeveer ... Is het zeer waarschijnlijk dat de prijs boven de 5cEUR/kwh uitkomt vanaf april of zijn de tarieven sowieso al aangepast op dit moment ?

Klopt het dat het nu het moment is om nog over te stappen naar een vast contract ? Mijn huidig variabel contract loopt af op 01/04 dus ik moet sowieso kijken en volgens kwaliteitskrant HLN is het zo dat de leveranciers op dit moment de prijzen nog nauwelijks aangepast hebben en er dus nog een price hike kan vermeden worden door nu over te stappen naar een vast contract.

Ik zit bij energie.be en daar rekenen ze 4,59 cEUR/kwh voor een vast contract, variabel staat nu nog op 3,60 ongeveer ... Is het zeer waarschijnlijk dat de prijs boven de 5cEUR/kwh uitkomt vanaf april of zijn de tarieven sowieso al aangepast op dit moment ?
🔮

Ik denk dat je mijn vraag niet snapt. Mijn vraag is of de prijzen reeds zijn aangepast bij de leveranciers of indien dit pas op 1 april ingaat.
Sommigen hebben de prijzen aangepast (was in het nieuws), anderen kan het zijn dat ze de prijzen nog gaan aanpassen. Al hangt dat laatste af van wat Trump doet.

Al ziet het er niet echt positief uit. Qatar heeft al gezegd dat leveringen naar België in gedrang konden komen en men overmacht zou kunnen inroepen. EN dat het terug in orde stellen van hun capaciteit hen 3- 5 jaar zou kosten.

Terug
Bovenaan