Energieleveranciers

Wordt er echt gedacht dat prijzen tegen volgende winter nog de pan gaan uitswingen? Hoe meer er richting midterms gegaan wordt in de USA in november, hoe onwaarschijnlijker ik (momenteel) die kans acht. het Amerikaanse stempubliek is er doorgaans eentje met een bijzonder kort geheugen en ik gok erop dat hij tegen dan zeker op gebied van olieprijzen de plooien zal willen hebben gladgestreken.
Tenzij onze oranje vriend natuurlijk helemaal de fuck you vinger richting Europa opsteekt en zich behelpt met de olie uit Venezuela en wie welk ander land tegen dan? Al neemt het opschalen van zo'n productie toch ook even tijd vergt.
Dat is wel zo'n beetje het probleem nu natuurlijk. Trump is nogal wispelturugi op dat vlak.

Wordt er echt gedacht dat prijzen tegen volgende winter nog de pan gaan uitswingen? Hoe meer er richting midterms gegaan wordt in de USA in november, hoe onwaarschijnlijker ik (momenteel) die kans acht. het Amerikaanse stempubliek is er doorgaans eentje met een bijzonder kort geheugen en ik gok erop dat hij tegen dan zeker op gebied van olieprijzen de plooien zal willen hebben gladgestreken.
Tenzij onze oranje vriend natuurlijk helemaal de fuck you vinger richting Europa opsteekt en zich behelpt met de olie uit Venezuela en wie welk ander land tegen dan? Al neemt het opschalen van zo'n productie toch ook even tijd vergt.
Niets belet je om erna terug te veranderen.

Ik heb momenteel Luminus BasisFlex, als ik even de eenheidsprijs voor gas bereken voor vandaag dan kom ik op €0,057 en tarief voor BasisFix maart is €0,052. Lijkt me de moeite niet om te wisselen.

Ik heb momenteel Luminus BasisFlex, als ik even de eenheidsprijs voor gas bereken voor vandaag dan kom ik op €0,057 en tarief voor BasisFix maart is €0,052. Lijkt me de moeite niet om te wisselen.

Is dat een vergelijking van de huidige variabele prijs en de huidige vaste prijs? Of rekening houdend met de "best guess" inschatting van VREG/... hoe de variabele prijs het komende jaar zal variëren?

Is dat een vergelijking van de huidige variabele prijs en de huidige vaste prijs? Of rekening houdend met de "best guess" inschatting van VREG/... hoe de variabele prijs het komende jaar zal variëren?
Dat is vergeleken met de variabele prijs berekend met de huidige index gebruikt in het tarief. Dus houdt geen rekening met schattingen voor komend jaar.

Mijn eerste gedacht was: niet slecht om er voor te zorgen dat gas wat duurder wordt en elektriciteit goedkoper, dan worden warmtepompen eindelijk écht interessant tegenover gasketels.

... maar toen las ik dit:

Volgens berekeningen van de fiscale administratie zou een gemiddeld gezin van vier dit jaar 19,5 euro extra moeten betalen voor aardgas als gevolg van de accijnsstijging, valt te horen in regeringskringen. Omdat de accijnzen op elektriciteit dalen, besparen ze daar 12,6 euro op, wat de netto stijging dus op ongeveer 7 euro brengt.
jawadde, 1,5 euro per maand er bij voor gas en een euro minder voor elektriciteit. Ook maar een scheet in een fles.

Mijn eerste gedacht was: niet slecht om er voor te zorgen dat gas wat duurder wordt en elektriciteit goedkoper, dan worden warmtepompen eindelijk écht interessant tegenover gasketels.

... maar toen las ik dit:

jawadde, 1,5 euro per maand er bij voor gas en een euro minder voor elektriciteit. Ook maar een scheet in een fles.
De terugverdientijd van een warmtepomp wordt wel erg lang zo.

Dat is vergeleken met de variabele prijs berekend met de huidige index gebruikt in het tarief. Dus houdt geen rekening met schattingen voor komend jaar.

Dan ben ik verbaasd dat vast goedkoper is dan variabel, wetend dat je met vast alle onzekerheid over gasprijzen bij de leverancier legt.

Dan ben ik verbaasd dat vast goedkoper is dan variabel, wetend dat je met vast alle onzekerheid over gasprijzen bij de leverancier legt.
De prijzen van BasisFix worden maar 1 keer per maand vastgezet en de huidige prijs is die van 1 maart wanneer de gasprijs nog niet zo hard gestegen was door de oorlog in Iran.

Hier zonet toch een jaartje vast vastgelegd bij TotalEnergies. Daar kan je een datum tot een jaar in de toekomst vastleggen (staat ook in de voorwaarden vermeld dat dit mag) en heb 14 dagen opzegtijd t.e.m. 1 april. Zo kan ik toch nog even de tarieven van de variabele contracten bekijken volgende maand om te kijken of dat vast contract echt de moeite is.

Ik verlies zo de korting bij Luminus niet en ik heb een vast contract vastgeklikt dat ik evt. nog kan opzeggen volgende maand zonder wachttijd. TotalEnergies geeft ook nog korting, maar hun voordeligste vaste formule (Vast Elektriciteit en Vast Gas) is wel enkel af te sluiten via MijnEnergie. MyComfort, die je nog wel kan afsluiten via de website van TotalEnergies, is vergelijkbaar (10 euro minder vaste kost per jaar, rest van de prijzen gelijk), maar wel minder korting waardoor het op jaarbasis toch nog 80 euro duurder uitkomt voor ons.

Nog even een dubbelcheck: als het Luminus contract gestart is op 10/11/2025, mag je toch overstappen op 10/11/2026 om de korting te behouden? Dus m.a.w., is exact een jaar klant zijn voldoende of moet je na een jaar nog klant zijn? Ik versta zelf dat je exact een jaar klant moet geweest zijn.
Dit staat in de voorwaarden:
Als nieuwe klant krijgt u een korting van 155,00 EUR incl. BTW voor het afsluiten van een Luminus ComfyFlex Gas contract in augustus 2025. Deze korting wordt toegekend 12 maanden na startdatum via een cashback, op voorwaarde dat er geen achterstallige betalingen zijn. Bij verhuis blijft deze korting enkel geldig indien u uw huidig contract meeneemt.

Ben momenteel aan het kijken naar het contract van energyvision 3 jaar voor elektriciteit.
Door de korting van 300€ komt de kost gelijk voor het eerste jaar met dat van het sociaal tarief. En zo te zien kan ik het laten ingaan tot in 2027... het lijkt mij dan ook de ideale manier om sowieso gedekt te zijn tot ver in 2027.

En daar het een contract is van 3 jaar is het een buffer als de prijzen verder stijgen voor een significante termijn.
Is opzegbaar op elk moment, met enkel de vaste kost als kost. Hetgeen mij 75€ kost.

Prijs voor elektriciteit is niet de goedkoopste, maar zeer zeker niet de duurste. En met het eerste jaar heb je een gegarandeerde korting van 300€...

Maar ik weet niet in welke mate Energyvision robuust is om niet failliet te gaan als het nog zo een paar jaar door gaat...

Hier zonet toch een jaartje vast vastgelegd bij TotalEnergies. Daar kan je een datum tot een jaar in de toekomst vastleggen (staat ook in de voorwaarden vermeld dat dit mag)
Waar zie je dat? Op de tariefkaart van hun myComfort staat:
"De prijzen op deze tariefkaart zijn geldig voor alle contracten die zijn afgesloten in de maand waarop de tariefkaart van toepassing is en waarvan de levering begint binnen maximaal 4 maanden na de laatste dag van de maand van deze tariefkaart."

"De prijzen op deze tariefkaart zijn geldig voor alle contracten die zijn afgesloten in de maand waarop de tariefkaart van toepassing is en waarvan de levering begint binnen maximaal 4 maanden na de laatste dag van de maand van deze tariefkaart."
Bij MijnEnergie staat het volgende bij TotalEnergies voor Vast Elektriciteit en Vast Gas:

Startdatum contract bij leverancierswissel
De startdatum van het contract moet tussen 08-04-
2026 en 18-03-2027 zijn

Startdatum contract bij opening meter
De startdatum van het contract moet tussen 18-03-
2026 en 18-03-2026 zijn

Startdatum contract bij verhuis
De startdatum van het contract moet tussen 18-01-
2026 en 18-03-2026 zijn

Heb nog wel geen bevestiging ontvangen van TotalEnergies, enkel van MijnEnergie dat de contractaanvraag goed ontvangen is. Van zodra ik de bevestiging van TotalEnergies heb, zal ik het hier ook laten weten.

Dat zinnetje waarnaar je verwijst staat ook vermeld op de tariefkaarten van Vast Elektriciteit en Vast Gas zie ik.

Laatst bewerkt:

Voorwaarden zijn voor vb Energyvision bij mijnenergie:

De startdatum van het contract moet tussen 12-04-2026 en 18-03-2027 zijn

Op de tariefkaart staat niets specifieks hierover voor energyvision.
Bij andere opties stond een gelijkaardige melding. Bij andere zoals je stelde met beperktere termijn dan zo ver in de toekomst.
Heb voor de zekerheid een screenshot genomen ervan voor in mijn dossier :p.

Bij MijnEnergie staat het volgende bij TotalEnergies voor Vast Elektriciteit en Vast Gas:

De startdatum van het contract moet tussen 08-04-
2026 en 18-03-2027 zijn

Startdatum contract bij opening meter
De startdatum van het contract moet tussen 18-03-
2026 en 18-03-2026 zijn

Startdatum contract bij verhuis
De startdatum van het contract moet tussen 18-01-
2026 en 18-03-2026 zijn

Heb nog wel geen bevestiging ontvangen van TotalEnergies, enkel van MijnEnergie dat de contractaanvraag goed ontvangen is. Van zodra ik de bevestiging van TotalEnergies heb, zal ik het hier ook laten weten.

Dat zinnetje waarnaar je verwijst staat ook vermeld op de tariefkaarten van Vast Elektriciteit en Vast Gas zie ik.
Spreekt elkaar wat tegen dan. Je kan ook geen contract afsluiten als de prijs niet bepaald is, dus als het contract aanvaard wordt, moet het met de prijzen van de huidige tariefkaart zijn.

Voorwaarden zijn voor vb Energyvision bij mijnenergie:

De startdatum van het contract moet tussen 12-04-2026 en 18-03-2027 zijn

Op de tariefkaart staat niets specifieks hierover voor energyvision.
Bij andere opties stond een gelijkaardige melding. Bij andere zoals je stelde met beperktere termijn dan zo ver in de toekomst.
Heb voor de zekerheid een screenshot genomen ervan voor in mijn dossier :p.
Als er niets op de tariefkaart staat, dan is er geen tegenstrijdigheid. Meestal staat het er wel op, bv. ook bij Luminus:
"Indien u nog geen klant van Luminus bent, moet uw contract bij Luminus ten laatste 4 maanden na ondertekening starten. Indien dit laatste niet het geval is, heeft Luminus het recht uw contractaanvraag te weigeren of u een nieuw contractvoorstel te doen."

Spreekt elkaar wat tegen dan. Je kan ook geen contract afsluiten als de prijs niet bepaald is, dus als het contract aanvaard wordt, moet het met de prijzen van de huidige tariefkaart zijn.
Idd, ik wacht de bevestiging van TotalEnergies af. Van zodra ik die heb, ga ik er vanuit dat ze ook moeten leveren aan die prijs. Heb ook een PDF print gedaan van de voorwaarden waar ik akkoord ben mee gegaan op MijnEnergie waar onder andere die datum vermeld stonden.

Zonet een mailtje gehad van TotalEnergies: "Je TotalEnergies-contract is geactiveerd".
De startdatum staat correct vermeld zoals ik gevraagd had, dus ik ga er vanuit dat alles in orde is.

Ik probeer een variabel contract te annuleren (ietswat slaperig ingegaan vorige week, denkende dat ik een vast tekende :wallbash:)
Ik heb sowieso die herroepingstermijn van 14 dagen om te annuleren, en heb vorige week ook een mail gestuurd daarover. Echter geen reactie, en telefonisch geraak ik daar bij Eneco gewoon niet binnen.
Kan ik gewoon een ander contract tekenen nu met diezelfde ingangsdatum?

Terug
Bovenaan