Energieleveranciers

Het appartement is EPC A, bouwjaar 2021, 100m2 en ik ben single. Ik woon hier sinds 1 december en heb nog geen verwarming opgezet. Zonder verwarming is het hier 20-20,5°. Dat is voor mij genoeg met een trui aan. Ik probeer ook wel zuinig te leven. Douchekraan op eco en niet langer dan noodzakelijk douchen e.d. Aangezien het winter was en de lente / zomer eraan komt, denk ik niet dat ik mijn gasverbruik onderschat. Ik kom aan 1000kWh als ik de periode van 1 december tot nu doortrek…

Is het jaarverbruik zo’n belangrijke parameter om te kunnen vergelijken met contracten die promoties hebben? Want anders kijk je gewoon naar de eenheidsprijzen, die een stuk hoger liggen bij deze contracten met promo’s.

De leverancier van de groepsaankoop is Mega. Ja, ik weet het van de negatieve reviews uit het verleden. Ik ben er vroeger klant bij geweest en nooit problemen gehad.

Elders hoor ik mensen zeggen dat de promoties verbonden zijn aan kleine lettertjes, waardoor dat de kans bestaat dat je de promo net misloopt. Dat is ook het argument van de provincie op reacties van mensen die zeggen dat er goedkopere contracten zijn. Maar de voorwaarde voor die promoties is bijna altijd toch gewoon 1 jaar klant blijven? En na dat jaar kan je dan weer veranderen, dat zat ik ook te denken. Betaal je dan doorheen het jaar een hoger voorschot e.d. en moet je dus wachten op de jaarafrekening tot je kan profiteren aangezien de eenheidsprijs hoger ligt? Hoe moet ik dat zien? Door de promotie ben je in principe een jaar gebonden. Ik zie echter niet in waarom ik voor dat jaar om is al zou veranderen van leverancier…

Zitten er fouten in mijn redeneringen? Wat raden jullie mij aan in mijn situatie?
Als je nu je verwarming nog niet hebt opgezet zal dat ook wel niet meer veranderen, dan kan je verbruik zeker kloppen.

In dat geval ga je best voor een promo met zo hoog mogelijke korting in absolute cijfers, want jouw factuur zal in absolute cijfers peanuts zijn.

Niet luisteren naar bangmakerij en een promo contract aangaan, gewoon zorgen dat je inderdaad aan de voorwaarde van duurtijd voldoet voor je naar een andere leverancier gaat. Want dat ga je na een jaar dan wel moeten doen, promo's zijn om mensen te lokken, te hopen dat die na een jaar vergeten om te veranderen en daar goeie marge op halen. Jaarlijks veranderen, maar niet te vroeg, zodat je jouw promo niet misloopt.

Ik heb naar aanleiding van de groepsaankoop West-Vlaanderen, een voorstel gekregen van Elegant (waarin ze zeggen dat ze nog een stukje onder de groepsaankoop gaan)
Ik ben echter momenteel klant bij Engie, met volgend contract:
Flow (variabele prijs) voor 2 jaar. Bij contracten staat er: Start op 30/04/2025 Eindigt op 29/04/2027 Looptijd van het contract 2 jaar.
In de kleine lettertjes:
U kan uw Contract op ieder moment beëindigen, zonder verbrekingsvergoeding, mits het respecteren van een schriftelijke opzeg
van ten hoogste 3 weken vanaf de datum van het verzoek. Indien de DNB ons meedeelt dat u van energieleverancier bent veranderd,
geldt dat voor ons als voldoende kennisgeving van uw opzegging, voor zover de opzegtermijn werd gerespecteerd.
Wij kunnen een Contract van onbepaalde duur op elk moment beëindigen mits een schriftelijke opzeg van 2 maanden.
Wij kunnen een Contract van bepaalde duur beëindigen mits een schriftelijke opzeg ten laatste 2 maanden voor de afloop van de
lopende periode.

Dus weet niet goed wat ze met die "lopende periode" bedoelen. Of dat effectief 29/04/2027 is? Soit ... we zien wel.

Het appartement is EPC A, bouwjaar 2021, 100m2 en ik ben single. Ik woon hier sinds 1 december en heb nog geen verwarming opgezet. Zonder verwarming is het hier 20-20,5°. Dat is voor mij genoeg met een trui aan. Ik probeer ook wel zuinig te leven. Douchekraan op eco en niet langer dan noodzakelijk douchen e.d. Aangezien het winter was en de lente / zomer eraan komt, denk ik niet dat ik mijn gasverbruik onderschat. Ik kom aan 1000kWh als ik de periode van 1 december tot nu doortrek…

Is het jaarverbruik zo’n belangrijke parameter om te kunnen vergelijken met contracten die promoties hebben? Want anders kijk je gewoon naar de eenheidsprijzen, die een stuk hoger liggen bij deze contracten met promo’s.

De leverancier van de groepsaankoop is Mega. Ja, ik weet het van de negatieve reviews uit het verleden. Ik ben er vroeger klant bij geweest en nooit problemen gehad.

Elders hoor ik mensen zeggen dat de promoties verbonden zijn aan kleine lettertjes, waardoor dat de kans bestaat dat je de promo net misloopt. Dat is ook het argument van de provincie op reacties van mensen die zeggen dat er goedkopere contracten zijn. Maar de voorwaarde voor die promoties is bijna altijd toch gewoon 1 jaar klant blijven? En na dat jaar kan je dan weer veranderen, dat zat ik ook te denken. Betaal je dan doorheen het jaar een hoger voorschot e.d. en moet je dus wachten op de jaarafrekening tot je kan profiteren aangezien de eenheidsprijs hoger ligt? Hoe moet ik dat zien? Door de promotie ben je in principe een jaar gebonden. Ik zie echter niet in waarom ik voor dat jaar om is al zou veranderen van leverancier…

Zitten er fouten in mijn redeneringen? Wat raden jullie mij aan in mijn situatie?

In dat geval kan je geschat gasverbruik zeker kloppen.

Jaarverbruik kan wel een verschil maken: dure eenheidsprijs met grote absolute korting kan toch duurder uitkomen als je verbruik veel hoger zou liggen (kan je gemakkelijk zien door in de V-test of mijnenergie eens een hoger verbruik in te geven en te zien wat het resultaat is).

Mega heb ik zelf weinig vertrouwen in gezien het hoge aantal klachten en hun bijna-faillissement tijdens de energiecrisis, maar dat moet iedereen voor zich beslissen.

De kleine lettertjes bij promoties zijn wel duidelijk: bij een jaarcontract moet je gewoon 1 jaar klant blijven, af en toe zitten er eens 2-jaarlijkse contracten bij en dan wordt dat gewoon 2 jaar. En vooral na de korting weer overstappen naar een andere leverancier / ander contract omdat je anders die dure eenheidsprijzen betaalt zonder korting :)
Klopt dat je die korting pas terugkrijgt op het einde van het jaar, maar met jouw laag verbruik zullen die voorschotten best meevallen denk ik?

Ik zie geen fouten in je redenering, zelf kijk ik al jaren ieder jaar of een ander contract / andere leverancier interessanter is, en de laatste jaren zijn het die kortingen die terug het verschil maken.

Al een aantal jaar bij Eneco en zie nu dat mijn aanbevolen voorschotbedrag plots zo maar even bijna verdubbeld is (analoge meter). Ik geef maandelijks mijn meterstanden door via hun app, behalve de laatste maanden want hun systemen liggen al maanden plat. Dus het is niet dat ik significant mee elektriciteit verbuik. Nu heb ik er echt genoeg van, wat een amateurs.

Bij mijn vorige woning (analoge meter) had ik Engie als leverancier en kon ik op de website mijn meterstanden ingeven om te checken of mijn voorschot nog steeds een correcte schatting was. Nu ben ik verhuisd (digitale meter) en heb ik DATS24 als leverancier, maar op hun website kan ik nergens vinden of mijn voorschot nog wel in de juiste richting zit. Kijk ik ernaast of is DATS24 gewoon minder uitgebreid om dat vlak en heb ik pech?

Bij mijn vorige woning (analoge meter) had ik Engie als leverancier en kon ik op de website mijn meterstanden ingeven om te checken of mijn voorschot nog steeds een correcte schatting was. Nu ben ik verhuisd (digitale meter) en heb ik DATS24 als leverancier, maar op hun website kan ik nergens vinden of mijn voorschot nog wel in de juiste richting zit. Kijk ik ernaast of is DATS24 gewoon minder uitgebreid om dat vlak en heb ik pech?
Ik raad je aan om aan de leverancier te vragen maandelijks af te rekenen. Je zal dan zeker niet voor grote verrassingen komen te staan.

Ik raad je aan om aan de leverancier te vragen maandelijks af te rekenen. Je zal dan zeker niet voor grote verrassingen komen te staan.
Behalve als je je niet voorbereid op de wintermaandafrekeningen...
Het verschil hier is 25 euro vs 200 euro.

Sinds November klant bij Eneco en meteen gekozen voor een maandelijkse afrekening. 1x een maandelijks voorschot betaald in December en sindsdien wacht ik nog op een eerste afrekening.
Site geeft aan dat ze met een IT upgrade bezig zijn, maar dat ik daardoor al bijna 3 maanden niets heb kunnen betalen...?

Op dat vlak was Engie toch veel performanter.

Benieuwd naar de invloed op de contracten van de gasprijzen, gelukkig zijn de winterpieken nagenoeg voorbij en zal de financiële impact beperkt zijn.

Ons gas komt toch niet van die kanten? En tegen het volgende stookseizoen ist allang weer over.
Het water is overal even hoog.

1) China koopt gas uit Iran en regio.
2) Prijs stijgt in Iran+regio
3) China koopt uit alternatieve locaties zolang goedkoper (vs US shale)
4) Prijs stijgt in US
5) Rinse and repeat until equilibrium

Benieuwd naar de invloed op de contracten van de gasprijzen, gelukkig zijn de winterpieken nagenoeg voorbij en zal de financiële impact beperkt zijn.
We mogen Trump en onze politiekers toch bedanken dat ze alles wat uitgesteld hebben tot net voor het einde van de winter.

Las net in Het Nieuwsblad dat de gasprijzen serieus aan't stijgen zijn.

Begin April komen ze mijn mazoutketel vervangen door een gasketel. Ik vermoed dat ik best bij Luminus een vast contract kan aangaan ipv een variabel? Kan ik hen nu al contacteren om dit op 8 april te laten ingaan?

Las net in Het Nieuwsblad dat de gasprijzen serieus aan't stijgen zijn.

Begin April komen ze mijn mazoutketel vervangen door een gasketel. Ik vermoed dat ik best bij Luminus een vast contract kan aangaan ipv een variabel? Kan ik hen nu al contacteren om dit op 8 april te laten ingaan?
Ja, als je al een EAN nummer hebt.

Terug
Bovenaan