Als je nu je verwarming nog niet hebt opgezet zal dat ook wel niet meer veranderen, dan kan je verbruik zeker kloppen.Het appartement is EPC A, bouwjaar 2021, 100m2 en ik ben single. Ik woon hier sinds 1 december en heb nog geen verwarming opgezet. Zonder verwarming is het hier 20-20,5°. Dat is voor mij genoeg met een trui aan. Ik probeer ook wel zuinig te leven. Douchekraan op eco en niet langer dan noodzakelijk douchen e.d. Aangezien het winter was en de lente / zomer eraan komt, denk ik niet dat ik mijn gasverbruik onderschat. Ik kom aan 1000kWh als ik de periode van 1 december tot nu doortrek…
Is het jaarverbruik zo’n belangrijke parameter om te kunnen vergelijken met contracten die promoties hebben? Want anders kijk je gewoon naar de eenheidsprijzen, die een stuk hoger liggen bij deze contracten met promo’s.
De leverancier van de groepsaankoop is Mega. Ja, ik weet het van de negatieve reviews uit het verleden. Ik ben er vroeger klant bij geweest en nooit problemen gehad.
Elders hoor ik mensen zeggen dat de promoties verbonden zijn aan kleine lettertjes, waardoor dat de kans bestaat dat je de promo net misloopt. Dat is ook het argument van de provincie op reacties van mensen die zeggen dat er goedkopere contracten zijn. Maar de voorwaarde voor die promoties is bijna altijd toch gewoon 1 jaar klant blijven? En na dat jaar kan je dan weer veranderen, dat zat ik ook te denken. Betaal je dan doorheen het jaar een hoger voorschot e.d. en moet je dus wachten op de jaarafrekening tot je kan profiteren aangezien de eenheidsprijs hoger ligt? Hoe moet ik dat zien? Door de promotie ben je in principe een jaar gebonden. Ik zie echter niet in waarom ik voor dat jaar om is al zou veranderen van leverancier…
Zitten er fouten in mijn redeneringen? Wat raden jullie mij aan in mijn situatie?
In dat geval ga je best voor een promo met zo hoog mogelijke korting in absolute cijfers, want jouw factuur zal in absolute cijfers peanuts zijn.
Niet luisteren naar bangmakerij en een promo contract aangaan, gewoon zorgen dat je inderdaad aan de voorwaarde van duurtijd voldoet voor je naar een andere leverancier gaat. Want dat ga je na een jaar dan wel moeten doen, promo's zijn om mensen te lokken, te hopen dat die na een jaar vergeten om te veranderen en daar goeie marge op halen. Jaarlijks veranderen, maar niet te vroeg, zodat je jouw promo niet misloopt.