Energieleveranciers

Toen Ecopower nog 7.5cent/kWh gaf voor injectie was ik break even tussen dynamisch en variabel bij Ecopower. Dynamisch was goedkoper in de winter, maar duurder in de zomer.
Nu Ecopower amper nog iets geeft voor injectie, is variabel goedkoper geworden. Mocht Engie niet zo'n grote kortingen op hun Flow gegeven hebben, had ik dynamisch bij Ecopower gepakt. Mijn omvormer moest ik dan wel gaan aansturen om te stoppen met injecteren bij negatieve prijzen om het voordeel te maximaliseren.
Bij mij heeft het volgens hun EnergyID simulaties altijd ~150 euro gescheeld in het voordeel van maandelijks tarief.
K zou mijn excelleke nog eens moeten updaten, maar naast de wasmachines en broodmachines en auto grotendeels overdag op te zetten doen we niets specials.

Als je een Smappee laadpaal hebt, kun je daar ook instellen dat je een dynamisch tarief hebt. Dan gaat die op de goedkope momenten laden (meestal 's namiddags en 's nachts). Maar infeite zou het moeten lukken om vanaf maar tot oktober 100% op zonneladen te werken. Ik doe dat ook icm 3 dagen thuiswerk en dat gaan prima.
Met jouw gebruikersprofiel, zou dynamisch wel eens interessant kunnen zijn. Kan je uw omvormer op zero injectie zetten wanneer de prijzen negatief zijn?

Ik heb in EnergieID app al een tijdje de Ecopower 'dynamische simulator' lopen. Die vergelijkt normaal tarief met het dynamisch tarief. Momenteel is het nog 'zwaar nadelig' (lees: scheelt 100 euro per jaar).

Maar nu we de auto laden als de zon schijnt, vermoed ik dat we de grootste negatieve injectie momentel al zullen vermijden. Dus beetje afwachten wat dat zal geven.

Zit nu nog bij Engie Flow omdat die veel meer geven voor injectie en met de korting was afname ongeveer zelfde als ecopower. Ook hier nog even afwachten wat dat geeft nu we de auto thuis opladen.

Bij mij heeft het volgens hun EnergyID simulaties altijd ~150 euro gescheeld in het voordeel van maandelijks tarief.
K zou mijn excelleke nog eens moeten updaten, maar naast de wasmachines en broodmachines en auto grotendeels overdag op te zetten doen we niets specials.
Ik heb een warmtepomp die vooral 's nachts draait in de donkere en koude winter maanden en mijn laadpaal staat al op dynamisch laden ondanks dat we zo geen contract hebben. Maar dan kan ik wel al de juiste simulaties maken.

Maar dat vergelijk kan ik nu niet meer zien omdat ik geen Ecopower klant meer ben.
Ik heb in EnergieID app al een tijdje de Ecopower 'dynamische simulator' lopen. Die vergelijkt normaal tarief met het dynamisch tarief. Momenteel is het nog 'zwaar nadelig' (lees: scheelt 100 euro per jaar).

Maar nu we de auto laden als de zon schijnt, vermoed ik dat we de grootste negatieve injectie momentel al zullen vermijden. Dus beetje afwachten wat dat zal geven.

Zit nu nog bij Engie Flow omdat die veel meer geven voor injectie en met de korting was afname ongeveer zelfde als ecopower. Ook hier nog even afwachten wat dat geeft nu we de auto thuis opladen.
Ik was al dynamisch aan het laden met de laadpaal en we hebben een warmtepomp. Als de batterij van de auto vol is of je bent naar kantoor, dan vloeit de stroom wel richting het net :p

Maar dat vergelijk kan ik nu niet meer zien omdat ik geen Ecopower klant meer ben.
Ha, ik kan nog wel op EnergyID en kan die simulatie nog wel maken. Heb wel mijn Ecopower aandeel nog.

En eens ze terug competitief zijn ga ik waarschijnlijk terug over. Het verschil was echt veel te groot nu.

Ha, ik kan nog wel op EnergyID en kan die simulatie nog wel maken. Heb wel mijn Ecopower aandeel nog.

En eens ze terug competitief zijn ga ik waarschijnlijk terug over. Het verschil was echt veel te groot nu.
Ahja, kan dat toch nog zien en heb zelf geen Ecopower aandeel (heb er wel nog van Beauvent). Voor de afgelopen 12 maand is het nu exact break even.

Ahja, kan dat toch nog zien en heb zelf geen Ecopower aandeel (heb er wel nog van Beauvent). Voor de afgelopen 12 maand is het nu exact break even.
Nu, de dynamic ecopower tarieven zijn ook niet de goedkoopste, maar weet dat er wel significant goedkopere leveranciers zijn dan ecopower (ordegrootte verschillende eurocenten per kWh, voor injectie zit ik momenteel boven de acht cent) dan kan je wel stellen dat dynamisch niet echt goedkoper is voor jou momenteel?

Nu, de dynamic ecopower tarieven zijn ook niet de goedkoopste, maar weet dat er wel significant goedkopere leveranciers zijn dan ecopower (ordegrootte verschillende eurocenten per kWh, voor injectie zit ik momenteel boven de acht cent) dan kan je wel stellen dat dynamisch niet echt goedkoper is voor jou momenteel?
Ik heb nu gewoon Engie flow met de korting sinds oktober ofzo. En die geven nog redelijk wat voor injectie.
Voordat ik Flow met de korting vond, stond ik echt op het punt dynamisch te gaan. Ik zie wel terug rond september, want zodra de korting op Flow vervalt, is het niet meer interessant.

Die vaste kosten bij elektriciteit hakken er wel in. Ik heb een leegstaand appartement met maandelijkse facturatie. 1 kWh verbruik kost me 24 euro per maand.
Bijdrage Energiefonds: 119 euro per jaar!

Die vaste kosten bij elektriciteit hakken er wel in. Ik heb een leegstaand appartement met maandelijkse facturatie. 1 kWh verbruik kost me 24 euro per maand.
Bijdrage Energiefonds: 119 euro per jaar!

Dat is het probleem met het energiebeleid in Vlaanderen/Belgie.

Eerst werd verbruik belast, tarieven per kwh. Dan begint iedereen minder te verbruiken en zelf te produceren. Als je het systeem niet aanpast, moet uiteindelijk de laatste verbruiker het hele netwerk onderhouden. Moeilijk haalbaar want dat zal theoretisch diegene zijn met het minste vermogen om zelf te investeren in deftige apparaten en/of zonnepanelen.

Dus komen ze met het capaciteitstarief af ifv heffingen per kwh. Ook daar gaan de mensen rond beginnen fietsen met batterijen en weet ik veel wat. Daar zal ook een inkomstenbron wegvallen.

Realiteit is dat *iemand* de put zal moeten blijven vullen.

Het is een SolarEdge SE10K omvormer.

• Deze functie is beschikbaar voor alle 1- en 3-fase residentiële omvormers met LCD of SetApp, en voor alle commerciële omvormers met FW versie 3.1.1, 4.1.1 of hoger.
  • Deze functie is beschikbaar voor alle PV-systeemconfiguraties en -opstellingen, d.w.z. met of zonder een meter; met of zonder een batterij; elk aantal slimme apparaten, enz.

Jouw omvormer is SetApp.

• Deze functie is beschikbaar voor alle 1- en 3-fase residentiële omvormers met LCD of SetApp, en voor alle commerciële omvormers met FW versie 3.1.1, 4.1.1 of hoger.
  • Deze functie is beschikbaar voor alle PV-systeemconfiguraties en -opstellingen, d.w.z. met of zonder een meter; met of zonder een batterij; elk aantal slimme apparaten, enz.

Jouw omvormer is SetApp.
Hmm, hij stopt gewoon met produceren. Enkel laad hij de batterij nog. Dus als je de EV aan het laden bent, stopt die ook met laden of pakt hij netstroom... Das niet zo interessant dan.

Mid december nog eens wijziging gedaan van energieleverancier naar Engie.
Ondertussen van de vorige (totalenergies) op 2 weken tijd 8 nieuwe creditnota's en facturen. :wallbash:
Zal weer een studie worden om daar aan uit te geraken.
Bedragen zijn al terug gestort geweest, dus nu moet ofwel ik iets terug storten of nemen zij het gewoon terug via domiciliering etc.
Ik geraak er voorlopig niet aan uit, zal eens alles afdrukken worden en naast elkaar leggen worden. :angry:

Dus dynamisch is niet perse interessant met zonnepanelen en een EV. Hoe zit dat trouwens met twee verschillende contracten voor verbruik en injectie? Op de VREG site lijkt dit mogelijk te zijn maar ik vind dit nergens terug bij de leveranciers?

Dus dynamisch is niet perse interessant met zonnepanelen en een EV. Hoe zit dat trouwens met twee verschillende contracten voor verbruik en injectie? Op de VREG site lijkt dit mogelijk te zijn maar ik vind dit nergens terug bij de leveranciers?
Laatst dat ik gezien heb op de v-test was er weinig interessant. Misschien eens rondhoren bi familie of vrienden voor energiedelen? Bij sommige leveranciers is dit nog gratis (Frank?)

Uiteindelijk de switch gemaakt naar Energie.be variabel. Zowel op vlak van opname als injectie waren ze nog redelijk voor mij en al helemaal beter dan TotalEnergies waar we nu bij zitten.

Ik heb nu gewoon Engie flow met de korting sinds oktober ofzo. En die geven nog redelijk wat voor injectie.
Voordat ik Flow met de korting vond, stond ik echt op het punt dynamisch te gaan. Ik zie wel terug rond september, want zodra de korting op Flow vervalt, is het niet meer interessant.
Tegen dan is er een ander promotarief dat je kan nemen. 100% zeker.
Misschien is het verschil dynamisch/maandelijks kleiner, maar gewoon dynamisch gaan voor de lol is volgens mij een slecht idee.

Tegen dan is er een ander promotarief dat je kan nemen. 100% zeker.
Misschien is het verschil dynamisch/maandelijks kleiner, maar gewoon dynamisch gaan voor de lol is volgens mij een slecht idee.
Zolang promo's goedkoper blijven, ga ik die nemen hoor. Maar in een markt zonder promo's, zou ik dynamisch wel aandurven zolang de simulatie zegt dat het goedkoper of break even is.
Mijn grootste verbruik is de wagen en die hangt al aan een slimme laadpaal. Mijn warmtepomp zou ik een half graadje lager kunnen zetten op de piek uren.

Zijn er mensen met een mening over enkel tarief vs dag/nacht ?

Als je veel PV hebt en je auto in de week oplaadt (grotendeels met het net), zal het wsch relatief break-even zijn ? Het eliminteert wel een vrijheidsgraad uit je optimalisatie vraagstuk. Leve methode van de verbrande brug.

Ik lees overal dat je kunt switchen van dubbel naar enkel tarief en vice versa, maar nog niet gevonden waar en hoe je dat kunt doen. Is er een kost aan ?

Zijn er mensen met een mening over enkel tarief vs dag/nacht ?

Als je veel PV hebt en je auto in de week oplaadt (grotendeels met het net), zal het wsch relatief break-even zijn ? Het eliminteert wel een vrijheidsgraad uit je optimalisatie vraagstuk. Leve methode van de verbrande brug.

Ik lees overal dat je kunt switchen van dubbel naar enkel tarief en vice versa, maar nog niet gevonden waar en hoe je dat kunt doen. Is er een kost aan ?

Ik dacht dat daar wel een kost aan zat, maar die vermelden ze precies niet. Ik dacht dat het om +-12euro ging.

Terug
Bovenaan