Energieleveranciers

Ik wou mijn maandelijks tarief zelf automatisch laten berekenen maar met dat RLP-profiel in de formule zie ik door het bos de bomen niet.
Hoe kan je dat in godsnaam zelf berekenen?

Zonder de RLP is het simpel te berekenen (maandelijks gemiddelde van de Belpex prijzen).

Profiel downloaden op Synergrid. Kwartierwaarden sommeren tot een dagwaarde. Dagwaarden vermenigvuldigen met dagelijkse EPEX-prijs. Die uitkomst sommeren per maand en delen door de som van de profiel dagwaarden van die maand. Et voila, je hebt je prijs.
Owja, en correct rekening houden met winter/zomeruur in de Synergrid file natuurlijk.

De Luminus app is aan't flippen voor elektriciteit. Mijn geschat jaarbedrag staat op 48K. Voorstel om maandelijks voorschot te verhogen naar 5K. Dan moet'k paar flexijobkes gaan doen zenne 🤣.
Denk dat er daar een IT'er nog gaat moeten werken met het eindejaar 🤣.

Ge staat in de gazet :p het is bij sommige zelfs 48k per maand, jij armoezaaier!

Wat is er aan de hand bij Luminus? Klanten krijgen absurd hoge eindafrekeningen tot 435.000 euro (!) te zien.

Laatst bewerkt:
Ge staat in de gazet :p het is bij sommige zelfs 48k per maand, jij armoezaaier!

Wat is er aan de hand bij Luminus? Klanten krijgen absurd hoge eindafrekeningen tot 435.000 euro (!) te zien.

Op VTM nieuws iemand die een compensatie wil "voor de schrik" 😂

0,0 schaamte

Ik zit aan -400 euro geschat bij linus voor gas. Das ook nie slecht.

Ik zit voorlopig aan -364, maar dat ligt gewoon aan je voorschotfactuur en verbruik December zit er ook nog niet in. Mijn voorschot bedraagt momentel 65 euro/maand.

De elektriciteit is anders, daar ligt het voorschot op 55 euro per maand om ons verbruik 100% te coveren, maar met het laden van de auto zitten we in realiteit tegen de 200 euro/maand aan verbruik in de wintermaanden. Daar gaan we dus moeten opleggen, maar dat geld van de werkgever zit in een aparte pot.

Ik denk dat ik voorlopig nog bij basicfix 03/2024 ga blijven, moet momenteel zowat de goedkoopste verzekering in huis zijn :).
54239409856_55926b79fb_z.jpg

Voor netbeheerder Fluvius begint het dossier rond de geblokkeerde facturen almaar zwaarder te wegen

Hoe moeilijk kan een software probleem zijn? Ik ben mss een beetje te simplistisch maar je kan toch gewoon als superuser / admin in de database ne update doen en een klant daar toch gewoon geblokkeren?

Dus dat die problemen 2 jaar aanslepen begrijp ik niet goed. Wat mis ik hier?
Je bent toch zelf IT’er? Dan kom je toch ook vaak situaties tegen waarbij een manuele actie in de database er voor zorgt dat de data helemaal kapot gaat. Omdat alle gerelateerde data daardoor niet meer klopt.

Je bent toch zelf IT’er? Dan kom je toch ook vaak situaties tegen waarbij een manuele actie in de database er voor zorgt dat de data helemaal kapot gaat. Omdat alle gerelateerde data daardoor niet meer klopt.

Daarom test je eerst in een lower enviroment en los je dat ook op. Als dat niet kan, dan moet je de klant maar volledig resetten, de energieleverancier vergoeden en de klant zijn kosten kwijtschelden. Het kan niet dat het jaren duurt eer er voor een klant een oplossing komt.

Die klant vraagt toch niet achter die problemen.

Daarom test je eerst in een lower enviroment en los je dat ook op. Als dat niet kan, dan moet je de klant maar volledig resetten, de energieleverancier vergoeden en de klant zijn kosten kwijtschelden. Het kan niet dat het jaren duurt eer er voor een klant een oplossing komt.

Die klant vraagt toch niet achter die problemen.
Maar die klant ondervindt daar 0 nadeel aan dat hij op dit moment geen factuur krijgt.
Je kan toch vrij eenvoudig een schatting doen van hoeveel het u gaat kosten en zet dat gewoon opzij op een spaarboekje, krijg je er nog intresten op ook!

Maar die klant ondervindt daar 0 nadeel aan dat hij op dit moment geen factuur krijgt.
Je kan toch vrij eenvoudig een schatting doen van hoeveel het u gaat kosten en zet dat gewoon opzij op een spaarboekje, krijg je er nog intresten op ook!

De gemiddelde mens trekt zich van energieverbruik en kosten niets aan. Die lossen een probleem op NADAT het zich heeft voorgedaan en gaan dat bedrag helaas niet extra sparen. Heus niet iedereen leeft in een gouden BG-kooi...

Neem nu 4000kWh/jaar elektriciteit zonder te zotte capaciteitspiek en 12000kWh gas/jaar (dat is onder gemiddeld, moet je al geen heel oude woning hebben) voor 2 jaar, dat is toch een 4000 euro. Leg zo een rekening bij een gezin dat net toekomt en dat niet gespaard hebt, en die hebben een probleem.

Fluvius is hier de schuldige en Fluvius moet daar maar voor opdraaien. 2 jaar is echt wel compleet van de pot gerukt.

De gemiddelde mens trekt zich van energieverbruik en kosten niets aan. Die lossen een probleem op NADAT het zich heeft voorgedaan en gaan dat bedrag helaas niet extra sparen. Heus niet iedereen leeft in een gouden BG-kooi...

Neem nu 4000kWh/jaar elektriciteit zonder te zotte capaciteitspiek en 12000kWh gas/jaar (dat is onder gemiddeld, moet je al geen heel oude woning hebben) voor 2 jaar, dat is toch een 4000 euro. Leg zo een rekening bij een gezin dat net toekomt en dat niet gespaard hebt, en die hebben een probleem.

Fluvius is hier de schuldige en Fluvius moet daar maar voor opdraaien. 2 jaar is echt wel compleet van de pot gerukt.
En waar haalt Fluvius zijn geld? Idd bij de andere gebruikers dus uiteindelijk moeten die de factuur betalen omdat er mensen zijn die niet met geld kunnen omgaan.

En je kan toch altijd voorschotten blijven betalen als je dat echt wil?

En waar haalt Fluvius zijn geld? Idd bij de andere gebruikers dus uiteindelijk moeten die de factuur betalen omdat er mensen zijn die niet met geld kunnen omgaan.

En je kan toch altijd voorschotten blijven betalen als je dat echt wil?

Het gaat over een paar duizend gezinnen, dat kan wel opgevangen worden. Je zou denken dat het na 2 jaar wel manueel 1 per 1 zou opgelost kunnen worden moest iemand eens wat initiatief nemen.

Kan je voorschotten blijven betalen als een leverancier geen data meer binnenkrijgt? Voor hetzelfde geld besta je voor de leverancier niet meer want er is geen actieve data. Het zou nog mooier zijn moest een leverancier (wat privebedrijven zijn) moeten opdraaien voor de zooi dat een overheidsbedrijf achterlaat en een oplossing moeten aanbieden.
1 van de consequenties is dat je niet kan wisselen van leverancier, noch contract. Kan je toch behoorlijk nadeel van hebben.

Blijf erbij, Fluvius is de schuldige, Fluvius moet daarvoor opdraaien. Dat dat betekend dat wij dat zijn omdat het een overheidsbedrijf is maakt geen verschil.

Laatst bewerkt:
Het gaat over een paar duizend gezinnen, dat kan wel opgevangen worden. Je zou denken dat het na 2 jaar wel manueel 1 per 1 zou opgelost kunnen worden moest iemand eens wat initiatief nemen.

Kan je voorschotten blijven betalen als een leverancier geen data meer binnenkrijgt? Voor hetzelfde geld besta je voor de leverancier niet meer want er is geen actieve data. Het zou nog mooier zijn moest een leverancier (wat privebedrijven zijn) moeten opdraaien voor de zooi dat een overheidsbedrijf achterlaat en een oplossing moeten aanbieden.
1 van de consequenties is dat je niet kan wisselen van leverancier, noch contract. Kan je toch behoorlijk nadeel van hebben.

Blijf erbij, Fluvius is de schuldige, Fluvius moet daarvoor opdraaien. Dat dat betekend dat wij dat zijn omdat het een overheidsbedrijf is maakt geen verschil.

Maar je kan niet van energieleverancier wisselen in tussentijd. Daar zit je dan met je te dure contract ...
A ja dat maakt idd wel een verschil
Zou verwachten dat je dat gewoon kan door de meterstanden dan maar manueel door te geven (eventueel met foto als bewijs) ...

A ja dat maakt idd wel een verschil
Zou verwachten dat je dat gewoon kan door de meterstanden dan maar manueel door te geven (eventueel met foto als bewijs) ...
Dat is net het hele probleem. Waarom is Fluvius zelfs niet in staat om deze tussenoplossing te gebruiken na al die jaren. Ondertussen zit je compleet geblokkeerd, mogelijks op een veel te duur contract.

In mijn ogen zou dat zelfs de standaardoplossing moeten zijn als er iets mis loopt met het automatisch opvragen van de meters, gewoon manueel laten doorgeven zoals vroeger.

Pidpa heeft mij vorig jaar ook zoiets gelapt door zelf een verbruik te verzinnen. Plots was mijn jaarlijkse afrekening 5 keer hoger dan normaal. Bleek dat het automatisch opvragen van de watermeter niet gelukt was, dus hadden ze zelf een verbruik verzonnen. In plaats van een mailtje te sturen met de vraag om de meterstand door te geven (zoals vroeger standaard was) hebben die gewoon mijn gemiddeld verbruik van de afgelopen jaren genomen en vermenigvuldigd met 5. Gelukkig was het snel recht gezet na contact op te nemen met Pidpa.

Die geblokkeerde elektriciteits- en gasmeters zijn dan nog wel een stuk erger. Klantvriendelijkheid toch echt beneden alle peil wat mij betreft.

amai, Flow december is precies goed meegevallen uiteindelijk? Het zag er maar stijgend en stijgend uit. Uiteindelijk lager dan november 24 uitgekomen

dec. 20240,156 €/kWh0,151 €/kWh

amai, Flow december is precies goed meegevallen uiteindelijk? Het zag er maar stijgend en stijgend uit. Uiteindelijk lager dan november 24 uitgekomen

dec. 20240,156 €/kWh0,151 €/kWh
Is dat niet gewoon de media die altijd moord en brand roept? Ik negeer die nieuwsberichten van "gasprijs op hoogste punt in xx tijd" tegenwoordig.

Van mijn 3,75 cent voordeel per kWh ben ik sinds 1/1 2,6 cent kwijt door de gestegen nettarieven. #roverheid!

Van mijn 3,75 cent voordeel per kWh ben ik sinds 1/1 2,6 cent kwijt door de gestegen nettarieven. #roverheid!

Je kan dat zo bekijken, maar als je een contract had zonder voordeel, was de all-in prijs ook gewoon 2,6c duurder.

Feit is wel dat EV laden betaald door de werkgever verlieslatend is. Aangezien zonopbrengst echt nihil is en ik dus maar 's nachts laad bedraagt mijn all-in prijs momenteel 29,5 cent/kWh en ik krijg 28,2c. Momenteel leg ik dus een 5 euro bij per maand (400kWh/maand laden).

Zou ik echter Q1 2025 niet laden en dus een 1000kWh minder verbruiken (wat bijna uitsluitend net is), dan gaat mijn kost voor capaciteitstarief met 1,9c/kWh omhoog. Aangezien je onmiddelijk het verlies al wat compenseert met huishoudverbruik is het verlies zeer minimaal en moet ik wss eens 1 keer 20-30kWh zonneladen om terug break-even te zijn.

Terug
Bovenaan