Energieleveranciers

wij hebben ook zonnepanelen en zijn bij ecopower. Het is idd jammer van hun injectie. Maar begrijp jullie niet echt? Is het gras dan zoveel groener bij de buren? Ze zijn met hun afname toch nog duidelijk transparant en goedkoop?

(Misschien idd niet dé goedkoopste, maar waarom al dit gemekker?)

Niemand heeft een glazen bol, maar ik dacht wel dat er iemand (of meerdere?) de (Internationale?) prijzen van stroom opvolgde.
Werd hier wel eens vernoemd de laatste dagen van de maand.
Interessant om nu al contract af te sluiten of toch te wachten tot november?

Bij mij gaat het, vanwege tariefaanpassing Ecopower, waarschijnlijk Engie Flow worden. Wel enkel vanwege de stevige promotie. Na 1 jaar gaan we terug moeten switchen.

wij hebben ook zonnepanelen en zijn bij ecopower. Het is idd jammer van hun injectie. Maar begrijp jullie niet echt? Is het gras dan zoveel groener bij de buren? Ze zijn met hun afname toch nog duidelijk transparant en goedkoop?

Ze zijn met de afname middelmatig tot duur. Ze waren enkel interessant met 7,5 cent injectie. Eens dat wegvalt, is er geen enkel voordeel meer.

Tgo Engie zijn ze duurder voor afname en goedkoper voor injectie...

Het dividend is ook jaren ruk met dank aan hun pellet fabriek (die ze eindelijk gedumpt hebben). Nu goed, die aandelen ga ik wel nog bijhouden als spaarboekje, maar als klant doei doei. En ik vermoed dat ze met dergelijke streken wel geen klantenstop meer zullen moeten invoeren... Kunnen altijd terugswitchen later.

(Misschien idd niet dé goedkoopste, maar waarom al dit gemekker?)

Het is geen gemekker, maar ik ben een rationele consument. Klik klik klik, 200-300 euro per jaar bespaard. 200 euro erbij voor 2 min werk, sign me up.

Hier toch ook ineens over gegaan naar een andere leverancier.
De zonnepanelen opbrengst gaat de komende maanden toch pover zijn en verbruik zal net stijgen (warmtepomp).

Jaarbasis.
Verbruik:2466kWh
Injectie: 6596kWh
Capaciteitstarief: 3Kw

Huidig contract ecopower = €245,69 op jaarbasis (50% vast/50% variabel)
ecopower met 2 cent injectievergoeding = €608,47 op jaarbasis

Gegaan voor Engie flow. Dit geeft €330,64 op jaarbasis (100% variabel)

Laatst bewerkt:
Gisteren nog eens gekeken naar Flow. Door de grote korting op afname zit de delta voor ongeveer gelijk als bij Ecopower. En mijn injectie is bijna evenveel als afname, dus er veranderd dan weinig aan de prijs.
Dynamisch is dan amper goedkoper, dus dat stellen we nog even uit dan.

Het is geen gemekker, maar ik ben een rationele consument. Klik klik klik, 200-300 euro per jaar bespaard. 200 euro erbij voor 2 min werk, sign me up.
Dat blijft natuurlijk niet duren, zo 2min werk voor €200 besparing. Als je dat 5x zou doen betekent dat al €1000 besparing. En dan spreek ik nog niet over 10x switchen bv

Gisteren nog eens gekeken naar Flow. Door de grote korting op afname zit de delta voor ongeveer gelijk als bij Ecopower. En mijn injectie is bijna evenveel als afname, dus er veranderd dan weinig aan de prijs.
Dynamisch is dan amper goedkoper, dus dat stellen we nog even uit dan.
Mijnenergie geef ook engie flow weer als de goedkoopste, maar is wel met de promo waar je 1 jaar klant moet blijven.
Sowieso is het een stijging bij mij. Ik had gegokt door 3x meer te injecteren ik aan een bijna nultarief ging bekomen, maar dit is dus nu van de baan

Mijnenergie geef ook engie flow weer als de goedkoopste, maar is wel met de promo waar je 1 jaar klant moet blijven.
Sowieso is het een stijging bij mij. Ik had gegokt door 3x meer te injecteren ik aan een bijna nultarief ging bekomen, maar dit is dus nu van de baan
Die info heb ik nog niet gevonden. Moet nog eens de kleine lettertjes lezen.
Vraag me alleen af hoe ze de korting verrekenen als je in juni een afrekening hebt.

Die info heb ik nog niet gevonden. Moet nog eens de kleine lettertjes lezen.
De promo loopt wel enkel via mijnenergie.be. De tariefkaarten staan gelinkt en die vermelden de toepasselijke promo's.
Vraag me alleen af hoe ze de korting verrekenen als je in juni een afrekening hebt.
Bij een leverancierswissel hoort steeds een eindafrekening en iedere leverancier rekent nu af met de werkelijke maand verbruiken ipv de RLP profielen (als ik het goed heb is dat vandaag de dag al in voege?), dus dan is dat eenvoudig af te rekenen voor die maanden van de promo.

De promo loopt wel enkel via mijnenergie.be. De tariefkaarten staan gelinkt en die vermelden de toepasselijke promo's.

Bij een leverancierswissel hoort steeds een eindafrekening en iedere leverancier rekent nu af met de werkelijke maand verbruiken ipv de RLP profielen (als ik het goed heb is dat vandaag de dag al in voege?), dus dan is dat eenvoudig af te rekenen voor die maanden van de promo.

Korting is ook rechtstreeks op engie.be te krijgen. (als je de simulatie doet op hun site kom je op quasi hetzelfde tarief uit als de mijnenergie.be (inclusief korting, op 5 euro na op jaarbasis).

Via mijn energie, 2000kwh dag/2000kwh nacht, geen zonnepanelen oid.

78,92/ maand
Incl. 1ste jaar €209 korting via Mijnenergie.be

Via Engie.be site met zelfde verbruiken/profiel.

Jaarlijks totaal
1157,24 € 948,23 € / jaar ofte 79 euro per maand.

Ik zou inderdaad ook altijd goed vergelijken via de V-test/website van de leverancier zelf.

Mijnenergie.be is geen liefdadigheidsorganisatie hé. Integendeel, onderdeel van DPG zelfs. Die werken op commissie, wat op één of andere manier moet worden terugverdiend. Goed opletten dus met de kortingen daar.

Dat blijft natuurlijk niet duren, zo 2min werk voor €200 besparing. Als je dat 5x zou doen betekent dat al €1000 besparing. En dan spreek ik nog niet over 10x switchen bv
Wat bedoel je? Ik switch al 'heel wat jaren' elk jaar. Dat scheelt inderdaad 1000€ en dat blijft (voorlopig toch) gewoon duren.

Ik weet dat bij veel financiële instellingen geldt: Als je ooit een keertje klant geweest bent en je komt 10 jaar later nog eens aankloppen dan word je NIET meer aanzien als een nieuwe klant en dan krijg je toch de promo niet meer. (zelf effectief een keertje meegemaakt)

Maar bij energieleveranciers is de concurrentie blijkbaar dusdanig groot: Stap je voor de 20ste keer over als klant dan ben je voor de 20ste keer ne nieuwe klant. En ne 'nieuwe' gasklant is ook gene 'nieuwe' elektriciteitsklant. Ze zijn daar heel erg soepel mee.

Laatst bewerkt:
Ah scusi.

Mogelijks vragen om de terugdraaiende teller te vervangen door een digitale teller ? En de premie die je tot einde van dit jaar nog kon krijgen innen ?

Potentieel dat het voordeliger is dan hetgeen je onder nul hebt nog op te souperen ?

Uit dit artikel begrijp ik dat je na 2024 nog altijd een premie kan krijgen?

Voor de promo moet je geen 1 jaar klant blijven, het is dan wel pro rata verrekend. Geld wel enkel maar voor het eerste jaar.

De korting van €59 is dus pro rata en de €0,0375 korting per kwh hangt dan van u verbruik af. Zo versta ik het als ik de voorwaarden las gisteren.

Laatst bewerkt:

Ik zet reminderke in mijn agenda en dan switch ik volgend jaar terug naar ecopower of naar total of whatever...

Als ecopower zulke stoten uithaalt, zal de deur voor nieuwe klanten wel blijven open staan. Zeker omdat ze in 2024 en 2025 a truckload aan nieuwe windmolens en panelen zullen opleveren...

Ik zet reminderke in mijn agenda en dan switch ik volgend jaar terug naar ecopower of naar total of whatever...

Als ecopower zulke stoten uithaalt, zal de deur voor nieuwe klanten wel blijven open staan. Zeker omdat ze in 2024 en 2025 a truckload aan nieuwe windmolens en panelen zullen opleveren...
Inderdaad. Op 2 jaar tijd ben ik al 3x van leverancier gewisseld. Degene met het beste aanbod krijgt mij als klant (uitgezonderd MEGA)
Mijn aandeel van Beauvant hou ik gewoon bij. Die geven elk jaar minimaal 3.25% geloof ik in tegenstelling tot Ecopower die soms niks geeft.
Als Ecopower terug interessanter wordt, switch ik terug.
Voor de promo moet je geen 1 jaar klant blijven, het is dan wel pro rata verrekend. Geld wel enkel maar voor het eerste jaar.

De korting van €59 is dus pro rata en de €0,0375 korting per kwh hangt dan van u verbruik af. Zo versta ik het als ik de voorwaarden las gisteren.
Ah, good to know. Dat wou ik nog even uitzoeken want het was me niet helemaal duidelijk. Dan moet ik me ook geen zorgen maken dat ik voor m'n afrekening van juni nog geen korting zou krijgen omdat ik dan nog geen jaar klant ben.

Ah, good to know. Dat wou ik nog even uitzoeken want het was me niet helemaal duidelijk. Dan moet ik me ook geen zorgen maken dat ik voor m'n afrekening van juni nog geen korting zou krijgen omdat ik dan nog geen jaar klant ben.
Dat hangt van de promo af. Ook cashback promo's is (heel) soms pro rata.

Ik dacht bij Engie en Luminus is het meestal pro rata maar bij de kleinere maatschappijen is het soms ook wel eens alles of niks. Maar ik kan dat moeilijk zeggen want elke promo is wéér een beetje anders.

Je kan best de kleine lettterkes lezen (en zelfs dan is het soms niet duidelijk en kan je beter de vraag stellen aan de helpdesk)

Inderdaad. Op 2 jaar tijd ben ik al 3x van leverancier gewisseld. Degene met het beste aanbod krijgt mij als klant (uitgezonderd MEGA)
Mijn aandeel van Beauvant hou ik gewoon bij. Die geven elk jaar minimaal 3.25% geloof ik in tegenstelling tot Ecopower die soms niks geeft.
Als Ecopower terug interessanter wordt, switch ik terug.

Ben ook aan het twijfelen om ecopower aandelen buiten te smijten. heb er ook van beauvent, dus kan via dat altijd ecopower klant worden. On the other hand, die paar duizend euro en 2 of 3% erop krijgen of 4% ergens anders is maar a blip in the ocean qua verschil.

Elektriciteit – Welkomstvoordeel voor elk contract gesloten via onze website
  • Een voordeel van 3.75028cEUR/kWh (incl. 6% btw) op de energieprijs (excl. vaste vergoeding, kosten voor groene stroom en desgevallend WKK) gedurende het eerste jaar van uw contract (verrekend op uw afrekeningen pro rata de eerste 12 maanden van uw contract). Deze korting is geldig vanaf 17/10/2024 tot 31/10/2024.
  • Een extra voordeel van 59 € (incl. 6% btw) gedurende het eerste jaar van uw contract (verrekend op uw afrekeningen pro rata uw contractperiode). Deze korting is geldig vanaf 17/10/2024 tot 31/10/2024.

Dit komt uit de simulatie op de site van Engie.

Terug
Bovenaan