Energieleveranciers

Wat denken jullie? Best overschakelen of (nog) niet?
Heb niet alles gelezen, indien het om gas gaat:

Als je voor de winter veranderd van leverancier ga je normaal een groot deel van je voorschotten terugkrijgen. Dit heeft als gevolg dat je voor de jaarafrekening bij je nieuwe leverancier hoogstwaarschijnlijk gaat moeten bijbetalen omdat zij geen voorschotten kunnen gebruiken om je verbruik in de winter te bekostigen.

Je kan dit counteren door het bedrag dat je terugkrijgt van je oude leverancier aan de kant te houden.

Verander je binnen je leverancier van contract, maakt bovenstaande niet.

Beste moment om te veranderen van leverancier is juist na je eindafrekening.

Heb niet alles gelezen, indien het om gas gaat:

Als je voor de winter veranderd van leverancier ga je normaal een groot deel van je voorschotten terugkrijgen. Dit heeft als gevolg dat je voor de jaarafrekening bij je nieuwe leverancier hoogstwaarschijnlijk gaat moeten bijbetalen omdat zij geen voorschotten kunnen gebruiken om je verbruik in de winter te bekostigen.

Je kan dit counteren door het bedrag dat je terugkrijgt van je oude leverancier aan de kant te houden.

Verander je binnen je leverancier van contract, maakt bovenstaande niet.

Beste moment om te veranderen van leverancier is juist na je eindafrekening.
Excuses voor de onduidelijkheid, maar het is bedoelt of het al dan niet interessant is om over te schakelen van variabel (BasicFlex) naar vast (BasicFix) bij Luminus. Heb momenteel variabel voor zowel elektriciteit en gas.

+- jaarverbruik:
Elektriciteit: 2.200 kWh
Gas: 16.000 kWh

Excuses voor de onduidelijkheid, maar het is bedoelt of het al dan niet interessant is om over te schakelen van variabel (BasicFlex) naar vast (BasicFix) bij Luminus. Heb momenteel variabel voor zowel elektriciteit en gas.

+- jaarverbruik:
Zolang je binnen Luminus blijft is er dus geen probleem met de voorschotten.

Overschakelen naar een vast contract is altijd een gok. Het kan zijn dat de prijzen omhoog gaan en je goedkoper uitkomt dan variabel, maar evengoed zijn bij wijze van spreken de oorlogen morgen gedaan, zijn we allemaal vriendjes met het gevolg dat prijzen dalen en ben je duurder met een vast tarief.

Voor deze winter zitten de voorraden toch goed vol en lijkt me er weinig risico te zijn op fluctuaties?
Your guess is as good as ours :).
Je kan kijken naar de verwachte kwartaalprijzen op de beurs, maar als er iets "onverwacht" gebeurt kan dat ook heel snel veranderen.

+- jaarverbruik:
Zoals @rubenvb zegt, je kan de kwartaalprijzen bekijken. Wat zeggen deze? Dat de prijs van aardgas inderdaad voor Q4 24 en Q1 25 verder (licht) door stijgt. Is dat scenario dan zeker? Nee, zoals vermeld kunnen macro economische gebeurtenissen de prijs doen veranderen. Met het conflict in het midden oosten, Oekraïne, mogelijk strengere winter in de VS, China dat meer gas wil, een staking in een LNG centrale in Australië hebben invloed gehad de laatste tijd.

Persoonlijk, kies ik eieren voor m’n geld en ga voor vast; je kan vanaf april (daling verwacht) nog zien. Wat je misschien nog voor vast kan doen kiezen is dat je een tamelijk groot verbruik hebt. Het risico als het slecht uitpakt is groter als je flex neemt.

Een laatste opmerking. De mogelijkheid voor gasbevoorrading in België is klein. LNG prijs vanuit deVS en Qatar werken gewoon zoals bij olie op vraag en aanbod, prognoses, ... Aardgas uit Noorwegen is stabieler.

Voor de Luminus BasicFix volgers:

- Gas: 6.52 c€/kwh
- Elektriciteit: 16.49 (E), 20.91 (D), 12.94 (N) c€/kwh; injectie 2.63c€/kwh.

Mijn Flex toont mij momenteel deze prijzen in MyLuminus:

1727850475567.png

1727850498467.png

Mijn Flex toont mij momenteel deze prijzen in MyLuminus:

Bekijk bijlage 33803

Bekijk bijlage 33804

Zoals ik zeg is Flex nog goedkoper. Verschil is 1,2cent/kWh tov Fix 03/2024.

Van toen mijn Fix contract Maart is ingegaan tot nu heb ik 300 kWh verbruikt. Aan gemiddeld 2 cent/kWh verschil is dat een 6 euro meer dat ik betaald heb, dus 1 euro per maand extra.
Zelfs aan een jaarverbruik van 7500kWh (vorig jaar 5500kWh verbruikt) is het verschil 150 euro op jaarbasis bij 2c/kWh verschil (en het is een stuk kleiner momenteel).

Ik ben mijn gasprijs van 20+c/kWh nog niet vergeten wat resulteerde in een voorschotfatuur van 780euro/maand (ander huis), ik betaal die extra 10 euro per maand met plezier.
Hoe de wereld er vandaag aan toe is, is naar mijn gevoel de kans ook groter dan het verschil tussen vast en variabel kleiner gaat worden dan dat het groter wordt.

Doorgaans stijgen de variabele tarieven wel in de herfst en winter. Dus de kans is reëel dat de flex in de komende maanden duurder wordt dan de fix van maart 24. Aangezien het meeste verbruik in die periode aangerekend wordt kan de fix van maart wel eens als goedkoopste uitkomen op jaarbasis bekeken.

Zoals HUSKE al gezegd heeft is de mogelijke meerkost van fix tegenover flex minimaal, maar de mogelijke meerkost van flex tegenover fix is in theorie oneindig.

Hoe de wereld er vandaag aan toe is, is naar mijn gevoel de kans ook groter dan het verschil tussen vast en variabel kleiner gaat worden dan dat het groter wordt.
Als je doelt op een onstabiele wereld, dan gaat het verschil tussen vast en variabel net groter worden. Aangezien de aanbieders van vast al die onzekerheden moeten incalculeren.

Even een vraag waarmee iemand me misschien kan helpen. We hebben op dit moment een variabel contract bij Engie voor gas. Als we zouden willen overschakelen naar een vast contract ook bij Engie, gaat dit dan onmiddellijk in met de prijzen van vandaag of is er ook een soort van opzeg?

Als je doelt op een onstabiele wereld, dan gaat het verschil tussen vast en variabel net groter worden. Aangezien de aanbieders van vast al die onzekerheden moeten incalculeren.

Ik bedoel tov maart 2024. De meeste met een vast contract hier hebben daar vastgeklikt.
De variabele is nog 1,2c/kWh goedkoper, maar met een onstabiele wereld zou dat verschil zomaar kunnen verkleinen, of vergroten, de andere kant uit.

Niemand weet dat vandaag. Maar gezien de kleine meerprijs kies ik voor zekerheid. Denk dat er hier weinig met Basicfix maart 2024 gaan overschakelen naar variabel nu.

Ik bedoel tov maart 2024. De meeste met een vast contract hier hebben daar vastgeklikt.
De variabele is nog 1,2c/kWh goedkoper, maar met een onstabiele wereld zou dat verschil zomaar kunnen verkleinen, of vergroten, de andere kant uit.

Niemand weet dat vandaag. Maar gezien de kleine meerprijs kies ik voor zekerheid. Denk dat er hier weinig met Basicfix maart 2024 gaan overschakelen naar variabel nu.
Nope

Ik dacht eerst dat ik mijn contract had vernieuwd van Luminus maar dat is volgens mij niet gebeurd.
Indien jullie het contract hebben aangepast staat er dan ook effectief een einddatum in jullie contract? Bij mij staat momenteel nog "Einddatum contract: 31/10/2025"
Dus volgens mij zit ik momenteel aan het contract van oktober 2023. Het tarief bedraagt 7,599.
Ik kan dus beter overschakelen naar het tarief van oktober 2024 van "Gas: 6.52 c€/kwh"

Klopt het dat ik inderdaad niet ben overgegaan (ik dacht dat ik was overgegaan in februari). Hoe moet ik precies overgaan naar het contract van oktober 2024?

Alvast bedankt!

Ik dacht eerst dat ik mijn contract had vernieuwd van Luminus maar dat is volgens mij niet gebeurd.
Indien jullie het contract hebben aangepast staat er dan ook effectief een einddatum in jullie contract? Bij mij staat momenteel nog "Einddatum contract: 31/10/2025"
Dus volgens mij zit ik momenteel aan het contract van oktober 2023. Het tarief bedraagt 7,599.
Ik kan dus beter overschakelen naar het tarief van oktober 2024 van "Gas: 6.52 c€/kwh"

Klopt het dat ik inderdaad niet ben overgegaan (ik dacht dat ik was overgegaan in februari). Hoe moet ik precies overgaan naar het contract van oktober 2024?

Alvast bedankt!

Je bent idd nooit overgegaan.

Gewoon in my luminus naar contractenen diensten gaan en dan ‘mijn tarief aanpassen’ selecteren. Basicfix staat onder ‘meer producten’.

Terug
Bovenaan